Correu Blocs | VilaWeb.cat
redaccio | dimarts, 15 de setembre de 2009 | 11:28h
Dins la teoria del caos, s'entén com a "efecte papallona" la idea que petites variacions inicials poden produir grans variacions en el comportament d'un sistema dinàmic qualsevol a llarg termini. És a dir, si una papallona que, amb el seu aleteig, agita l'aire al Japó avui, podria desencadenar un huracà demà a l'altra part del món.

Fent cas d'aquesta teoria, l'esdeveniment històric més rellevant dels últims temps al nostre país, el referèndum popular per la independència de Catalunya a Arenys de Munt, podria ser, perfectament, aquesta variació de les condicions inicials i esdevenir una inflexió, un canvi, més o menys inmediat, en el futur de Catalunya. Ni la marxa falangista, ni les sentències judicials, ni tan sols les crides d'alguns mitjans de comunicació de la dreta espanyola han pogut aturar aquest acte que ha transcorregut amb total normalitat, de forma festiva i amb un tarannà absolutament democràtic i exemplar.

Avui s'ha demostrat, doncs, que els catalans i catalanes podem exercir la nostra llibertat d'expressió de forma cívica, expressant el desig d'uns Països Catalans dins un marc polític diferent. Hem demostrat que mantenim una identitat pròpia i, el que és més important, una dignitat com a poble. Hem demostrat  que ja no tenim por. Que volem transformar el present, no com a "reconquesta" del nostre passat històric, sinó com un projecte de futur. El nostre futur. I hem demostrat també que aquest gest està servint  per a estendre a altres pobles del país a fer una proclamació com la que s'ha fet avui. És efectivament, el punt inicial d'un "efecte papallona".

Joan Fernàndez Castillo, 13 de setembre del 2009

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Els blocs de la redacció de VilaWeb

Correccions i rectificacions fetes per la redacció de VilaWeb sobre informacions publicades anteriorment al diari.

Comentaris del cap d'estil de VilaWeb sobre la llengua emprada al diari i aclariments sobre les opcions triades.

Correus dels lectors, seleccionats per la redacció, sobre notícies publicades amb anterioritat al diari.

Mails a la redacció

Si voleu que un correu vostre sigui publicat en aquesta secció, envieu-lo mitjançant aquest formulari. Entre els correus rebuts la redacció de VilaWeb seleccionarà quins publica, que hauran de fer referència sempre a articles apareguts prèviament al diari. Els correus es publicaran amb el nom i cognoms reals de qui l'envia però sense fer públic el seu correu electrònic.
VilaWeb no se sent obligada a publicar tots els correus que li arribin adreçats a aquesta secció i especialment no publicarà cap correu que consideri insultant o fora de to. Els correus rebuts es publicaran íntegres i la seva publicació en cap cas implica que VilaWeb estigui necessàriament d'acord amb el seu contingut.

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats