Correu Blocs | VilaWeb.cat
marcbel | Independentisme | diumenge, 11 de desembre de 2005 | 23:43h
Continuo amb l'avanç dels resultats de l'enquesta del CIS del 2001. En aquest cas es tracta d'un mapa on es mostren els municipis a favor de la independència i en contra.


Enquesta del CIS (any 2001) sobre l'independentisme a Catalunya



El CIS té recollida la mida del municipi on resideix cada entrevistat, fent una categorització general per habitants (6 categories). Així doncs, es pot creuar la resposta sobre la independència amb les categoritzacions de mida de municipi. Així, obtenim:
  • Color blau: majoria absoluta de l'opció secessionista. Els indecisos no podrien canviar-ne el resultat. Correspon als municipis amb menys de 10.000 habitants.

La resta de colors representen una majoria unionista:
  • Color vermell: majoria absoluta de l'opció unionista. Els indecisos no podrien canviar-ne el resultat. Correspon als municipis d'entre 10.000 i 50.000 habitants per una banda, i d'entre 100.000 i 400.000 habitants per una altra.
  • Color groc: majoria relativa de l'opció unionista. Els indecisos podrien canviar-ne el resultat. Correspon a la ciutat de Barcelona.
  • Color taronja: majoria relativa de l'opció unionista. Els indecisos més els que no contesten podrien canviar-ne el resultat. Correspon als municipis d'entre 50.000 i 100.000 habitants.

Per a la confecció del mapa he utilitzat el programa SIG Miramon, la base de límits municipals del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya (actualment no disponible públicament), i he consultat el cens per a l'any 2001 (any de l'estudi del CIS) a l'Institut d'Estadística de Catalunya.

Descàrrega del Mapa de la Catalunya independentista en alta resolució [1.5 MB]

Descàrrega del Mapa de la Catalunya independentista [1.6 MB] en format per al Google Earth (el programa és de franc)

Resta de dades de l'estudi:


La societat catalana de l'any 2001 davant la independència de Catalunya. Dades del CIS espanyol






Comentaris: 11
  • una crítica constructiva
    Carles | dijous, 25 de gener de 2007 | 13:00h

    Enhorabona i gràcies per tota aquesta feina tan necessària. Jo crec que la difussió d'aquestes dades tan contundents sorprendran a moltíssima gent.

    Tan sols una crítica: Aquests mapes on la Catalunya independentista/unionista queda definida en funció del tamany del municipi no em semblen gens rigorosos, i no crec que estiguin a l'alçada de la resta del trevall. No em sembla massa consistent, ni em sembla que tingui cap valor informatiu, presentar ciutats mitjanes de la Catalunya interior (de clara majoria social sobiranista) com a integrades en la "Catalunya unionista", només en virtut del seu tamany. Tampoc que, a la inversa, municipis petits de zones on la majoria social és clarament unionista siguin presentats com a "independentistes". Potser fora mes raonable acceptar que, amb les dades actualment disponibles, l'únic mapa que es pot fer és en base a la divisió provincial en que s'han estructurat les dades de l'estudi.

    • Mapes
      marcbel | dimarts, 13 de febrer de 2007 | 21:40h
      Aquests mapes segueixen una metodologia estàndard en SIG/GIS. És a dir, la representació espacial d'una base de dades.
      La fiabilitat de les dades és exactament la mateixa en provincial que en municipal. Una de les preguntes recollia el lloc de residència, que després passava a ser codificat en funció del municipi, de la mida d'aquest municipi, i a quina província pertanyia el municipi. Són igual de rigorosos, encara que no t'ho sembli.

      Totes aquestes dades s'han fet a partir del fitxer estadístic original, no a partir de les dades que mostra el CIS al web.

      Si t'estranya que ciutats mitjanes de l'interior siguin considerades unionistes, és que existeix una relació estadística entre l'independentisme i el lloc de naixement (immigració espanyola), i la immigració espanyola dels 60 és la principal responsable del creixement de les ciutats en aquella època. Per tant, des d'un punta de vista de relació estadístistica, existeix una relació general entre mida gran de municipi, i lloc de naixement.

      En tot cas, és una tendència general. No vol dir que hi hagi excepcions.

  • Molt bona feina !
    Puigllançada | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 21:56h
    Felicitats per la feina que has fet!
    Tots aquests articles són interessantíssims.
    Has sabut treure molt de suc a l'Àgora :-)
  • Dades per als menors de 40 anys?
    Raül| Adreça electrònica | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 10:39h

    Ei, Marc, l'enhorabona. És fantàstic el que estàs fent. Em sap greu donar-te més feina, però ens podries facilitar les dades per als menors de 40 anys segons l'enquesta del 2004? (si les tens, esclar).


    • Per això estem
      marcbel | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 20:30h


      No pateixis. L'enquesta del 2004 correspon a l'ICPS (Institut de Ciència Política i Social, de la UAB). De les enquestes de l'ICPS no disposo de les dades brutes. Només puc consultar el que pot consultar qualsevol, on trobaràs les dades que cerques.

      A la del CIS, les persones per sota dels 35 anys (al 2001, també serveix per a les de 40 o menys) estan a favor de la independència en un 40%, en contra en un 43% i indecisos al voltant del 13.5%. El suport és superior que a la resta de franges d'edat. Com més jove s'és, més secessionista s'és.
  • tot és relatiu
    romanidemata | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 09:54h

    Una cosa és el que es diu i l'altra el que es pensa i el més important el que un fa...

    Per càlcul potser podria ser però és un càlcul i ja posats a especular perquè no pensar que quan sigui el moment la brunete ja s'encarregarà d'enverinar-ho tot, no sols la mediàtica sinó la dels blindats, la del Boadella...

    si existim, ja ho veurem!

    (les coses són com són, encara que no ho semblin)


    • Dades i interpretació
      marcbel | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 20:25h


      Bé, una cosa són les dades, i una altra la interpretació de les dades.

      Si t'hi fixes, jo de moment només he intentat exposar dades, sense interpretar. La interpretació, que la faci cadascú.

      Salut

  • Difusió
    marcbel | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 20:23h

    Gràcies Alfons. Ara del que es tracta és de donar-li el màxim de difusió possible.

    Salut.

    • Difusió...
      Alfons | dilluns, 12 de desembre de 2005 | 23:16h

      Doncs, gràcies al poder dels blocs ja t'hi aporto el meu granet.

      http://alfons.elmeuportal.net/?p=109

      Salut!


10 anys de Softcatalà

The next version of Ubuntu is coming soon
RSS 2.0 RSS Comentaris

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 319 visites
  • Aquesta setmana: 2123 visites
  • Aquest mes: 4513 visites
  • Des de l'inici: 690915 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 962 visites
  • Aquesta setmana: 7232 visites
  • Aquest mes: 13823 visites
  • Des de l'inici: 1668438 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm




Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    

Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats