Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
epaluzie | Posts de Política | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 14:49h
Acaba de concloure la roda de premsa de la Ministra Salgado per informar del nou model de finançament. Aquí en teniu un resum, i una comparativa amb les aspiracions catalanes a l’inici de la negociació.




1. Salgado ha confirmat que el model és el de Solbes del desembre.

2. Els fons es divideixen en dos tipus: el de Garantia dels Serveis Públics Fonamentals i el de Suficiència Global per la resta de competències de totes les CCAA.

3. Al fons de Garantia de Serveis Públics Fonamentals s’hi destina el 80% dels recursos: 75% aportat per les CCAA i 5% per l’Estat.

    OBJECTIU MÍNIM GENERALITAT: MÀXIM 65%. S’incompleix en un 15%.

4. Els recursos per serveis públics fonamentals es reparteixen en base a la població ponderada per les següents variables, entre parèntesi les CCAA que les reclamaven:
   
Dispersió (Front del Nord-Oest), envelliment (Front del Nordoest, Castelles),     insularitat, superfície, població en edat escolar (Andalusia), densitat (Castella i Lleó).

Les variables de ponderació de l’Estatut no hi són: immigració, costos diferencials, població en risc d’exclusió.
La ministra ha afirmat que un estudi va demostrar que el cost mitjà sanitari d’un immigrant era inferior al d’un nadiu perquè és més jove.

5.El fons de suficiència global finança la resta de competències i garanteix l’status quo actual. Si amb el que rebrà per l’altre fons, una CCAA hi perd respecte a la situació actual, l’Estat la compensarà amb el fons de suficiència global.

6.S’afegeixen dos fons nous de signe contrari:

    - El de competitivitat per les més riques. Salgado ha dit que serà un fons molt petit.

    - El de convergència per les més pobres i les més envellides.

7.Les diferències en finançament per càpita entre les CCAA ara són de 40 punts es reduiran a 30 punts, però no desapareixen.

Per justificar que Catalunya passarà a estar lleugerament per sobre de la mitjana es pren com a referència la situació actual calculada per l’Estat sense homogeneïtzació competencial, que dóna que Catalunya està ara només 1 punt per sota, a 99 punts respecte de la mitjana de 100. Els càlculs que sempre ha fet servir la Generalitat són amb homogeneització competencial i donen un índex de 94. Per tant es comparen índexs diferents.

El principi d’ordinalitat no es complirà: aquest principi exigeix no només quedar per sobre la mitjana sinó quedar els tercers en el rànking.


8. Per posar en marxa el sistema, l’Estat aporta recursos addicionals. Salgado només ha fet públics els del 2012 que seran al voltant d’11.000 milions, però ha afirmat que és una previsió que dependrà de l’evolució dels ingressos tributaris. També ha dit que la majoria de recursos addicionals es posen el 4rt any, per la delicada situació econòmica actual. No ha dit les xifres del 1er i del 2n any. Sembla que pel 1er podrien estar al voltant dels 6.000 milions d’euros per totes les CCAA.

9. La paraula esforç fiscal no apareix en el document.

10. Ha afirmat que si alguna CCAA vol vendre l’increment d’ingressos de la pujada de l’impost de l’alcohol i el tabac, com a nous recursos, ella no és ningú per impedir-ho.

11. Per indicació del Sr. Ocaña, Secretari d’Estat d’Hisenda, ha afirmat que l’Estat seguirà retenint el 50% de la despesa pública total.

12. Ha afirmat que ella ni confirmarà ni desmentirà les xifres que facin públiques les diferents CCAA com a previsions del 2012, que són això, previsions.

13. Ha avisat que les liquidacions del 2008 i del 2009 seran negatives per les CCAA, perquè la recaptació ha estat inferior a les bestretes que es van donar a les CCAA. Les CCAA hauran de tornar diners a l’Estat, però aquest retorn es periodifica, amb un any de carència i per tant les CCAA hauran de tornar diners a l’Estat el 2011 i el 2012 (justament els anys on es preveu que el model nou doni més ingressos).

14. De cada euro que recapta una CCAA pels impostos que té cedits o participats, 75 cèntims van a la bossa comú de repartiment per totes les CCAA i 25 cèntims se’ls queda.

Comentaris: 30
  • FELICITAS
    Rocacorba| Adreça electrònica | dissabte, 18 de juliol de 2009 | 23:40h
    ELISENDA : He tingut l'oportunitat d'escoltar.le diverses vegades, tant en radio, com tambè a t.v..La seva informaciò i formacio, ara he llegit que està mes formada, del que jo en podia imaginar.Dit de pas, quin paper no faria de Consellera a la Generalitat, amb tot el respecte, peró vist el nivell que tenim, no ja de Consellera, sino mes amunt. No sap com li agraexo, el seu comentari, tan ben explicat, i amb xifres i aclaracions molt contundents. Espero, si puc, poder escoltar, al Parlament, les dues sessions on es debaterà el famós TEMA DEL " FINANÇAMENT " .A veure, si hi ha algú, que sap amb claretat i transperencia expresar de manera entenedora, i sense amagarse, el nou model de finançament.Enhorabona per l'article. I FELICITAR PER LA SEVA GRADUACIO UNIVERSITARIA.
  • Com queda el dèficit fiscal?
    Xandri | divendres, 17 de juliol de 2009 | 18:58h
    Gràcies per l'explicació, però en quina mesura aquest finançament redueix el dèficit fiscal?
  • Gràcies
    jrp | divendres, 17 de juliol de 2009 | 14:49h
    Gràcies per l'explicació. I celebro que la teva vinculació amb ERC no t'hagi portat a fer una defensa hipòcritament aferrissada d'aquesta estafa, tal com fan els líders del partit...
  • Agraeixo enormement
    Llaudal | dijous, 16 de juliol de 2009 | 18:15h
    els teus aclariments després d'haver d'aguantar tanta pressió mediàtica, tant publicitat abassagadora, que per aquest fet ja demostra la seva voluntat de vendre una mentida. Tu ens dones els arguments.
  • Montilla i Puigcercos, d'aqui venen tots els mals
    carpediem | dijous, 16 de juliol de 2009 | 00:32h
    Uns dels problemes que tenim, és l'amistat personal del Puigcercos amb el Montilla, que ve quan els dos estaven a Madrid.
    El Montilla fa que el Puigcercos el segueixi a ulls clucs. Quan obrireu els ulls?
  • aleshores...
    josep m | dimarts, 14 de juliol de 2009 | 23:06h
    I vista la teva anàlisi, quina previsió fas de les conseqüències d'aquest "finançament" els propers anys? Econòmiques, vull dir.
    Polítiques no, això se soluciona amb el rentat de cervell mediàtic que ens estan endussant.
  • ERC, no canviara
    Narcís | dimarts, 14 de juliol de 2009 | 16:35h
    Almenys en un plaç raonable de temps, diguem els propers 4 o 5 anys pel cap baix.

    la prova fefaent, és el mateix serial que ens ha ofert la direcció amb el tema del finançament, si el comparem amb el que va pasar amb l'estatut, aquest cop ni tans sols s'han dignat a fer una sola assemblea informativa durant el proces i ara podeu pujar de peus que tampoc la feran, ja controlen el partit totalment i els seus engranatges, fins al punt que s'inventen els mateixos la disidència, em refereixo al "paripe" que han fet les JERC(totalment controlades pel Puigcercòs, com tots savem) i els 10 membres de la executiva que varen votar no, i l'endemà voten sí al Consell Nacional, nomès quedeu els del EI i esteu molt més que en franca minoria, en comarques el degoteig constant de la militància antiga que no estava adscrita a cap dels dos sectors del stablishment pasat i present, els a deixat tot sols, és del tot impossible guanyar cap tipus de votació en cap assemblea comarcal o regional, i a Barcelona amb la unió dels dos sectors de la menjadora, tampoc tindreu la més minima oportunitat.

    És dur arribar a aquesta conclussió, i més per un militant com jo que porta molts anys treballant per aquestes sigles, sense haver cobrat mai un duro, anys al contrari, fins fa poc pensava també com tu, però la crua realitat s'imposa inapelablement, per més que em dolgui, nomès em cal anar enllestint la carta per demanar la baixa de un partit que ja no és ni sera en els propers anys una eina útil per l'alliberament del meu pais.
  • Gràcies
    Salvador Grifell| Adreça electrònica | dimarts, 14 de juliol de 2009 | 12:14h
    Gràcies pel teu post. Calen veus autoritzades per desmuntar la gran mentida del tripartit, volent-nos fer creure que han arribat a un acord de finançament respectuós amb l'esperit i lletra de l'Estatut.

  • Amb el teu permís
    Xavier| Adreça electrònica | dimarts, 14 de juliol de 2009 | 00:14h
    Endavant Elisenda, amb el teu permís m´he permès fer difussió del teu post. S´ha de publicitar l´ensarronada! Sort en el teu intent de canviar E perque torni a ser ERC. Nosaltres ja fem un altre camí, i esperem trobar-nos tard o d´hora.
  • Atenta la companyia,
    Pere| Adreça electrònica | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 19:36h
    Marededeusenyor!, et passo un argument de la "oficialitat"... resulta que es poden comparar milions del 2006 amb milons del 2012 (com comentes en el post anterior)

    http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/139615

    Bloc d'Ernest Benach...

    "En primer lloc, perquè els 3.855 milions d’euros és una xifra que gairebé dobla la quantitat amb què s’havia enrocat l’ex ministre d’Hisenda, Pedro Solbes, i que semblava impossible de superar, fins i tot després del seu relleu."
  • L'important és si compleix o no l'estatut
    Xavier| Adreça electrònica | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 18:39h
    Moltes gràcies Elisenda, per l'article aclaridor del que sabem fins ara de l'acord (o de la part que han volgut fer pública).

    Seria bo que tan bon punt sabéssim alguna cosa més del contingut del mateix, poguéssis fer un post amb una comparativa una mica més extensa respecte del que diferencia l'acord del text de l'Estatut que es va aprovar en referèndum (vaja, que et a sobre et porto feina!).

    Això ens donaria una mica de perspectiva per saber per quines raons aquest acord no es que sigui millor o pitjor, sinó si compleix, i en quina manera aquest estatut.

    Per cert, tinc la desagradable sensació, que hi ha tot una sèrie de forats, per on s'escola una gran part de la potencialitat que te l'estatut, p.e. en base a valoracions de amb data "caducada". Com dius, no és el mateix 1 euro al 2006 que al 2012, i és molt fort que d'això ni se'n parli públicament, i que fer-ho sembli que siguis d'un partit o un altre, i no va d'això. Va de, com a mínim, allò que no es interpretable, com que hi arribem un any més tard, després d'un any d'endarreriment!. Ja sé que l'acord s'ha de vendre, però hi ha coses que realment crec que atempten contra la intel·ligència més bàsica!

    Gràcies de nou,

    Xavier

  • Molt interessant
    Dessmond | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 12:57h
    Un post inprescindible i de lectura molt recomanble.
    Amb el teu permís en faig difusió en el meu blog.
  • No hem de perdre el cap
    Pere| Adreça electrònica | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 08:37h
    Que dirien (el psoe) i que ens farien dir (a ERC) que sí era evident.
    Que hi hauria 'teatrillo', també (la portada de diumenge de LV enterrarà politicament al Puigcercós, no es pot fer d'una manera més escandalosa el ridícul, a la pissarra només hi faltava posar-hi una dotzena d'ous, 100 gr. de pernil dolç... etc)

    Ara s'ha d'aguantar l'embestida (la venta de la moto) ja hi som experts ja ens va passar amb l'Estatut.
    Aquí està bé que gent com tu (amb criteri i prestigi) doni les quatre claus (almenys el més cridaner) de la magnitud de la tragèdia.
  • Mal acord ???
    Joan Puig Massuet| Adreça electrònica | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 22:22h

    Es posible que l'acord final no sigui del tot favorable, vaja n'estic convençut, els espanyols sempre es acaven fotent, tenen 300 anys d'experiencia.

    Amb el tema del finançament ara estem pagant els efectes d'un error històric, quan es va negociar l'estatut de Sau i no es va voler el concert económic, (gràcies Roca Junyent i Cia.).

    Ara per obtenir el millor finançament només ens queda l'independencia.

    • Mal acord ???
      Joaquim| Adreça electrònica | diumenge, 30 d'agost de 2009 | 12:03h
      Tinc entés que quan s'elaboraba l'Estatut de SAU , CIU ja volia el concert económic, peró , suposo que vosté recordarà ,que estaba en minoría.....
  • memoria historica
    felip puig| Adreça electrònica | dijous, 16 de juliol de 2009 | 21:03h
    en Marc Aloy ja ha precisat i corregit en Joan Puig Massuet......cal recordar que l'any 1979 la correlació de forces del país era la següent:

    1. PSC
    2. UCD
    3. PSUC
    4. CiU
    5. AP
    6. ERC

    a Sau, Trias Fargas en nom de CiU, i només ERC també ho va defensar, va proposar el Concert Econòmic, que va ser rebutjat per socialistes, comunistes, centristes (ex-franquistes) i aliança popular......

    per poder avançar i no repetir errors del passat, s'ha de coneixer la veritat i no reescriure la historia al gust del consumidor.....
  • Una mica de memòria històrica.
    Marc Aloy| Adreça electrònica | dimarts, 14 de juliol de 2009 | 14:16h
    Que avui no tinguem concert econòmic no és culpa, tal i com tu dius: "del Miquel Roca i Junyent i cia". La veritat és que estic força fart de què molta gent de bona fe propera a ERC (no sé si és el teu cas o simplement ets proper a la E (ex-ERC) del Carod i el Puigcercós -amb la qual cosa el teu comentari ja té justificació-) encara continui amb aquesta monserga. En l'època en què es va elaborar l'estatut de Sau, els dos únics partits que van proposar introduir el concepte de concert econòmic van ésser: CiU, mitjançant en Trias Fargas, i ERC, mitjançant l'Heribert Barrera. En aquella època els partits majoritaris eren: el PSC-PSOE i el PSUC. Van ésser aquests els que van maldar per a què el concert econòmic desaparegués dels temes a reivindicar davant d'Espanya i van evitar que prosperes qualsevol iniciativa al respecte. CiU durant 23 anys ha estat el campió mundial de les renúncies, però dit això, el que no es pot pretendre és que el PSC-PSOE aparegui com una màrtir de les majories de CiU, quan moltes vegades ha treballat per a  esmenar a  la baixa (vetllant per l'unitat i la solidaritat entre els espanyols)  molts avenços  nacionals aconseguits per  la denostada  CiU.
  • Gràcies Elisenda per l'explicació
    mba4639 | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 19:56h
    Com sempre tant didàctica.

    Cal que tots els independentistes ens unim per dinamitzar la situació, aquest pacte representa la definitiva perduda de tota credibilitat per part de la nostra classe política.
    Cal canviar i ens hem de tornar a agrupanr-nos tots els sobiranistes que volem la independència ara i no el 2817. Cal que ens reagrupem!.

    Endavant les Atxes!!
  • Dignitat!
    Josep | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 19:15h
    Per què no et presentes de cap de llista d'una candidatura de consens que reuneixi les múltiples plataformes i grups que defensen la sobirania de Catalunya? Pensa-t'ho.

    Una candidatura per la dignitat de Catalunya. Subratllo la paraula dignitat que és el que en aquests moments més trobem a faltar.

    Tinc la sensació que el conjunt de la classe política catalana, actualment en el poder,no s'ha assabentat de la transformació social i econòmica que vivim. Certament poden seguir manipulant a un conjunt important d'electors, però cada cop som més els que volem un canvi radical que ens aporti aire fresc, llibertat, noves oportunitats, renovades il.lusions... Fem un projecte avançat per a Catalunya. D'altres nacions europees ho han aconseguit.




    • Re:
      Elisenda | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 19:48h
      Josep, tots nosaltres vivim en una bombolla, a mi amb prou feines em deuen conèixer 15.000 persones.  La majoria de la gent no segueix la política, i té quatre idees, i la marca que tenen com a partit independentista és ERC. ERC no baixarà tant com us penseu. I CiU segueix retenint un espai molt important. Jo penso que és més intel·ligent intentar transformar aquests dos partits. Tot i que potser el temps em treurà la raó.
      • Regar en terra fèrtil
        Eduard| Adreça electrònica | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 17:59h







        <!--
        /* Style Definitions */
        p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {mso-style-parent:"";
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        mso-pagination:widow-orphan;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman";
        mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
        @page Section1
        {size:595.3pt 841.9pt;
        margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm;
        mso-header-margin:35.4pt;
        mso-footer-margin:35.4pt;
        mso-paper-source:0;}
        div.Section1
        {page:Section1;}
        -->

        Benvolguda Elisenda.


        Respecte al tema dels 15.000, el que compta no és el nombre
        de persones que et coneixen per a poder-te votar, sino el nombre de persones
        que et tenen com a referència de l’independentisme i que treballen, amb
        l’informació i els anàlisi que ens ofereixes, per tal de fer-los conèixer al
        nombre més gran de persones possible, i augmentar, així el nombre de propers
        votants.


        El que importa, no és que la jardinera sigui el més coneguda
        possible, sino regar a la jardinera on hi ha la terra abonada per tal que la
        planta hi creixi, i esdevingui arbre.


        Tu treballes i escrius per a tothom, i esperes que a
        Esquerra, en el futur, acabaran aprofitant la teva feina i fen-te cas. Bé,
        doncs a Reagrupament, la teva feina ja la tenim com a eina imprescindible de
        treball.


        Gràcies pel teu magnífic resum dels punts claus del
        desenllaç del finançament, i per tota la immensa feina feta fins ara.


        Salut.

  • D'acord completament
    Andreu | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 14:21h
    Benvolguda Elisenda,

    Gràcies per donar, ben clarament, la teva opinió. La força de la marca política és molt i molt important. Coincideixo amb tu en que ERC no baixarà tant tant com pot semblar en aquest petit món de la blogosfera.  Crec que tindrà una clara i sensible davallada,  crec que més forta que la que va tenir el 2006, però així i tot  suposo que vorejarà encara els 15 escons. I pel que fa a CiU, la pujada serà també sensible, i el que no tinc clar, en funció de quan es facin les eleccions, és si vorejarà, sense arribar, els 60 escons, o si no superarà els 55. 
    I  si em permets, crec que el temps et donarà , et confirmarà la raó, sobre que és més intel.ligent.
    Cordialment, i moltíssimes gràcies per la qualitat, senzillesa aparent però ben dificil, i pedagogia permanent que ens dones sobre l'àrid tema del finançament.
    Andreu
  • Potser ni 15.000.
    Joan | dilluns, 13 de juliol de 2009 | 00:55h
    Efectivament, qui pensi que les prespectives canviaran radicalment i que el poble català està a punt de neu, indignat i amb un objectiu clar, s'equivoca. Ara començarà tota una campanya mediàtica venent el finançament com una victòria.... catalana, amb el resultat de més erosió pels que creiem en la nació....com ja va passar amb l'Estatutet. L'hipotètic avenç nacional, es en realitat, una reculada en tota regla per interessos partidistes, i Esquerra n'es un dels principals responsables per la seva estrategia de sumissió volguda, expressa, i desitjada amb fruissor,  a l'esquerra espanyola.
    Aleshores, no existeix nació?. I tant que sí. No existeix la movilització que tenim al cap, per fer front al que necessitariem, pero existeix una vergonya generalitzada i difusa, que espera que algú l'hi parli clar i amb sentzillesa, de la realitat. Esquerra ja no ho farà mai més, perquè han descovert l'èssència de la politica a Espanya i s'hi han col.locat bé.

    Que faran? fer votar No a l'Estatut, que els fotin fora del govern i tornar a fer govern amb els mateixos per votar finalment el finançament escapçat de l'Estatut escapçat?. Doncs si Elisenda. Faran una cosa semblant, pero actualitzada. Ja l'estan fent i evidentment, no serà calcular el valor actual dels 3.800 milions a quatre anys i explicar-ho. No serà explicar que els fons B donaran  el mànec de la paella sobre els mossos, justícia... al govern espanyol de torn.... això sera la homogeneització competencial?, ai, ai, ai.

    Treballar dins d'Esquerra? Com a mínim accepta una cosa, de la mateixa manera que s'equivoquen els que pensen que el poble català està a punt de neu, t'equivoques pensant que Esquerra.... canviarà. Esquerra ja ha canviat.

    Treballar per reagrupar, per saber on es va i el que es vol, es l'únic que ens resta. Ep! i fer camí. Quan Esquerra i CiU ho vegin, fora,  potser ho tindran en compte.
  • ERC ja no és el que era ni ho serà
    Antoni Freginals| Adreça electrònica | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 23:25h
    Lamento no coincidir. ERC està caient en picat. La societat catalana que té consciència nacional ja s'ha adonat que tot ha de canviar. ERC, potser no desapareixerà,però  pot arribar a ser un partit testimonial, i tot gràcies als seus dirigents. No et demanaré que deixis ERC, però com a mínim sigues conscient que el seu missatge ja no enganxa, ja no és creible, hi ha un buit generacional, el jovent s'ha desvinculat dels plantejaments independentistes, i tot gràcies a la teva estimada ERC.
    Els que hem apostat per Reagrupament volem creure que arribarem a bon port, amb ERC ja no ho veiem possible.
  • No t'escarrassis!!!
    Pepet| Adreça electrònica | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 20:53h
    Elisenda, la teva energia és massa valuosa com per intentar canviar ERC. Hi ha massa gent que ha fet d'ERC la seva font de subsistència, i aquesta gent impediran qualsevol canvi.

    Deixeu ERC i veniu a Reagrupament!!!
  • DUBTE!!!
    ÒSCAR| Adreça electrònica | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 17:55h
    QUE ES "homogeneïtzació competencial"?????
    • homogeneïtzació competencial
      Elisenda Paluzie | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 18:03h
      Vol dir tenir en compte que a Catalunya tenim unes competències que no tenen altres comunitats autònomes.
  • GRACIES....
    ÒSCAR SEGARRA| Adreça electrònica | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 17:50h

    Gracies Elisenda per fer un resum d'aquest tema tan complexe i a mes fer.lo tan entenedor. Feines com la teva serveixen mès que cap d'altra per a fer independentistes, ....i aixi la fare anar.

  • ERC ha dic que SI, quina vergonya
    Joan Llenas | diumenge, 12 de juliol de 2009 | 16:43h
    i fa molt poquet ERC ha dit que SI. per la qual cosa hem tornat a acceptar el que Madrid ens ha atorgat

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 33 visites
  • Aquesta setmana: 64 visites
  • Aquest mes: 323 visites
  • Des de l'inici: 23156 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 49 visites
  • Aquesta setmana: 81 visites
  • Aquest mes: 339 visites
  • Des de l'inici: 16920 visites

Arxiu

« Febrer 2010 »
dl dt dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats