Correu Blocs | VilaWeb.cat
sgordillo | Observatori internauta | dimarts, 19 de maig de 2009 | 00:32h
Fa un parell d'anys Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) tenia la militància blocaire més activa del país. Segons el directori de Poliblocs, els republicans eren dels més nombrosos a la blocosfera, només superats pel PSC. Els blocs de CiU eren pocs i, per a més inri, s'actualitzaven menys sovint. La blocosfera socialista era nombrosa, però passiva, massa encarcarada. En canvi, els republicans disposaven dels blocaires més actius, frescos i sorollosos. D'un temps ençà, però, això ha fet un gir copernicà. Els blocs de la militància d'ERC s'han acomodat, s'han allunyat del pols polític diari i els que no han acabat en el cibercementiri de la blocosfera acumulen teranyines virtuals. Els blocs de CiU ja són més, i els nacionalistes han superat els independentistes en agitació, discurs, recursos i ciberactivisme polític. Desorientació, excés d'institucionalització i pèrdua d'interès pel front blocaire. Això és el que ha experimentat la blocosfera republicana.

Una visita al directori oficial de blocs de militants del partit demostra la magnitud de la seva tragèdia. Hi ha blocs que no s'actualitzen des de fa mesos, la majoria corresponents als càrrecs institucionals més importants d'ERC. L'oficialisme i la manca de sorpresa són la tònica habitual. Només algunes excepcions destaquen per damunt de l'apatia, l'esgotament i la passivitat. Són, per exemple, l'alcalde de Flix, el senador Pere Muñoz [bloc]; l'alcalde d'Alella, Andreu Francisco [bloc]; el diputat al Parlament Pere Aragonès [bloc]; la portaveu parlamentària Anna Simó [bloc]; el regidor de Torelló Jordi Casals [bloc] o el de Viladecavalls Lluís Soler [bloc], que almenys s'excusa quan té un pic de feina i desatén el seu diari personal. Dels càrrecs institucionals de màxim nivell, l'únic que autènticament és un polític 2.0 és el President del Parlament de Catalunya, Ernest Benach [bloc]. El president del partit, Joan Puigcercós [bloc], ha reprès l'activitat, però el vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira [bloc], manté un ritme gasiu d'actualització mensual. Hi ha altres blocaires republicans que mantenen actualitzacions regulars, però es van apagant lentament mentre guanyen presència a la blocosfera precisament els simpatitzants del sector crític a l'entorn de Reagrupament. Per exemple: Jordi Surinyach escriu Som un estat d'ànim; Jordi Castells, Per això marxo d'Esquerra; Manel Bargalló, Carta de comiat als companys d'Esquerra; Pere Vilarrasa, La Rut Carandell se'n va d'Esquerra; i Josep Perera, Carandell també abandona ERC.

[Els propers apunts tractaran sobre les blocosferes d'altres partits catalans. Els interessats en política 2.0 llegiu en Xavier Peytibí: La jornada 2.0 dels partits catalans]

Comentaris: 9
  • Manca de temps
    Lluís Soler i Turu | dimarts, 19 de maig de 2009 | 11:08h
    En el meu cas personal, he hagut de baixar el ritme d'actualització per manca de temps, no pas perquè no tingui coses a dir. Dit això, aprofito per comentar que discrepo de l'opinió d'en Quico Ventalló. La llei del cinema, la llei de consultes populars o el blindatge del model d'immersió lingüística a la LEC són tres exemples, però en podria citar molts més, que Esquerra està fent els deures al govern de la Generalitat; per mi no és cap vergonya, i parlo com a militant, explicar el que Esquerra està fent des del govern: se'n diu crear estructures d'Estat.

    És cert que el llarguíssim debat intern (i a vegades no tant intern) ha desgastat la militància, i això es veu reflectit als blocs. Però jo crec que ara la militància i, en conseqüència, la blocosfera d'Esquerra, es troba en un moment d'acumulació de forces. Potser el nostre error ha estat que, sense adonar-nos-en, el debat intern va substituir el combat polític. Cal esmenar aquest error. Superat el debat, cal reempendre el combat.
    • Les coses clares....
      Quico Ventalló| Adreça electrònica | dimarts, 19 de maig de 2009 | 17:58h
      El gran error suicida d'Esquerra, Lluis, ha estat el confondre el simple fet d'ocupar càrrecs amb el real exercici del poder; o sigui en aplicar un programa pel qual uns mil.lers de catalans us vam votar, cosa que no succeix. Tu mateix ho dius: "Esquerra està fent els deures al govern de la Generalitat" i, com molt bé saps, fer els deures és fer allò que algú et mana. La maquinària socialista en sap molt de l'art de fagocitar les minories. Això és el que us retrec. Per aplicar el seu programa, de ben segur, ho farien millor els mateixos socialistes, sense donar la feina a fer a tercers.
      També dius que esteu fent estructures d'estat, correcte... si no fos que les estrucures que esteu fent són d'Estat espanyol, no català. Les lleis que has citat les podria fer qualsevol partit regionalista a qualsevol autonomia espanyola. Ón és el grau de qualitat diferencial independentista que se suposa havia d'aportar Esquerra?. Per no allargar-me, ja que esmentes la llei de Consultes Populars, em podries aclarir on veus l'estructura d'estat a una llei que exclou els temes bàsics i que, per més escarni, ha de demanar permis a Madrid?...
      • La força del 14%
        Lluís Soler i Turu | dimecres, 20 de maig de 2009 | 17:38h
        Quico, no pretenc en cap cas que ens posem d'acord. Del teu comentari, entenc que tenies moltes esperances posades en Esquerra i que estàs decebut amb els resultats. Només et demano, per un moment, que aparquis els retrets i facis una mirada amb perspectiva d'on érem i on som ara. L'arribada d'Esquerra al govern l'any 2003 ha suposat que la societat catalana desperti, després d'haver estat adormida per l'acció combinada de CiU durant 23 anys a la Generalitat i de PSC des de les diputacions i grans ajuntaments. Saps tan bé com jo que sense Esquerra al govern no hi hauria hagut debat estatutari. I malgrat vagi ser un fracàs, i els de sempre vagin pactar les retallades del nou estatut, el debat estatutari ha servit perquè cada cop més gent s'adoni que en el joc de les autonomies els catalans hi perdem sempre. Esquerra va estar sola molts anys reclamant un finançament just per Catalunya. Ara s'hi han sumat la resta de partits de tradició democràtica a Catalunya. Doncs benvinguts. Esquerra guanya el debat ideològic, i mai s'havia parlat tant com ara d'independència. I aquest canvi de paradigma s'ha aconseguit només amb un 14% dels vots. Perquè no podem oblidar que Esquerra només som un 14%, i que amb un 14% no es pot declarar la independència des del govern de la Generalitat. Però amb un 14% s'ha fet molta feina. Se'n pot fer més, i se'n farà més, és clar que sí, però se n'ha fet molta.

        Justament, aquest 14% ha aconseguit que s'aprovi una llei de consultes populars. I tothom tenim clar que la llei de consultes s'emmarca dins la legalitat vigent (Estatut d'autonomia i Constitució
        espanyola) i que l'estat espanyol ha d'autoritzar les consultes. Vaja, que
        l'estat també hauria d'autoritzar la Consulta en majuscules, ja ens entenem.
        Doncs deixa'm ser optimista. Jo crec que aquesta llei sí que servirà, i molt. Fixa't que a diferència del
        "plan Ibarretxe", a Catalunya la Consulta -en majúscules- es podrà
        plantejar a partir d'una llei que atorga la iniciativa la ciutadania.
        Per tant, no serà el President d'un govern qui vol fer la Consulta sinó
        la ciutadania qui la reclama. La negativa del govern espanyol de torn
        davant de l'autorització d'un referèndum o d'acceptar els resultats
        d'alguna consulta (amb o sense autorització) provocarà un xoc de legitimitats democràtiques, és a
        dir, una confrontació democràtica de Catalunya amb l'Estat. I si tenim en compte que el procés estatutari ha estat un fracàs, i que el debat del
        finançament no es preveu que tingui un final millor, és l'estat
        espanyol qui està empenyent a Catalunya, al poble de Catalunya, cap a la confrontació democràtica.
  • Ves que...
    nas | dimarts, 19 de maig de 2009 | 07:37h
    ... no estiguin deixant els blocs, que comencen a tenir tuf de passat, per les xarxes socials i d'altres eines 2.0 amb més present i futur.
    • Tens raó!
      Roger Malló Vilaplana| Adreça electrònica | dijous, 21 de maig de 2009 | 01:59h
      T'explicaré una anècdota que confirma plenament el que dius en el teu comentari. Fa uns 3 mesos vaig fer un comentari en el que insinuava que les noves xarxes socials, realment molt ben fetes, acabarien per desvirtuar la utilitat dels blocs. I el pas del temps ho confirma. Només cal veure l'agitació que hi ha, per exemple, al feisbuc i les poques actualitzacions i visites que hi ha als blocs.
      Per cert, saps on vaig fer el comentari: al feisbuc. Més clar, impossible.
      • Són eines diferents...
        Quico Ventalló| Adreça electrònica | dijous, 21 de maig de 2009 | 12:28h
        Roger, observa que totes les referències de la premsa de paper, o digital, a opinions expressades a la xarxa, deriven d'articles publicats als blocs. Mai he vist cap referència sobre comentaris al Facebook o al Msn. Els  blocs sóm més sòlids i les altres eines més aptes per la quotidianitat, divulgar informació, publicitar missatges o esdeveniments...són coses diferents i complementàries. Amb el Msn i el FB farem la revolució (independentista), amb els blocs pensarem com.
  • No és això...
    QV| Adreça electrònica | dimarts, 19 de maig de 2009 | 08:59h
    Vols dir que estan al Facebook omplin tests del pal "que tipo de amante eres?" o al Msn i els seus huhuhu, hahaha, hehehe?...
    La opinió es fa als blocs, quan es tenen coses a dir.
    • No cal acotar l'opinió...
      Aracne| Adreça electrònica | dijous, 21 de maig de 2009 | 10:56h
      ..."quan es tenen coses a dir". Per tant, es pot dir als blocs, i es pot pertànyer a xarxes socials i a missatgeria instantània. Si l'opinió que tens del FB i del MSN és tan baixa segurament és perquè el que t'arriba a través d'aquests mitjans és això. Encara recordo il·lustres personatges d'aquest país, quan l'administració intentava estendre la informatització a base de criteris d'eficiència, deien: "Això dels PC és cosa de subalterns... A mi, on hi hagi una Montblanc..." En el FB es pot dir moltes burrades, però no cal que tu en diguis; s'hi pot tenir un rècord d'"amistats" desconegudes, però no cal que tu les tinguis.
      En fi, com tot en aquesta vida, és una qüestió de sentit comú.
  • ...
    Quico Ventalló| Adreça electrònica | dimarts, 19 de maig de 2009 | 01:25h
    En el cas dels blocs d'ERC es produeix un seguiment de la frase de Sant Joan de la Creu, "en tiempo de tribulaciones, no hacer mudanzas". Que bé a ser: no diguem res no sigui que fiquem la pota, degut a que:
    1- és difícil defensar l'actuació política de la cúpula del partit. Què es pot escriure sense quedar malament?
    2- és millor no ficar-se amb els de la candidatura independentista d'en Carretero, no sigui cas que acabem anant-hi.
    3- si les coses van maldades a ERC i es perden bous i esquelles, millor no identificar-se amb cap sector...si perillen càrrecs, llistes i sous; millor no opinar i a veurel'es venir.

    En el cas de CiU és el moment de "fer-se veure"; per això tanta gent movent la cua. Hi ha una percepció - que jo no veig- que amb la Casa Gran tornarà la primavera (el poder i tot el que comporta). Modestament penso, però, que si aquest poder ha de ser la sociovergència o amb la crossa del PP, qualsevol militant verament nacionalista hauria de patir un procés d'estroncament de la verbalitat blocaire. No sé res, però.



pagina nova d'en Saül Gordillo








Vols rebre els apunts del bloc? Introdueix el teu correu:

Lliurat per FeedBurner






www.flickr.com
Saül fotos Más fotos de Saül

Ver el perfil de Saül Gordillo en LinkedIn

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 120 visites
  • Aquesta setmana: 1479 visites
  • Aquest mes: 6483 visites
  • Des de l'inici: 1241944 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 514 visites
  • Aquesta setmana: 5918 visites
  • Aquest mes: 26921 visites
  • Des de l'inici: 1840901 visites

Últims 40 canvis

Notícies VilaWeb

ACN

ACN Política

ACN Societat

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Creative Commons License
Saül Gordillo. Bloc sense fulls is licensed under a Creative Commons Reconeixement-No comercial-Compartir amb la mateixa llicència 2.5 Espanya License.
Based on a work at blocs.mesvilaweb.cat.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://www.saul.cat.


RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats