Correu Blocs | VilaWeb.cat
anmonbar | Xúquer Viu | diumenge, 17 de maig de 2009 | 20:34h

         Davant la paralització del procés de planificació del Xúquer per a l'elaboració d'un Nou Pla de Conca al no haver-se delimitat l'àmbit territorial de la demarcació del Xúquer i la polèmica generada per l'esborrany de Decret  que fixa aquesta demarcació, Xúquer Viu vol manifestar:

 

         1. És imprescindible un nou Pla de Conca del Xúquer elaborat d'acord els principis de protecció ambiental i prevenció del deteriorament establerts per la Directiva Marc de l'Aigua. L'actual pla, aprovat a 1998, fruit del nefast pacte Bono-Zaplana, que consolidà la sobreexplotació i el deteriorament del riu, l'Albufera i dels aqüífers, no és una eina vàlida per la recuperació de riu i els seus ecosistemes associats que permeta l'ús sostenible del aigua. De fet, l'actual pla hidrològic està condemnant el nostre riu a l'agonia ambiental, al tolerar la sobreexplotació brutal de l'aqüífer de la Manxa Oriental i deixar els últims 60 km del riu sense cabal ecològic.

 

        2. Des de fa més d'un any el procés de planificació al Xúquer es troba paralitzat per la manca de delimitació de l'àmbit territorial al qual afecta. Tant la Constitució Espanyola  com l'Estatut d'Autonomia estableixen que les conques hidrogràfiques dels rius que naixen i moren a la Comunitat Valenciana són competència exclusiva de la Generalitat Valenciana. Aquesta delimitació de les conques internes és ineludible i ha de fer-se a l'igual que ja s'ha efectuat en la majoria de la resta de comunitats.

 

        3. La delimitació de les conques hidrogràfiques s'ha de fer amb criteris científics i racionals, aplicant la definició de conca hidrogràfica continguda en la Directiva Marc de l'Aigua, incorporada a la legislació espanyola en 2003, que defineix la conca hidrogràfica com "la superfície de terreny la escorrentia superficial del qual flueix en la seua totalitat a través d'una sèrie de corrents, rius i, eventualment, llacs cap a la mar per una única desembocadura, estuari o delta".  

 

         4. En aquest sentit, considerem que la pretensió de desvincular l'Albufera del Xúquer, expressada repetidament per la Junta de Comunitats de Castella-La Manxa i la Junta Central de Regants de la Manxa Oriental -responsables de la sobreexplotació d'aquest aqüífer en detriment del riu- és inacceptable, no té cap fonament i és contrària a la Directiva Marc de l'Aigua. Aquesta exigència sols respon a interessos particulars per fer una explotació més intensiva encara del Xúquer, deixant l'Albufera sense les aportacions d'aigua neta del Xúquer que necessita per la seua supervivència i recuperació.

 

         5. El Govern Valencià, que ha expressat la seua oposició frontal a fer-se càrrec de les conques internes, en especial de la de l'Alacantí, demostra la seua incapacitat per assumir les seues pròpies competències en matèria hídrica mentre es refugia en discurs demagògic del "agua para todos" i continua reclamant aigua d'altres conques. Si el Govern Valencià no està disposat a exercir les seues competències hauria de dir clarament que renuncia expressament a elles. El Govern Valencià està justificant la seua oposició a assumir les seues competències estatutàries sobre aquesta conca interna en que l'aigua del Xúquer no es podrà utilitzar per a l'abastiment de l'Alacantí i la Marina Baixa. Aquesta argumentació és inacceptable i oblida que l'aigua del transvasament Xúquer-Vinalopó té com a finalitat l'ús agrari al Vinalopó i la recuperació dels aqüífers sobreexplotats. Una vegada més, la Generalitat Valenciana prima els interessos especulatius sobre l'interès públic de la recuperació ambiental i l'ús sostenible de l'aigua al Xúquer i al Vinalopó.  

 

        6. Tant la manca de transparència i el retard acumulat pel Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí en realitzar la delimitació de les conques hidrogràfiques intercomunitàries i definir l'àmbit territorial de la demarcació hidrogràfica intercomunitària del Xúquer, com l'actitud del Govern de la Generalitat Valenciana i la Junta de Comunitats de Castella-La Manxa, entrebanquen fins la paràlisi el procés d'elaboració del Nou Pla de Conca del Xúquer d'acord amb allò establert per la Directiva Marc de l'Aigua. Aquesta situació resulta perjudicial tant per als rius, l'Albufera i els aqüífers com per la societat al seu conjunt, puix crea un ambient d'inseguretat jurídica i manca de governabilitat.

 

         7. Des de Xúquer Viu instem al Govern d'Espanya, a la Generalitat Valenciana i a la Junta de Comunitats de Castella-La Manxa a que exerciten de manera urgent la responsabilitat pública que tenen encomanada i resolguen aquest assumpte atenint-se a la Directiva Marc de l'Aigua i delimitar l'àmbit territorial de la Demarcació Hidrogràfica Intercomunitària del Xúquer. El Govern de la Generalitat Valenciana ha d'assumir i exercir la seua responsabilitat estatutària sobre les conques internes valencianes i vetllar per assolir els objectius de la Directiva Marc de l'Aigua.   La Junta de Comunitats de Castella-La Manxa ha d'actuar amb responsabilitat col·laborant en la recuperació del Xúquer, els seus ecosistemes i aqüífers associats.  En qualsevol cas, és responsabilitat de totes les administracions competents establir els mecanismes de cooperació i coordinació interadministrativa adient per la protecció i recuperació dels espais d'aigua, així com per l'ús sostenible de l'aigua.

 

8 de maig de 2009.

 

 


Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 19 visites
  • Aquesta setmana: 305 visites
  • Aquest mes: 1437 visites
  • Des de l'inici: 87368 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 87 visites
  • Aquesta setmana: 1078 visites
  • Aquest mes: 5019 visites
  • Des de l'inici: 193021 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats