Correu Blocs | VilaWeb.cat

rogersafor | 1. Territoris i paisatges | diumenge, 3 de maig de 2009 | 21:31h

D’una banda, des dels entorns rurals els darrers decennis s’ha confós la modernitat i el fenomen urbà. Alhora s’han oblidat els avantatges de la vida als pobles. D'una altra banda, en els darrers anys la proximitat del fenomen urbà ha exportat als pobles mitjanament propers fluxes de població i expectatives de reconversió de l'horta en sòl urbà.

Aquestes persones que venen de la ciutat als pobles circumdants ho fan per motius econòmics i per qualitat de vida. Cases més barates i impostos menors fan atractiva l’oferta, i el contacte amb una natura que destrueixen les noves urbanitzacions és una il·lusió, un miratge de qualitat de vida que s'esvaeix.

És aquesta expectativa de reconversió de l'horta en sòl urbà la que ens fa perdre les nostres capacitats de desenvolupament econòmic com a entorn agrícola i rural. No hi ha projecte econòmic endogen de desenvolupament rural o agrícola que puga competir amb els rendiments directes d'un procés d'urbanització. I encara que ara no s'està urbanitzant, allà on hi ha hagut expectatives i especulació la temptació i el vici del diner immediat han esborrat del subconscient rural qualsevol projecte o iniciativa econòmica relacionada amb allò rural o agrícola.

I és que una vegada aquest procés ha començat ja ningú pensa en altra cosa, els diners són els diners, i quan circulen a cabassos tothom i totdon hi corren al darrere. Aquesta quimera d'enriquiment immediat afecta un territori que ha estat agrícola des de temps immemorials. Un territori que, si ja estava desvertebrat socioeconòmicament, ara queda anul·lat per la manca d'iniciatives econòmiques que puguen competir amb l’expectativa urbana. Per rar que us semble parlar d’expectativa urbana en plena crisi, a tot el País Valencià els municipis estan planificant els seus PGOU per a creixements que multipliquen la població i arrabassen amb l'agricultura.

L'hipotètic enfortiment del teixit socioeconòmic dels nostres entorns rurals deriva així en una pura expectativa. En fum. En una transacció econòmica puntual que tapa els ulls a la societat davant de les potencialitats dels medis rurals. Una expectativa que, de realitzar-se, destrueix aquestes potencialitats.


Arxius: . | ..
Comentaris: 5
  • joves als pobles
    Angels| Adreça electrònica | dimarts, 26 de maig de 2009 | 19:32h

    De casualitat he trobat el teu bloc i no puc evitar fer-te arribar aquests pensaments que m'han vingut al cap al llegit la teua entrada.
    La meua presentació seria: soc jove i visc a un poble de 640 habitants d'Alacant.
    Es cert que d'uns anys cap ací, jo diria que per aquestes terres de fa 15, hem patit el que alguns anomenen rururbanització. Es dir, l'arribada als pobles rurals de la gent de la ciutat, nouvinguts i retornats, que han fet canviar el concepte tradicional de poble. I, tot açò, sense oblidar als anglesos i alemanys que fugint del "sol i playa" trobaven a questos pobles el "sol y montaña" on viure llargues temporades.
    Tot aques procés ha esdevingut, com tu bé comentes, en greus problemes per la reconversió de sol no urbanitzable a urbanitzable, construint urbanitzacions i fent grans uns pobles menuts sense parar a pensar en els recursos naturals i patrimonials.
    Però es que quasi sempre ens oblidem de la gent. Dels que vivim als pobles.
    QUe passa amb els joves? El joves que ara no podem comprar una vivenda perque els preus han pujant fins a limits irracionals (abans tot es venia), joves que necessiten serveis miníms per poder establir-se als seus pobles, com guarderies, o menjadors... joves que ja no es poden dedicar a l'agricultura o ramaderia perque es ja quasi inexistent...
    Si, joves que cada dia ho tenen més dificil per poder viure als seus pobles.

  • Ens han venut fum.
    Josep (Benaguasil)| Adreça electrònica | dilluns, 4 de maig de 2009 | 09:53h
    tot plegat ha estat un gan mentida. Als pobles ens han venut fum i ens han enganyat com a caragols.
    A Benaguasil han destrossat les llomes de Montiel, que abracen el poble per ponent, i les han omplert de xalets i adossats, que en sa majoría han estat comprades per gent de l'entorn de la capital, convençuts que viuríen a un lloc en plena natura. La natura que han destrossat per a construïr-los els habitatges, una nova autovía que divideix la comarca i ha acabat amb valls, llomes, sèquies, oliveres i garroferes centenàries. La gent del poble n'estava contenta i satisfeta per els preus de la venda de les terres. El mateix ha passat a la Pobla, Vilamarxant o Riba.roja. Ara tenim una merda de pobles i comarca, destrossada i plena d'esquelets de formigó per tot arreu, amb veïns que no volen saber res del poble i amb menys llomes i garroferes per passejar.
    • tens molta rao
      empar| Adreça electrònica | dilluns, 4 de maig de 2009 | 21:39h
      Roger  diu molt clar en el seu llibre  la destrossa del territori valencià i tu tens tota la rao en denunciar la destrossa del camp del turia, no queda res de lo que nosaltres vivirem qua erem xiquets, no se que els quedara als nostres nets
      • la direcció
        rogersafor | dilluns, 4 de maig de 2009 | 22:44h
        tot allò que va en la direcció del fum i l'especulació deixa de banda altres possibilitats que són l'únic recurs per a deixar de ser esclaus dels cicles econòmics

        així no n'apendran mai, els qui n'han d'apendre
















































































































































































































































































































___Etapa mensual___

Escriu el teu correu
i rep les actualitzacions:
















Blog amic de l'Informatiu.com














Follow ROGERCREMADES on Twitter















meteo-paisatge
de la darrera hora:






























<b>Segueix pel Paisatge</b>























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 12 visites
  • Aquesta setmana: 188 visites
  • Aquest mes: 904 visites
  • Des de l'inici: 72040 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 25 visites
  • Aquesta setmana: 277 visites
  • Aquest mes: 1168 visites
  • Des de l'inici: 44128 visites


Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Categories

Últims 40 canvis














Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm





RSS 2.0 RSS Comentaris


MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats


el blog ha estat premi "Millor Blog de Medi Ambient de les Comarques Centrals Valencianes"