VilaWeb.cat
albertmonton | El racó del documental | dissabte, 28 de març de 2009 | 18:18h

Quan s’ha llançat a la recerca d’un finançament que el fera viable, més d’un projecte documental centrat en algun tema concret sobre el nostre país s’ha trobat amb una resposta força recurrent: aquest és un projecte localista. Segurament la mateixa ment pensant quedaria enlluernada davant una història anàloga ambientada al Tibet, Botswana o al Perú. Documental etnogràfic, en diria. I pagaria uns bons diners per assegurar-se’n l’emissió al seu canal de TV.


Més enllà de l’etnocentrisme tronat que destil·la l’anècdota, es palesa sobretot un desconeixement del que ens estem jugant al nostre país: la capacitat d’oferir històries pròpies, genuïnes, però que ben bé es poden consumir arreu del món. Perquè al cap i a la fi totes les històries locals, amb un tractament adient, són històries universals.

I en el nostre cas, en un país la història, la cultura i la llengua del qual estan menystingudes per uns poders públics que n’haurien de tindre cura, la necessitat d’un cinema documental propi és evident. Dins del món globalitzat, molts elements de la nostra cultura es troben en una situació de perill similar als dels països suara esmentats. Sovint, la seua supervivència depèn de la iniciativa voluntarista de persones concretes, generalment herois anònims. I aquestes són històries que el nostre país pot oferir molt dignament al món.

Sempre m’agrada recordar una cita que he fet meua. Patrició Guzmán, director d’una de les grans fites de la història del documental, La batalla de Xile, va dir que un país sense cinema documental és com una família sense àlbum de fotografies. En el nostre cas, encara no n’hem omplert ni les dues primeres pàgines, de l’àlbum. Tenim molta feina per fer, però ens cal una major amplitud de mires, i més respecte per allò que és ben nostre.

Comentaris: 3
  • De documentals.
    Anònim | diumenge, 29 de març de 2009 | 11:49h

    Si Hitler havera obtingut la victòria, després dels horrors de la guerra, els documentals li serien molt més favorables que no pas ara.

    Però com l'horror de la guerra va ser guanyada per la victòria dels aliats nord-americans i britànics recolçats per 'lobby' jueu, doncs els documentals són favorables al seus regims que no pas abans.

    • ...
      Anònim | diumenge, 29 de març de 2009 | 11:53h
      Tot el món s'acaba apuntant a les victòries i malparla de les derrotes. Quan la història l'acaben fent sobre tot els guanyadors.

      • Qui escriu la història?
        albertmonton | diumenge, 29 de març de 2009 | 18:55h
        Simplement la història l'escriuen els vencedors, si més no fins que passen molts anys, o segles, i noves veus es fan possibles, per uns motius o altres.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats