Correu Blocs | VilaWeb.cat
raulromeva | Llengües (català a la UE, multilingüisme,...) | dimarts, 24 de març de 2009 | 16:43h

Amb la votació d'avui al Parlament Europeu hem evitat sentar un precedent que hauria pogut ser realment perillós. Recordo, tal i com ja vaig explicar en l'apunt del dia 16 de febrer ( Aliança catalana en favor de la llengua a Brussel.les ) que el tema motiu de controvèrsia era l'informe Graça Moura sobre la promoció del multilingüisme a la UE. El cas és que quan l'informe es va votar en Comissió CULT s'hi varen colar algunes esmenes proposades per l'eurodiputat espanyol Luis Herrero, segons les quals, per exemple, es contemplava la possibilitat que els pares i tutors puguin escollir la llengua oficial en la qual volen que els seus fills/es siguin educats/des en aquells països en què existeixin més d'una llengua oficial. Així mateix, el text sortint de la Comissió CULT advertia de l'error de promoure una llengua a expenses dels drets de les persones que parlen una altra llengua. A ningú se li escapa que això és clarament un torpede dirigit a la línia de flotació del sistema d'immersió lingüística a Catalunya. És evident que l'intent del PP no tenia tant a veure amb la promoció del multilingüisme a la UE, com amb criticar i posar en entredit el model d'immersió lingüística de Catalunya, curiosament un dels que s'ha demostrat més eficaç a l'hora de promoure l'educació de diverses llengües tal i com posa de manifest el Segon Informe Periòdic presentat al Secretari General del Consell d'Europa en relació a l'aplicació a l'Estat espanyol de la Carta Europea de llengües Minoritàries i Regionals. Que el PP n'ha volgut fer bandera partidista ho demostra el fet que el dia de la votació a CULT van fer ple. Malauradament no vàrem ser prous a CULT per aturar-ho, però ens vàrem organitzar de cara a la plenària i vàrem coordinar un informe alternatiu a través de Maria Badia (PSE), Mikel Irujo (ALE), Ignasi Guardans (ALDE) i un servidor (Romeva, Verds), amb aportacions de l'exeurodiputat i avui Secretari General de Política Lingüística, Bernat Joan. Informe ha comptat amb 335 vots favorables en la votació d'avui , ja que també la GUE s'hi han acabat sumant, i per tant s'ha imposat al text de Graça Moura. Així doncs hem corregit el tret, i s'ha evitat, un cop més, que el PP usi el Parlament Europeu per a dur a terme la seva particular batalla nacionalista. Per altra banda, el text finalment adoptat fa propostes realment destinades a promoure el multilingüisme com que s'aposti per la subtitul.lació, l'etiquetatge en les diferents llengües i la promoció de l'ensenyament de llengües estrangeres.


Font foto: Parlament Europeu
Comentaris: 5
  • Un enfoc alternatiu
    Jaume| Adreça electrònica | dilluns, 22 de febrer de 2010 | 22:18h
    Et proposo una estratègia diferent sobre com defensar el català a Europa i, de pas, ajudar a salvar alguns dels problemes de la nostra Euroregió.

    Per si serveix...

    http://enraono.blogspot.com/2008/03/llati-occidental-modern.html

    Jaume
  • I tant, que heu salvat els mobles
    Maria Rosa | dimecres, 25 de març de 2009 | 03:57h
    Molt bé per la feina feta. El meu dubte és: quan, si és que poden, tornaran a reobrir el tema per intentar donar-hi la volta? És possible consolidar el que s'ha aconseguit i anar-ho ampliant i millorant. Els que no estem a Busel·les (o a Estrasburg) podem fer quelcom més, a part d'alegrar-nos del que de moment heu aconseguit (mai s'ha de baixar la guàrdia). Bé, en tot, cas, gràcies i enhorabona per la part que et toca, Raül.
  • Endavant amb l'Europa dels pobles!
    albertbadia | dimecres, 25 de març de 2009 | 00:35h
    Sembla mentida com poden arribar a ser de feixistes les accions del PP a Europa. Com pot ser que es dediquin a intentar ofegar les petites cultures europees! Seran bésties! Ja veieu quina mena de personal tenim davant.

    Salut i independència!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 156 visites
  • Aquesta setmana: 2795 visites
  • Aquest mes: 10765 visites
  • Des de l'inici: 609914 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 1234 visites
  • Aquesta setmana: 13684 visites
  • Aquest mes: 59318 visites
  • Des de l'inici: 2423604 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats