VilaWeb.cat
frechina | dimecres, 25 de febrer de 2009 | 08:56h
L'experiència gratificant
Malatesta Records, 2008

Els codis tàcits del rock obliguen els intèrprets a exhibir una poc dissimulada impostura: la majoria acaben creant un personatge que bascula entre l’agressivitat primària exigida pels sons més durs i la fragilitat vaporosa dels cantautors més sensibles. Aquesta mentida reglada suscita, quan s’hi imposa la desmesura, addiccions extremes o repel·lències insalvables —que també semblen formar part del joc.
Tanmateix, hi ha alguns músics que decideixen presentar-se sense la disfressa ni el maquillatge previstos: aquest exercici d’honestedat inesperada, de franquesa expressiva, desarma en primera instància l’oient i li obri una via de comunicació, expedita i directa, amb l’intèrpret. (continua)

Miquel Àngel Landete-Senior pertany a aquesta facció de músics que renuncien al confort teatral i se serveixen purs i despullats; en aquest sentit, l’inici del seu primer disc és inoblidable: una llarga introducció de guitarres, que proclama el so gloriosament analògic, polsegós i atrotinat que han aconseguit entre Louisville, Nashville i Montevideo, desemboca en una davallada d’intensitat i els primers compassos cantants —“El temps no és més que / runa entre els meus dits / i els dies estan cosits / pels meus grups favorits”— que ens capturen amb un estrany sentiment de veritat. L’atmosfera confidencial que creen d’immediat aquests versos és descaradament deutora de la seua veu, una mica esfilagarsada però alhora plena d’autenticitat i convicció. I l’esclat de la tornada —“És temps de creure’m / de retrobar-me...”— commou encara més en revelar-nos el moll de l’os del seu programa redemptor.
És el principi d’una experiència sònica molt més que gratificant —com promet el títol—: un disc palpitant de talent i eufòria creativa, infecciós i orgànic, que acapara, en bona digestió, les millors influències possibles —semblen reverberar-hi al besllum les ombres de Jeff Tweedy, Matt Ward, Eef Barzelay, Will Oldham o els germans Felice— i que conté una memorable col·lecció de cançons: l’himne instantani “El signe dels temps”, una deflagració vitalista en la música  i visceral en el text, magistral en la seua concepció i execució; “València, eres una puta”, la cançó que tots, un dia o altre, li hauríem cantat a aquesta ciutat que ens inspira un amor tan exasperant com poc correspost, i que es mira en l’espill del “London You’re a Lady” dels Pogues; “Himne regeneracional” i “Quan no saps lo que tens”, dos episodis de la seua història de caiguda i redempció, interpretats sobre estructures de rock lluminós i melodies contagioses; “Símptomes”, píndola existencial d’expressió intensa i fugaç: un minut i mig de rutilant borbolleig vocal i tensió instrumental; “L’animal”, amb el seu cadenciós fraseig i el calfred d’emoció que infon la seua confessió de soledat; o, en fi, “El cant del consol”, la llarga peça que tanca el disc, una cançó-riu en la línia de les llargues lletanies habituals del folk-rock americà —des de Dylan a Mark Kozelek—, i que esdevé la merescuda culminació d’un treball que perdurarà.
“Sóc or pur”, canta el seua autor per rematar el primer tema —“Ja era hora”. A nosaltres no ens queda altre que ratificar-ho sense reserves.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats