VilaWeb.cat
joanvilaitriadu | Personal i intransferible | diumenge, 28 de desembre de 2008 | 01:41h
El Pare Noel m'ha portat un llibre i me l'he llegit entre Nadal i Sant Esteve. És la darrera obra d'en Joan Margarit: Casa de Misericòrdia. No havia llegit mai cap llibre sencer d'aquest poeta, només algunes poesies soltes. Sí que li havia seguit la trajectòria en nombrosos articles als diaris i sobretot d'ençà que va rebre el Premio Nacional de Poesía, ara fa uns mesos. De fet, fa més o menys 20 anys vaig tenir l'ocasió d'entrevistar Joan Margarit per a la revista El temps, però no pel seu vessant literari sinó pel d'arquitecte, que aquesta és la seva professió, amb motiu d'un reportatge sobre el nou urbanisme a Barcelona. Va ser una conversa molt agradable, crec recordar que en la terrassa d'alguna plaça del barri de Gràcia, i vam xerrar molta estona, potser un parell d'hores, llavors jo era molt jove i ell no era encara gaire conegut, però ja em va semblar una persona molt senzilla i agradable.
(N'hi ha més)

No sóc un lector assidu de poesia, més aviat força esporàdic. Durant una època de la meva vida, vaig llegir-ne força (Martí i Pol, Salvat-Papasseit, Vicent Andrés Estellès...), m'agradava, va ser una època en què jo també intentava fer-ne, de poesia, amb molt poca traça, tot cal dir-ho. En els últims anys, en canvi, n'he llegit molt poca, de poesia, em costa més entrar-hi i sempre hi ha novel·les i assajos que tenen preferència. No vull fer, doncs, cap anàlisi crítica, de Casa de Misericòrdia. Només vull dir que m'ha semblat una obra molt completa, molt rodona, d'un autor que viu en la maduresa i va fent flaixos cap al passat i cap als seus records, tant els bons com els dolents. La "vellesa" apareix molt sovint en els poemes, però jo diria que és una vellesa assumida del tot, sense retrets. Fins i tot hi ha una poesia que es titula "Ser vell" i acaba així: "Ser vell és que la guerra s'ha acabat./ Saber on són els refugis, ara inútils". És interessant aquesta visió de la maduresa interna, que més endavant reprén en el poema "Escac": "La memòria es va esfilagarsant / com les cordes trencades de les barques / que el temporal s'ha endut. / Comprendre cansa. Però mai no tant / perquè no pugui ser l'últim refugi. / Som el rei i la reina en un final / difícil a un tauler ja amb poques peces." En qualsevol cas, la poesia de Joan Margarit m'ha sobtat per la seva senzillesa formal, rera la qual s'amaguen mil-i-un matisos de contingut i una gran càrrega d'emocions. Acabo amb un poema de només vuit versos, simple i directe, que sembla descriure un viatge en automòbil per una autopista que s'allunya de la costa, però que fa alhora un símil amb la vida.

Horitzó
Una planúria de rostolls grocs.
Com una línia feta en un plànol,
l'autopista va fins a l'horitzó.
Penso que jo també vaig dibuixant
un traç segur damunt la meva vida.
Lluny d'una costa edificada i lletja,
amb la finestra oberta, condueixo
sentint l'aire a la cara, terra endins.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Escrits fets des de la profunda estimació que sento pel País Valencià
  • Notes escrites amb el paisatge de Pardines davant
  • Persones a les que estimo o he estimat, persones a les que dec coses, persones que admiro, persones a les que dedico apunts al meu bloc
  • La professió des de dins, la unió dels qui creiem que es pot fer un altre tipus de periodisme, si ens ho proposem i no som tan mesells
  • Apunts que neixen del més endins amb el desig de ser compartits
  • Tot allò que ens acosta a l'alliberament complet del nostre poble

Últims 40 canvis

Arxiu

« Juliol 2009 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats