Correu Blocs | VilaWeb.cat
marcbel | Política | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 14:05h
Reconec que, com a independentista i republicà, el dia que la palmi Joan Carles de Borbó no sentiré cap alegria, però tampoc cap mena de pena. Més aviat, simple indiferència, amb certa expectació. De fet, mirat objectivament i freda, interessa que mori (de forma natural) el més aviat possible. Com se sap, a Espanya i els Països Catalans, més que monàrquics, hi ha juancarlistes. Hi ha grans interrogants sobre si la monarquia espanyola sobreviurà a la mort del Borbó.

L'independentisme ha de ser escrupulosament exemplar

Ara bé, ¿és seriós que surti un diputat independentista cridant en públic, com si fos a un bar qualsevol, mori el Borbó? Potser en el fons agrada l'estil Losantos, que parla per una de les principals ràdios espanyoles com si ho fes a casa seva amb uns amics, però parlar en públic és una cosa seriosa, i no es pot aplicar el mateix registre que en una conversa privada. El que ha fet en Joan Tardà no és seriós, i no és admissible com a diputat que és.

L'independentisme català s'ha de treure l'etiqueta de cert friquisme que té. Que li han posat, o que en algun cas és merescut, com aquell oient radiofònic que va trucar per dir que es masturbaba envoltat de la senyera. L'independentisme català ha de ser exemplar, ha d'exhibir com ningú la bandera de la transparència, la democràcia, la llibertat (d'expressió o no),  la competència, el respecte per les diverses opinions, la rigorositat, el coneixement, el treball ben fet, etc.

I en això, molt malauradament, ERC no està destacant. A molts, inclosos uns quants militants que conec, ens agradaria que ERC liderés això. I més tenint en compte que els adversaris polítics a Catalunya, i els enemics polítics a Espanya i França saltaran amb qualsevol cosa.

Com a diputat es pot criticar al rei espanyol des de la rigurositat i la transparència,  a l'igual que defensar la república i la independència. No calen exhabruptes, que a més a més ens perjudiquen a tots.

Historicisme

D'altra banda, cal ser conscient del nivell educatiu dels Països Catalans i quina història s'ha ensenyat. Es que algú es pot esperar que la gent identifiqui aquesta frase amb la Guerra de Successió?.

Jo mateix, que m'agrada la història i he llegit llibres d'especialistes sobre la Guerra de Successió a Catalunya, desconeixia aquesta frase. De fet, em sorprèn que al 1714 cridessin Visca la República!, tenint en compte que els catalans apostaven pels àustries.

Va ser a la Guerra dels Segadors (és a dir, al 1640) quan sí es va proclamar la república, i davant de la invasió espanyola i la seva inviabilitat, es va reconèixer al Rei de França com a cap d'estat. Però a la Guerra de Successió els lluitadors catalans defensaven la República?. Si és així, primera notícia. Sempre s'aprenen coses noves.





Comentaris: 10
  • El mateix que vaig deixar escrit a un altre bloc
    Jordi Gomara (itaca2000)| Adreça electrònica | divendres, 9 de gener de 2009 | 20:01h
    El que em molesta de tot aquest assumpte és que aquestes coses són
    rendibilitzades amb fins partidistes i per aquí no passo. Hi ha
    companys que han parlat que si el Francesc Argemí va fer una bretolada
    en treure la bandera espanyola, o que en Jaume d'Urgell va de showman i
    que el que vol és fer-se veure quan, a Madrid, canvia la bandera
    monàrquica per la republicana d'un edifici oficial en plena llum del
    dia davant de milers
    de persones, etcètera. Aquells mateixos que
    defensen en Tardà, quan emparat per la seva immunitat parlamentària, es
    permet el luxe de dir "Mori el borbó", tal vegada per quedar ben "xulo"
    anant de revolucionari i valent, van dient que gent del carrer quan fan
    actes en contra de la monarquia el borbó, o, més important pels
    catalans, cremar o retirar una bandera espanyola, són des de uns okupes
    "pollosos" a uns borratxos drogates, per dir alguna cosa.

    És ben
    fàcil fer-se el valent des de la immunitat que t'atorga el càrrec i
    quan estàs representant a un partit agafat escandalosament al poder
    sense condicionants. Un partit que està fent tot allò contrari al que
    tu vas reivindicant al carrer amb posat de revolucionari a la moda, com
    fan moltes vegades aquest i d'altres membres d'ERC. Tanmateix quan es
    tracta de personatges anònims, que després van a presó, sense cap
    immunitat, aquests són uns brètols
  • no hi estic d'acord
    Ferran | dilluns, 15 de desembre de 2008 | 10:30h
    El discurs moralista que fas és no és correcte... i de fet, "moralment" innacceptable, quan un militant diu el que molts pensem i diem, i per aquest motiu se l'ataca per tots costats... el que s'ha de fer és donar-li suport!
    Personalment, quan mori el borbó no em quedaré indiferent, me n'alegraré i faré unes libacions als déus en agraiment...

    saluts,
    Ferran
  • A favor de Tardà
    Diana| Adreça electrònica | dimarts, 9 de desembre de 2008 | 22:55h









    No estic
    d’acord amb el que dius. Poca broma amb el rei: de petit ja va matar el seu germà (fet explicat
    amb detall per Patricia Sverlo a “Un rei cop per cop”). De gran va anar sempre
    de bracet de Franco, fins que el dictador (un assassí que, recordem-ho, va
    matar milers de persones) el va convertir en el seu successor. Hi ha res de més
    lícit i més democràtic que fer una proclama perquè mori una institució tan
    nefasta com aquesta? Crec que, de cap manera, no es pot comparar la proclama de
    Tardà amb els discursos demagògics i arbitraris d’algú com Losantos. L’únic que
    va fer Tardà és pronunciar-se d’una manera clara i cívica en contra d’una
    institució hereva del franquisme, representada per un rei que ens van encolomar
    sense consultar-nos i d’una qualitat humana més que dubtosa.

  • Quina llàstima
    Ernest| Adreça electrònica | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 20:58h
    ERC fa molt de temps que fa una política amb els pantalons als genolls. Una cossa és el que prediquen, i l'altre el que fan.
    Com que reben tanta canya que són uns "pellofes", estan acomplexats, i quant tenen una audiència jove i receptiva, és deixen anar per tenir un moment d'adrenalina, i així oblidar-se del que estan fent, i tenir durant uns minuts (o segons) la consciencia tranquil·la.
    Quant he vist les declaracions, m'ha fet una mica de vergonya. És una llàstima, doncs una bona imatge costa molt de guanyar, però és molt ràpid de perdre.
    Quina llàstima.
  • S'ha cobert de glòria
    en sepha| Adreça electrònica | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 20:41h
    En Tardà s'ho ha currat. Després no m'estranya que ens vegin com a demagogs, que ens diguin "nazis" i coses d'aquestes, que ens tractin com uns simples radicals. I l'excusa que ha posat és com dir-nos a la cara que, al seu judici, la gent som imbècils.

    Menys frases grandiloqüents, i més acció de Govern real i efectiva, caldria. Esclar, el primer és fàcil de fer; el segon, no tant. Ni tenen esma ni interès, ni els ous que calen, per fer-ho.
  • ...
    Quico Ventalló| Adreça electrònica | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 20:08h
    La frase "mori el borbó" és bastant inoportuna, una relliscada important. Per acabar-ho d'adobar, és un crit espanyolitzant, sucursalista. Ens importa gaire als independentistes si els espanyols tenen rei o no?. Si el que volem és no ser espanyols, sino plenament catalans, per què
    ens fiquem en aquests jardins que no ens van ni ens venen?.
  • ...
    Anònim | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 15:04h
    De tota mena està clar que en general les monarquies com a maximes representants de les forces armades han estat més receptives, properes i absorbides per l'antic Consejo de Castilla -actual Consejo d'Estado- i amb la seua Santa Inquisició d'aleshores i n'han sabut treure partit de la monarquia.   

    I que el catalans no han sabut decantar les monarquies per a ser  favorables a la voluntat del poble català per que accepten un estat propi i digne.
  • Per una vegada...
    mamoros | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 14:49h
    i sense que serveixi de precedent, estic d'acord amb tu. En Tardà fa sovint discursos abrandats amb molt d'interès, però amb finals que poden arribar a ser explosius, com aquest, perquè pressuposa més coneixement per part dels oients del que realment tenim. Sempre és fàcil treure les coses de context i això cal evitar-ho.
    • Curiositat
      marcbel | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 15:22h

      Sento curiositat per saber què t'he fet per a què hagis de demanar disculpes per estar d'acord amb un argument meu?.


      Les persones són complexes, amb idees molt diverses i sovint contradictòries (sectes, il·luminats i salvapàtries a banda).

      • Fer, no m'has fet res...
        mamoros | dilluns, 8 de desembre de 2008 | 19:45h
        Però recordo haver fet comentaris (fa força temps), al teu bloc, discordants amb el que exposaves i que les teues respostes no van ser amb un to amable o, almenys, jo ho vaig entendre així. Potser és la teua manera d'expressar-te, el teu estil directe i mordaç que sembla que vagi contra el món que no pensa com tu, o potser és que jo sóc molt sensible, vés a saber.

Catalanitzador per al Windows


RSS 2.0 RSS Comentaris

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 116 visites
  • Aquesta setmana: 2138 visites
  • Aquest mes: 9635 visites
  • Des de l'inici: 737963 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 331 visites
  • Aquesta setmana: 6669 visites
  • Aquest mes: 28716 visites
  • Des de l'inici: 1804819 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Els meus llibres preferits

La identitat de les nacions Sense Espanya. Balanç econòmic de la independència. Espanya, capital París. Tots els camins porten a Madrid. Informe Diagonal El dit d'en Colom. Catalunya, l'imperi i la primera colonització Americana

More of Marc's books »
Book recommendations, book reviews, quotes, book clubs, book trivia, book lists

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats