VilaWeb.cat
raimonfuxench | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 16:09h

Segueixo aquest debat sobre la Llei d'Educació amb interès però desconcertat. A veure si algú m'ho explica.

Estariem d'acord tots plegats que la qüestió de l'educació és un desastre a Catalunya. A banda d'apreciacions subjectives, l'informe Pisa posa de manifest que només estem per sobre - i no gaire - del espanyols, els grecs i els xipriotes.

Bé doncs, hi ha un que vol arreglar-ho - el Maragall segon - a veure què ens proposa, que els de la seva família potser no són gaire eficaços però almenys són originals i sovint fan gràcia. Si ho entenc bé, diu el Tete que vol donar més autonomia als centres, reforçar el paper del director, establir un sistema d'incentius a les escoles que funcionin i cosetes així

Així d'entrada, no sembla desencertat. Una mica aigualit, si vols que et digui. Vols dir que amb tot això arreglarem gran cosa?

De cara als mestres, no sembla negatiu. Es queixen que el seu paper social està desvalorat, que els alumnes no els respecten, que no tenen incentius professionals. Doncs sembla que si la llei donarà més autonomia als centres i reforçarà la postura dels directors, podran aplicar polítiques que s'adiguin amb les seves idees i la seva experiència, i que en ser més decisius en el futur acadèmic dels alumnes el seu poder i prestigi pujaran. D'altra banda, si els centres s'auto-gestionen, podran premiar els bons professors i donar-los oportunitats de reconeixement i promoció.

Suposo que no s'expliquen bé, perquè cada vegada que sento algú d'aquest col.lectiu (aquesta Rosa Canadell, o una carta d'una mestra a La Vanguardia, avui mateix), no trec l'aigua clara del que proposen. Sempre diuen que la llei no resol els problemes (concentració d'alumnat problemàtic, falta de motivació, falta de pressupost), però no diuen mai quina és la solució. La malaltia ja veiem quina és, ara expliqueu-nos la teràpia. Potser que els mestres cobrin més?


Potser un altre dia m'animaré a donar unes quantes idees al senyor Maragall. Avui, però, em limitaré a dir que intentar ficar coneixements al cervell de persones que no tenen cap gana d'aprendre'n - o que, encara pitjor, pensen que els professors no tenen res per ensenyar-los - és perdre el temps i, sobretot, malbaratar la immensa quantitat de diners que s'aboca al sistema públic d'ensenyament per part del contribuent.

Comentaris: 7
  • Embolica que fa fort
    Llaudal | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 19:54h

    M'he estat rumiant si valia la pena d'intervenir. El to estripat i el paràgraf final del tot incoherent... Sembla que l'autor prioritza la gracieta barroera a la serenor de l'anàlisi. Però som-hi i anem a pams!

    El col.lectiu de la Rosa Carandell és molt dogmàtic i s'aferra a una ideologia encarcarada: enfrontament pública-privada amb afirmacions del tot errònees com que la concertada rebutja els immigrants quan el que passa en el meu centre és que no hi caben perquè la ratio és de 34-36 alumnes per aula a l'ESO. La solució passa per donar una línia més, però això els mateixos de l'USTEC ho rebutgen amb l'argument que afavoreix la privada. En aquest punt ens posaríem d'acord. Però ja veus que tu parles sense coneixement i no pots aportar els arguments que jo aporto.

    També és veritat, no donen solucions. Si més no, en públic. No els treus que amb la llei es va a la privatització de l'ensenyament però s'emboliquen quan ho expliquen perquè el text de la llei no dóna peu a la privatització a menys que s'hi vulgui posar infinita imaginació. Una cosa és la gestió d'un centre (als que s'hi incorporen elements de gestió de l'empresa privada, ja era hora!) i una altra l'entremat del sistema que no deixa de ser públic a tots els efectes.

    Ara bé, amb les mesures que tu esmentes, i que estan a la llei, no n'hi ha prou per deduir que desembocaran a un millor reconeixement social de la funció del mestre-professor. Ni de lluny. Solucions? S'ha d'actuar abans i fora de l'escola, és a dir en les relacions familiars. Els hàbits de respecte i de ganes de treballar s'adquireixen en el si de la família. Deixem-nos de romanços. Sense hàbits adquirits, no s'hi pot fer res. Si els pares despisteu els vostres problemes amb els fills tot responsabilitzant-ne l'escola, us podeu sentir molt alleujats, però erreu. Aquí està el quid de la qüestió. Però  la família, i els periodistes que alhora són pares i mares, no vol assumir responsabilitats. Quan s'adonen que pigen fora de test, aleshores les culpes van cap a una anònima "societat" que no sap compaginar horaris...

    Quina incoherència, la del teu darrer paràgraf! Si el nen no està motivat, fora estudis. Aquest final teu em fa pensar que he perdut el temps contestant-te.

    • Trobo que si que valia la pena
      raimonfuxench | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 20:23h
      Si et llegeixes bé el que he escrit, només dic que els mestres - si més no els que surten als mitjans - no donen cap solució, només es queixen. Tu en dones una (augmentar les línies, i per tant, el professorat, i per tant el pressupost, és una idea), però reconeixes que aquests de la USTEC (que són els que paralitzaran les escoles, compte) tampoc no hi estan d'acord. Perquè això que dius de la societat i els pares i els hàbits no té res a veure amb l'Ernest Maragall ni amb la llei d'educació ni amb res del que jo he escrit. Que és que fan una vaga perquè els pares es posin a educar els seus fills com cal? Em sembla que no, fan una vaga perquè es retiri una llei. Bé, i això últim que dius que et sembla tan malament, que si els nens no volen aprendre no val la pena perdre el temps, ja ho matissaré en un altre post, que dit així és massa sec. I, de tota manera, gràcies per il.luminar-me en el tema.
  • Ai, Raimon ...
    Josep | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 19:20h

    ... em sembla que se't tiraran a la jugular. Has tocat un tema delicat i els mestres són molt corporatius.
    Subscric els teus argument i penso que en una època com l'actual, amb milers de llocs treball que perillen, expedients de regulació d'ocupació, cues a les oficines de l'atur, que un sindicat de mestres organitzi una segona edició d'una vaga preventiva majoritàriament orientada a l'ensenyament públic, per tant funcionaris, per tant blindats, em sembla una broma cruel. Em sembla macabre davant tant gent com les està passant putes.

    • Fora funcionaris
      Rafel Molina | dijous, 13 de novembre de 2008 | 00:06h
      Estic d'acord, sempre que  en la retallada de funcionaris s'inclogui els professors universitaris, els funcionaris dels ajuntaments, de les diputacions i dels consells comarcals. Llavors sí. Fora funcionaris i fora corporativismes. Estic d'acord.
  • Totalment d'acord
    Ernest Maragall | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 18:05h
    Els mestres, el que volen, és continuar tenint tres mesos de vacances, agafant totes les baixes que poden, i que no els toquin gaire la pera.
    • em sembla vergonyós
      teresa | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 18:41h
      Em sembla un veritable vergonya que hagi gent que pensi d'aquesta manera. Si tantes ganes teniu de tenir tres mesos de vacances només cal que estudieu magisteri  i podreu gaudir dels tres mesos de vacances, de totes les baixes que vulgueu i  que no us toquin la pera.
      M'agradaria poder explicar quina és la feina dels mestres però semblaria que necessitem estar continuament justificant-nos, penso que és una professió  que continuament està quetionada perquè socialment ha de cobrir les mancances que des de la família i des de l'administració no es poden resoldre per  poder conciliar la vida laboral i familiar. No hem ve de gust entrar en la nova llei ja que llegint els comentaris anteriors no crec que s'arribessen a entendre.
      • Hem ve de gust
        raimonfuxench | dimecres, 12 de novembre de 2008 | 19:00h
        Jo tampoc no estic gaire d'acord amb el que diu el del comentari, almenys en termes generals. Però volia dir que "em ve de gust" va sense hac. Haurien de fer un informe Pisa pels profes, també.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats