Correu Blocs | VilaWeb.cat
martainsa | Terra | dimecres, 29 d'octubre de 2008 | 12:03h
Mire el debat de tot això de l'ossa Hvala (un nom que pareix txec) amb certa curiositat i perplexitat. Els boscos dels Pirineus, domesticats al llarg del segle XX, tornen a ser perillosos, pel que sembla. A mi, de fet, no em cal anar tan lluny per a trobar boscos perillosos: el secà familiar -curull d'esclatasangs, a hores d'ara-, no és una zona segura. Sota qualsevol pedra, al costat del rimall més inesperat ens pot eixir un sacre o un aleacrà (escorpí).

No és el mateix una ossa que un aleacrà, ho sé. Els ossos són més grans, i tenen més força; corren més i s'alimenten de borreguets. Però els aleacrans no estan exempts de perill, són verinosos i precisament és el fet de no veure'ls -amagats entre el fullar de pins del sotabosc- el que més m'alarma. Però per això ja sé que hi ha certs llocs on no puc anar, i altres on he d'anar en compte. I això ho sabem els caçadors de bolets, i els caçadors de pardalets.
 Ací, a les comarques centrals, els caçadors -de bolets i pardalets- són la gent més sostenible que conec. Per raons pràctiques, d'acord: si no hi ha aviram, no hi ha caça. Però són responsables del manteniment de les sendes, són uns molt bons coneixedors  de les muntanyes, i els primers que detecten canvis en la fauna d'un ecosistema. En tot aquest enrenou de l'ossa txeca el que crida l'atenció és percisament que un caçador haja donat el toc d'alarma. Entenc que els ramaders de la muntanya n'estiguen fins als testets; i en reintroduir l'ós al pirineu, això s'havia de tindre en compte. Però un caçador ha de ser conscient que els boscos impliquen un perill, i que qui no vol pols, senzillament no va a l'era. 
Comentaris: 6
  • Un dia...
    rogersafor | diumenge, 2 de novembre de 2008 | 22:00h
    ...sentí dir a Folch que el pirineu estava tan fragmentat paisatgísticament i ecològica que és impossible que una població siga viable. Respecte als caçadors i als que no volen trobar-se els óssos però si que el bosc siga d'ells... Sense comentaris.
  • Caçadors
    martainsa | diumenge, 2 de novembre de 2008 | 20:20h
    Ho comente amb un amic caçador i em diu que ell no demanaria que la tornaren a agafar. Com a molt, si l'atacava, li haguera disparat com a sistema d'autodefensa :)
  • No podem pretendre...
    silviavea | dimecres, 29 d'octubre de 2008 | 13:03h
    ... que els boscos siguin com la Rambla. Al bosc n'hi ha moltes de bestioles (i més que n'hi havia...) i a ningú se li acudeix fer-les-en fora perquè són perilloses... o potser tot arribarà i acabarem fent-ho.... esperpèntic. Entenc que, d'entrada, una óssa no ataca ningú gratuïtament.
    • ..//..
      rginer | dimecres, 29 d'octubre de 2008 | 13:54h
      El que no han fet és avisar que hi han óssos, que te'ls pots trobar ( com ha passat un munt de vegades ) i que els animals estiguin tranquils en zones amb poca població, però sobretot que avisin. NO n'hia prou amb els collarets. Quan faig excursions per les muntanyes de la Haute Garonne o Hautes Pyrenees, sempre em penso que em pot eixir l'ós i no sabria que dir ni que fer. És clar que penso que l'animal marxarà i no em ferà cas, però i sí no.... ?  Si jo entro pels camins i hi ha un rètol on m'indiquen que hi ha l'ós i m'expliquen tot el que haig de tenir en compte, endavant ! La responsabilitat és meva si no segueixo les instruccions. Quajn vaig ser a Austràlia, n'hi han un munt d'animals perillosos, els que més edel món, i tots estàn protegits, però ep ! instruccions, i rètols arreu i no sortis dels camins indicats o et banyis en una platja paradisíaca on no hi ha res, només un rètol que diu ben clar : ''Perill; hi han cocodrils estuaris. Prohibit pendre el bany''.
      Ja està tot molt esperpèntic .... 
  • ...
    Marlene | dimecres, 29 d'octubre de 2008 | 12:41h
    Hvala vol dir "gràcies" en eslovè. :)

    Una óssa que se sent amenaçada (en una batuda de porcs senglars) fereix el caçador en un braç. Jo... no sé si em salto algun raonament lògic, però no hi veig re d'estrany. Capturar-la? Vingavahome! Volien pols!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm


Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats