VilaWeb.cat
HERÈNCIA MENORQUINA
jaumefabrega | enllaç permanent | dilluns, 8 de març de 2010 | 11:55h
A l´estat de Florida, Estats Units, la població de Saint Augustine celebra la diada de Menorcael pròxim 17 de març, on hi vaig (del 9 al 18) a fi d' investigar l'herència cultural i gastronòmica que hi va deixar un grup  de menorquins al s. XVIII. Una de les reststes d'a questa aportació són les formatjades

FORMATJADES

Les formatjades constitueixen unes típiques panades (el nom mallorquí) balears, amb diverses versions menorquines, totes excel.lents.Si bé originàriament eren pròpies de Pasqua, ara se solen fer tot l' any. Solen amidar uns 9 cm de diàmetre i uns 4 cm d' altura.

Es interessant saber que a la població de Saint Augustine, Florida, encara se n’ elaboren, com a conseqüència del llegat menorquí, d’ un grup portat pels britànics als s. XVIII, que ha mantingut algunes de les seves tradicions i celebren una  festa anual.

Ingredients

1 kg de farina (us sortiran, aproximadament,  unes 24 o 30 formatjades)

300 o 400  g de llard

1 got d' aigua calenta

25 o 30 g de llevat de forner

sal

farcit:carn de xai o de llom de porc (1 kg aproximadament)

sal

safrà en bri (opcionalment colorant)

1 tros de sobrassada

1 tros de cansalada (sense salar)

pebre negre

Elaboració

Desféu el llard ; el llevat el desféu amb una mica d' aigua. Barregeu tots els ingredients, tirant-los a al farina en forma de volcà, amb un clot i treballeu força estona la pasta.Ha de quedar com una psta de  pa, una mica consistent. Deixeu-la reposar en un lloc calent,de mitja hora a tres quarts (tot i que hi ha que no deixa tovar (llevar) la pasta).

En un recipient teniu petits de carn; en un altre, trossets de sobrassada i de xua (cansalada).

Quan hagi llevat, talleu-ne petits trossos o boles, una mica més petites que un ou. Aplaneu-les damunt farina. Feu una base o disc :col.loqueu-la en un motllo, aixecant les vores, com un cistellet; al damunt hi poseu 3 o 4 trossets de  carn, de xua, la sal, el colorant, la sobrassada i el pebre negre; ho tapeu amb una altra tapa de massa, igual; ho poseu en un motlle especial (o amb un got) tanqueu la formatjada,sobretot de les vores, si voleu hi passeu el corró. Punxeu la tapa amb una forquilla, a fi que el farcit pugui respirar. Poseu-les en una plata de forn, greixada, i les poseu a coure.A forn mitjà, hi han d' estar de 20 minuts a 1/2 hora, o a forn no gaire fort, uns 3/4 hora.

Notes

Les formatjades de be (Maó i Ciutadella) queden més seques, les de porc, en canvi, més brèvoles o suaus.

Es poden menjar al mateix dia- sobretot les de xai- o fins al cap de 2 o més. Fins i tot les podeu congelar amb èxit.

A part de les carns esmentades, es pot fer servir conill.

Opcionalment, abans de posar-les al forn les podeu pintar amb rovell d' ou, a fi que adquireixin un aspecte més daurat i brillant.

Nom:
Plana web:
Adreça electrónica:
Títol:
Comentari:

Escriu les paraules del requadre separades per un espai:

Si no entens les paraules, clica el botó «Actualitza» (situat a la dreta del requadre) perquè n'apareguin de noves.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats