VilaWeb.cat
10 Raons per dir no al Cementiri Nuclear
mamoros | enllaç permanent | dissabte, 23 de gener de 2010 | 11:09h
Internet és un món ampli i divers. Buscant informació sobre el tema he trobat aquesta imatge de la península amb els seus dipòsits radioactius. N'hi ha per tot arreu, cert, però la concentració d'energia nuclear més gran de la península és actualment la zona sud de Catalunya (llevat del CIEMAT a Madrid -un centre d'investigació, clar-), amb tres Centrals Nuclears en funcionament i una en fase de clausura després de tenir el trist honor de provocar l'incident més greu de l'Europa Occidental.

El Ministerio de Indústria va fer públic el projecte per a la "Selección del emplazamiento ATC y centro tecnològico". Aquí en teniu alguns estractes comentats:

"Basado en tecnologías plenamente consolidadas y disponibles desde hace años, la construcción de la instalación ATC es viable en buena parte de la geografía nacional dadas sus características similares a las de instalaciones industriales convencionales. En este sentido, diversos países de nuestro entorno cuentan con centros como el proyectado, en los que han acumulado una importante experiencia sobre tecnologías de almacenamiento de combustible gastado. Tal es el caso de La Hague y Marcoule (Francia), Sellafield (Reino Unido), Paks (Hungría), Fort St. Vrain (Estados Unidos) o Habog (Holanda), cuyas características se aproximan especialmente a las del proyecto español."

Trobo que al dir "nuestro entorno" als Estats Units se'ls hi ha anat una mica la mà. D'altra banda, localitzant cadascun dels punts on hi ha un MTC es veu que són zones poc poblades, on hi ha hagut abans emplaçada -o encara hi és- una central nuclear i, repassant la informació, han tingut algun tipus de problema amb la radioactivitat, principalment fuites, la qual cosa no dóna gaire tranquil·litat.


"La instalación ATC española será una estructura integral de 283 metros de largo, 78 de ancho y 26 de alto, que contará además con unos conductos de salida de aire de 45 metros de altura respecto al nivel del suelo".

"Así, a la exigencia de una disponibilidad de superficie de unas 20 hectáreas (13 ha para el ATC y de 5 a 7 ha para el centro tecnológico), cabe añadir algunos condicionantes geológicos, geográficos, climáticos, demográficos y socioeconómicos que faciliten la viabilidad del proyecto. Prácticamente todo el territorio peninsular cumple con estos requisitos".

Si el projecte té tants beneficis per a la zona escollida (diners i feina), i comptant que tota la geografia de l'Estat pot albergar-lo, no entenc com només s'han postulat Yebra i, tot apunta, Ascó, potser perquè Montilla va prometre a Zapatero que Catalunya acolliria el Cementiri Nuclear i que, en realitat, no té tantes avantatges com volen fer creure.

Un dels arguments, potser el principal, dels que hi estan a favor, són els llocs de treball que generarà, diuen uns 300 durant la contrucció (prevista per 5 anys), i 100 permanents després, però no especifiquen quin tipus de formació hauran de tenir els que hi treballaran un cop s'acabi el projecte, ni tampoc afirmen que la mà d'obra sigui procedent de la comarca (pot passar com a la Terra Alta, que els van prometre que els aero-generadors donarien molta feina i diners i finalment els treballadors van venir de portugal perquè l'empresa era portuguesa i ara, un cop acabat el projecte, només hi ha un lloc de treball per a fer el manteniment).

D'altra banda, el lloc que genera més residus és prop de Madrid, per què no posen allà l'MTC? ah, perdó, Madrid és la capital, i hi viu molta gent. Si el projecte fos tan innocu com ens volen fer creure podria estar albergat prop de Madrid, a la meseta, en una de les planes immenses que tenen,
o en una zona industrial amb volum important de població. Per fer aquest magatzem crec que no es necessita aigua, almenys no ho diu enlloc: sostenibilitat i gestió dels residus radioactius, i mà d'obra ara n'hi ha a tot arreu.

Esquema del projecte del Ministerio i Enresa:

MTC i centre tecnològic


Bé, hi ha moltes altres preguntes que aniran sorgint i espero que es puguin anar resolent. En la continuació les 10 primers raons, però segur que n'hi ha més.



10 RAONS PER DIR NO AL CEMENTERI NUCLEAR: NI A ASCÓ NI A CATALUNYA.

1. No volem ser l’abocador dels residus nuclears d’alta radioactivitat de tot l’Estat Espanyol.

2. Les comarques meridionals de Catalunya, ja hem contribuït més que suficientment en matèria nuclear, tenim la concentració més gran de grups nuclears de tot l’Estat Espanyol (en menys de 50 quilòmetres 3 reactors i un altre en desmantellament).

3. Un Cementeri de residus radioactius és incompatible amb el futur i en la creació de marques de qualitat i d’origen per la pagesia, la ramaderia, la pesca, els productes agroalimentaris, i el turisme de les nostres comarques.

4. Perquè una decisió com aquesta, que afecta a tot el territori i a tot el país, no pot dependre d’un sol municipi, ni la poden prendre només la majoria simple (5 regidors) de l’ajuntament d’Ascó.

5. Un cementeri nuclear és un perill real per la salut de les persones, en el seu funcionament i especialment també, quan transportin els residus nuclears de tota Espanya en camions o per tren cap aquí.

6. Fa uns 30 anys que tenim centrals nuclears i la zona d’Ascó ha baixat en població (perd de promig 18 habitants per any des que té centrals nuclears), mentre la resta del territori puja (la zona de Móra d’Ebre un 50%, la Terra Alta creix un 25%, les Terres de l’Ebre augmenta un 25% la seva població).

7. El model nuclear genera tanta dependència i tantes repercussions, que la resta de sectors de l’economia i altres tipus d’indústries i empreses no s’instal·len prop d’una zona nuclear perquè comercialment el mercat no compra els seus productes que venen d’una zona nuclear.

8. No hi ha hagut ni un debat públic ni transparència en el procés, Ascó i l’AMAC han amagat informació fins al darrer moment

9. Els efectes i repercussions del model nuclear no són locals. Per tant, en cap cas, la decisió no pot ser local, ha de ser de territori i de país, i la decisió ja ha estat presa amb l’aprovació de diverses mocions contraries al cementiri nuclear.

10. 62 ajuntaments, 7 Consells Comarcals i el Parlament de Catalunya ja s’han posicionat clarament en contra de la instal·lació del cementeri nuclear a Catalunya. Demostrant així, que no hi ha consens territorial. Ni l’AMAC, ni Ascó, ni el Ministerio de Indústria, no respecten la decisió d’aquestes institucions que representen a la majoria de la població del territori.
Nom:
Plana web:
Adreça electrónica:
Títol:
Comentari:

Escriu les paraules del requadre separades per un espai:

Si no entens les paraules, clica el botó «Actualitza» (situat a la dreta del requadre) perquè n'apareguin de noves.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Malauradament la Ribera d'Ebre té un llarg historial de lluites per intentar evitar les agressions al seu territori.
  • Allò que em passa pel cap i no sé on classificar.
  • La desigualtat encara existeix, i molt, en molts àmbits, per això és important la lluita de les dones d'arreu del món per a què sigui més just.
  • Què dificil això d'educar i ensenyar, tothom té la seua versió i costa posar-se d'acord... però clar, és que és molt important!
  • El futbol és una passió i també un espectacle quan es veu jugar bé; també hi ha altres espectacles que em ve de gust comentar i coses sobre el cinema que em poden semblar interessants.
  • Coses a dir sobre el nostre planeta, el canvi climàtic, l'energia interior, les renovables i no renovables...
  • De la nostra llengua pròpia i comuna sempre hi ha coses a dir.
  • Alguns dels llibres que vaig llegint.
  • Una mica de música sempre va bé.
  • Comentaris sobre algú o alguna cosa en particular que m'ha provocat alguna emoció, sigui quina sigui.
  • L'aigua és un bé escàs, en molts llocs no renovable. L'hem d'usar amb cura.
  • Moltes vegades, ni ens en adonem i estem d'alguna manera o altra parlant de política... i és que em sembla un tema prou interessant i fonamental i ens afecta a tots, vulguem o no.
  • Tastets de racons del poble o d'altres coses d'interès.
  • No és que en sàpiga massa, però els dolços de la Ribera d'Ebre bé mereixen un lloc a part.
  • Un vici o un plaer, tot depèn del moment i el lloc.
  • Recull d'experiències, impressions, comentaris... amb viatges i sortides arreu del país i de més enllà.
  • Per desgràcia trobem sovint notícies de violència als diaris que no només afecta a les dones, sinó també als nens o als avis. Cal frenar la barbàrie.

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats