L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

Lo Gaiter del Marroc. Semprelegant

Deixa un comentari

Iconoclasst
 

Les bases són inestables,
noi, els ítems són variables:
cultives la teva imatge
en el minúscul hortet
del teu balcó,
i et penses que tot és pàtria,
i que et veneren com als déus…,
que el sol surt just d’orient
per adorar-te com un d’ells.
No t’equivoquis, minyó:
la teva famosa estampa
no és al nus de la corbata,
no et confonguis de plató.
No ets la reina del ball,
no ets el reflex del mirall:
l’original és molt millor.
La vida no és un canal de reg,
és un riu ple de revolts, 
no va recta mai com el séc
dels teus pantalons.
No et prenguis el pèl
tan seriosament!

“Semblava tan elegant!, 
i resulta que patia,
únicament i exclusiva,
pel què diran…!”   

          

[Il·lustració de l’entradeta: T.L., by G Boldini]

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 31 d'agost de 2013 per mininu

Marca un gol austral per la Selecció nacional

Deixa un comentari

[No és un esport dels grans, vull dir que no és un esport de masses, i no és fàcil que ho arribi a ser, al nostre país, però sí que es pot convertir en un esport popular, i encara és més segur que pot tenir perfectament un lloc en el futur (però imminent) Estat català, atesa la tradicional vocació poliesportiva de Catalunya (i atès també el seu propi atractiu: vegeu el vídeo adjunt). En tot cas, mentre això no passi i hàgim de continuar aguantant l’estatus colonial, en què l’Estat arramba amb tots els esports que acaparen les més grans audiències, els esports petits com el futbol australià ens aporten un parell de coses molt i molt interessants: en primer lloc, ens ofereixen l’oportunitat de veure competir els jugadors catalans contra els d’altres seleccions nacionals, en peu d’igualtat, assumint les derrotes però també celebrant els èxits com a propis, sense que cap espavilat se’ls apropiï ni en tregui impròpiament beneficis (econòmics i/o polítics); i en segon lloc, cada participació seva en les competicions internacionals ens ajuda a visualitzar la que molt aviat serà la normalitat més absoluta: Catalunya com a subjecte esportiu i com a potència esportiva (en una llarga llista de disciplines), coneguda i reconeguda internacionalment. És a dir, que els petits (futbol australià, korfbal, bike-trial, futbol sala, curses de muntanya…) ara mateix estan fent el paper de pioners, obrint camí als grans, als més televisius (futbol, bàsquet, hoquei, motociclisme, natació, atletisme…).
Dit això, anem a la proposta que ens fan des de la Selecció Catalana de Futbol Australià. Un cop llegit el text, si us heu convençut de les seves raons, podeu aportar-hi el vostre gra de sorra clicant aquí]
 _____________________________________

La Selecció Catalana de Futbol Australià necessita suport per a poder participar en el campionat europeu, que es celebrarà els propers 20 i 21 de setembre a Bordeus.

Els dos últims anys els campionats europeus els hem hagut de costejar per complet els mateixos jugadors, però aquest any la situació econòmica complica molt més el fet de poder repetir aquest modus operandi, i això xoca de ple amb la gran il·lusió que ens fa als jugadors poder representar Catalunya en una final europea de Futbol Australià amb aquest ressò.

La veritat és que els entrenaments són molt durs, l’esport és molt dinàmic i de gran vincle entre els jugadors de l’equip, i veure com trontolla el premi de poder-hi participar per uns diners dels quals no podem fer-nos càrrec és molt i molt dur d’acceptar. Així doncs, aquests diners ajudarien els jugadors a no haver d’assumir la totalitat de les despeses.

Seria un somni per a nosaltres aconseguir aquest finançament i poder anar a la final. De tota manera, moltes gràcies a tots per l’interès.

QUÈ ÉS EL FUTBOL AUSTRALIÀ?

El futbol australià es un esport amb 150 anys d´història que es practica als cinc continents, i està considerat com un dels sis esports més durs del món. L´objectiu del joc és marcar a la porteria contrària mitjantçant un xut amb el peu. Es pot jugar la pilota amb els peus i amb les mans i està permès placar a l’estil del rugbi, però no existeix el fora de joc. A Europa els principals països on es juga són Dinamarca, Suècia, Alemanya, la Gran Bretanya, Irlanda i Catalunya.

QUINA PRESÈNCIA TÉ A CATALUNYA?

Actualment hi ha dos equips en actiu, Els Llops del Pla i Els Cossetans de Tarragona. Fins fa ben poc també hi havia els Bocs de Cornellà i els Belfry de Valls, però la nul·litat en els ajuts econòmics, la falta de suport de les corporacions locals i el desengany dels mateixos jugadors davant d’aquesta situació han propiciat que molts d’ells hagin abandonat la pràctica d’aquest esport a Catalunya.

Un dels problemes més greus que el futbol australià ha d’afrontar és la desconeixença per part del gran públic, que prefereix anar a veure un esport més comú enfront d’un de més novedós, tot i que la seva antiguitat sigui del tot reconeguda. Es juga a tot el món, sobretot al nord d’Europa, i cada cop més a Catalunya. Tot i la seva antiguitat encara no és gaire reconegut, però avança amb pas ferm. Actualment la Selecció Catalana està reconeguda internacionalment, és membre fundadora de l’AFL Europa i reconeguda com a tal en els seus estatuts oficials, i competeix contra la Selecció Espanyola. A més, participem anualment en el campionat europeu, que aquest any se celebrarà a Bordeus, i formem part de les juntes anuals on es van decidint les directrius i el modus operandi a seguir.

És per això que hem decidit fermament no ensorrar-nos i lluitar per tirar endavant el futbol australià a Catalunya, un dels esports més minoritaris que hi ha, però un dels més dinàmics, precisos i estratègics, on el joc en equip i la compenetració entre els jugadors poden fer que la gent aprengui a disfrutar-lo si entre tots ens ajudeu a donar-li una oportunitat.

ENLLAÇOS I PREMSA

AFL Europa

Selecció Catalana de Futbol Australià

Futbol australià

El Periódico (27/08/2013) La selecció catalana de futbol australià busca finançament a internet 

Aquesta entrada s'ha publicat en Suck the brook el 29 d'agost de 2013 per mininu

Tots quiets: NO es pot sortir de la Constitutelació!

Deixa un comentari
 
Translation (traducción):

[Por orden de instancias superiores, un tal TC custodia con gran celo el cumplimiento de la legalidad vigente, si es necesario aplicando el másimo rigor, como es el caso de la presente viñeta ilustrativa]

—Me los tienes a buen recaudo, ¿entendido? Y cuidadín con ellos, que no se te escapen, que pueden ser muy escurridizos…!  

—¡Sí, señor! ¡Sus órdenes, señor!  

Guió i dibus: Min

 
Translation into Equatorian (traducción al ecuatoriano):

[Por orden de instancias superiores, un tal TC custodia con gran celo el cumplimiento de la legalidad vigente, si es necesario aplicando el másimo rigor, como es el caso de la presente viñeta ilustrativa]

—Me los tienes a buen recaudo, ¿entendido? Y cuidadín con ellos, que no se te escapen, que pueden ser muy escurridizos…!  

—¡Sí, señor!, ¡Sus órdenes, señor!  

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 25 d'agost de 2013 per mininu

Lo gaiter del Marroc. Syriana

Deixa un comentari

El negoci del petroli no va bé,
germans madelmans,
les mines del món s’esgoten,
se’ns esgota el crèdit,
se’ns colga de morts el dèbit,
bé que els innocents no compten.

Les dones les tapa un vel
invisible als espies drones,
els guerrers maten l’estona
que es triga a pujar al Cel.

A les ombres del mercat,
fels infidels marquen les cartes
per la pròxima partida,
que hi jugarà tot Déu:
el més generós,
el més gran,
el que diu que és el seu pare, 
el que estima els infants
amb passió;
els que van arribar abans,
el que va arribar després,
el que s’inventa un beneit;
el que procura per tots,
el que està al costat dels bons
(en qualsevol guerra);
el que viu dalt de la serra,
en ermita o en capella, 
el que viu a tot arreu,
el que somriu d’orella a orella,
el sol que esquerda  les pedres,
el que fa rodar el Sol
al voltant de la Terra;
el que justifica la despesa
en terror i en turment;
el que convoca tempestes
i dóna un paraigua a la gent;     
els que adoren que els adorin
els escolanets d’amén,
els que cobren el tribut
d’un respecte tenebrós,
els que es fan pagar l’ajut
amb tot de precs i preguntes,   
els que fan de la foscor
el nostre intrèpid full de ruta.    

Sortiran tots amb la puta,
convenientment marcada,
i aniran tots de manilla.
Les regles, però, són objectives,
i guanya sempre la banca.

El geni se’n va per les branques
amb gaites equitatives,
pessigant fort de mica en mica, 
i marca així les nostres vides.

I així, germans cristians,
agnòstics i musulmans,
budistes i comunistes,
anabaptistes, protestants,
ateus i anarquistes,
creients i no fidels
i fidels però no creients,
diables caiguts del cel
o bé àngels de l’infern,
així ens va!

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Suck the brook el 24 d'agost de 2013 per mininu

Lo Gaiter del Marroc. Howhat?

Deixa un comentari

Va pujar en un taxi groc
i es va perdre en el formiguer
de la Gran Poma.
Només recordo d’ella
que duia texans de marca,
un jersei passat de talla,
dues llaunes de cola
per sabates,
cabells de seda prestats,
dos dòlars d’arracades,
llavis amb violents tons de carmí,
i que et mirava recte al cor.

Dedicaré la pròxima estona
a resseguir tots els camins
que porten a Roma,
i si em fa costat la sort,
faré d’aquell instant un’hora.     

If you’re traveling in the north country fair
Where the winds hit heavy on the borderline
Remember me to one who lives there
For she was once a true love of mine
  

Well, if you go when the snowflakes storm
When the rivers freeze and summer ends
Please see for me if she’s wearing a coat so warm
To keep her from the howlin’ winds

Please see from me if her hair hanging down
If it curls and flows all down her breast
Please see from me if her hair hanging down
That’s the way I remember her best

I’m a-wonderin’ if she remember me at all
Many times I’ve often prayed
In the darkness of my night
In the brightness of my day.
   
Well, if you’re traveling in the north country fair
Where the winds hit heavy on the borderline
Please say hello to one who lives there
She once was a true love of mine

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 24 d'agost de 2013 per mininu

El vell joglar va de cul

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[Un viejo director teatral, muy reputado (dicho sea sin segundas intenciones) y muy conocido por su condición de converso (y como tal más papista que el Papa), enseña a través de una bandera ilegal agujereada en el punto preciso un bello ejemplar (más bello aún dada su escasez) de “Generosa Subventionis Hispaniensis”, conocida popularmente en España como Flor del culo (al propio tiempo, con los dedos de una mano señala las veces que ha salvado a éste gracias a las virtudes de aquélla)]

—>   susodicho señor Boadella

—>   rara florecilla “Generosa Subventionis Hispaniensis”

Guió i Paint: Min
     

 
Translation into Hondurian (traducción al hondureño):

[Un viejo director teatral, muy reputado (dicho sea sin segundas intenciones) y muy conocido por su condición de converso (y como tal más papista que el Papa), enseña a través de una bandera ilegal agujereada en el punto preciso un bello ejemplar (más bello aún dada su escasez) de “Generosa Subventionis Hispaniensis”, conocida popularmente en España como Flor del culo (al propio tiempo, con los dedos de una mano señala las veces que ha salvado a éste gracias a las virtudes de aquélla)]

—>   susodicho señor Boadella

—>   rara florecilla “Generosa Subventionis Hispaniensis”

Aquesta entrada s'ha publicat en Ninots el 22 d'agost de 2013 per mininu

PSC: per què suar catalanisme?

Deixa un comentari
Ja fa més de trenta-cinc anys del famós míting del socialisme català –unificat sota la sigla del PSC–, els assistents al qual, al Palau Blaugrana, “van suar socialisme”; i recordant-lo, més d’un i més de dos es pregunten “què se n’ha fet, d’aquelles flors”, parafrasejant la cançó que va popularitzar el llegendari Grup de Folk.
S’ho demanava, per exemple, l’Assumpció Cantalozella [blogspot] ara fa tres anys, quan estaven en marxa per tot Catalunya les consultes populars iniciades a Arenys de Munt. Deia l’escriptora gironina:

«Ho sap tothom. El PSC té dues grans famílies dintre seu. És una llàstima que no admeti que en té una altra: la que vol una Catalunya independent, sense abandonar les tesis socialistes. La Catalunya que calla en aquest procés d’independència transversal que s’estén per Catalunya.

»Quan parlaran els socialistes independentistes de Catalunya? Quan s’articularan en una opció en què molts catalans i catalanes se sentirien còmodes? O és que potser aquestes persones només tenen una solució: mantenir-se dins l’actual moviment transversal de base –el de les consultes–, que admet tothom, sigui quin sigui el seu credo polític? És clar que també en tenen una altra, d’opció: passar a incrementar les files d’una de les formacions que, obviant el mot socialisme, formen les esquerres independentistes catalanes d’aquest 2010.

»Quina badada, PSC! Quina metamorfosi des d’aquells grups pristins que van introduir el dret de l’autodeterminació de Catalunya en els primers estatuts. Que es van jugar tant de temps lliure de la joventut per aconseguir allò que els socialistes de tot el món tenen: el dret d’estimar llurs països i desitjar que cap estat aliè els sotmeti.

»Feu tant l’orni com vulgueu; renegueu dels drets d’una part del socialisme català; molts i moltes de nosaltres seguim existint, i assabenteu-vos-en: som molts més dels que voleu i dieu».

És esborronador posar de costat les profètiques i angunioses paraules de Cantalozella amb la realitat del socialisme català d’avui, entestat a suar de tot menys catalanisme. Els grotescos episodis firmats per Lucena, Sabaté o el mateix Navarro fan mal, i no solament al propi partit, com és evident, sinó a qualsevol espectador neutral: mal al cor, però també mal als ulls, fins a la vergonya aliena.

 “Ara us pensareu que m’ha tocat massa el sol i desvariejo”, deia l’altre dia Carles Ribera al seu bitllet“però haig de confessar que quan l’independentisme va començar a ocupar la centralitat política la meva intuïció era que el PSC se situaria com la formació amb més futur en una Catalunya independent. M’explico”. I s’explicava dient que el partit socialista, només mantenint una discreta posició, en relació amb el moviment sobiranista, hauria estat en condicions d’entomar les regnes de la centralitat social, al final del procés, fos quin fos el resultat d’aquest; i en comptes d’això, el que ha fet és “cremar les naus”, posant-s’hi descaradament de cul, de manera que ha quedat en la posició contrària: ara, passi lo que passi, el PSC quedarà com un pària.

Pere Navarro diu que no li agraden les cadenes, i ell no para d’encadenar gracietes com aquesta, i darrere seu el partit que tan subtilment dirigeix no para d’encadenar fiascos. Avui mateix la realitat colpeja fort amb un altre, el penúltim: llegim al digital Directe.cat que el president del Parlament Europeu, Martin Schulz, que s’havia manifestat partidari de l’oficialitat del català en aquell organisme, “ha tirat la tovallola”, i ho ha fet “no pas per la negativa del PP i el seu representant Alejo Vidal Quadras, malalt d’odi envers Catalunya i previsible en la seva oposició, sinó que ho ha fet per l’oposició frontal del PSOE que ha fet palesa el socialista i vicepresident europeu, Miguel Ángel Martínez, que a més és el responsable del multilingüisme al Parlament Europeu (…). Aquest fet és motiu més que suficient perquè el PSC trenqui les relacions amb el PSOE; si l’atac del PSOE a la llengua catalana no afecta la sensibilitat cultural de l’actual direcció dels socialistes catalans, vol dir que la basculació del PSC cap al feixisme de què avui parlava el director de VilaWeb, i que ha posat nerviós a més d’un, és ben certa”.

 

No és cap error de transcripció, ni res d’això: el director de VilaWeb, Vicent Partal, acaba de publicar sota aquest enunciat un impressionant article editorial, en dues entregues, en el qual deixa aclarits uns quants extrems de l’estranya deriva immobilista del PSC, i per tant s’agraeix l’esforç analític del periodista valencià. He de dir que el meu personal nus de la qüestió (a saber: per què el socialisme fa sempre costat, per definició, a les persones indefenses i en canvi no fa el mateix amb els pobles indefensos) no me’l desfà pas, però repeteixo el meu reconeixement pel treball. En selecciono alguns fragments, però deixeu-me insistir a fer-ne la lectura sencera, totalment recomanable, encara que ja aviso que és esfereïdora:

«Algunes declaracions i preses de posició de l’actual direcció del PSC són causa d’una notable controvèrsia. Perquè traspassen clarament la línia que vinculava aquest partit amb les altres forces democràtiques catalanes. Mai abans cap partit dels que s’havien oposat a la dictadura no s’havia atrevit a adoptar posicions tan extremistes contra el nacionalisme català i contra la voluntat popular com les que adopta el PSC. Esbrinar per què passa això és, doncs, important. De fet, a parer meu, respon a tres qüestions. Primera, a una marginació creixent; segona, al nivell intel·lectual de la direcció; tercera, al fet que el nacionalisme espanyol no té gens de tradició democràtica.
»En primer lloc, doncs, ningú no ha de perdre de vista que el PSC és un partit acorralat. (…) Tothom creu, a més, que la caiguda no ha tocat fons».
 
«La patacada, per tant, és immensa. Hi ha ben pocs casos de partits que hagen passat d’una manera tan veloç del poder absolut a la mediocritat institucional. Però, encara que hi haja qui diga una altra cosa, no n’és pas la causa l’augment de l’independentisme. Els indicis de la notable incomunicació entre el PSC i la població ja eren ben visibles durant els anys de Montilla, sinó que el poder absolut els feia insignificants».
  
«Més i tot: la bunquerització del sector dirigent del PSC ha arribat a l’extrem insòlit d’insultar públicament dirigents socialistes destacats, de desautoritzar-los davant els electors i, per tant, de desautoritzar també les sigles que representen. Són els casos del cap dels socialistes a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí, o del president del PSC a Girona, Joaquim Nadal, entre més».

«Això és el PSC d’avui. Un partit en descomposició, un partit la direcció formal del qual reacciona tancada en un búnquer tètric, esporuguida i desorientada, mentre una bona part dels seus militants, de les seues cares més conegudes, una part enorme del seu patrimoni històric i polític, es desesperen i no veuen cap eixida possible. I aquest és el primer element, clau i imprescindible, per a entendre per què l’actual cúpula dirigent del partit de Reventós i Obiols, el partit de Pasqual Maragall, comença a bascular lamentablement cap al feixisme».

«El PSC és un partit acorralat, però això tot sol no explica com, des de la tradició de Reventós, Obiols i Maragall, la cúpula dirigent ha pogut arribar a adoptar posicions tan perilloses com les que hem vist aquests dies. Per a explicar-ho cal entendre també l’enorme buit ideològic en què ha acabat caient, amb el nacionalisme espanyol com a únic argument diferenciador de la seua marca electoral. I això malgrat la demostrada incapacitat del nacionalisme espanyol de bastir un discurs democràtic, alternatiu al nacionalisme de la dreta».
 

«El PSOE havia de canviar Espanya, però a vegades em demane si no és Espanya que ha acabat canviant el PSOE. Després de la victòria del 1982, aquella enorme força social que els socialistes dirigien no s’aprofità per netejar a fons, per reconstruir a fons i solemnement l’arquitectura sociològica i política, de poder, del regne de Juan Carlos.

«Narcís Serra, allà al mig, era un home certament poderós, però no segregava ideologia. I potser per culpa d’això el PSC va acomodar-se en els seus escons del congrés. Era una força determinant, sense la qual el PSOE no guanyava les eleccions, però durant dècades no fou capaç de fer sentir la veu ni una sola vegada».

«Especialment perquè el terrorisme d’estat, la restricció discriminada de les llibertats civils o la creació d’un discurs gens matisat, que a partir dels atemptats i assassinats d’ETA atacava genèricament el nacionalisme basc i fins i tot català, és obra del PSOE, encara que no ens agrade reconèixer-ho. No del PP. No és estrany, precisament per això, que els primers militants contra els nacionalismes perifèrics, i encara més acèrrims, provinguen del PSOE. Rosa Díez i UPyD, o els Ciutadans mateixos, són emanacions socialistes impacients.
»A Catalunya, a més, el PSC no va encaixar mai amb la voluntat popular. Per ells, era desconcertant que Jordi Pujol (crec que més Jordi Pujol que no CiU) guanyara les eleccions i manara a la Generalitat. Però, en lloc de reconèixer-ho i, per tant, d’analitzar-ne les causes i de provar de combatre-ho, el PSC i el seu ben engreixat entorn mediàtic i intel·lectual van optar pel menyspreu».

«Ara, mort políticament Maragall, el PSC topà de cara amb la realitat perquè el país el castigà amb una caiguda a l’infern de dimensions bíbliques. La desconnexió política, durant dècades, amb la gent cultivada, la pagà Montilla i la paga el seu successor. Una part enorme dels qui havien estat els seus votants ja no en volen saber res –ni d’ells ni de la seua manera d’actuar. Però, de nou, en lloc d’acceptar-ho i de rectificar, el PSC ha optat per ficar-se tot sol dins la cova, refugiat, acorralat, en l’espanyolisme, creient que aquesta és l’única característica més o menys sòlida que encara té en l’armari ideològic, especialment després del pas decebedor i frívol de Zapatero»

«El 15-M fou per a ells, en aquest sentit, un darrer colp mortal, en la mesura que aconseguí d’identificar-los als ulls dels joves urbans com una part integral d’una consigna que féu fortuna sota la sigla PPPSOE; una consigna, la dels indignats, tan certa com demolidora. Duríssima.
»Ara, el refugi en el nacionalisme espanyol, que sembla que és l’opció de la cúpula del partit, té també un preu notable, especialment en la Catalunya on el sobiranisme ha sabut guanyar la centralitat política i social: un preu de més marginalitat encara i de ballar amb els representants més preclars del feixisme».
   
«Perquè, si això que roman del PSC decideix definitivament de refugiar-se en l’espanyolisme, els seus companys de viatge seran per força el PP, que el PSC mateix ha denunciat durant dècades, Ciutadans o, per increïble que ens puga semblar, l’extrema dreta. I si l’espanyolisme viu avui, com és el cas, una denúncia multitudinària de la societat catalana, aleshores em tem molt que la supèrbia sostinguda durant dècades i la lògica del discurs no acoste el PSC a actituds més pròpies del pensament feixista que no del que ells han sostingut i sostenen fins avui. Actituds entre les quals hi ha el menyspreu públic de la voluntat popular i la negació del joc de majories i minories en nom de la superioritat indiscutible d’una imatge immutable i transcendental de la nació. La que siga».

«La realitat constatable és que el nacionalisme espanyol no sap viure amb els altres ni ha estat gairebé mai un moviment de ‘nation-building’, de cohesió democràtica. El nacionalisme espanyol, enverinat permanentment per la inseparable i llegendària supremacia lingüística i històrica, beu sempre de la tesi mítica de l’imperi i per això no sap conviure amb ningú. Ni amb el Marroc, ni amb Portugal, ni amb França. Ni amb Gibaltar, ni amb les ex-colònies americanes. Ni amb la pèrfida Albion, ni amb els jueus. Ni encara menys, naturalment, amb els Països Catalans, el País Basc o Galícia. I per a entendre-ho no cal ni tan sols agafar-se a la investigació teòrica, que prou que ho hem viscut tots plegats en la nostra pell.

»I és aquest supremacisme, que com tothom sap és la base més elemental, sòlida i persistent d’això que històricament hem conegut del feixisme espanyol, que per primera vegada veig, molt alarmat, que pot esdevenir la línia del nou discurs del PSC. No com una tesi de consum de tertúlies innocents o com unes pintoresques opinions d’aquest sector o d’aquell, sinó com la doctrina amb què pensen presentar-se cada dia en l’arena política. Alarma, la meua, que creix exponencialment, per cert, quan veig que la reacció dels militants sembla massa difícil, per la greu bunquerització de la cúpula dirigent que ja descrivia en l’article d’ahir».

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles salats el 22 d'agost de 2013 per mininu

La dimensió desconeguda era aquesta, Millo!

Deixa un comentari

“Jo estic per evitar que els polítics portin els catalans a un carreró sense sortida”

Enric Millo, a la tertúlia matinal de RAC1 (19/8/13)

[Comentari de text:

El senyor Millo deu ser molt pillo, o ell s’ho deu pensar, veient com navega per les procel·loses aigües del PP, versió regional catalana, en les quals va desembocar després d’haver abandonat (qui sap per quins motius) la Unió democràtica de Duran Lleida i companyia per anar a abraçar la Unió parademocràtica cuinada (reescalfada, més ben dit) al forn de la FAES. Com a bon convers, deu tenir entre les seves prioritats donar garanties de l’autenticitat de la seva assimilació, i ¿què millor que demostrar que no conserva cap rastre recognoscible del seu pas pel partit democratacristià i catalanista de Carrasco i Formiguera, i que en canvi és una destral a l’hora de passar-se pel forro dels ous les evidències històriques i fer combregar a propis i aliens amb rodes de molí?
Els seus comentaris, des que campa pel seu nou partit nonacionalista, no són precisament originals, ni abusen tampoc del nivell intel·lectual, i de fet durant el temps que ha fet de grumet d’Alícia Sánchez-Camacho l’amic Millo ha estat un excel·lent tornaveu de la microlideressa popular de la colònia catalana; però no es pot negar que els ha amollat en abundància, perquè el nostre home no perd ocasió de lluitar, amb el seu esmolat verb (esmolat pel Gan Esmolet), contra els nacionalistes colonials. La llista de despropòsits, falsedats i/o mitges veritats, distorsions i gratuïtats és llarga, i n’és un exemple excel·lent el que hi ha al peu de la foto que il·lustra aquest apunt: “Només el tresor de l’Estat permet a Catalunya fer front als seus deutes”, una estupidesa monumental que pot semblar natural en boca de qualsevol dels presidents autonòmics extremenys, per exemple, però que no pot pronunciar sense enrojolar un polític català que viu a Catalunya, excepte que tingui un tap de suro en comptes de cap.
Deixarem enrere, doncs, tant de pintoresquisme argumental per concentrar-nos en la més recent de les intervencions de l’apòstol Millo i Rocher a la vida pública de la colònia rebel: el senyor Josep Enric Millo ens informa, via radiofònica, que ell està per evitar que els polítics nacionalistes del Parlament “portin els catalans a un carreró sense sortida”, o per dir-ho amb una altra expressió seva, “a una dimensió desconeguda”. ¿Per a qui parla, Millo, quan diu això? A Catalunya, on ell viu i treballa, tothom sap (i ell el primer) que en el procés sobiranista engegat (i que a ell i els seus tant inquieta) els polítics catalanistes no porten els catalans enlloc, sinó que és al revés: és el poble, que estira els seus polítics autodeterministes i/o sobiranistes (i que arracona els que s’exclouen del procés i les justificadíssimes motivacions que l’han engegat).
L’empantanegament dels catalans vaticinat pels portaveus del PPC forma part, juntament amb la cansina “divisió dels catalans”, de la pobra, pobríssima cantarella que els nonacionalistes de la Colònia entonen cada dos per tres per frenar amb una taparada de fang l’impetuós corrent independentista. La realitat, com sap tothom (i Millo el primer), és que el sobiranisme creix imparablement perquè els catalans s’han adonat que és preferible la incertesa d’un futur (però no llunyà) Estat nou i propi que la certesa d’un present Estat espanyol impropi i caduc dins el qual Catalunya no té cap futur. (Sembla un joc de paraules, però no ho és: és la pura realitat).
Els capricis de la història van voler que els catalans tinguessin la desgràcia d’endur-se la pitjor part del litigi successori que va tenir lloc als nostres verals els primers anys del segle XVIII. Però una cosa és segura, tan segura que no apareix ni per equivocació en el tremendisme apocalíptic dels unionistes: mai, en cap moment de la història de 1714 cap aquí, MAI la unió forçosa amb Castella (l’Espanya castellana) ha tingut el consentiment de Catalunya; al contrari, la resistència, més o menys manifestada, més o menys soterrada, segons quines fossin les circumstàncies (això és, segons el grau de repressió de l’Estat usurpador), ha sigut constant, indefallible, irreductible.
Per tant, aquest moviment de masses d’ara no va en la direcció de cap trencament, sinó que es tracta d’una tornada a l’estat anterior de dos elements diferents (i en molts aspectes incompatibles) que, seguint la lògica més elemental, havien coexistit durant anys i panys separats, abans d’aquesta convivència contra natura. Els catalans, en una majoria cada dia més ampla, no anem a cap carreró sense sortida, sinó que sortim d’aquell en què ens van ficar per la força. La Dimensió Desconeguda per a nosaltres, catalans, senyor Millo, era la que hi havia darrere el Decret de Nova Planta dels reis borbons, la virulència del qual hem anat descobrint tots aquests interminables anys fins a conèixer-la massa bé i tot…
Volem tornar, doncs, a l’estatus que les armes espanyoles van destruir violentament, senyors unionistes. Estem treballant, cada vegada més i més gent, per tornar a la situació precedent, a la dimensió coneguda de la nostra vella democràcia.

Haver de replicar amb obvietats el raig de falsedats que no cessa és cansat, però hi ha qui té prou paciència, en aquest cas “un català de cognom castellà”, per conjuminar una llarga i magnífica resposta com aquesta a un espanyol normal: “España, no me quieres vs. Catalunya, t’estimo. Respuesta al artículo de Miguel González en El País”

«Interesante artículo y alegato de Miguel González hablando de la inminente separación Catalunya-España, en El País. Largo, y ni un insulto explícito. Aunque alguno implícito. Se agradece tanta educación, cuando los catalanes estamos ya hartos de ver, oír, leer, insultos a diario en todas partes. Nazis es el más coreado últimamente, demostrando una vez más, el enorme nivel de analfabetismo y desconocimiento de la Historia, de una parte nada despreciable de la población española/castellana/asimilados. Ser Catalán es una enorme suerte, pero tiene desde hace siglos, sus servidumbres. Una, el deber de ser bombardeados cada 50 años, como dijo aquel. Otra, ser insultados por trogloditas.

[Totalment recomanable veure l’article sencer (és una mica llarg, però val la pena), i també la il·lustrativa foto que l’acompanya

Aquesta entrada s'ha publicat en Foto·xop el 21 d'agost de 2013 per mininu

The Rock and the roll

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[A la sombra de la siniestra Roca perdida en Utrech, dos paisanos, situados uno a un lado y el otro en el otro de la reja, se hablan, aunque la verdad es que no se entienden mucho, que digamos. Pero, claro, ¿qué se puede esperar de unos individuos que, pudiendo ser españoles con todas las de la ley, renuncian a dicha posibilidad, por la que muchos (incluso europeos, lo reconozcan o no) matarían?]

Hello!

—¿Ello? ¿Lo cuálo?… ¿A qué cosa te refieres, amigo (por decir algo)?

Guió i dibus: Min
        

Translation into Melillian (traducción al melillense):

[A la sombra de la siniestra Roca perdida en Utrech, dos paisanos, situados uno a un lado y el otro en el otro de la reja, se hablan, aunque la verdad es que no se entienden mucho, que digamos. Pero, claro, ¿qué se puede esperar de unos individuos que, pudiendo ser españoles con todas las de la ley, renuncian a dicha posibilidad, por la que muchos (incluso europeos, lo reconozcan o no) matarían?]

Hello!

—¿Ello? ¿Lo cuálo?… ¿A qué cosa te refieres, amigo (por decir algo)?

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 18 d'agost de 2013 per mininu

Lo Gaiter del Marroc. UV

Deixa un comentari

De pura blanca lleteta

Tota aquesta fortor
de cremat,
¿pot ser que vingui
de la cuina del Cel?,
que se’ls hagi enganxat
alguna paella?
El firmament s’omple d’estrelles
i de plats voladors,
que arriben plens d’enlloc,
carregats, curulls,
i se’n tornen sempre de buit.
Aquesta tristor
que maquilla l’ull nu,
llàgrimes de ceba,  
ve de la paret del fons
del rebost?
Qui és el personatge tan fosc
que t’ha apunyalat per l’esquena?   
Per què es baten tant, els ous?,
a qui li agrada la merenga?
A quina hora es menja,
en aquesta casa?!


Aquesta entrada s'ha publicat en Sense categoria el 17 d'agost de 2013 per mininu

La paciència no és infinita, ni la dels catalans

Deixa un comentari

Temps era temps, arran d’una de les seves frustrants incursions a l’estepa castellana, el president Jordi Pujol, ja cap a la part final del seu llarg mandat, va dir, fent esforços (diria jo) per no perdre els estreps ni les formes, que calia carregar-se de paciència, i va rematar l’autorecepta amb aquesta fórmula, entre contundent i desesperada: “…i si se’ns acaba, en comprarem més!”.
Ha plogut molt, des de llavors, i cada cop més sovint en forma de tamborinada.
“Al meu país, la pluja no sap ploure”, cantava en Raimon, i essent això cert (“o no plou, o plou massa”), ho és encara més quan la pluja ve de ponent. I així, a còpia de patir sequeres i tempestats combinades, el president Pujol ha arribat al punt que tots li sabem, de convencê’s que Catalunya no té més remei que anar sola, si no vol quedar dissolta en l’àcid de l’Estat unidimensional castellà.

Ho recordava Miquel Sellarès en el diari d’aquest 15 d’agost de festes majors, parlant de dues personalitats catalanes que “han fet en els darrers mesos un gir estratègic i real en la seva trajectòria política, adaptant-se a la gran majoria social del país que està a favor del dret a decidir i, una gran part d’aquesta, de la plena sobirania nacional”. Un d’ells, Jordi Pujol, “ha escrit fins i tot un llibre justificatiu, El camí davant del congost, en el qual l’expresident explica la seva decepció i com, des del seu espanyolisme històric, acaba fent el pas a l’independentisme com a única sortida a la decepció amb Espanya i a la impossibilitat de preservar la identitat, la llengua i la cultura de la seva nació”.

L’altra personalitat és Joaquim Nadal, que, sortint de la línia marcada per la cúpula del seu partit, el PSC, ha decidit acceptar la proposta de l’actual alcalde de Girona, el convergent Carles Puigdemont, i presidir una taula gironina que treballarà per la consulta sobiranista, i ho fa, explica, “per defensar un dret bàsic”, com és el dret a decidir. Tot això enmig dels esperables escarafalls dels seus coreligionaris, que de les maneres més pintoresques, per no dir patètiques, s’entesten a creure, i a fer-nos creure, que mamar-se el dit és un gran què que no ens podem deixar perdre, i emulant el gran Charly Rexach asseguren, en canvi, que això de córrer cap a la independència del país és de covards!

Per a Miquel Sellarès, la (re)conversió dels veterans Pujol i Nadal “no és més que el reflex de la realitat del país”, un país que “ja no està ni pel peix al cove ni per nous sistemes de finançament ni per nous estatus ni per entelèquies federals”. A la seu del PSC, però, residu del Partit Sense Crosta que reclamava Joan Ferran, fan com si sentissin ploure, ocupats com estan a retreure a Artur Mas (a qui, si no?) les retallades que pateix el pobre poble ras…

El president Mas intenta tirar endavant la nau que governa sense pendre mal amb les tisores mentre espera, debades, la resposta a la carta que va enviar fa ja un mes a Mariano Rajoy, que es veu que està ocupat llegint el fenomenal Victus d’Albert Sánchez Piñol (que està convençut, ha dit, que el llibre no farà pas canviar el punt de vista del polític gallec sobre Catalunya). La portaveu d’ERC recordava l’altre dia a l’ínclit doctor Rajoy Brey que la paciència dels catalans no és pas infinita, i que, a diferència d’altres temps, ara ja no estem disposats a anar a comprar-ne més enlloc. Aquí, en comptes de perdre el temps en collonades, anem afinant l’anàlisi, i cada dia queda menys espai i menys oportunitat per a l’estafa, la mentida, la contemporització, els contes de mai acabar per fer adormir la mainada.
Vegeu, si no, aquest complet treball (“España pierde Cataluña, como dijo Unamuno”) del professor de sociologia de la UB Xavier Martínez Celorrio, publicat a eldiario.es el 13 de setembre de l’any passat, tot just després de la macromanifestació de la Diada, i que els mesos transcorreguts no han fet sinó carregar-lo de raó. El copio sencer, marcant amb roig (per facilitar-los la feina) els passatges d’especial interès per als debonafederalistes navarrians, collbonians i lucenians:

«La Diada del 2012 marca el fin de 140 años de pactismo catalán para modernizar el Estado y hacer encajar la diversidad multicultural de España. Así de tajante es el mensaje de la masiva manifestación soberanista de Barcelona. Un clamor popular, tan ninguneado y minimizado por buena parte de la prensa madrileña como resaltado por la prensa internacional. También ciertas voces de la izquierda española culta han mostrado incomprensión, hilaridad y paternalismo posesivo contra esta demostración de fuerza del soberanismo catalán.
»Primero te ignoran, luego se ríen de ti y cuando te atacan, ganas. Con estas tres fases, el soberanismo no violento de Gandhi resumía las reacciones en contra que recibía del Imperio británico. Eran otros tiempos y otras latitudes pero el marco mental de los que se sienten superiores parece ser el mismo en todas partes y momentos.

»El catalanismo que propugnaba la solución federal de España, con Pi i Margall al frente, se remonta a la muy olvidada I República (1873), hace ahora 140 años. El sueño federal de Pi i Margall, inspirado en Proudhon y su ideario cooperativo, marca el inicio de la continua influencia catalana en la articulación institucional de la España contemporánea. Una influencia modernizadora siempre mal asumida y ninguneada por unas élites madrileñas y provinciales acomplejadas ante lo catalán, esa alteridad y némesis de la España decimonónica de trono, sables y altar.
Asumiendo, a la larga, la dualidad incompatible entre el alma castellana y la catalana, Miguel de Unamuno reconocía en carta a Manuel Azaña (1918): “Justo es, pues, que España pierda ahora Cataluña. Y la perderá, no me cabe la menor duda que la perderá. La federación no es más que una hoja de parra”. Casi un siglo después, Unamuno es profético. Eso sí, un siglo sinuoso y áspero que no ha resuelto ni la conllevancia orteguiana entre España y Cataluña ni los problemas de la identidad española y su memoria histórica, tolerando un mapa de fosas de la guerra civil que hoy da escalofríos. Pero, ya saben, aquí los crímenes del franquismo no se tocan y los archivos de Salamanca eran un derecho de conquista hasta hace dos días.   
El actual Estado de las autonomías, diseñado para disolver las reivindicaciones nacionales de Cataluña y País Vasco como reconocía Esperanza Aguirre sin rubor alguno, es otra hoja de parra caducada, inviable y deslegitimada que no puede disimular la realidad de su fracaso. A la vista del mundo y de los mercados internacionales, el modelo autonómico español dista mucho de ser funcional, eficiente y federal. Algo muy propio de unas élites que mantienen vetado cualquier cambio o reforma constitucional para diferenciar cuáles son nacionalidades y cuáles son regiones, atribuyendo y delimitando modelos de autogobierno y cooperación mutua,  un Senado territorial efectivo y un modelo fiscal eficiente y solidario. De eso nada.

La intocable y sagrada Carta Magna (votada solo por un tercio de los españoles hoy vivos) solo se reforma por la puerta de atrás, sin debate ni referéndum, para constitucionalizar el techo de déficit (2011) asumiendo, por dictado de Berlín, un tótem neoliberal que antes era indigesto para la socialdemocracia.  Hay reformas y reformas.

Ante la secular intolerancia y torpeza de la derecha para asumir la plurinacionalidad de la España real, la izquierda española no ha contrapuesto un proyecto histórico alternativo, modernizador y cohesivo. Ni adoptó medidas para desinflar el paraíso artificial del España va bien con salarios bajos y sin apenas impuestos ni construyó un relato consistente de justicia territorial y reconocimiento de la diversidad más allá del artificio de la España plural, ardid creado por el marketing de usar y tirar del que no queda nada.
Ya en 1999 dicen que Felipe González confesó a Pasqual Maragall que al pueblo español le costaba mucho asumir nuevos conceptos. El federalismo asimétrico no suponía uno, sino dos conceptos inasibles y complejos para la baja cultura política de los ciudadanos, según él. De aquel paternalismo protector y de renuncia, vienen estos lodos.
En el 2000, la factoría ideológica del PP actualizó la consigna gramsciana de la lucha continua por la hegemonía discursiva y mediática y sacó de la chistera el patriotismo constitucional. Dos en uno. Ni se toca la Carta Magna ni la integridad de la única nación-patria de los españoles. Dos conceptos que, al parecer, han calado y conectado con el alma española mejor de lo que suponían algunos. Hasta su padre intelectual, Jürgen Habermas, alucinaba de la capacidad vampírica de la derecha española que, para rematar la faena, estigmatizó el Estatut catalán cual impureza heterodoxa desplegando una catalanofobia que rendía votos.
En ningún sistema federal, las regiones más ricas contribuyen al fondo de solidaridad hasta quedarse empobrecidas y con peores servicios públicos y de bienestar que el resto de regiones a las que ayuda. En Alemania y en Estados Unidos las regiones ricas no pasan del 4% de su PIB en transferencias de solidaridad. Cataluña aporta cada año a España un 8% de su PIB, unos 16.000 millones de euros, acumulando así una deuda de 42.000 millones a causa de un sistema disfuncional e irracional de financiación que, encima, la deja con menor inversión en políticas sociales y educación que el resto.
El déficit fiscal acumulado acaba convirtiéndose en déficit social y castiga injustamente a las clases populares catalanas. Un ejemplo, sólo un 27% de los hijos menores de 16 años de familias pobres catalanas tienen alguna forma de beca de estudios. El capítulo de becas, nominalmente, está transferido pero bloqueado desde Madrid. ¿Por qué la bloquean los gobiernos de Madrid, sean socialistas o conservadores? ¿Cómo pueden perpetuar esta injusticia los socialistas españoles que va en detrimento de la igualdad de oportunidades? De los catalanes pobres, pero no de los pobres de otras partes.
En paralelo, los ciudadanos comprueban, indignados, cómo otras regiones más pobres financian de modo universal y no por razón de renta, ordenadores en las escuelas y otras prestaciones y servicios que son y han sido inimaginables en Cataluña. Entre 1986-2006, Cataluña ha transferido 213.963 millones de euros a las regiones menos desarrolladas de España, cuyos líderes regionales ahora ríen y ridiculizan la actual asfixia de recursos y tesorería de la Generalitat. Por eso, el modelo de financiación no es federal sino depredador, expoliador y regresivo.
Hartos de la ingratitud, de la ignorancia y de los tópicos anticatalanes que se remontan a tiempos de Quevedo, la Diada del 2012 marca un antes y un después. Ninguna democracia permite a su Tribunal Constitucional revocar una norma legal y estatutaria aprobada en referéndum. Ninguna economía y administración moderna esconde y hace opacas las balanzas fiscales a sus ciudadanos. Ningún Estado incumple lo que dictan los tribunales y retiene el autogobierno de las becas, discriminando a los hijos pobres de las regiones más ricas. Ninguno, salvo España.
El listado de agravios es proporcional al silencio e indiferencia que recibimos desde la España dialogante, abierta y cosmopolita que antaño elogiaba Cataluña como motor económico, innovador y creativo. No hay puentes, ni interés, ni voluntad de conocer al otro. Solo faltaba que Peces-Barba volviera a intimidar con bombardear Barcelona, tal y como antes amenazaron Azaña o Fraga. Viejo recurso trasnochado de autoridad e impotencia en plena globalización y rearticulación política de Europa. España está instalada en otra onda, en otra fase y en otro tiempo.
Como reacción veremos ahora muchos federalistas salir de los armarios. Justo cuando Cataluña inaugura un nuevo ciclo y cierra 140 años de esfuerzos por construir un Estado español que ha dejado de sentir como propio. El derecho a decidir se abre paso y tiemblan las telarañas de una España autonómica en plena crisis de todas sus instituciones. De aquellos vientos, estas tempestades de cambio, empoderamiento y libertad».
___________________________________

[Il·lustració de l’entradeta: Apollonia SaintClair]

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles salats el 16 d'agost de 2013 per mininu

‘Non votiamo mai più’

Deixa un comentari

“Non votiamo mai più PD”
, deia una pancarta que una colla de (ex-)votants del partit de centreesquerra italià duien el 19 d’abril passat per manifestar la seva emprenyada envers el cap de files, Pier Luigi Bersani, per haver pactat amb Berlusconi la candidatura de Franco Marini per a la presidència de la República.
“No els penso votar mai més”, em va dir un veí que vaig trobar uns mesos abans en un bar del barri, emprenyat amb els polítics nostrats.
He recordat sovint aquestes dues indignacions concretes, però m’hi ha fet pensar encara més un article de Joaquim Coello i Brufau publicat ahir mateix, coincidint amb la declaració davant del jutge Ruz de dos altres vells pesos pesants (i pesats) del PP, Arenas i Álvarez-Cascos, implicats en l’expedient Bárcenas, un cas com un cabàs que cada dia posa a prova una mica més la capacitat d’escandalitzar-se dels súbdits del Regne d’Espanya.
Justament del cas del tresorer (presumptament) corrupte se serveix l’articulista per denunciar el “segrest” de la voluntat dels ciutadans per part d’uns partits polítics que valoren per sobre de tot la unanimitat en les seves files, una qualitat pròpia “de règims totalitaris i leninistes”, i que explica, per exemple, que ara mateix a les Corts madrilenyes les bancades del PP i de l’oposició siguin incapaces de cap flexibilitat i cap entesa per prioritzar i afrontar juntes les qüestions realment cabdals de l’economia estatal.
Aquesta constatació il·lustra una de les xacres més crítiques d’un sistema electoral que potencia, fins a blindar-la, la disciplina dels diputats electes, constrets a votar sempre d’acord amb els designis del cap de files. En vista d’això, no pot estranyar la poca atracció que la ciutadania sent per la política, que, com assenyala Coello Brufau, “tret d’excepcions exerceixen professionals que progressen en funció de la fidelitat al seu partit” i “renuncien a la  llibertat de pensar, triar, optar, per delegar aquesta facultat a la formació política en què militen”.
Aquest comentari ens porta a plantejar-nos una reflexió inquietant: entès aquest professionalisme, o professionalitat, en el sentit d’execució freda d’una comesa, resultaria que els polítics de les diferents bancades serien intercanviables, condicionats com estan per la disciplina de vot, la fidelitat a la jerarquia, l’obediència de l’ordre rebuda (unes qualitats genuïnament castrenses que sembla que s’adiuen, sigui dit de passada, amb el caràcter castellà; alguns espectacles que ens ofereixen ses senyories al Congrés de diputats confirmarien aquesta impressió).
“Els atributs suprems de la política”, continua Joaquim Coello, “són el retiment de comptes enfront de l’elector i la iniciativa i la creativitat per imaginar, proposar, discutir i executar nous projectes que transformin la societat, que la facin més alineada amb l’ideari que defineix cada partit polític i que impulsa amb la seva pròpia personalitat cada càrrec electe. Té aquest una única dependència que és la voluntat de l’elector per definir, a partir del programa amb què s’ha presentat a les eleccions, les seves actuacions. Sap l’elegit que si defrauda l’elector aquest no el tornarà a elegir”. Així és en països com la Gran Bretanya, els Estats Units, França i Alemanya (aquí parcialment); en altres, com Espanya, no cal dir-ho, o com el nostre mateix, que en això no difereix en res, aquesta possibilitat ens l’hem de pintar a l’oli.

“És cert que sense partits no pot haver-hi vida política, però la seva força no pot limitar ni mediatitzar la voluntat dels electors”, diu Coello, i per tant la superació d’una llei electoral que ens atenalla i ens treu joc, filla d’una democràcia feble i amb poc rodatge, clama al cel. I tanmateix és difícil que això passi, vaticina l’articulista, perquè, “òbviament, qui té el poder no vol deixar-lo de manera voluntària, i és per això que la voluntat dels partits de canviar la llei electoral que els faria perdre poder és escassa”. I encara més, hauríem d’afegir-hi, tenint en compte que el poder real dels partits polítics i dels polítics individualment és ben escàs, estant com estan subjugats (en bona part per culpa de la mateixa classe política) per l’economia capitalista (successòria, i consegüentment rendista i especuladora: parasitària), que li dicta les lleis.

Estirant una mica més el plantejament que fèiem més amunt sobre el grau de competència i d’implicació dels polítics en la seva feina, una altra qüestió associada és si la dedicació a la res publica ha de tenir caràcter forçosament provisional o si, a més d’una elemental vocació (“de servei”), pot constituir una professió com qualsevol altra (si més no, en determinats casos)… “La pregunta de si la política és una professió o un servei és pertinent”, diu Coello, i assegura tot seguit que “pot ser una cosa, l’altra o les dues alhora, però habitualment esdevé només la primera. No és l’òptim”. No discutirem pas aquí, com es fa en tants fòrums i tantes converses de cafè, la noblesa de la política, però, i sense subscriure tampoc necessàriament aquella sentència que diu que la política és massa seriosa per deixar-la en mans dels polítics, sí que diria que entre tots estem carregant massa la motxilla de la política, que prou feina té a complir com bonament pot el seu paper corrector, lligada com està de mans i peus per una economia despietada perquè se li va escapar, ja fa temps, de les mans.

Cenyint-nos al tema d’aquest apunt, però, i a l’ara i l’aquí (a Catalunya, on encara anem tirant d’una més que obsoleta llei electoral –i espanyola, a més– perquè els nostres polítics no han tingut la decència de posar-se d’acord per fer-ne una de pròpia), jo també els aviso: ja cal que la nova llei inclogui les llistes obertes, perquè si no, m’afegiré als indignats de la pancarta i als que, com el meu veí, van engegant-los a pastar fang, i en la pròxima contesa electoral votaré, però votaré en blanc (una modalitat de vot, per cert, que també hauria de tenir el seu pes electoral i les seves conseqüències postelectorals).
Si la raó de fons del seu immobilisme és que els bancs els tenen agafats pels ous, com diuen els indignats, doncs que rumiïn com han arribat a aquest extrem, i si hi ha vida o no més enllà de l’endeutament sistemàtic, i a damunt amb aquests creditors que ens han dut a tots pel pedregar…

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles salats el 15 d'agost de 2013 per mininu

Avís per a navegants (mediterranis, básicament)

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[El presidente de La Cosa y uno de sus ministros más preparados, listos y sagaces muestran a las claras, con un simple intercambio de pareceres y miradas, lo que vendrían a ser dos finos estilistas, de la más pura escuela del PP, Partido Plástico, en este caso en todo lo que sería la alta política internacional]

Se trata de un claro aviso para los paletos indepes de Cataluña: si por un pedrusco lleno de monos montamos un señor pollo de tomo y lomo, ¿qué no vamos a organizar para no soltar a una ganga de colonia como aquélla?
—¡Caramba, Margallo, tú eres el puto amo, amigo!
Soy tu ministro de Exteriores, Mariano, ¿recuerdas?…
—Por supuesto, de Exteriores…, claro, claro!

Guió i dibus: Min

Translation into Canarian (traducción al canario):

[El presidente de La Cosa y uno de sus ministros más preparados, listos y sagaces muestran a las claras, con un simple intercambio de pareceres y miradas, lo que vendrían a ser dos finos estilistas, de la más pura escuela del PP, Partido Plástico, en este caso en todo lo que sería la alta política internacional]

Se trata de un claro aviso para los paletos indepes de Cataluña: si por un pedrusco lleno de monos montamos un señor pollo de tomo y lomo, ¿qué no vamos a organizar para no soltar a una ganga de colonia como aquélla?
—¡Caramba, Margallo, tú eres el puto amo, amigo!
Soy tu ministro de Exteriores, Mariano, ¿recuerdas?…
—Por supuesto, de Exteriores…, claro, claro!

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 11 d'agost de 2013 per mininu

Lo Gaiter del Marroc. Locomotif

Deixa un comentari

De tot arreu m’arriba
brogit de tractors.
¿És per això,
per aquest plat de llenties,
que s’ha venut la collita
el pagès?
La roda del progrés
fa sentor
de cautxú i gasolina,
els camps s’ofeguen
de medecines,
i els ocells no troben
més que mosquits.

[Il·lustració de l’entradeta: Robert Frank, London wales]

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 10 d'agost de 2013 per mininu

El papa F1 i ‘l’Església dels pobres’ (II)

Deixa un comentari
Llegíem en el primer post d’aquesta entrega que “els enemics de l’Església no són pas l’ateisme i la indiferència religiosa”, assenyalats pel papa anterior a l’actual (però només enretirat), el cardenal Ratzinger, sinó el diner i la riquesa: el vedell d’or que ja idolatraven els jueus al desert del Sinaí, farts d’esperar la tornada de Moisès de les altures muntanyoses… Finalment aquest arribà, amb les taules de la llei que deixaven ben clar, i per escrit, que de déu només n’hi havia un, i que s’havia acabat el bròquil. Però el poble és oblidadís i tossut, i sovint reincidia: el mateix Jesucrist, el fill de Déu, en l’únic rampell violent que se li coneix, va fer fora del temple de Jerusalem, a cops de fuet, els mercaders que hi tenien instal·lades les seves paradetes (l’ombra del recinte devia ser un valor afegit). “No es pot servir Déu i el diner. La cúria representa el vedell d’or: la mammona iniquitatis que Jesús condemnà sense pal·liatius. I contra la qual tots som pocs”: santes paraules amb què tancava el seu article Jaume Reixach, el qual, en sintonia amb els temps que corren, a més d’assenyalar el mal que afligeix l’Església romana advocava per atacar-lo col·lectivament: entre tots ho farem tot, doncs.
És la mateixa recepta que proposen els que volen refundar el capitalisme, defensar-se’n o carregar-se’l i canviar-lo per una altra cosa, com és el cas del Procés Constituent promogut per Forcades i Oliveres, que estan entretinguts conjuminant àmplies majories (i que en aquesta línia han tingut la pensada, deixeu-m’ho dir, d’encerclar el dia 11 de Setembre amb una cadena humana, coincidint amb la de la Via Catalana per la independència, els edificis de “la Caixa” a la Diagonal barcelonina, a fi i efecte d'”assenyalar els culpables” de la crisi i de les retallades consegüents; tot plegat molt pedagògic, per Tutatis!).
Però tornem a l’Església, i que els arbres no ens impedeixin de veure el bosc.
A veure: el procés d’institucionalització de l’Església romana, accelerat a partir de la suposada conversió de l’emperador Constantí, va portar aparellat un procés d’enriquiment, una acumulació patrimonial que seria objecte de successius blasmes (el luterà entre els més sorollosos), per l’escandalós contrast amb el primitiu esperit cristià. La institució catòlica, però, convertida en un dels braços de la societat feudal, mai més abandonaria el poder derivat de la seves immenses riqueses. Al capdavall, encara que no sigui per fer i desfer com en temps reculats (en el cas d’Espanya, no tan reculats), bé ha de tenir la capacitat de gestionar i finançar la seva obra evangèlica, hem de suposar. Però no ens desviem, que en aquest bosc és molt fàcil perdre-s’hi.
La qüestió central, i que tanmateix sempre queda al marge, és: ¿com va arribar l’Església a convertir-se, de la secta inicial (totes les religions comencen essent una secta), en una de les potes dominants de la societat medieval, amb la monarquia i la noblesa?

“Si no anem al cel, volem els teus calés…”, canten, bramen, els de La Polla Records. Sembla, doncs, que continuem desenfocats, oi?

Noblesa i monarquia tenen com a característica més destacada, perquè és essencial per a la seva existència i persistència, la successió hereditària. L’endogàmia d’aquests estaments és proverbial, i en el cas de la monarquia són especialment coneguts els freqüents casos de malalties derivades de la consanguinitat radical de les diferents cases reials europees. Aquest interès extremat per mantenir la concatenació familiar s’entén perfectament, en tant que era resultat i causa alhora de la seva fortuna, que passant de pares a fills, i ben administrada, no deixava mai de créixer; o tenia tots els trumfos, si més no, perquè augmentés indefinidament. Però, i l’Església?
Els capellans són homes que renuncien al matrimoni, i per tant el celibat no els permet tenir fills. Però que no tinguin individualment descendents directes no impedeix pas que formin part d’una gran família la base patrimonial de la qual és l’herència. L’Església és, en efecte, una hereva, i una hereva molt i molt rica. Això no vol dir que ministres i administradors catòlics es dediquin a viure de renda i a fer pànxing, és clar que no; però això també es pot dir dels hereus normals, és a dir, dels descendents de qualsevol nissaga familiar. Allò que importa és el caràcter hereditari que es troba a l’arrel de l’enorme i prolongat èxit d’aquesta mil·lenària institució: les donacions dels fidels, més o menys altruistes, han donat peu a l’acumulació secular de l’Església en conjunt, i de manera particular d’uns quants dels ordes religiosos adscrits: és llegendari, per exemple, el poder econòmic que va arribar a acumular l’orde dels templers, els «pauvres chevaliers du temple», durant una colla d’anys, fins al punt de convertir-los en banquers avant la lettre.
Arribats a aquest punt, allò que per a mi resulta detonant no és tant el manifest i excessiu grau de riquesa d’aquesta institució (escandalitzar-se per això és fàcil), sinó que, amb aquests condicionants tan forts, parli com fa ara mateix en boca del seu pontífex màxim de convertir-se en “l’Església dels pobres”, com si la seva manera d’enriquir-se no tingués res a veure amb el fet que hi hagi pobres al món, és a dir, amb la mateixa existència de la pobresa. Si hi ha pobres és perquè hi ha rics, i si hi ha rics és perquè existeix un mecanisme –compartit per tots els rics, i doncs també per l’Església com a subjecte ric– que els permet ser-ho a costa dels pobres, perquè perpetua l’existència de rics i de pobres. Aquest mecanisme és el que decideix (amb l’aquiescència de tothom, també del Crist que fuetejava els mercaders opulents de Jerusalem) que els rics siguin fills de rics, i els pobres, fills de pobres.
La resta ve sola.
La pretensió de l’Església de “posar-se al costat dels pobres” pressuposa admetre l’existència de pobres, com una fatalitat, cosa que és absolutament falsa. “Feliços els pobres en l’esperit, perquè d’ells serà el Regne del Cel; feliços els humils, perquè ells heretaran la terra”… Si tots els homes són fills de Déu i tots són iguals davant seu, ¿què impedeix que tots siguin hereus de la terra, sense distincions i en les mateixes condicions? (Que després, endemés, aspirin a ser hereus del regne celestial és una altra qüestió, personal i instransferible; i una cosa no ha de treure l’altra, de cap manera).

Aquesta entrada s'ha publicat en Societat el 9 d'agost de 2013 per mininu