19 de juny de 2010
Sense categoria
0 comentaris

De tot cat, en defensa de l’etiquetatge en català

Fa uns dies que vaig poder assistir a la fira que va tenir lloc a Girona, De tot cat. Em va agradar que m’hi convidessin, per poder veure de prop el resultat d’allò que havíem parlat un dia tot esmorzant amb un parell de persones d’aquelles que sempre piquen pedra, que treballen a l’Ajuntament de Girona, i que tenien al cap la dèria d’organitzar una fira d’aquest tipus.  Aleshores semblava una quimera, que mai no es podria materialitzar, però els vaig veure tan entusiasmats que els vaig demanar que em deixessin ajudar-los a convèncer qui calgués de l’oportunitat del projecte. Al final tot ha sortit prou bé.


De la Fira, se’n parlava des de feia dies amb dos anuncis ben divertits. L’un a la ràdio, on l’imitador d’en Núñez -“és gravísim”- en parlava amb en Gaspart, i l’altre al Youtube, amb l’anunci Tokatiquetá.  També el programa Divendres de TV3 se’n va fer ressò, amb tota una performance al Pont de Pedra, amb l’incombustible Jaume i família.

L’acte central va tenir lloc el divendres dia 4 de juny al matí, en què es va presentar l’anomenat Compromís de Girona, al qual s’havien adherit més de 200 institucions i entitats. La iniciativa “A taula, en català” l’havia promogut la Plataforma per la Llengua.  La foto de grup fa goig, amb el nostre conseller i l’alcaldessa al bell mig. Si tots els organismes públics realment prioritzessin el consum en català, el salvaríem. Pregunteu-li-ho, si no, a la gent que ven els iogurts de la Fageda, que s’expandeixen dia a dia o al meu veí empresari que ara serveix fruita per a més d’un centenar d’escoles d’arreu de Catalunya. Dos exemples de productes de magnífica qualitat, de la terra, i en català. I competitius. Aquest és el futur.

L’endemà va tenir lloc la jornada “Emprendre el futur”, on van participar 21 emprenedors. El contingut va ser divers, entretingut i pràctic. Hi vam poder veure des dels ja famosos preservatius en català d’una empresa sueca–“Trempa amb seny” ha estat un eslògan molt difós, molt ben trobat- fins a idees innovadores que es poden importar com Eataly, “il più grande mercato enograstronomico del mondo” o les eines de comunicació 2.0 del Banc de Sabadell, la primícia de la nova llet La Mamella, que sortirà aviat, les disquisicions d’en Miquel Duran que no hi podia faltar… M’havien convidat a presentar l’acte, i tenia ordres estrictes de tallar l’exposició si superaven el temps establert; la veritat és que se’m van portar prou bé, i això que no era fàcil exposar en 5 minuts tot el que tenien per dir. A la tarda es va fer també una interessant sessió sobre el català a la xarxa, que em sembla que va convèncer més d’un de la conveniència d’adquirir el domini .cat al seu web.

Hi va haver karaoke en català, amb actuacions divertides com la del secretari de Política Lingüística disfressat, i tot d’actuacions musicals per a la gent.  Als estands, hi podíeu trobar la gent de la Bressola, tan ferms, la gent de Comicat, que van aprofitar l’ocasió per fer tires i tot en directe, els de Softcatalà,  i tants d’altres. Tothom va admirar la reproducció d’una casa plena de productes en català a totes les habitacions: cuina, menjador… Tots, aplegats en un espai de la Fira de Girona que durant tres dies va ajudar-nos a fer un pas més endavant en aquest camí cap a la plena utilització del català. Un esforç de molta gent, que s’ho valia. Ara toca aplicar el Compromís de Girona, que ningú se’n descuidi!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!