miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

els més llegits de la setmana

Sembla que sí que he tret el tap, i el bloc es recupera. Curiosa interacció, el ritme de publicacions augmenta i el de lectors es torna a disparar. Avui gairebé 500, i més de 2.700 durant la setmana. Moltes gràcies!

som somnis mil vides, som vides mil somnis

Feia fred i molt vent, la nit volia tornar hostil aquell bonic entorn de la rambla Floridablanca (a LLefià, Badalona), però no ho aconseguia. Una música interessant, unes veus molt atractives i una simpàtica connexió amb el públic ens van fer romandre. Un punt i final brillant per a uns Colors de la Tardor brillants (cinquena edició!) L’actuació de Martinny’s, un grup badaloní molt jove que de ben segur es farà escoltar en el futur immediat del panorama musical català, tancava una jornada sencera que és i mostra la vida comunitària als barris de La Salut i Llefià, que és i proclama un cant a la convivència en la diversitat, que és i demostra el valor i el poder de l’associacionisme i la participació ciutadana, i que cada cop més enxarxa els barris amb la ciutat sencera.
Badalona no només som totes i tots sinó que és de totes i tots, i els Colors de la Tardor són un bon reclam perquè qui no té costum de passejar per aquesta part de la geografia badalonina, ho faci. Som somnis, mil vides, som vides mil somnis, deia una de les lletres  (segueix) 

Quan van començar els primers acords de Martinny´s per posar punt i final a una rica programació d’actuacions diverses, protagonitzades per joves i organitzades per la Comissió de Joves en el marc del XIBARRI, vam fer broma amb gent de l’AV Sant Antoni de Llefià lamentant que els focs que havien torrat  les castanyes ja restessin apagats… ens hi hauríem ben arrambat per escalfar-nos, quin fred que feia!

Jo aquest any el gruix de les actuacions de la tarda el  vaig seguir de lluny – i em sap greu, m’agrada molt veure per on van els interessos dels joves i, de passada, m’agrada descobrir-hi alumnes de l’institut – però és que de xivarri en feien força i entre l’estridència del so i el fred que el vent escampava, el meu fidel acompanyant dels dissabtes – el meu germà Dani, a qui sempre li agrada la música i l’espectacle – em va demanar una altra estança. Així que després de fer cua i arreplegar les paperines de castanyes cuites per un nombrós i esforçat grup de veïns del barri, ens vam refugiar primer una llarga estona al bar de més al fons, un paquistanès on a més de kebaps ofereixen pizzes i amanides – en Dani va sopar-hi – i després al local de l’AV Juan Valera (ep!, que en la seva primera planta ja està adaptat i amb la cadira de rodes ens vam poder instal·lar perfectament al bar) on vam fer un canvi d’impressions de política local i actuació policial desencertada, amb alguns veïns coneguts d’altres vegades, tot tastant unes carxofes amb vinagre especialitat de la casa. Allà i aquí els acords ens arribàven esmorteïts, no vèiem l’espectacle de vitalitat i ritme que oferien els joves però ens vam entretenir a parlar de tot i força en una improvisada tertúlia de luxe (gràcies Vicent i Marcel per la companyia).
El taxi adaptat va haver de venir a recollir al meu germà abans de l’hora prevista – ell el fred el sent més que nosaltres – i a partir de llavors ja no ens vam moure del peu d’escenari. Mentre em deixava endur per la sorpresa de les decobertes musicals, repassava què havia donat de si el dia, i mirava les cares dels més implicats en la feina organitzativa, per detectar balaços.

Sense dades objectives a les mans, la meva impressió és que aquesta edició dels Colors de la Tardor ha estat molt participada, més que altres anys diria. Potser només és una impressió, per les hores del matí passades al racó del taller de mots encreüats per conèixer el barri, molt concorregut, i passejant per totes les parades de tallers diversos, animats a totes hores. Gent arreu, i gent d’arreu, les AMPA més visibles que mai amb la samarreta groga de Badalona es mou reclamant els serveis públics de qualitat (segurament a punt per anar a la manifestació de la tarda, tot just acabades les Jornades Gatronòmiques), gent diversa que es barreja i es mou de taller en taller, de parada en parada. Una dada objectiva quantificable: més joves que mai a primera hora del matí per ajudar en el muntatge, la implicació dels joves sempre és un indicador d’èxit, irrefutable. Altres indicadors d’èxit, paral·lels als objectius generals, i parlant només dels que jo personalment vaig viure: més connexions que mai sota les carpes, entre entitats, comentant possibles lligams de projectes – els d’Aprenentatge Servei aquest cop han estat la punta de llança – amb l’Arxiu Històric, amb el CRP, amb la Fundació La Salut Alta, amb l’institut conegut com a SES però que ara es diu SI Badalona… afinant contactes d’alumnes per a entrevistes en treballs de recerca (amb el MIJAC, amb Òmnium), embastant noves propostes amb la Biblioteca i amb els de Màgic Empenta. tancant detalls del Correllengua, amb Termites i amb AV Juan Valera; planificant un futur acte dedicat a Joan Fuster, amb Casal Carme Claramunt, i comentant la constitució de la Comissió de Festes de Badalona aquell mateix matí, amb la gent que en tornava (Comissió de festes de Llefià…) I finalment, la impressió que aquesta vegada hi veia moltes més cares de fora del barri que mai, gent que no es troba la festa a peu de portal o a la cantonada sinó que s’hi ha desplaçat des d’altres punts de la ciutat.

Dimarts hi ha reunió de valoració i segur que caldrà escoltar opinions menys entusiastes, però a mi el balanç d’aquesta edició m’ha deixat una sensació de satisfacció i d’avenç molt remarcable. Com a entitat de ciutat que treballa al barri amb diversos projectes, però no hi viu sempre – Òmnium – vam valorar com a molt important implicar-nos en aquesta moguda, i fa uns quants anys que hi som. Fins ara ho fèiem només des de l’àmbit de cohesió, però cada cop ens hi hem implicat d’una forma més general, i aquest any, amb la implicació dels joves hem fet un pas endavant. Aquesta implicació comporta moltes hores de dedicació associativa, voluntàries, moltes. Una inversió que retorna moltes satisfaccions.

Una de les lletres que em van quedar al cap va ser la de som somnis mil vides, som vides mil somnis o alguna cosa semblant. Em va agradar molt. I la vaig trobar il·lustrativa de les vides de les persones que fan possibles coses com els Colors de la Tardor, o la Comissió de Festes o…, vides carregades de somnis per a una Badalona diferent, somnis que necessiten la implicació de moltes persones. Sí, un bon eslògan per a l’associacionisme compromès…

 

 

comissió de festes a badalona, un guany de totes i tots

Avui és un dia històric per Badalona, avui la maduresa de la vida associativa de la ciutat, la maduresa de les seves xarxes, fa possible la constitució d’una comissió de festes anhelada i reivindicada des de fa anys. La complexitat d’organitzar una plataforma participativa d’aquesta magnitud ha estat un repte que cap govern municipal badaloní, fos del color polític que fos, ha volgut afrontar. I al final ho han fet les entitats, el teixit associatiu, anant un pas per davant del consistori, i fent un gran pas endavant. Jo avui no seré present a l’acte constituent però me’n sento partícep.
Abans de marxar cap a Llefià per participar en la V edició dels Colors de la Tardor (un compromís previ que no puc eludir) m’entretinc a passejar pel meu bloc per cercar-hi les petjades que hi ha deixat aquesta reivindicació, n’hi ha un munt. La primera la vaig escriire el 10 de maig de 2009 , fes ta festa; per una comissió participativa de les festes de maig a badalona,  un apunt que us convido a llegir. N’hi ha uns quants més, escampats pel calaix de badalona és i aporta Però la reivindicació vé del 2004 i ha tingut un recorregut molt interessant que va cristalitzar precipitant-se aquest estiu quan l’ajuntament va decidir suspendre la Festa Major d’Agost. (segueix)

Segurament sense aquesta precipitació provocada per la ràpida i competent reacció de la COENBACU TRAPOCA (coordinadora d’entitats badalonines de cultura tradicional i popular catalana) a l’albiolada de torn (ni més ni menys que pretrendre la suspensió de la Festa Major d’Agost) ara ens trobaríem en un altre punt del procés. La constitució d’urgència d‘una comissió per fer possible les festes d’agost 2012, i el gran èxit obtingut a partir d’aquesta, ha estat el detonant de l’actual constitució de la comissió.

Precisament a la darrera reunió de valoració de la Coordinadora Popular de Festes de Maig de Badalona, aquest juliol, es va acordar començar el curs amb unes jornades de reflexió (havien de ser a l’octubre) per valorar com havia de seguir treballant la CPFM i com s’havia de seguir avançant amb la Festa Major Alternativa per assolir la reivindicació que l’havia fet néixer l’any 2004. Reivindicació – tenir una comissió de festes – que havia estat també assumida per la Taula de Cultura (nascuda l’any 2009) i que en la seva explicitació a cada edició de la FMA sumava suports diversos, de moltes entitats de la ciutat, però també de xarxes, com el Consell Local de la Joventut de Badalona,  la Comissió de festes de Llefià, o  Badalona som totes i tots.  

Calia avançar en com organitzar aquesta comissió de festes, fer un pas endavant, i les jornades havien de ser el punt de partida; de ben segur que en el camí de fer-ho molta de la gent que feia anys que hi rumiava s’hauria implicat activament en el procés, un procés que segur que hauria estat més llarg. Poc ens imaginàvem aquell dia, mentre decidíem que calia planificar aquestes jornades, que el pas endavant per aconseguir la comissió estava a punt de ser un pas de gegant, i que ens empenyeria a fer-lo una reacció constructiva d’urgència a una política nefasta.

Estic segura que fa uns anys hauria estat impossible una reacció com aquesta. La crida de la COENBACU TRAPOCA no hauria obtingut la mateixa resposta sense aquesta maduresa de xarxes badalonines que tossudament es van entrellaçant, ni la decisió de tirar endavant amb la constitució de la Comissió de Festes hauria tingut la mateixa empenta si abans aquest no hagués estat un desig compartit i assumit per tanta diversitat associativa que ja ha après i s’ha acostumat a treballar plegada.

Ens hem de felicitar. Hi siguem avui o no, haguem participat en la redacció dels documents i les esmenes o no, aquesta comissió de festes ha nascut gràcies a l’esforç associatiu i de fer xarxa que la societat badalonina plural que s’organitza participativament fa anys que impulsa, i amb la què avança. Des de la CPFM, des de la Taula de Cultura, des de la Comissió de festes de Llefià, des de la COEMBACU TRAPOCA, des del Consell Local de la Joventut de Badalona, des de Badalona es mou, des dels Colors de la Tardor-teixim barri, des de Badalona som totes i tots i moltes altres xarxes existents (impossible anomenar-les totes).

Com sempre diu en Joan Soler i Amigó, (per cert, assessor en la creació de comissions de festes a municipis com Granollers o Mataró, badaloní actiu a la Taula de Cultura amb moltes coses per aportar) recordant una dita popular, les olles sempre comencen a bullir per sota. 

Avui hem fet un pas que segur que serà l’inici d’un altre recorregut important per a la ciutat.

bellesa plegada, i premiada, a basilea

Aquesta vegada l’exposició de’n Joan Sallas li ha comportat un premi. 

Folded Beauty
The 2012 Textile Society Museum, Archive and Repository Bursary has been awarded to Holburne Museum in Bath for their forthcoming exhibition by Catalonian artist Joan Sallas, Folded Beauty: the forgotten art of folded linen…. ho podeu llegir aquí  
També podeu veure al minut 10:38 un reportatge de 3 minutets de la televisió suissa
http://www.telebasel.ch/de/tv-archiv/&id=366808680

I és que Europa segueix projectant de forma imparable el treball d’investigació del plegat de paper i de roba (tovallons) en el que el badaloní Joan Sallas (Catalonian artist ) ha fet importants aportacions, especialment en la recerca documental que prova l’existència d’aquest art en l’Europa d’ abans que arribés al continent el plegat de paper xinès, i en la reproducció de models i la recreació ambiental del plegat més antic. El plegat de tovallons i altres ornaments, a més, ha comportat la recuperació de tota una cultura al voltant de la taula parada que explica moltes coses de la història europea del segle XVII i XVIII.

Dissabte es va inaugurar una nova exposició , aquest cop al Museu Spielzeug Welten de Basilea, a Suissa. Es podrà visitar fins el 7 d’abril.

 

galega alma

Galícia em desconcerta, les eleccions després del Prestige em van desconcertar i em van fer sentir molta impotència; i ara em segueix desconcertant. No és que esperés un miracle, però la coincidència amb el judici, deu anys després, podria haver remogut consciències. Era un bon plató per enfocar el patetisme de Rajoy, llavors parlant d'”hilillos de pastelina” i avui ensorrant l’estat cada dia una mica més com van fer amb el vaixell… per cert, aquí hi ha un breu repàs d’algunes perles d’aquells dies (la imatge també l’he tret d’quest bloc)  Ja diuen que els tentacles del caciquisme, allà, són d’un poder difícil de combatre.
Avui però una escletxa a l’esperança, la inesperada i afortunada entrada de Beiras que donarà veu a l’esquerra, amb poc joc però segur que molta força, força argumental i possiblement mediàtica. Beiras sap parlar prou fort i clar, espero que desvetlli l’ànima adormida i conformada d’un poble estranyament subjugat a la dreta espanyola més arrelada (no puc evitar recordar que Franco era gallec, Fraga era gallec, Rajoy és gallec). Una ànima complexa, sens dubte, perquè quan penso en el poble gallec no hi veig aquests personatges, veig la gent treballadora i la gent compromesa, consciències despertes com les del Nunca Mais… reconec que és una dinàmica política que no l’entenc gens i que em desarma. 
Quatre coses abans d’anar a dormir amb uns resultats que ja no es mouen: (segueix)

– la majoria absoluta s’ha revalidat malgrat Feijóo no va aprovar la reforma de la llei electoral que tant l’hauria afavorit (veure-ho aquí)  
 
 El PP ha obtingut 3 escons més que a les eleccions de 2009, malgrat haver perdut 140.147 vots. Com? Reconec que no domino la matemàtica electoral…
– 650.195 votants han donat el seu vot al PP, d’un total de 2.693.977 censats electorals (2.305.121 censats a Galícia i 388.856 inscrits al cens de residents absents, segons La Voz de Galícia.
– 
Entre votants d’opcions diferents al PP i abstencionistes (aquella massa silenciosa que tant valor té segons el PP quan no surt a manifestar-se pro independència a Catalunya), 1.654.926 electors gallecs no han votat al PP
– 
Entre BNG i la seva escisió han sumat 4 diputats més, contradient el divideix i venceràs (BNG n’ha perdut 5, però AGE ha entrat amb 9)
I un cop d’ull als total per comprovar algunes xifres complexes:
Ja sé que les matemàtiques electorals funcionen amb una lògica diferent que afavoreix els partits més votats…però, tant? (el PP no ha arribat ni al 50% dels vots  ha obtingut el 45%, i en canvi s’emporta el 55% del Parlament, el BNG ha obtingut el 10% de vots i no arriba justet al 10% del Parlament, a la baixa)

PP 41, PSOE 18, AGE 9, BNG 7

Partido Votos %
PP 
653.934 45,72
PSOE 
293.671 20,53
AGE 
200.101 13,99
BNG 
145.389 10,16
UPyD 
21.212 1,48
Eb 
17.116 1,19
SCD 
15.781 1,1
CXG 
14.459 1,01
Otros  30.112 2,05
Blancos  38.410 2,69
Nulos  37.472 2,55

boicots fòbics i boicots amb bona llet

La carta de la por i l’intimidació se segueix jugant amb força. Cada cop més. Hem passat de les amenaces econòmiques, esportives i militars a les de caràcter sentimental i social. D’ençà que la independència és objectiu explícit i majoritari, els exabruptes  dels autèntics fracturadors de la societat catalana (clarament inclusiva!) ho rastregen tot, i les conseqüències comercials comencen a ser un fet. Avui m’arriba el cas de la producció de llet catalana (bona llet!) que pateix un greuge devastador. I no em trec del cap aquella ampolla de vi no català servit en un sopar de clar caràcter independentista, l’onze de setembre passat. Ni em trec del cap la indiferència (almenys aparent) amb què aquelles ampolles que omplien les taules ocupant el lloc que s’esperaria que ocupés un vi de la terra, van ser acceptades sense rebre cap xiulada ni fer terrabastall. Per molt que peperos i ciudadanos s’hi entestin, en qüestió de fòbies mai estarem al seu nivell (segueix) 

Sempre m’ha fet rumiar aquesta diferència d’estil a l’hora de parlar de boicots. Fins i tot en això sembla que tinguem menys mala llet. Aquí el fòbic no l’hem aplicat mai, que jo conegui i per molt que s’entestin a dir-nos nazis ni tan sols en els boicots comercials hem mostrat una espurna d’aquest flagell. Almenys obertament. Individualment cadascú sap quins boicots aplica, però promogut organitzadament i col·lectivament sempre s’han fet amb un sentit ètic justificat. S’ha fet ús del boicot que castiga per una pràctica concreta, per una política, per ideologia, per uns fets. No el que castiga a un productor pel seu origen. I diria que s’ha tingut especial cura a no promoure mai boicots contra productes castellans, potser per evitar fractures o simplement perquè no es considera justificat ni just.

Sembla lògic pensar i creure que davant la decisió del camí definitiu cap a la sortida de le’stat espanyol, cap a l’estat propi, l’ economia sigui el que ens pot fer patir més, sobretot en plena crisi, tot i que el que no tenen en compte molts dels llança amenaces és que precisament l’economia és el que ha fet sumar nova fornada d’homes i dones a la causa independentista,  un cop s’ha conegut la veritat de la balança fiscal, el dèficit fiscal i, resumint, de l’espoli fiscal a què està sotmès Catalunya. No dubto que molts empresaris i productors, i sobretot els petits i mitjans que és el que més tenim al nostre país, poden sentir-se vulnerables davant aquestes propostes de boicot, perquè en realitat molts ja ho han viscut, ja ho han patit i ho seguiran patint passi el que passi. Ara mateix amb la llet tornem a tenir-ne evidències. El boicot contra tot allò que faci “tuf” a català ja existeix per part de molta població espanyola, de diferents indrets, més o menys instigada per proclames fòbiques de partits i cadenes televisives, o per mutu propi. Ha passat de fa anys i és conegut el cas del cava, però hi ha exemples molt més silenciats, no tanta nivell de consumidors sinó de política comercial, com la política de les grans editorials amb els escriptors catalans. Doblement esfereïdor perquè comporta que el món intel·lectual entri en aquest joc brut. Sorprenentment aquestes pràctiques ningú les titlla de comportament nazi. I ja em perdonaran, però crec que els boicots fòbics són els únics de naturalesa nazi, perquè castiguen algú pel seu origen, i que se sàpiga són els que està aplicant en aquests moments gran part de la societat espanyola enduta per l’onada anti catalana que han promogut els partits de dretes però que els d’esquerres no han intentat aturar. Ni tan sols ho han denunciat, (ésclar que potser la primera pregunta que caldria fer-se és si segueixen existint esquerres espanyoles, però això seria tema per a un altre apunt)  

Avui he rebut aquest nou boicot que es demana fer a marques que segons ens informen, estan perjudicant clarament a productors de llet catalans. Les marques que es demana boicotejar són CENTRAL DE LECHE ASTURIANA, ATO, LARSA, PULEVA I DANONE.  El motiu, aquí baix, seguidament, el reprodueixo, tal com l’he rebut.
El dia del sopar de l’onze de setembre, allà asseguda davant aquella ampolla de vi vaig començar a donar-hi voltes. Vaig intentar imaginar què hauria passat si en un sopar a favor de la hispanitat, per exemple, s’hagués servit una marca de vi catalana. Potser quan siguem independents serà normal consumir un vi no català si el trobem més bo que el nostre (no era el cas) i això serà senyal de normalitat. Però fer-ho en el present no ho vaig trobar normal, per mi calia que el vi servit fos de la terra. Era una pífia i una oportunitat de reflexió. La pífia no era perquè calgués anar contra aquell productor aragonès, perquè no el conec ni sé quina ideologia gasta, i per tant no puc boicotejar el seu vi només perquè no és català. No. Però sabent com els està costant als productors moure’s precisament per culpa dels qui els castiguen per ser-ho (de catalans) trobo que cal aprofitar qualsevol ocasió per donar un cop de mà. I consumir productes de la terra és una forma de recolzar, i encara ho seria més si per exemple el seu compromís els ha portat al risc d’etiquetar en català. És una forma d’enfortir l’economia d’aquest país que volem independent. És un gest real mínim, però potent, que hem de fer tots i cadascun, i  val la pena no deixar de fer en àpats populars i multitudinaris. Perquè a més, a nivell simbòlic té molta força.

Ara tenim una nova acasió per practir, en suport a la bona llet catalana:

AQUí TOTA LA INFORMACIÓ SOBRE EL SUPORT A LA BONA LLET I CONTRA LA MALA LLET DELS QUI VOLEN ENSORRAR-LA PER SER CATALANA: 

Espanya està en peu de guerra soterrada contra Catalunya.
Ens cal reaccionar davant tantes agressions
“És vital que a l’hora d’anar al supermercat, els catalans tinguem presents els noms de les empreses lleteres que boicotegen Catalunya”
El boicot que la indústria làctia espanyola ha declarat recentment contra la lletera Can Feliu de Campllong, al Gironès, té moltes similituds amb el boicot que Leche Pascual va declarar a les  cooperatives catalanes ara fa nou anys.

La lletera campllonguesa produeix 22.000 litres diaris de llet crua i ja
patia un ofec econòmic per part de *Corporación Alimentaria Peñasanta* (comercialitza *Central Lechera Asturiana, Ato i Larsa*), que li pagava un preu molt inferior al real.

Però ara, aquesta última, no només s’ha negat a dialogar sinó que ha
decidit enfonsar-la i comprar-li únicament llet en pols al preu humiliant
de 76 euros per tona. Com és lògic, Can Feliu ha fet intents de vendre la llet a altres firmes, com ara Danone, Pascual, Puleva, Iparlat o Guissona, però totes li han fet el buit i la seva situació és molt greu.

Per sort, l’eurodiputat Ramon Tremosa ha demanat a la Unió Europea que investigui la raó per la qual s’estan “perjudicant greument les petites i mitjanes productores catalanes”. Però la resposta trigarà un mes a arribar.

Mentrestant, Xavier Codina, responsable de Can Feliu, diu el següent:
“Ens estan discriminant i ara tenim clar que no hi ha cap voluntat
d’arribar a acords.*Som una empresa catalana que funciona i haurem de tancar perquè algú, des d’Espanya, ha decidit que ens havia d’escarmentar”.Davant d’això, molts de nosaltres ens podem preguntar: “Però què puc fer jo, per ajudar, si només sóc una persona del carrer?”
Doncs bé, nosaltres podem fer-hi molt gràcies a la força immensa que tenim. Una força que quan creu en si mateixa és imbatible. I l’exemple més il·lustratiu el tenim amb Llet Nostra. Llet Nostra, com recordarem, va néixer l’any 2003 contra un boicot de Leche Pascual a les ramaderes catalanes i des d’aleshores no ha parat de créixer, fins al punt que és líder de venda de llet a Catalunya per davant de Pascual, Ato, Asturiana i Celta.

Tanmateix, res d’això no hauria estat possible sense el suport militant de la societat catalana, que, fent ús dels seus drets, va deixar d’adquirir productes de la marca Pascual –prop del 25% de les  vendes– i va fer costat a Llet Nostra, un producte creat, pensat, etiquetat i adreçat al mercat català, que ven trenta-tres milions de litres de llet i que l’any passat va facturar per valor de 21,6  milions d’euros.

Ara, per tant, és vital que a l’hora d’anar al supermercat, els catalans
tinguem presents els noms de les empreses lleteres que boicotegen Catalunya.

Nosaltres consumim, nosaltres escollim. I, si cal, boicotegem.

http://somnoticia.cat/2012/07/31/el-cercle-catala-de-negocis-fa-una-crida-a-boicotejar-la-llet-espanyola/

El Cercle Català de Negocis (CCN) demana als consumidors catalans que nocomprin productes de les marques:

Central Lechera Asturiana, Ato, Larsa, Puleva i Danone.

La majoria d’aquestes empreses estan controlades per la Corporación
Alimentaria Peñasanta , corporació estretament unida a l’oligarquia
castellana, i que esta discriminant empreses catalanes com Can Feliu, una de les explotacions ramaderes mes importants de Catalunya.

Un dels responsables, Xavier Codina, veu perillar el futur d’aquesta
empresa catalana:*”Ens sentim discriminats per que, malgrat que som una explotació coneguda i que sempre ha complert, ara ens aboquen al tancament.”

Aquesta corporació espanyola esta ofegant Can Feliu obligant-la a vendre la 
seva llet a “un preu d’escarni, discriminatori respecte del preu de mercat i per sota del preu de cost”, segons ha denunciat el president del Cercle
Català de Negocis, Ramon Carner. Carner recorda l’èxit del boicot a Pascual i diu que cal tornar a respondre:

“Comencem la batalla els consumidors, el poble. Es per responsabilitat social i per no perdre mes llocs de treball”



els indignats eren molts més

Em sembla perfecte i totalment democràtic que les persones que se senten espanyoles i catalanes es manifestin, i em semblarà encara molt millor i molt més democràtic que puguin emetre lliurement el seu vot contrari a la independència el dia que hi hagi el referèndum. Tots tenim el dret a decidir. I a expressar la nostra voluntat lliurement. Però el que em sembla patètic és voler distorsionar fins a l’extrem unes xifres de participació que no es veuen per enlloc. Ja sé que comptar manifestants costa molt, però en aquest cas la referència d’omplir la Plaça Catalunya sembla una dada relativament fiable (sempre hi ha el dubte de la densitat, però). Jo tinc la referència de l’oocupació indignada, i per exemple en la manifestació del 28M de 2011, després del desallotjament, es parlava de 12.000 persones des de l’irganització i la plaça tenia aquest aspecte. I el 29S Madrid va xifrar l’ocupació de la Plaça catalunya en 6.000 persones i tenia aquest aspecte. Només cal fer un petit viatge per les hemeroteques per contrastar imatges i xifres donades Ja sé que això no importa gaire, que no es tracta de fer guerres de xifres ni guerres de banderes (per cert, la crema d’estelades no deu ser el mateix delicte que la crema de rojigualbes, oi?). Però no em puc estar de comentar-ho.

avui és festiu? hi ha res a celebrar?

Em llevo d’hora i treballo com si no fos festiu. Un festiu forçat de vegades aprofita, pèrò aquest s’acostuma a indigestar. (segueix)

Fa sis anys el 12 va caure en dijous i vaig demanar fer pont, el vam aprofitar per traslladar-nos. Ens vam veure forçats a deixar la casa del carrer del Carme, inesperadament, i va ser un trasbals. Però celebrem que vam estrenar una nova etapa al barri Manresà, davant del mar i amb prou pati per tenir hort i aviram. Pot més l’energia per fer positiva la vida a l’extraradi meresmenc de Badalona que l’enyor – i tant que hi és! – per la vida al barri de Baix a Mar. Amb els anys que fa que Europa va irrompre a Amèrica, és lògic que molts pobladors americans busquéssin la forma de positivitzar la seva influència, i que la memòria històrica intentés minimitzar la resitència. La història no es pot esborrar, i en cada gest hi ha continguts guanys i pèrdues. De vegades en un mateix gest hi ha avenços i atrocitats. Que Colom se’n sortís fent el viatge, que aconseguís obrir els ulls al món respecte la forma esfèrica de la terra i que ajudés a descobrir al ulls de les civilitzacions euro asiàtiques que existia un altre continent, és un avenç històric, naturalment. Però que els continents entréssin en contacte va ser el què va ser. Una atrocitat que cal assumir críticament, com tantes en la història humana. Però que no es pot celebrar sense ignorar el seu costat fosc. Cada cop més els pobles americans, un cop l’amor per la “madre patria” s’ha esqueixat, han recuperat la dignitat pel passat pre colombí i aflora la resistència indígena, sempre present però amb pocs altaveus. Ara que ha crescut tant la sensibilització per no celebrar-ho també hi ha veus reivindiquen que se li doni la volta, que es celebri en el sentit de recuperar aquesta memòria indígena. I no falten, també, les veus que reivindiquen la catalanitat de Colom i el rpotagonisme de la Corona Catalano Aragonesa en aquest viatge. El viatge rai, penso, ens adjudicaria un trumfo històric, però, hem de carregar amb la resta? de debò ens interessa assumir aquest passat? Podem realment desvincular Colom i el seu viatge històric, de la responsabilitat sobre el genocidi? Esperem que sí, perquè altrament ens tocarà assumir que en la nostra història els catalans també hem fet atrocitats com tantes nacions del món, i a mi ja em porta prou feina pair les gestes dels almogàvers…

Però el que se celebra tampoc és ben bé això. El “descobriment” és una excusa, la hispanitat se celebra de de principis del segle XX a diversos països centre i sudamericans, a Espanya des de 1918  llavors anomenada Día de la Raza  per decret d’Alfons XIII i Antonio Maura, i canvià de nom el 1958, en ple franquisme, passant a la denominació oficial  de Día de la Hispanidad.  

És la festa nacional espanyola, amb un fort regust imperialista, i un aparador per a les manifestacions pro exèrcit i pro feixistes. Suposo que per a molts espanyols és el seu dia nacional, i els ho respecto. Tenen dret a celebrar la seva nacionalitat, però no a imposar-la. El problema amb la nacionalitat espanyola sempre ha estat el mateix: s’imposa a la força i no admet dissidències. Jo avui no tinc res a celebrar, tret de l’oportunitat de poder expressar-ho. I en l’actuall context, aquesta postura ha deixat de ser testimonial, és molta la gent que avui no té res a celebrar! Més informació aquí  i aquí també 

canalla castellera

He vist plorar i patir moltes més criatures en els vestidors i les banquetes dels camps de bàsquet i de futbol on es juguen aquestes lligues infantils sovint tan cruels i tan generalitzades però que ningú qüestiona, que no pas a la canalla dels castellers. I això sense entrar a parlar del sacrificat món dels i les ballarines i esportistes de competició que comencen la disciplina d’entrenaments i dietes des de la infantesa. (segueix) 

No sé si les queixes contra la suposada vulneració de drets de la canalla castellera que denuncien algunes veus, – en tenim un exemple d’ahir al vespre, ho feia al twitter el Moviment autònom de defensa de la Societat Civil Info Acció, de qui no us en puc dir res més perquè no he aconseguit trobar cap web on informar-me’n-, es deu a aquest linxament generalitzat contra tot el que tingui a veure amb els catalans i amb Catalunya que cada cop està més de moda, o a altres raons. Si el linxament arriba a extrems tant surrealistes com per defensar que els catalans som els responsables de la mort de Jesús de Natzaret (article que publica avui El Mundo), i el joc d’actualitat consisteix en competir per veure qui la diu més grossa per denigrar els catalns, no és estrany que l’excel·lència d’uns castells humans que han aconseguit l’admiració mundial i la consideració de Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO, desvetllin en els catalanofòbics passions furibundes per denigrar-los. Però seria totalment erroni quedar-se només amb aquesta possibilitat com a causa de les crítiques. 

El tuit d’ahir deia És curiós que els catalans no tinguem coratge per debatre sobre el dilema moral i la vulneració dels drets dels infants dels . I en un moment en què tants drets fonamentals dels infants són clarament i tràgicament vulnerats al món, penso en si no és una frivolitat fer aquesta afirmació, però no vull pecar de poc objectiva ni poc coratjosa i m’ho miro amb ganes d’aportar alguna cosa al respecte. En repassar la informació sobre Drets dels Infants em queda clar que és una autèntica frivolitat, però m’estimo més seguir en l’anàlisi, aprofundir en el suposat dilema moral.
D’entrada les crítiques són genèriques, no concreten, i per fer-les creibles, haurien de concretar-se. Es refereixen, segurament, al risc sobre la pròpia seguretat? Una cosa és el que pot semblar i l’altre el que realment passa, i això ja es va demostrar per exemple amb l´índex de lesions i el de gravetat de lesions. L’espectacularitat de l’alçada dels castells i de les caigudes estimula la idea d’alt risc, però amb dades  a la mà resulten molt més arriscades per als infants altres pràctiques esportives (per recòrrer a un exemple clàssic, moren i es lesionen cada any molts infants a les piscines o al mar, i hi ha més lesions i més greus jugant a futbol que no pas fent castells,  on estadísticament l’índex de lesions és molt menor però un accident tràgic té molta més rellevància), però passa com amb els avions i els cotxes. Viatjar en avió és estadísticament molt més segur que fer-ho en cotxe, però la percepció de risc segueix essent molt més alta quan es vola que no pas quan es circula en vehicle per una calçada.

Hi pot haver, però, altres aspectes a valorar, més relacionats amb la pressió o amb les vivències. O amb els sistemes pedagògics aplicats, potser? És clar que si això s’hagués de considerar vulneració de drets caldria analitzar tots els sistemes pedagògics de totes i cadascuna de les activitats que fan les nenes i els nens, escola inclosa… Fa uns vint anys – o potser no tant – vaig tenir una breu conversa al respecte, amb un pedagog català de referència, presenciant un taller de danses del món adreçat a mestres, en una escola d’estiu. Jo li feia una consideració informal al voltant de la necessitat d’incloure manifestacions culturals dels paÏsos catalans dins el paquet de manifestacions culturals diverses que es promouen des del marc escolar – les danses del món d’aquella escola d’estiu no inclouen cap dansa catalana –  i davant l’aversió que ell manifestava a fer-hi entrar la sardana (la considerava molt avorrida al costat de les danses d’altres indrets) jo vaig suggerir-li els castellers, que llavors començaven a sortir de l’ostracisme mediàtic. I l’home es va desfer en crítiques, perquè, entre altres coses, deia que els mètodes que feien servir per estimular i forçar la canalla a pujar els castells eren massa mercantilistes (segons ell els prometien una bicicleta o altres regals). I em vaig quedar amb la mosca al nas. Mai he pogut esbrinar si parlava amb coneixement de causa i realment aquesta pràctica la feien servir algunes colles ara o antigament, o si senzillament s’ho inventava i eren simples suposicions, perquè en la seva imaginació no hi cabia la idea que una criatura volgués fer allò sense estar-hi forçada. Quan anys més tard vaig tenir ocasió de conèixer el món casteller per dins aquella acusació del pedagog de referència se’m va fer del tot inversemblant, perquè la meva experiència personal en el tema, llavors, com a mare i membre d’una colla, no tenia res a veure amb coaccions i promeses de regals per a l’equip de canalla. Si allà hi havia un problema era més aviat per tot el contrari : la majoria voldrien pujar sempre, i n’hi havia – iencara n’hi ha ara – que frisen de debò per tenir la seva oportunitat.

No pretenc aprofundir ara en tot el que comporta per a una criatura formar part de l’equip humà que aixeca un castell, ni què comporta viure aquesta experiència. Tampoc en els mètodes i sistemes, que no conec prou. Però sí que trobo interessant destacar que aquesta és una realitat que es viu molt diferent des de fora que des de dins. Des de fora és molt fàcil criminalitzar als pares que deixen enfilar els seus fills a un castell humà, suposo que és tan fàcil com ho podria ser per mi criminalitzar als qui els deixen competir amb motos o amb bicicletes acrobàtiques. Una altra cosa ben diferent és viure-ho.

Ahir, mentre esperàvem el nostre torn per intentar un castell a l’arena de Tarragona, una mare en ho comentava. Abans que la seva filla insistís fins la desesperació que volia formar part dels Castellers, ella, la mare, era crítica i patia massa. Trobava que era una responsabilitat excessiva per a la canalla, i que el risc era elevat. No era gens empàtica amb els castells. Ara en canvi, després d’uns anys en què la seva filla ha satisfet la seva il·lusió aprenent a pujar castells i gaudint del repte, la mare ho veu i ho viu de manera molt diferent.

Convindria doncs que abans de criticar pel broc gros es conegués bé tot el món que envolta la canalla castellera, el que cal realment és conèixer una mica més d’aprop aquest món, i escoltar als qui el protagonitzen, canalla inclosa. Sobretot canalla actual i també joves o adults que han estat canalla. Segur que si resultés que es fa alguna cosa malament els castellers serien els primers en voler esmenar-ho. La manera com s’ha incorporat el casc n’és una prova.

Apropar-se i conèixer millor aquest món és el que pretén, també, el documental enxaneta, Encara no l’he vist però procuraré no perdre-me’l. 

treure el tap

Treure el tap A l’estiu no vaig fer els deures, i a la meva carpeta d’esborranys del bloc hi fan currua tot  d’articles a mig fer que radiografiarien miques del pols polític, cultural i social del país i de Badalona. Reflexions i cròniques d’esdeveniments i vivències que van més enllà es maceren pacientment i es van assecant i perdent la vigència. I es converteixen en un autèntic tap. Passa que cada vegada que pretenc escriure alguna cosa actual, els apunts retinguts s’amotinen i protesten, reclamen el seu lloc indignats en veure com un espavilat se salta la llista d’espera. I és que de vegades els pendents del passat immobilitzen, i obstrueixen el present d’una forma implacable.  (segueix)

Avui, però m’he llevat amb ganes de treure el tap. Amb ganes de dinamitzar altra vegada aquesta finestra i recuperar el diàleg amb mi mateixa i amb els qui la obriu. Un dia especial? Doncs sí, per què negar-ho? 

Avui  és el dia que vaig néixer, i fer anys sempre confereix un aire singular als dies. Però és que a més avui és el famós sis d’octubre dia de la proclamació de l’Estat Català de la República Federal Espanyola del 1934, (segurament mirar de cara tot el que s’acumula i es macera des de llavors ençà ens ajudaria a treure altres taps). 
I encara més! calebraré el meu aniversari fent pinya amb els micacos de Badalona que per primer cop en la seva història participen al concurs de Tarragona. També serà el primer cop vaig al concurs, però l’emoció me l’aporta especialment tornar a formar part d’una pinya que va abraçar tants moments importants dels meus dies passats, i fer-ho en un dia tant especial per a la colla. 
Un dia carregat d’energia, doncs, que em fa dir prou de taps al bloc, això ha de tornar a viure!
Per treure aquest tap del bloc he escollit la imatge d’uns taps de suro decorats amb artesania hongaresa, comprats a Budapest en un viatge de tren i motxilla que m’ha reconciliat amb antigues essències, taps que representen dos soldats, un tema aquest, el dels exèrcits i la seguretat, del que tinc moltes ganes de parlar-ne. 
finalment un comentari sobre la tipografia de lletra que encapçala i espurneja l’apunt, la tipografia de l’Anna, una tipografia que m’agrada molt i que tenia moltes ganes de fer visible des de miozzz mirades perquè representa també una força que es destapa. És una tipografia plena de significat que ja us devetllaré amb tots els detalls en un proper apunt, que no es farà esperar tant aquesta vegada!