miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

els més llegits de novembre

Els apunts més llegits de novembre

consum ecològic

Gresca al carrer, – garrotins inclosos -,
al compàs d’animades melodies d’arrel tradicional, com a sobretaula d’un dinar col·lectiu al nou local de la cooperativa de consum ecològic El GARROFER.

Cooperativa de consum.
Consum ecològic. Actuar a petita escala per influir en l’equilibri ecològic i alimentari mundial…

(continua)

El bon gust que em va deixar el saludable dinar d’El Garrofer, fa un parell de setmanes,  el va esguerrar fins a la indigestió, – en connectar amb el món -, conèixer el resultat de la primera conferència de la FAO a Roma : la FAM MUNDIAL. La buida i feble declaració d’intencions aconseguida deixà en evidència les poca voluntat dels països podersos de resoldre un problema que, amb xifres damunt la taula, té solució matemàtica: hi ha suficients recursos per alimentar la població mundial. És un tema de repartiment i equilibris. Les elevades xifres de mortalitat infantil diària, per fam, no han commogut als estats del món, i no s’han pres resolucions trascendents per caminar cap a un sistema de distribució dels recursos que no sobrealimenti a pocs per deixar a la majoria sense elements de subsistència. Un sistema de repartiment, l’actual, que pren nova rellevància també dins dels països opulents, on la fam creix, i on les protestes dels productors agrícoles han posat en evidència – en dates gairebé coincidents – els desequilibris en moltes altres de les cares del poliedre. Això em fa rellegir, perquè la tinc a mà, la informació que publica EDUALTER (en un llenguatge didàctic, molt assequible, adreçat a l’alumnat) sobre alimentació (podeu llegir Seguretat alimentària) i encara que hi ha qui em diu que no té res a veure la fam mundial amb l’agricultura ecològica, jo em quedo amb la imatge de l’índex enllaçant les temàtiques:  Alternatives possibles

Agricultura ecològica
Alternatives per a la fam al món: desenvolupament sostenible
Formes de consum responsable
  .

Els hàbits de consum mouen el món, canviar-los pot canviar-lo!

en parlem amb ell

Sempre hi ha un moment, quan estem junts, que crida la mama.
Ho fa amb un to ben diferent de quan demana “caquè” o “tuata”. Ho diu amb la boca petita, fent la síl·laba curta, i repetint el mot diverses vegades: mama, mama, mama. Normalment és després de dinar, quan l’assec al sofà i es respiren cançons que li agraden. Ell ja ho sap que no hi és, i el seu mot és suspir d’enyorança. Al principi em semblava un lament, i em commocionava. Com explicar a qui no entén, una absència tan llarga? Com fer-ho per fer-li captar que no és absència voluntària? Li hem parlat de la mort, sense por a la paraula. Potser, amb les pèrdeues sumades, ja n’ha comprès l’abast. Provo d’aplicar els esquemes de la fe dels pares: parlar-li del cel; recordar-li els altres que falten, dir-li que aviat ell també hi serà, que tornaran a trobar-se. En dir-li això final ell riu de cor, i a mi em trasvalsa: de sobte l’he imaginat sol, perdut en la incògnita del més enllà. Pensar en la retrobada conforma, sí,  però no sabem quins són els seus paràmetres…

Mama, mama, mama: l’escolto altre cop, i em pregunto si el seu clam no demanda, potser, de fer-la present, de parlar-ne. No tant del fet de la mort, sinó de la vida viscuda, la que va donar-nos… He trobat un filó: recordar-li allò viscut,  com el mimava; anècdotes que el fan riure, expressions que l’abracen. Records, i constatacions de com s’estimaven.

Veïent-lo riure plàcidament sé que el record i l’enyor no el roseguen. L’embolcall familiar l’assossega. I en algun moment, amb discreció serena  ens reclama: parleu-me d’ella!

horitzons pensats, viscuts

Ens havíen dit, i axí ho havíem vist i cregut sempre, que la línia de l’horitzó és, en dibuixar la separació entre mar i cel, una línia uniforme.

(continua)

Almenys des de la nostra maresmenca costa mediterrània. La llum d’aquest matí, però, ens ha mostrat un món nou, un canvi de paràmetres. La visió no ha durat gaire estona. La suficient per trasvalsar la normalitat consolidada. Vist amb ulls antics, pensava, aquesta imatge podria evidenciar un altre món ocult que es deixa veure en dates determinades. Una illa erràtica, una serralada submarina aflorant de matinada… i he pensat que potser molts contes, moltes històries fantasioses del nostre imaginari universal han nascut de contemplar paisatges miratge. Vist amb ulls metafòrics pensava en la força d’allò que imaginem, inventem, i vivim en un pla paral·lel, com en una doble vida que forma part,mig d’amagat, de la sencera. L’Oriol LLadó en parlava amb un apunt dedicat a Pere Calders, que us recomano. Faig meves les paraules del mestre allà citades: “aquesta divisió que hem fet entre realisme i irrealisme és absolutament fictícia, és una frontera que no es veu”.  Però en allò en què més m’hi vaig identificar quan vaig llegir-lo, va ser quan parlava de com el món intern imaginat ens afecta l’estat d’ànim i forma part, per tant, de la nostra realitat. Ens afacta la realitat perquè n’és part, i també fins el punt que allò imaginat pot arribar a ser motor d’una nova realitat tangible. L’horitzó com a sinònim de lloc on arribar, d’utopia o fita, m’ha suggerit, després de l’impressionant canvi de paisatge que ens ha ofert el matí ( i que la fotografia no refeceteix amb prou nitidesa), aquestes petites paraules triades…

horitzons pensats,
imaginats, inventats, visualitzats,
horitzons viscuts;
horitzons reclam:
fites innovades damunt les fites fossilitzases 
canvi de xip
reinventar el somni?
detectar utopies
i
abandonar les enquilossades
recuperar les desestimades
reciclar les abandonades
reutilitzar les inesgotables
però
inventar les que encara falten 
crear noves fites

fins ara no pensades

dia del mestre, de la mestra

Fer de mestre, ser mestre… No puc evitar recordar, cada 27 de novembre, que aquesta data abans es dedicava a la professió-vocacació pedagògica. I ho recordo no tant per la celebració en sí, sinó per una anècdota personal. 

(continua)
Jo vaig començar a fer-ne (de mestra) als setze anys. Setze. Sense títol. Amb molta intuïció, això sí. I una gran capacitat de connexió amb la canalla. Després de cinc anys en aquella escola “normal”(algún dia dedicaré un apunt al NOLVA!), fent de senyu a un nombrosíssim grup de nenes i nens de 3 fins a 6 anys (el que seria p3,p4,p5 i 1r, junts), l’any 1981 vaig entrar a treballar a un centre “especial” d’atenció a nenes i nens greument discapacitats, a qui s’anomenava “subnormals profunds” o, en llenguatge més actualitat, deficients profunds. En aquell temps no sel’s considerava educables (en parlo a l‘apunt “La vida dels Quiets) i una colla de treballadors del centre (ara ja no existeix, es deia NOU VENT), motivats per la pedagogia, ens vam dedicar a reivindicar el dret d’aquests infants a rebre atenció no només assistencial. I defensàvem que qualsevol acció lligada a l’assitència podia – havia de! – ser una acció educativa (alimentació, higiene…) Van ser anys d’un intens treball de formació, d’investigació i de lluita, i el  nostre posicionament era vist amb recel per alguns mestres de l’escola especial, que no es podien imaginar aquells infants tan discapacitats com a alumnes. En aquest context, jo em vaig casar un diumenge 27 de novembre, – crec  que no havia sentit a parlar mai de que fos sant José de Calasanz, Patrono del Magisterio Español, i conegut popularment com a dia del mestre -, però hi va haver qui es va adonar de la coincidència i la va fer notar tot aventurant, per remarcar la meva persistència,  que ho havia fet expressament per reivindicar-me encara més com a mestra (?!). Ara l’anècdota no té cap sentit, només és una petjada d’aquell moment de tensió antic, totalment superat. Una petjada que acompanya cada any l’aniversari de casament, i em fa recordar aquella antiga celebració en honor d’una professió clau permanentment qüestionada. Em bullen mil idees al cap. Fa dies, de fet. Bé, mesos. Treballar a Educació no deixa espai per a la indiferència davant la contínua presència pública d’indicadors  de fracàs educatiu. Alhora permet conèixer milers d’accions i fets educatius que desmenteixen conclusions simplistes. I permet fer reflexions sobre política educativa amb coneixement de causa, reflexions que van molt més enllà de l’acció-reacció actual que ens porten a viatjar en un Dragon kann imparable. I tot plegat és trist, complex, cansat. I alhora tot plegat és molt potent, motivador, molt important; perquè amb l’educació no només ens hi juguem el nivell acadèmic del futur del país. Ens hi juguem la cohesió. La igualtat d’oportunitats. Els valors democràtics… Mil idees, sí, desenes de futurs apunts. Ara, avui, tinc massa son per escriure res. Però no he volgut que acabés el dia sense deixar dins del bloc la petjada d’aquesta data.

la dignitat de catalunya

En un moment de gran fragmentació política, l’aparició d’una editorial subscrita per 12 diaris de diferents orientacions ideològiques és un gest gratament sorprenent. Contundent. Avui la força de la raó passeja serenament per les pàgines dels diaris. Caldria veure si la societat catalana, i el catalanisme, és capaç de mostrar aquest mateix nivell d’unitat i contundència en la resposta necessària a tanta agressió.

(continua amb l’editorial “La dignitat de Catalunya”

La dignitat de Catalunya

Després de gairebé tres anys de lenta deliberació i de contínues maniobres tàctiques que han malmès la seva cohesió i han erosionat el seu prestigi, el Tribunal Constitucional pot estar a punt d’emetre sentència sobre l’Estatut de Catalunya, promulgat el 20 de juliol del 2006 pel Cap de l’Estat, el rei Joan Carles, amb el següent encapçalament: «Sapigueu: que les Corts Generals han aprovat, els ciutadans de Catalunya han ratificat en referèndum i Jo vinc a sancionar la llei orgànica següent». Serà la primera vegada des de la restauració democràtica de 1977 que l’Alt Tribunal es pronuncia sobre una llei fonamental ratificada pels electors. L’expectació és alta.

L’expectació és alta i la inquietud no és escassa davant l’evidència que el Tribunal Constitucional ha estat empès pels esdeveniments a actuar com una quarta cambra, confrontada amb el Parlament de Catalunya, les Corts Generals i la voluntat ciutadana lliurement expressada a les urnes. Repetim, es tracta d’una situació inèdita en democràcia. Hi ha, no obstant, més motius de preocupació. Dels dotze magistrats que componen el tribunal, només deu podran emetre sentència, ja que un (Pablo Pérez Tremps) està recusat després d’una espessa maniobra clarament orientada a modificar els equilibris del debat, i un altre (Roberto García-Calvo) ha mort. Dels deu jutges amb dret a vot, quatre continuen en el càrrec després del venciment del seu mandat, com a conseqüència del sòrdid desacord entre el Govern i l’oposició sobre la renovació d’un organisme definit recentment per José Luis Rodríguez Zapatero com el «cor de la democràcia». Un cor amb les vàlvules obturades, ja que només la meitat dels seus integrants estan avui lliures de soscaire o de pròrroga. Aquesta és la cort de cassació que està a punt de decidir sobre l’Estatut de Catalunya. Per respecte al tribunal –un respecte sens dubte superior al que en diverses ocasions aquest s’ha mostrat a si mateix– no farem més al·lusió a les causes del retard en la sentència.

La definició de Catalunya com a nació al preàmbul de l’Estatut, amb la consegüent emanació de «símbols nacionals» (¿que potser no reconeix la Constitució, al seu article 2, una Espanya integrada per regions i nacionalitats?); el dret i el deure de conèixer la llengua catalana; l’articulació del Poder Judicial a Catalunya, i les relacions entre l’Estat i la Generalitat són, entre altres, els punts de fricció més evidents del debat, d’acord amb les seves versions, ja que una part significativa del tribunal sembla que està optant per posicions irreductibles. Hi ha qui torna a somiar amb cirurgies de ferro que tallin de soca-rel la complexitat espanyola. Aquesta podria ser, lamentablement, la pedra de toc de la sentència.

No ens confonguem, el dilema real és avanç o retrocés; acceptació de la maduresa democràtica d’una Espanya plural, o el seu bloqueig. No només estan en joc aquest o aquell article, està en joc la mateixa dinàmica constitucional: l’esperit de 1977, que va fer possible la pacífica Transició. Hi ha motius seriosos per a la preocupació, ja que podria estar madurant una maniobra per transformar la sentència sobre l’Estatut en un verdader tancament amb forrellat institucional. Un enroc contrari a la virtut màxima de la Constitució, que no és sinó el seu caràcter obert i integrador. El Tribunal Constitucional, per tant, no decidirà únicament sobre el plet interposat pel Partit Popular contra una llei orgànica de l’Estat (un PP que ara es reaproxima a la societat catalana amb discursos constructius i actituds afalagadores). L’Alt Tribunal decidirà sobre la dimensió real del marc de convivència espanyol, és a dir, sobre el més important llegat que els ciutadans que van viure i van protagonitzar el canvi de règim a finals dels anys setanta transmetran a les joves generacions, educades en llibertat, plenament inserides en la complexa supranacionalitat europea i confrontades als reptes d’una globalització que relativitza les costures més rígides del vell Estat nació. Estan en joc els pactes profunds que han fet possible els trenta anys més virtuosos de la història d’Espanya. I arribats a aquest punt és imprescindible recordar un dels principis vertebradors del nostre sistema jurídic, d’arrel romana: Pacta sunt servanda. Allò pactat obliga.

Hi ha preocupació a Catalunya i cal que tot Espanya ho sàpiga. Hi ha alguna cosa més que preocupació. Hi ha un creixent atipament per haver de suportar la mirada irada dels que continuen percebent la identitat catalana (institucions, estructura econòmica, idioma i tradició cultural) com el defecte de fabricació que impedeix a Espanya assolir una somiada i impossible uniformitat. Els catalans paguen els seus impostos (sense privilegi foral); contribueixen amb el seu esforç a la transferència de rendes a l’Espanya més pobra; afronten la internacionalització econòmica sense els abundants beneficis de la capitalitat de l’Estat; parlen una llengua amb més marge demogràfic que el de diversos idiomes oficials a la Unió Europea, una llengua que en lloc de ser estimada, resulta sotmesa tantes vegades a un obsessiu escrutini per part de l’espanyolisme oficial, i acaten les lleis, per descomptat, sense renunciar a la seva pacífica i provada capacitat d’aguant cívic. Aquests dies, els catalans pensen, sobretot, en la seva dignitat; convé que se sàpiga.

Som en vigílies d’una resolució molt important. Esperem que el Constitucional decideixi atenent a les circumstàncies específiques de l’assumpte que té entre mans –que no és sinó la demanda de millora de l’autogovern d’un vell poble europeu–, recordant que no existeix la justícia absoluta, sinó només la justícia del cas concret, raó per la qual la virtut jurídica per excel·lència és la prudència. Tornem a recordar-ho: l’Estatut és fruit d’un doble pacte polític sotmès a referèndum. Que ningú es confongui, ni malinterpreti les inevitables contradiccions de la Catalunya actual. Que ningú erri el diagnòstic, per molts que siguin els problemes, les desafeccions i les contrarietats. No som davant d’una societat feble, prostrada i disposada a assistir impassible al menyscapte de la seva dignitat. No desitgem pressuposar un desenllaç negatiu i confiem en la probitat dels jutges, però ningú que conegui Catalunya posarà en dubte que el reconeixement de la identitat, la millora de l’autogovern, l’obtenció d’un finançament just i un salt qualitatiu en la gestió de les infraestructures són i continuaran sent reclamacions tenaçment plantejades amb un amplíssim suport polític i social. Si és necessari, la solidaritat catalana tornarà a articular la legítima resposta d’una societat responsable.

Aquest article editorial es publica conjuntament amb les edicions dels diaris Avui, Diari de Girona, Diari de Sabadell, Diari de Tarragona, Diari de Terrassa, El 9 Nou, El Periódico de Catalunya, La Mañana, La Vanguardia, Regió 7, Segre i El Punt
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

transglosadors:de la glosa al hip hop

Friso perquè arribi el vespre de dissabte. Això no m’ho vull perdre. Transcric el text tal com l’he rebut, no cal afegir-hi res més. Convidar, convida! 

Glosa i Hip hop tornen a citar-se a la Farinera el 28 de novembre. Transgloradors els torna a unir i a encaixar a la perfecció. L’antiga i l’actual cultura popular no són antagòniques. La mostra la podeu trobar a Transglosadors 2009.

(continua)


L’associació Cor de Carxofa, pel foment de la cançó improvisada, organitza el proper 28 de novembre la jornada TRANSGLOSADORS al Centre Cultural la Farinera del Clot. L’objectiu és oferir un espai d’intercanvi i de coneixença entre els diferents estils d’improvisació: des de la glosa al hip hop.
 
Transglosadors es centra en oferir espais d’intercanvi i concerts per la interrelació entre els diferents estils musicals i culturals que porten implícita la improvisació, l’expressió immediata mitjançant la paraula.
 
Les activitats de l’edició d’enguany consisteixen en un micro obert amb el dj KDO i coordinada per Andreu Laguarda, de Rapsodes.
 
L’espectacle central de la jornada: Transglosadors, ajunta en un mateix combo a Marc Serrats (Xerramequ Tiquismiquis, Dijous Paella, El conjunt Badabadoc), Oriol Casas (Conxita, La Carrau, Batzac) i Arecio Smith (Asstrio, Phat fred). Aquesta banda s’encarregarà d’acompanyar als diferents improvisadors que hi haurà sobre l’escenari, sigui de la vessant del rap, sigui de la vessant de la glosa. Així, aquests improvisadors seran: Andreu de Rapsodes, Eloi d’In*digna, Helena Casas, Mateu Matas “Xurí” i Francesc Ribera “Titot”.
 
L’edició d’enguany finalitzarà amb la jornada de lliga nacional per comarques d’improvisació que donarà per tancada aquesta temporada.
 
Cor de Carxofa, associació de foment del Glosat, és una entitat sense ànim de lucre que té com a objectiu la recuperació, la promoció i difusió del glosat en català, entès com a gènere poètic i musical que consisteix a improvisar versos sobre una determinada melodia.
 
El Centre Cultural la Farinera del Clot és un equipament gestionat per la Federació d’Entitats Clot-Camp de l’Arpa. Al servei del barri, del districte de Sant Martí i de la ciutat de Barcelona, el Centre Cultural la Farinera ofereix una programació sociocultural de suport a la creació artística i a l’associacionisme. Les principals línies de treball són, la programació musical i la de teatre.
 
http://www.myspace.com/transglosadors
http://www.farinera.org
 
Al document adjunt trobareu més informació de l’acte i del moviment i cultura que l’envolta.
 
 Per a dubtes o més informació:
 
Transglosadors@cordecarxofa.org
 

(Us convido a passejar per la resta d’apunts sobre aquest tema que tinc escampats pel bloc, aquest índex us hi pot ajudar: improvisat al bloc (o un bloc que imporvisa?)

EL TOT, 2a q. novembre: acollir en català

El setmanari ET TOT. revista gratuïta que ha progressat molt adequadament en qualitat, quantitat i popularitat, publica de forma regular articles d’opinió, cada quinze dies n’hi podeu llegir un de meu, que recullo a la “columna transversal” El d’aquesta setmana va de l’acollida en català(accediu al contingut de l’article).

(continua)

Una altra vegada la regidoria de Ciutadania i Convivència de l’ajuntament de Badalona ha posat en marxa les sessions d’acollida adreçades a totes les persones que arriben a la ciutat per quedar-s’hi a viure
Són uns cursos bàsics que inclouen sessions sobre drets i deures, coneixement de la ciutat, dels seus serveis i vida cultural, i de les entitats on poden participar i recórrer. També inclouen 20 hores de català bàsic i la possibilitat de seguir aprenent l’idioma propi del país en cursos del consorci de normalització lingüística. Compten amb traductors, i  s’adrecen a tota la població immigrada que parla, majoritàriament, en castellà, xinès, urdú o àrab. Aquestes sessions d’acollida que es van fent periòdicament, coordinades amb els serveis del cens ciutadà – el primer punt de contacte dels nouvinguts amb l’administració local – i on també hi participen les entitats de la Xarxa d’Acollida, pretenen donar una benvinguda càlida, oberta, integradora i útil a totes les persones que pel motiu que sigui han emigrat i han arribat a Badalona, a Catalunya, per instal·lar-s’hi com a nous veïns. És una iniciativa molt encertada que evidentment no resol totes les dificultats que comporta obrir-se camí en un altre país – i menys ara, en plena crisi  – ni dóna totes les eines per afrontar els reptes que planteja la convivència en la diversitat cultural, religiosa, social, econòmica, lingüística…. Però són un bon punt de partida. Una aportació transcendent. En aquest context, definir i fer ús de la llengua catalana com a primera llengua d’acollida partint del respecte i valoració de les llegües pròpies, és un gest d’un gran valor cohesionador que no sempre les administracions han tingut clar. Sovint s’ha privant de l’accés a l’ús normalitzat de la llengua del país a gran part dels seus ciutadans. Encara ara hi ha actituds falsament sobreprotectores que en nom de fer les coses més fàcils als no catalanoparlants d’origen el que fan és deixar-los sense oportunitats per practicar i consolidar el domini de l’idioma català, del tot necessari per viure en igualtat d’oportunitats i per nodrir el sentit de pertinença. D’una pertinença múltiple que troba en aquest espai comú de referència elements per construir el nosaltres tan necessari.

Per aprendre un idioma nou cal poder-lo practicar, fer-ne un ús significatiu i funcional continuat. Acollir en català, parlar en català a les persones estrangeres que ara viuen amb nosaltres, és fer-los sentir que ja els considerem d’aquí, i donar-los l’oportunitat de fer-se seva la nostra llengua.

 

acollir en català

Una altra vegada la regidoria de Ciutadania i Convivència de l’ajuntament de Badalona ha posat en marxa les sessions d’acollida adreçades a totes les persones que arriben a la ciutat per quedar-s’hi a viure

(continua)

Són uns cursos bàsics que inclouen sessions sobre drets i deures, coneixement de la ciutat, dels seus serveis i vida cultural, i de les entitats on poden participar i recórrer. També inclouen 20 hores de català bàsic i la possibilitat de seguir aprenent l’idioma propi del país en cursos del consorci de normalització lingüística. Compten amb traductors, i  s’adrecen a tota la població immigrada que parla, majoritàriament, en castellà, xinès, urdú o àrab. Aquestes sessions d’acollida que es van fent periòdicament, coordinades amb els serveis del cens ciutadà – el primer punt de contacte dels nouvinguts amb l’administració local – i on també hi participen les entitats de la Xarxa d’Acollida, pretenen donar una benvinguda càlida, oberta, integradora i útil a totes les persones que pel motiu que sigui han emigrat i han arribat a Badalona, a Catalunya, per instal·lar-s’hi com a nous veïns. És una iniciativa molt encertada que evidentment no resol totes les dificultats que comporta obrir-se camí en un altre país – i menys ara, en plena crisi  – ni dóna totes les eines per afrontar els reptes que planteja la convivència en la diversitat cultural, religiosa, social, econòmica, lingüística…. Però són un bon punt de partida. Una aportació transcendent. En aquest context, definir i fer ús de la llengua catalana com a primera llengua d’acollida partint del respecte i valoració de les llegües pròpies, és un gest d’un gran valor cohesionador que no sempre les administracions han tingut clar. Sovint s’ha privant de l’accés a l’ús normalitzat de la llengua del país a gran part dels seus ciutadans. Encara ara hi ha actituds falsament sobreprotectores que en nom de fer les coses més fàcils als no catalanoparlants d’origen el que fan és deixar-los sense oportunitats per practicar i consolidar el domini de l’idioma català, del tot necessari per viure en igualtat d’oportunitats i per nodrir el sentit de pertinença. D’una pertinença múltiple que troba en aquest espai comú de referència elements per construir el nosaltres tan necessari.

Per aprendre un idioma nou cal poder-lo practicar, fer-ne un ús significatiu i funcional continuat. Acollir en català, parlar en català a les persones estrangeres que ara viuen amb nosaltres, és fer-los sentir que ja els considerem d’aquí, i donar-los l’oportunitat de fer-se seva la nostra llengua.

 

 

avui seria el seu aniversari (paraules en el comiat de la mare)

Mentre conclou aquest cap de setmana 100% hospitalari, dedicat al meu fill i al meu tutelat, – ambdós ingressats per intervencions quirúrgiques traumatològiques-, acarono la data del calendari: vint-i-dos de novembre, Santa Cecília. Avui la meva mare hauria fet anys, avui seria el seu aniversari. 
Rellegeixo el que vam escriure en el seu comiat i el neguit d’aquests dies me’n destaca el sentit d’acompanyar, tenir cura, vetllar… verbs que atrauen sempre una doble mirada…

(continua)

Són paraules que s’associen a un deure virtuós si es pensa en qui en rebrà el benefici,  però que es consideren actituds poc pragmàtiques si el deure vulnera excessivament la llibertat de l’altre. Hi ha molts estils d’acompanyar, de tenir cura. Variables segons la composició i vincle familiar, segons les possibilitats, segons els criteris morals, les conviccions, els costums del “clan”, els posicionaments personals…, 
Sempre hi ha qui s’atreveix a qüestionar el comportament dels altres en relació a la cura i acompanyament dels seus malalts. Són persones que es permeten jutjar des de fora, com si estéssin en possessió de la veritat cas que sobre això existís una veritat única.
Jo estic molt contenta de no haver fet gens ni mica de cas a tots aquells que, “pel meu bé”, m’aconsellaven tenir una actitud més distant i de menys implicació en l’acompanyament familiar als nostres malalts,  en aquella època en que van coincidir en nombre i gravetat remarcables.

Avui, recordant la meva mare, que va morir fa ja més de quatre anys, publico el que vam escriure i llegir en el seu comiat. Aquestes paraules:

PARAULES EN EL COMIAT DE LA MARE

Poder-te acompanyar fins el darrer moment ha estat un privilegi. Ens ho hem pogut dir tot, ens hem acomiadat.

I fins i tot l’irreversible etapa de sofriment que encetaves ens fa rebre la teva mort com el merescut descans  que anhelaves. Ens hauria agradat molt més que tot fos diferent, que ens hagués estat donada una altra pròrroga per seguir lluitant contra la fatalitat, i guanyar-la.

Però tenim el temps que tenim i prou, com diu el poeta. I aquest temps i aquest espai ens han permès estimar-nos amb un amor fort i suau, fidel i lliure, generós, compromès, serè, manyac, incondicional. Se’ns fa impossible, ara com ara, imaginar la vida sense tu, tant com omplies i impregnaves  cada moment de les nostres vides.

Aprendrem a viure’t en els mots pronunciats, en el gust dels guisats, en les cançons entonades. En el gest repetit, en els records rememorats i en els objectes delicadament estampats en aquesta darrera etapa marcada per la lluita contra les seqüeles de la cruel malaltia.

Però sobretot et viurem en l’empremta de les vivències i en els valors que ens has transmès amb el teu exemple, amb tot el que hem après de tu, amb la capacitat d’estimar, de donar i de donar-te. Amb la profunda sensibilitat i humanitat de tota la teva persona. I amb la capacitat de fer front a les adversitats més doloroses.

Et trobarem a faltar molt i mai deixarem d’estimar-te.

Donem gràcies per haver-te tingut amb nosaltres tots aquests anys, i per haver-nos pogut acomiadar en la intimitat familiar, acompanyant-te fins el darrer moment en el mateix clima de complicitat i cooperació familiar que ha marcat tota la nostra vida. Descansa en pau, envoltada de tots els teus estimats que t’han precedit, i intercedeix per nosaltres.

Que al cel ens puguem veure.
(aquesta era una frase que ella deia sempre)

 

atreveix-te a pensar

Buscant la imatge per penjar al bloc, ara, en encetar el tercer dijous de novembre, dia mundial de la FILOSOFIA (decretat per UNESCO d’ençà de l’any 2002,) hem establert un petit debat familiar. Triar la imatge convida a discutir.

(continua)

La proposta d’il·lustrar l’apunt amb la bellísima escultura “El Pensador” de Rodin, xoca amb la idea de presentar la filosofia com quelcom universal, a l’abast de tothom, no reservat a erudits. Els nens petits són els millors filòsofs, els que més coses es plantegen… i hem recorregut als nostres autors de referència que ens presenten una infància intel·ligent: Frato (Francesco Tonucci) i la perspicaç Mafalda de Quino. Potser un PER QUÈ seria suficient, però ens quedem amb la Mafalda, per la gràfica escena i com a petit homenatge: fer pensar a un públic ampli, divers, des d’un mitjà popular (una tira còmica al diari, recollit en còmics més tard) i amb una nena com a provocadora del pensament actiu no és poca cosa. Em pregunto si els joves actuals coneixen Mafalda, i quins altres personatges els acompanyen i ajuden a fer-se preguntes essencials. 
Entre el brogit i la pressa del dia a dia, la cultura del “zàpping” i la del consum de vida, hi ha moments  per plantejar-se els interrogants vitals? Per pensar-hi? Per buscar explicacions existencials? Per fer judicis de valor? Per generar coneixement i orientar l’actuació personal i col·lectiva? Per debatre, dissertar, filosofar…
Atreveix-te a pensar, aquest títol que és un manlleu del Terricabras i una referència filosòfica a l’ús podria ser l’atractiu eslògan d’una campanya per portar l’essència de la filosofia i la seva oportunitat actual a la vida qüotidiana de les persones, més enllà dels àmbits clàssics i habituals.

fer-ho possible

Que entre el públic d’un acte públic hi hagi, amb normalitat, persones que van en cadira de rodes és possible. Possible i legalment factible: hi ha una normativa vinculada a una llei que diu que això és un dret indiscutible. Que tot hauria de ser accessible. Però la realitat és inprevisible…

(continua)

En parlava a l’apunt “a primer cop d’ull pot semblar que no hi ha barreres”. Sovint sembla que sí, però és que no, o un quasi sí.

Hi ha entitats que s’han implicat en l’exigència a l’administració respecte l’accessibilitat (mai he entès per què un tema que és normatiu, d’obligat compliment, requereix la vigilància estricte de les entitats sobre les administracions!). Però no ho tenen fàcil. No n’hi ha prou en exigir, insistir, reclamar. Cal confiar. Si l’obra d’adequació és responsabilitat de l’Ajuntament, cal confiar en què quan lliurin l’obra tot sigui correcte. Ha costat. Desenes de trucades a Cultura abans d’inaugurar el local, per tenir-ho tot enllestit. Retards, imprecisions. Trametre-hi les preocupacions pel que no es veu clar: el graó de la vorera, l’obertura de la portella de l’escala… I la constatació de que el tema no està ben resolt.
Ahir vam comprovar-ho, durant la presentació del Llibre gegant, a Òmnium Badalona – Barcelonès Nord, el local compartit amb el Centre Excursionista de Badalona, a Dalt de la Vila.

– per accedir a la plataforma elevadora cal superar un graó de vorera que barra el pas. Cal arreglar la vorera, de moment una rampa de fusta improvisada ho ha resolt, però cal una solució definitiva.

(vegeu la imatge)

– per arribar fins a dalt cal una altra persona sempre, el qui va en cadira de rodes no és autònom. No hi ha comandament per obrir la portella de l’escala…

– potser hi ha altres coses a dir. Tot plegat és molt laboriós i es viu amb certa sensació de perill, potser subjectiu, però és un tema sensible.

(vegeu la imatge)

El que està clar és que cal millorar-ho. De qui és la responsabilitat? De l’Administració? De les dues entitats allotjades al local?

En tot cas, d’aquesta adaptació imprescindible, ineludible, se n’ha fet un autèntic periple indescriptible, increible. Interminable i lamentable!

matinades

Com si fos dia feiner, avui també m’he llevat abans que el sol. I l’he anat a contemplar tot escoltant el batec de les ones. Penso en Hipàtia i en tota l’herència d’esforç dels savis per entendre el moviment dels astres, i en la serenor que imprimeix entendre, conèixer. Em limito a inspirar la bellesa del moment i a explorar  la paraula: matinada.
Tot i que la vista m’arriba fins al local on assagen castellers i grallers, sé que estic massa lluny per sentir els crits de les gralles. I em recreo amb una altra paraula: matinades.
(continua)

El trasllat de casa m’ha allunyat de l’itinerari de les matinades castelleres, i avui, que és Diada castellera a Badalona, dedico una estona a l’enyorament sense recança. (aquí + informació dels Castellers de Badalona).

Fa temps que vull escriure sobre els castells, com a realitat i com a metàfora.

Començo amb aquest apunt breu, començo amb les matinades.

Hi ha gent, – fins i tot experts en cultura popular -, que és reàcia a que s’importin tradicions que abans no existien, encara que siguin pròpies del país.
O a que se’n comencin de cap i de nou. “Això no és d’aquí” “Això aquí no s’havia fet mai” I què?  Tots sabem que la tradició castellera ve del sud del Principat, i que és allà on té unes arrels i una complicitat popular insuperables. Però fer néixer i créixer colles castelleres arreu dels Països Catalans ha estat una mostra de la vitalitat i seducció que produeix aquesta pràctica, i una gran aportació a la necessitat de referents comuns, de país, de Països Catalans. És lògic que les colles d’altres zones, i en especial de les de l’àrea metropolitana de Barcelona, no disposin del mateix coixí de complicitats (en volum i extensió) que les antigues. Però com ha quedat demostrat per la perdurabilitat i consolidació de moltes d’elles, el fet casteller va conquerint territori i esdevé actualment una de les referències identitàries d’arrel tradicional més nombroses i amb més pluralitat de participació, amb un fort component juvenil.

Com diuen els de la coordinadora, tradicionalment, les colles de castells han servit de catalitzadors de la integració social. El fet que s’accepti a tothom, que l’únic requisit per participar sigui la ferma voluntat d’ajudar a construir un projecte comú i que els èxits que s’aconsegueixen mai es capitalitzin de manera individual sinó col·lectiva, fa que persones de tota condició social, religiosa o ètnica, siguin homes o dones, sentin una atracció immediata pel món dels castells (veure web de la coordinadora de colles castelleres)

I si fer néixer colles castelleres en algunes ciutats metropolitanes on l’arrel tradicional catalana està en clara minoria, podia semblar agosarat, implantar el costum de les matinades ja va ser un atreviment majúscul. Fins i tot amb pol·lèmica sobre l’apropiació d’aquest costum: les matinades són castelleres, geganteres, de tots plegats…?)

Us recomano la lectura del document que adjunto, sobre l’origen de les matinades.

Sigui com sigui, i tornant al cas de Badalona, les matinades són ja un referent, un fet esperat. Amb entitat pròpia, coneguda i reconeguda. En certa manera restringides, perquè la ciutat és molt extensa i d’orografia complexa, i els itineraris queden sempre massa limitats a una zona, per imperatiu de temps i esforç. (Seria fantàstic, però, que any rere any fóssin més i més diversos els carrers – i el seu veïnat – que gaudissin d’una experiència tan bonica, festiva i comunitària. Segons la meva opinó)

Hores d’ara  el Toc de matinades ja deu enlairar-se balcons amunt, carrers avall. Jo, que ja no tinc aquell tragí de preparar esmorzar i beguda i d’estar pendent de l’arribada, recordo amb certa emoció la importància que tenia al Carrer del Carme el pas de les Matinades, la quantitat de gent que aplegava el pilar davant la porta de casa, i els ressons que les gralles ens movien ben endins, tot recordant la nostra breu però intensa etapa familiar castellera.

filles i fills petits

(La fotografia pertany al bloc Blog de Anna)

Escric aquest apunt pensant en tot el que va donar de sí la xerrada amb famílies, dijous, al CDIAP de Viladecans, i ho enllaço amb la del CDIAP d’Olot que vaig fer el curs passat, (vegeu que són els CDIAP)

Les famílies sumen, a la preocupació natural pel desenvolupament dels fills, una preocupació específica generada per un diagnòstic inesperat, per la detecció d’una síndrome… Són en general força joves, amb més d’un fill, i la seva vida familiar tot just s’està dibuixant…

(continua)

Quan faig aquestes xerrades per parlar “dels germans” amb famílies que es troben en l’etapa de la “primera infància”, sento que estic davant d’una oportunitat molt especial, que cal texir amb molt cura. En primer lloc perquè pel poc temps que ha passat, possiblement encara se sent molt aprop el procés d’acceptació i adaptació a la realitat: el fill o filla té algunes dificultats o unes característiques especials que no s’esperaven;
D’altra banda, perquè el neguit sobre les expectatives és alt: no se sap quines possibilitats de desenvolupament hi haurà exactament, quins reptes caldrà afrontar: es manté un gran interrogant, un interrogant que és alhora estímul i preocupació; estímul il·lusionat per buscar i lluitar per aconseguir el millor. Preocupació, donada l’incertesa que comporta. Acostuma a ser una època en què els diagnòstics, pronòstics, els peribles per especialistes diversos, les contradiccions, les esperances, l’esforç, les satisfaccions i també els disgustos són el pa de cada dia.
I finalment, perquè quan parlo amb famílies que es troben al començament de l’etapa de criança i educació dels fills, sé que, normalment, s’està molt obert a la informació i orientacions, molt sensible a cada comentari, cada observació; sé que s’escolten les aportacions dels “experts” i les de les altres famílies amb molta atenció, esperant que alguna cosa de les que s’expliquen es pugui aplicar, pugui servir de debò tant per interpretar com per orientar la vida familiar present i futura. Aquesta obertura sovint es manté també al llarg de totes les etapes (segona infància, adolescència, joventutat, edat adulta…), però és en aquest moment inicial quan hi ha una receptivitat més alta.
Aquesta absorció de les paraules i els significats que s’aboquen en aquestes trobades també alimenta els imaginaris sobre el futur, pel què fa al desenvolupament del fill o filla, als possibles límits, oportunitats i dificultats.

Ahir vam parlar força de com triar les paraules i els gestos per ajudar als germans – més petits o més grans – a posar paraules pròpies a l’hora d’interpretar, d’entendre, què li passa al germà o germana, per què és diferent de la majoria dels nens i nenes del seu voltant. Déiem que cal normalitzar el tema, fer-lo natural, però que la realitat social no ens hi ajuda gaire: al nostre voltant, als entorns on els nens i nenes es socialitzen, hi ha molt poca visibilitazció d’aquesta realitat, hi ha poca experiència de relació qüotidiana, poca – o gens – presència d’aquesta diversitat en els materials d’ús comú durant la infància: contes, jocs, dibuixos animats, sèries de televisió… I per això celebrem cada nou producte que surt al mercat, com és el cas del llibre MIMI I LA GIRAFA BLAVA (vegeu-ne l’apunt). Aquest conte posa paraules a algunes de les perplexitats i contradiccions emocionals que pot viure una criatura davant l’arribada d’una germana diferent. Diferent de com s’esperava.

Recomano tenir-lo a casa, a l’abast dels germans i dels seus amics, entre els altres contes; que s’expliqui a l’escola, o a la Biblioteca, amb tota naturalitat, com qualsevol altre conte. Crear un clima en què es faci present que el normal és ser diferent, en que es vegi normal que hi hagi nens i nenes que tenen una manera més peculiar de funcionar, o que tenen unes dificultats, uns dèficits, però que per sobre de tot són nenes i nens. Germanes, germans, companys d’escola, veïns, amics…infants, filles i fills petits.

és normal tenir una germana diferent

La diferència entre els supermercats on es venen llibres i les llibreries de debò és que, en aquestes darreres hi viu l’ànima dels llibreters.  “Mimi i la girafa blava” és d’aquells contes que podrien passar desapercebuts des de paràmetres estrictament comercials, o ser coneguts només en àmbits especialitzats, restringits al col·lectiu “afectat”. Perquè parla de les impressions davant un germà/na diferent, un tema molt poc present a la literatura infantil. Avui a Saltamartí, una llibreria que  sempre ens subratlla temes delicadament escollits, (visiteu el seu bloc La Tafanera ) es presenta en públic, en un acte organitzat conjuntament amb Aspanin, aquesta petita història que posa paraules al desconcert fraternal davant una realitat que no encaixa amb el cànon estàndard de “normalitat”. Perquè encara que el que és realment normal és que siguem diferents, aquesta normalitat diversa no és gens visible en l’univers mediàtic infantil (ni als còmics, ni als dibuixos animats, ni als anuncis, ni als jocs, ni en els contes…)

(continua)

En parlem sovint amb els pares i mares de criatures amb diversitat funcional deguda a mil-i- una causes (el que s’anomena normalment nenes i nens amb un dèficit, una discapacitat, i que inclou centenars d’etiquetes de síndromes cromosòmics, neurològics, de seqüeles d’una malaltia, etc etc.). L’entorn social, mediàtic i vivencial, no acompanya als seus germans en la vivència normalitzada d’aquesta realitat. (vegeu germans especials, valor i estigma). És una realitat massa invisible encara en els àmbits de socialització universals, i, per tant, les emocions i els sentiments que suscita en una nena o un nen tenir un germà o una germana “especial” són viscuts sovint en una solitud colpidora. Posar-hi paraules ajuda a normalitzar-ho. Aquesta petita història pot ser útil perquè en llegir-la – o sentir-la explicar – , els qui no visquin en pròpia pell l’experiència poden empatitzar, posar-se al lloc d’quest germà desconcertat, i incorporar com a habitual aquesta realitat. I per als que sí que ho viuen, trobar reflectit en un personatge neutre sensacions i sentiments propis és, de totes totes, una càlida companyia.