miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

comentaris al bloc

Final de mes, toca recompte. Avui un comentari sobre els comentaris. (continua)

Curiosament, les entrades que més comentaris han generat – en converses i amb correus personals – no són les que més n’han rebut de forma pública. Fa dies que hi dono voltes. Fa una certa gràcia rebre comentaris: denota vitalitat del bloc. Però en general  costa que se’n publiquin; he d’admetre que aquest bloc no genera gaire marxa (almenys públicament). Busco atenuants: jo mateixa en faig ben pocs, en llegir els apunts dels blocs dels altres. I no sempre per falta de motivació. Per això m’ha fet gràcia comprovar que en alguns casos el comptador a zero no significa falta de comentaris.

Les entrades més llegides aquest mes:

Les més comentades, aquest mes de juliol, a “porta tancada”

viure com penses, pensar com vius
xesco, amic meu
l’avi de la mariona

la vida dels quiets

El problema de posar etiquetes per classificar científicament les malalties i afeccions de tot tipus és que de vegades confonem el qualificatiu amb el substantiu. I així, sembla que les nenes i nens amb una afectació deixen de ser infants per passar a ser, en primer lloc i potser només, afectats de.

(continua)
Les conseqüències socials d’aquest error són greus, i es perpetuen amb lleis i normatives equívoques, abocant a les famílies a estils de vida poc sostenibles psicològicament, moralment i funcionalment.
En Llullu, el protagonista del Quiet d’en Màrius Serra, ha mort fa pocs dies, quietament, com destacava l’esquela al diari; per a moltes persones, d’uns mesos ençà, i gràcies a la publicació del llibre i a la popularitat del seu pare, en Llullu ja no és un desconegut.  I la seva circumstància tampoc. Ells és una mica de tots. Tant de bò la seva circumstància ara també sigui una mica més de tots. Als nens i nenes “quiets”, pluridiscapacitats, disminuïts greument afectats o vegetatius, com se’ls anomenava fins no fa massa, se’ls coneix poc. Molt poc.

No te’ls trobes normalment als centres educatius del barri, difícilment els hi donen plaça. Ni tan sols a l’Escola Bressol! No te’ls trobes amb facilitat a qualsevol equipament, acompanyats de la família: si moure’s amb cotxets de criatura ja és complicat en entorns poc adaptats, quan la criatura creix i segueix necessitant cotxet, les coses es fan molt més difícils. A més el missatge que emet contínuament la societat no acompanya: sembla que hi ha un consens tàcit sobre com han de viure aquestes criatures:apartades, tancades i protegides en una mena de vitrina, perquè no els convé el brogit del món normal. Certament cal molt coratge per fer front, permanentment, a un entorn que convida a quedar-se tancat i quiet. Però el que convé, precisament, és no quedar-s’hi. Cal reivindicar la infantesa d’aquestes nenes i nens que, amb la seva afectació, són ciutadans amb dignitat i amb drets. Que tenen capacitat de gaudir, malgrat qui s’ho mira de lluny ho pot posar en dubte, per ignorància. Que tenen capacitat de desenvolupar-se, encara que sigui a la menuda i en àmbits molt específics. Aquestes criatures, i les seves famílies, han d’assumir, com tothom, el risc de viure. I els reptes que comporta afrontar-ho en un continu debat sobre els límits de la protecció i la sobreprotecció. Com tothom, de fet. Com en qualsevol procés de creixement i d’acompanyar la independència. Però en circumstàncies més límit i complicades, i sovint amb molta solitud social.
Quan jo vaig començar a treballar en el camp educatiu especialitzat, mentre estudiava la carrera de Pedagogia Terapèutica (principi dels vuitanta), a aquestes nenes i nens se’ls considerava no educables i fora del sistema educatiu. Ni tan sols a les escoles especials hi tenien cabuda, per a ells els recursos previstos eren purament assistencials. Gràcies al professor i neuròleg alemany Andreas Frohlich, a qui vam descobrir en una jornades formatives, vam saber que existia un concepte de desenvolupament  anomenat Estimulació Basal especialment adequat per a les persones afectades per aquest tipus de dèficits. La seva principal aportació va ser la d’ubicar el nivell de desenvolupament psicomotor d’aquests infants, que, tinguessin l’edat cronològica que tinguessin, es trobaven en un estadi anterior al dels 6 mesos d’un nadó sa. Són, doncs, nadons permenentment, i sovint amb greus complicacions de salut.   En un cos que creix, amb totes les necessitats; tant les de cura per la total dependència, com les de comunicació, d’estímul i experiències. Aïllar-los a banda no és la solució. És perfectament compatible l’adequació d’espais i mobiliari òptims per a la seva estimulació i cura dins els espais d’infància “normals”, universals, (Llars d’infants, Escoles Bressol, Centres d’Educació Infantil, Parcs Infantils, …). Perfectament compatible i altament recomenable: seria un gran avenç social que beneficiaria a totes les parts.
Tan sols cal conservar el substantiu (infants) davant el qualificatiu (pluridiscapacitats). I donar-hi resposta comunitària.
(Ja parlaré un altre dia del què preveu i el què no preveu la Llei d’educació, en aquest sentit)

tenim pollets

En els processos vitals dels éssers vius m’atrau aquest punt de creació que s’escapa del control humà. Ja sé que en el món industrial la producció d’ous i la cria de pollets està majoritàriament regulada i mecanitzada, però en estat natural, si se la deixa fer, una gallina fa la seva i els humans quedem en segon terme. Es torna lloca quan s’hi torna, i decideix covar els ous quan ho ha de fer: no s’avé a cap tipus d’engany i no es pot forçar res: ni l’època, ni el lloc, ni la quantitat d’ous que es coven. És qüestió de confiar… (continua)

Vivim tan allunyats dels cicles vitals de la natura, que aconseguir que neixin pollets d’uns ous que han fet i covat les gallines al pati de casa,sembla una gran proesa. Segurament, que passi al pati d’una casa de ciutat, i que nosaltres no siguem pagesos ni experts en criar aviram, hi confereix aquest toc de proesa. Però en realitat és la cosa més natural i senzilla del món, és la vida en estat pur.  El miracle de la vida, que, per més que avancem científicament i tecnològicament, no podem acabar de controlar del tot. M’atrau aquest punt indomable que ens parla dels límits dels humans sobre les lleis de la natura.

la força d’un traç

Amnistia Internacional ho explica contundentment amb aquestes imatges, que cal veure. I és que és una contribució senzilla però molt poderosa: signa, és el valor del teu traç.  (continua)

Dissabte passat, a la sobretaula del sopar de festes del carrer del Carme de Badalona, es feia córrer un manifest i es recollien signatures. El mateix manifest el fan córrer diferents entitats a tots els barris, buscant el consens ciutadà per millorar la cohesió social. Ahir, a la seu de l’associació de veïns del barri Manresà, s’hi feia cua per signar les al·legacions a la modificació del PERI que es troba en període d’exposició pública; i tot sovint vivim una certa competició en la recerca de signatures per recolzar mocions de censura o faccions dins dels partits polítics, o per la presidència de clubs esportius; i de tan en tant grans mobilitzacions per fer propostes legislatives  populars…
La signatura és una rúbrica personal que ens identifica moral i legalment, i que té un valor ètic i jurídic inqüestionable.
Signar significa dir que allò ho has fet o dit tu, que és teu (escrit, cració artística, targeta de crèdit, …), o que ho subscrius, que hi estàs totalment d’acord. Signem per autoritzar pagaments o gestions, per contractar, per comunicar i legalitzar voluntats i decisions, per fer conèixer opinions, sentiments i desitjos. Hi ha condicions de signatura específiques per atorgar diferents nivells de força i legalitat a la rúbrica. Necessitem signar davant notari per a segons què o disposar, per a algunes coses, de la signatura de segons qui. I necessitem signar col·lectivament per donar al nostre traç personal la dimensió d’eina de lluita. Quan una idea escrita és subscrita per un nombre “x” de signatures pren la força del consens col·lectiu. I trenca aïllaments i silencis. En alguns països i estats és una eina valuosa dins el joc democràtic. En d’altres, una eina imprescindible per evitar greus vulneracions de drets humans.  

viure com penses, pensar com vius

No sé si la frase  té autor conegut, a mi me la va fer arribar, fa més de quinze anys, un amic a qui no he vist mai més. La frase “Si no vius com penses acabes pensant com vius”, delicadament escrita en un sobre sense remitent (no hi havia possibilitat de resposta!), va fer diana en el punt neuràlgic dels meus interrogants vitals, en un moment en què em plantejava si no havia ancorat abans d’hora. Tenia 32 anys, dues criatures més que desitjades per criar, i un projecte de vida que oscil·lava entre el compromís transformador des de l’adaptació social més clàssica (família tradicional, feina estable), i els posicionaments més anti sistema en què militava, des de l’associacionisme, i que m’oferien interessants propostes incompatibles amb el moment de maternitat que vivia (concretament l’anada a un camp de refugiats a Bòsnia, en plena guerra). (continua)

La frase i el seu ressò en la meva estabilitat personal m’ha vingut al pensament  a tomb d’una conversa que vaig tenir amb una dona extraordinària que avui ha fet 32 anys. Ella i tota una colla del seu entorn, mantenen projectes de vida oberts, que no han passat per l’estructura clàssica de parelles estables, fills, família “típica”…i precisament amb motiu de la proximitat del seu natalici compartíem algunes reflexions. Jo, després, amb les reflexions fetes, he anat fent bullir l’olla.
Fer-se adult no ha de comportar necessàriament perdre la integritat ètica i la llibertat de moviment  llaurada durant l’adolescència i la joventut. Hi ha moltes opcions de vida que poden fer compatible el viure com es pensa, sense necessitat de caure en radicalismes essencialistes. Però sens dubte el factor fills juga un paper clau en aquest equilibri, i condiciona d’alguna manera els paràmetres d’estabilitat, que poden ser més o menys relatius i variats, però que hi són. Seria un greu error, no obstant, pensar que amb fills no es pot viure com penses,  Evidentment,  segons com penses, no és gens fàcil, perquè  la pressió del sistema és molt forta, però tens moltes opcions en què prens posició, si vols. Has d’aprendre a valorar per quines coses és fonamental resistir i per quines estàs disposat a cedir, i veure quan poses per davant criteris materno-familiars  o quan aquests es deixen en segon terme…Un aprenentatge complicat, relliscós a vegades, apassionant i constructiu sempre.

La foto de l’apunt la vam fer servir per a la felicitació de Nadal l’any 1994 o 1995, amb un text que pretenia ser crític i trencador. És una fota que vam fer en un camp d’extermini  visitat amb els fills, durant el nostre viatge a Alemanya, on hi viu un amic. No sé fins a quin punt si m’agrada tant aquesta foto és perquè parlava implícitament del nostre compromís social en educar els nostres fills d’una certa manera. Durant uns anys en vaig portar una a la bossa, per si em topava amb l’amic a qui no la hi podia enviar per no disposar de la seva adreça postal. Hi portava un full adjunt, amb un text que acabava dient: no et sabria dir en quina mesura visc com penso i en quina penso com visc,però el que sí que et puc dir és que visc molt més a gust amb la meva vida que no pas abans. De vegades sentim que hem de justificar-nos amb els altres, quan, en realitat, només ens cal justificar-nos amb nosaltres mateixos.

xesco, amic meu

El dia 21 de juliol de 1984 jo era de colònies a Espinelves, enmig del bosc, fent de monitora. Llavors no teníem sistemes de comunicació immediata, i, a més, la casa no disposava ni d’electricitat ni de telèfon. Tampoc compràvem el diari. Jo tenia 20 anys.

Encara puc palpar, plec a plec, l’impacte que em va produir, uns dies després, al tornar a casa, la notícia de la seva mort. Tornar a casa, a la  “normalitat”, sempre tenia aquell punt agredolç, aquell desconcert per la pèrdua de l’autenticitat i llibertat que ens aportaven els campaments i les colònies d’estiu, amb la seva màgia autogestora i transformadora, la força de l’amistat, el sentit comunitari, i els valors nobles. Aquell any a la tornada a casa s’hi sumava l’impacte colpidor d’una mort que em trastornava els esquemes. 

Ens havíem nodrit  fins a l’empatx del seu missatge, era un autèntic referent. Amb ell vam conèixer Pete Seguer, de qui explicava “I el seu somni era lluitar durament per tal de convertir aquest infern en un paradís. La guitarra i les cançons eren les armes. I jo m’hi vaig apuntar”. ;amb ell vam aprendre que es podia i calia defensar un món sense fronteres i a la vegada la llengua i cultura pròpia del país petit. I que es podia defensar i recuparar la llengua catalana respectant i apreciant la diversitat lingüística; I vam aprendre, també, que amb la llengua es pot jugar, t’hi pots divertir, i aquest sentit lúdic de la recuperació de la llengua i del patrimoni cultural va ser una de les coses que més projecció van donar a la seva feina. Ens va ensenyar a fer animació, a promoure la participació activa del públic. De fet va aportar un nou sistema de fer animació, un nou estil, totalment innovador en el seu temps. El seu tarannà, era, a més, proper i altruista, generós. Xesco Boix en morir prematurament deixava un immens llegat i una gran responsabilitat als qui haurien de continuar la seva obra.
Però també deixava, als que érem idealistes i teníem una certa sensació d’anar contracorrent, un punt d’incertesa colpidor: Potser el dolor per no veure convertit l’infern en paradís és ingestionable? Potser els qui van contracorrent pateixen una solitud i un esgotament insuportables?
A Badalona hi havia vingut molt, a diverses escoles i a la Festa del Badiu; de fet va ser el mestre de música de l’escola Gitanjali durant dos anys, i les veus infantils d’alguna cançó del disc Gripau Blau són les dels seus alumnes.  I després, tan sols poc més d’un any abans de morir, havia dinamitzat una sessió impressionant amb totes les monitores i monitors dels esplais i agrupaments, llavors enxarxats per la Coordinadora Esplais de Badalona. Va ser al març del 1983, als locals del que ara és el Centre Cívic Dalt de la Vila (llavors Casal de Joves)
A casa tenim la sessió enregistrada, i sovint l’escoltem. És com si fos viu. I mentre l’escolto, revisc aquelles preguntes que tant em van ocupar durant el llarg temps de dol col·lectiu que vam viure. Reconec que, en aquest sentit, m’ha servit molt descobrir les paraules de Gandhi “les utopies són com les estrelles, sabem que no hi podrem arribar, però ens marquen el camí”. En Xesco ens va ajudar a veure algunes estrelles i a saber trobar un quants camins. Estrelles que podem ben imaginar en el cel blau per sostre i que es reflecteixen al mar sovint tan serè del seu món rodó i preciós.

Són moltes les iniciatives per commemorar aquest aniversari,quan fa 25 anys que estem sense ell,  aquí en trobareu algunes, Xesco.cat,  Enderrock  ,  i ha sortit un llibre que recomano especialment.

Si bé el millor homenatge és seguir treballant en la línia que ell va encetar. D’axò en saben prou els seus companys de viatge, dels 5 dits d’una mà, i molts altres deixebles seus. En Xesco va compartir la seva feina, creant  Els Cinc Dits d’Una Mà:  “Un dit per si sol no pot fer gairebé res, però dins de la mà, les seves possibilitats són il·limitades.”, va fundar  5 DITS D’UNA MÀ amb Luís M. Panyella, Noè Rivas, Toni Giménez i Àngel Daban. Alguns membres de la resta del grup, tots ells encara en actiu, encara porten com a bandera de la seva pròpia vida la manera de fer que anaren teixint, una filosofia, que, evidentment, era la del propi Xesco. I molts d’altres grups d’animació s’han inspirat en ell. D’alguna manera en Xesco segueix vivint i actuant a través dels seus seguidors!

I com a comiat, què millor que escoltar el seu Adéu multilingüe?

lluna lluneta llunassa

l’arribada a la lluna

(continua)

Fa quaranta anys, quan jo era infant,
em preguntava, molt preocupada,
com s’ho farien els astronautes
per aterrar si no era plana;
com s’ho farien en arribar
si un cop ja a dalt,
es transformava
la lluna plena
en quart
minvant.
Un fil
estret
sota
la bòta
penjant
pel pèls,
fent equlibris
els astronautes
dançant pel cel…
Quan jo era infant
era innocent, i no entenia
del món, les lleis. Em refiava
del que els meus ulls em projectaven
i m’enganyava, m’enganyava profundament.

carrer del carme o les transformacions que perduren

Fins l’any que vé. Despengem la senyera i el domàs, desem les cadires i entrem les plantes. Els paperets que els deixin uns mesos, que fan estiu, i amb la marinada, un so de molt bon escoltar. Encara caldrà anar a despenjar l’exposició de fotografia dels vidres de l’aparador, que ja s’ha acabat el tern¡ni per optar al premi: calia fer parelles entre les imatges recents i les passades, de tota la canalla del veïnat. Una exposició entretinguda, sí.
Enguany la portalada no es desmuntarà al mateix temps que l’entarimat, de fet no priva el trànsit. Quan ho fem, guardarem les fustes més bones per a la propera, i la tristesa per la mort d’en Bultó, el veí autor i constructor de totes les portalades fins l’any passat (14!),  vestirà cada gest de trascendència. (continua)

El pensament se’n va cap a en Pep del Carme, que ja no es deixa veure, i és que a can Peguera estan de dol, ha mort l’avi, el constructor del gegantó. 

S’han acabat les festes sí, però cada tarda hi seguirà havent cadires de gent que pren la fresca, rotllanes, tertúlies, i nenes i nens jugant  al mig del carrer, obligant al tràsit a respectar la prioritat per a vianants. La vida al carrer del Carme és especial, tot l’any. Hi ha coses que un cop s’han transformat ja duren per sempre.

He viscut 23 anys a aquets carrer, i en els primers 11 gairebé ni coneixia el vëïnat. Un mur de cotxes aparcats a 40cm del portal de casa i un trànsit propi de carretera ens aillava dins les cases. Però van venir les obres del clavagueram, el carrer va quedar tancat i ocupat pel tragí de la maquinària i les inclemències d’unes obres de gran format. Quan les màquines paraven la vida començava de portes enfora, i es va teixir un veïnatge de cap a peus: seguiment d’obres, resoldre aïllaments de gent gran, opinar sobre el format final del carrer (a un sol nivell? amb voreres com a Gràcia?) Visites, parlades, trobades, sentades, i una idea: fer una gran celebració, un sopar, un cop s’acabés aquell calvari (més d’un any sencer d’obres!)

En aquella època vaig conèixer, en unes jornades a Granollers, l’experiència del parlament infantil de Fano i les idees de Tonucci sobre les ciutats i els infants. La transformació al Carrer del Carme ja es gestava. Ja no ens comformàvem amb un sopar, vam recuperar l’antiga celebració per la Verge del Carme, que s’havia deixat de fer feia més de 50 anys, i s’hi van incorporar elements significatius: la majoria dels jocs, la xocolatada amb la tassa i la cullera portades de casa, els càntirs negres, les carreres de bicicleta lentes (guanya qui arriba l’últim, sense posar el peu a terra,…/…!! Tot organitzat amb 100% de participació veïnal, totalment inclusiva. Encara que aquesta transformació sigui en format micro, els canvis que ha provocat en les relacions entre les persones, en la consciència del sentit comunitari i en la vida personal de cadascú – especialment dels més joves i dels més grans -,  és visible. 

L’altre dissabte  vaig escriure aquest estatus al fecebook: l’olor del carrer del carme guarnint-se per festes m’ha submergit en un bany de veïnatge actiu i càlid, col·laboratiu, juganer, expansiu…mmmmm respiro fons per retenir l’olor del meu enyorat carrer i emportar-me’n una mica cap a casa. Em sembla una bona manera d’acabar aquest apunt, quan encara conservo els mil sabors del sopar, i l’escalf  de la retrobada.

sergi/o dantí, cançó catalana en un cor argentí

El vaig conèixer l’any passat a la presentació de la nova edició en català – crioll del Martín Fierro que vam fer a Badalona, i sé que avui ofereix un saborós recital que no em voldria perdre. Però no puc ser a dos llocs alhora! Valgui aquest breu apunt per expressar les ganes que hi hagi més oportunitats d’escoltar-lo. Sergi o Sergio Dantí (té les dues identitats assumides amb naturalitat), es defineix com un trobador modern que troba en l’antiga
forma de trobar una eina de comunicació entre països i  entre generacions.
Us  faig un tast de les seves motivacions, vinculades a l’enyor dels exiliats catalans: (continua)


Els catalans que varen haver de deixar la seva terra, cantaven als seus fills per deixar-los-hi l’empremta del seu país llunyà, de la seva terra.Aquestes son les cançons que em cantaven els meus pares, els meus avis, i que tots cantàvem a casa.
Ell ja m’ho deia:

Fill, un dia has de tornar
i els hauràs de explicar
com mata l’enyorança

Jo sóc l’únic que ha tornat a on no havia nascut.

Que per anys t’he estat cantant
Cançons del Comtat Gran
Per si el dia arribava
Que tu arribessis allí,
no fossis un estrany
En la terra enyorada

I em vaig trobar que aquelles cançons que per a mi “eren” Catalunya, molts catalans no les coneixien…
Ja no es cantaven.

Jo, a canvi, no coneixia las del Dúo Dinámico.
Ves per on

Avui el podeu escoltar a la Bibliomusicineteca del C/ Vila Vilà, 76, a Barcelona, a les 20h. Si no podeu assistir-hi, no deixeu d’obrir l’enllaç que hi ha més amunt.

l’avi de la mariona

Ahir la Mariona no va poder assistir a l’acte de reconeixement que el Departament d’Innovació, Universitats i Empreses fa als estudiants amb major èxit a les proves d’accés a la universitat; el seu avi  li va recollir la distinció. Tres anys enrere, a l’acte en què guardonaven son germà, l’havia entendrit l’escena d’un avi  rebent els honors adreçats a la néta; i així que va saber que la data de l’acte l’atrapava de ruta amb l’esplai, va decidir proposar-li-ho. (continua)

Em captiva la relació entre els avis/es i els néts/es. Les seves complicitats s’anuen plàcidament i discorren per camins desconeguts entre fills/es i pa/mares. En aquest cas, el de la Mariona i el seu avi, la compartida passió per la història i per la lectura, i l’afecció al debat, nodreixen en ambdós, mútuament,  l’esperit vital que en un cas ajuda a donar corda a una maquinària cansada, i en l’altre, a ampliar reptes i punts de mira.

abans de vacances parlem de racisme…

Columna quinzenal  El Tot.

La meva columna quinzenal d’aquesta setmana, al setmanari gratuït El Tot de Badalona, una mica ampliada. Us convido a veure, a més, els vídeos d’aquesta web, i especialment l’anunci d’una pasta de dents (dura 1 minut) que parla de com les aparences no sempre s’ajusten a la realitat.(continua)

Aquest és el darrer article d’aquest període, abans de les vacances d’estiu. Espero que ens retrobarem al setembre. Avui parlaré d’un tema delicat, un tema del que sovint no es vol parlar, però del que crec que convé parlar-ne precisament ara més que mai. Primerament perquè amb les vacances i la calor arriba aquest moment en què hi ha més temps per a tot, en què passem més hores al carrer, als parcs, viatjant, passejant, jugant, celebrant, etc. I si hi ha més oportunitats de contacte i convivència també hi ha més oportunitats per a alguns conflictes veïnals força normals (per sorolls, horaris, ocupació d’espais…), però que malgrat han existit sempre, ara s’aprofiten per fer criminalitzacions injustament generalitzades a col·lectius sencers. En segon lloc perquè ja fa un temps que a Badalona es comencen a fer sentir unes veus que promouen obertament proclames contra la convivència, algunes clarament racistes, que cal combatre.
Enllaç amb el contingut de l’article sobre racisme.

on l’aigua fa el seu pur començament de perdre’s

Tot el que he perdut,
que mai no sabré,
tot el que no sé,
i que m’ha valgut…
Carles Riba


No he volgut acabar el dia sense fer el meu homenatge íntim a Carles Riba, aquest autor silenciosament important que avui fa 50 anys que va morir.. La sobretaula del sopar era un bon moment, si bé hi ha hagut competència amb les ganes d’escoltar reaccions a l’acord de finançament. Finalment hem fet callar la tele, i he tingut la meva celebració particular, rellegint versos, decobrint-ne de nous, pensant, com tantes vegades, que em caldria rellegir-ne molts més.
Un tast per compartir: Dins la nit, els meus anys,
han cridat i em desperten;
semblen ocells perduts,
sóc com ells i no em coneixen:
són meus i van errants.

(continua)

perquè no em pugui entendre
quan cerco en el meu cor
què m’ha fet gran i feble.
Què hi dius tu, pur infant
que encara et meravelles
de sobte, amb brusc delit,
pels ulls per on vas créixer,
i de qui guardo, amb corn
profund, les orelletes
tan fines a escoltar
les tendres veus que vencen?
Què hi respondries tu
l’infant que jo vaig ésser
tu que eres simplement,
tu que no pots comprendre
que el cor sigui pesant
i les coses esquerpes,
i el somni tingui risc,
i tot amor tristesa?
Per a ignorar-ho jo,
i que, uns minuts, la teva
ventura elemntal
revisqui en mi de sempre,
cal que et cedeixi a tu
i que ho pagui creient-me
i sentir-me dir foll,
foll que no mira enrere.
Qui somriurà dels dos,
el vell que no preveies
futur de tu, oh infant,
o tu, fonda innocència?
Sols sé que miro el riu
al llarg de la ribera
i sempre sóc al punt
on l’aigua fa el seu pur
començament de perdre’s

Carles Riba

rellegir-me, rellegir badalona

Ahir, a la feina, un company va deixar sobre la meva taula una imatge del passat. La seva parella, amb qui he compartit molts anys de professió a centres educatius de Montornès del Vallès, havia fet neteja de l’estudi, i entre els retalls de premsa que hi guardava, de l’era pre digital, n’hi havia un d’El Punt de Badalona on m’hi entrevistava Rosa Díaz. “Es nota que han passat anys” bromejava ell referint-se al meu canvi d’imatge; han passat anys sí…, molts o pocs? La relativitat del temps és una evidència explícita: ja fa deu anys? o només fa deu anys? M’he rellegit. M’he rellegit amb tota la distància que comporta el llarg parèntesi d’inactivitat en alguns dels processos que hi anomeno, degut als trasvalsos familiars que he viscut en aquesta dècada. Rellegint-me he fet també una relectura de Badalona: (continua)
des de la transformació urbanística del centre fins a la nova immigració, passant pels castellers, les barreres arquitectòniques, la mobilitat i el dia sense cotxes. Per a segons què, han passat molt anys, per a segons què, tot és d’ara mateix. Si ens fixem en temes de participació i relacions amb l’Ajuntament, sembla que parlem de l’actualitat. Llàstima que El Punt diari no té disponibles a la xarxa els continguts de l’edició de 1999, perquè podríeu comprovar a què em refereixo. “Sembla que l’Ajuntament quan et convoca ja t’inclou en la comissió organitzadora. Però només ens van cridar, com a altres entitats, com a receptors de la seva proposta” Podria ser el comentari actual sobre Badalona Capital de la Cultura Catalana 2010. Però és sobre el primer dia sense cotxes europeu,  de l’abril del 1999 …  diferents regidories, diferents colors polítics, però la mateixa mala política participativa. Això, només com a mostra. De vegades va bé rellegir-se, rellegir; ubica i ajuda a seguir alguns fils que, amb tants canvis de personal dins el consistori, de vegades es perden.

un discurs perillosament instal·lat

Com molt bé explica el lingüista Juan Carlos Moreno, el discurs etnocida del nacionalisme radical espanyol està perfectament instal·lat en els cercles polítics, intel·lectuals i populars de la societat espanyola, no es visibilitza com a radical ni d’extrema dreta i obté un reconeixement absolut i actual. Els arguments en què es basa són falsos, i áixí ho demostra ell en aquesta conferència  “La Lingüística y el nacionalismo lingüístico español”pronunciada dins el marc de la Jornada 10 Anys de Filologia catalana a la UOC. Dura gairebé 40 minuts, però és imprescindible escoltar-la!

recordant domènec giró

La gent  mor, inevitablement; és condició humana. Mor més aviat o més tard, però mor segur, no hi ha escapatòria. Les morts prematures colpeixen dramàticament. Les que són més o menys dins la mitjana de l’esperança de vida també es fan sentir, però hi ha més resignació per allò de la llei de vida. Hi ha moltes maneres de morir, com també hi ha moltes maneres de viure i de viure la mort. Morts sobtades en plenes facultats, morts lentes enmig d’un emmalaltir dolorós, morts acompanyades, serenes, morts en la lluita per sobreviure, morts amb comiat, morts que deixen un trasbals agre … (continua)

 

El meu avi, que va morir a l’edat de 98 anys, al seu llit, deia que a les cases sempre hi hauria d’haver una criatura de bolquers. Que les criatures d’aquesta edat eren necessàries per a la felicitat familiar. Adorava als infants i  bromejava dient que ell havia estat “tres veces niño”: en la infantesa, en l’enamorament i a l’envellir. I jo , commoguda encara per la recent mort del Domènec Giró, faig un joc amb les seves paraules i dic que per a la felicitat familiar, a totes les cases hi hauria d’haver avis, que persones com ell, o com la Pepita Agustí que ens va deixar no fa gaire, i com tantes altres persones grans que van marxant en un degoteig que no para, són necessàries per a la felicitat familiar i social.  A part de pels vincles d’amistat  amb fills i nets, la meva relació amb el Sr.Giró es va enfortir amb la seva col·laboració activa als Itineraris Culturals del Dia sense Cotxes organitzats per l’associació de veïns del centre, una iniciativa en què el veïnat oferia els petits tresors que tenia amagats a casa: col·leccions de tota mena, artesania pròpia, curiositats arquitectòniques, exemplars botànics, badius particularment bells… En Domènec Giró, generós i sol·lícit,  obria casa seva per mostrar i explicar, amb aquella seva expressió sàvia i dolça, tota la història del dimoni de Badalona a través de les seves miniatures. Afable, acollidor i compromès amb Badalona fins al darrer moment, la seva presència perdurarà més enllà de la mort  en el record de  moltes persones, també en el d’algunes  que el van descobrir en aquesta faceta, i que altrament, potser mai l’haurien conegut personalment.