Correu Blocs | VilaWeb.cat
Bicicleta Brompton
marcbel | Bicicleta Brompton | dijous, 5 de gener de 2012 | 19:19h
Si a la primera part de l'informe dels 9.000 km parlava de la part mecànica, especialment de la revisió important de 8.000 km, ara toca la part econòmica. Segona i última part. Al final, la pela és la pela, i convé veure si la compra d'una Brompton es compensa econòmicament, a banda de la diversió i la practicitat.

Aquests són els números:

Cost (EUR)
BROMPTON 9.137 KM Dies totals Anual Mensual Setmanal Diari (ct) Cost/Km (ct)
Cost bici estrictament 2282 153,0 12,8 2,9 41,4 10,3
Cost manteniment 2282 73,7 6,1 1,4 19,9 5,0
Subtotal 2282 226,8 18,9 4,3 61,3 15,3
Cost tot inclòs 2282 295,9 24,7 5,6 80,0 20,0


Els dies totals equivalen 6,2 anys, és a dir a 74 mesos, és a dir, a 326 setmanes.

Faig unes petites categories. La de tot inclòs, a sota de tot, correspon a la despesa total que he fet en la bici i els seus complements. Inclou coses no estrictament necessàries, com canviar el tub del seient per un de titani (pesa menys però ho pagues), una U antirobatori (una Brompton la portes sempre a sobre) o les bosses Bromptons (pots anar amb motxilla o altres bosses que et penges al cos o a la bici), etc. No s'inclouen despeses de complements de roba, ja que els faig servir també en altres activitats (casc, guants, gorres, impermeables...).

Si anem al que és únicament necessari, en el cost de la  bici estrictament s'inclou la bici, el timbre (obligatori legalment) i els llums (ídem). En el cost de manteniment, s'inclouen les despeses en taller (revisions rutinàries) i en substituir elements malmesos (pneumàtics, càmares, llum trencades...). Cal dir que la reparació de punxades i canvi de pneumàtics i cadena m'ho faig jo, així com alguna altra reparació menor que pugui sorgir.

Aquests números aniran baixant a mida que passi el temps, ja que el pes del preu de la bici anirà perdent importància. Pel que fa al manteniment, just ara ha tingut un manteniment molt important (200 EUR) per la qual cosa anirà també baixant i el podem considerar, si no passa res molt greu, com un preu màxim de manteniment.

Bici normal

Aquests números, si els voleu per a una bici bona normal (al voltant dels 400-500 EUR), els hauríeu de dividir per dos en el cost de la bici, i una mica en el del manteniment (posa-li 50-60 EUR anuals).

Per tant, estaríem parlant d'uns 10 ct/km com a màxim o uns 40 ct/dia com a màxim.

"T-Brompton" vs T-10 

Ara cal veure si aquest números surten a compte o no. Òbviament surten a compte en relació al cotxe (que surt a +300 EUR/mes) i que una moto (la moto costa més i el manteniment també és més car). Així doncs ens toca comparar-ho amb el transport públic:


Cost (EUR) Estalvi (EUR)
BROMPTON 9.137 KM Usuari Administració Usuari Administració
T-10 9,25 13,88 -- --
“T-Brompton” (5 dies) 4,00 ? 5,25 (56,8%) ?
“T-Bici” (5 dies) 2,00 ? 7,25 (78,4%) ?


Éls costos de la T-10 és considera que l'usuari cobreix un 40% amb els 9,25 EUR, i que per tant l'administració (és a dir, tots nosaltres) , posem la diferència (13,88 EUR). Utilitzo la T-10 perquè és el títol més utilitzat. També hi ha bicis més barates. En el cas de la "T-Brompton", faig servir el cost tot inclòs, és a dir, el cost màxim exposat a la taula de dalt. Cost diari per 5 dies.

És a dir, anar en bici normal és un 80% més barat per l'usuari i si es compra una Brompton un 55% més barat, i baixant. En relació a quant s'estalvia l'administració, és una incògnita. No sabem quan està invertint en infrastructura ciclista actualment. Podem dir que a Holanda inverteixen entre 13 i 30 EUR per habitant i any. Però, pel que sé, quan es parla del cost del transport públic, s'inclou la infrastructura del metro (i del tramvia?), però en l'autobús em sembla que no s'inclou el cost de la infrastructura viària (el carril bici per la bici).

En qualsevol cas, si l'administració no sortís ni perdent ni guanyant directament, l'usuari clarament sí, i indirectament l'administració sí que sortiria guanyant: menys contaminació atmosfèrica, menys contaminació sonora, més salut, menys obesitat, menys congestió de cotxes, menys saturació del transport públic.

Per què estem malgastant diners, tant els ciutadans com l'administració?

Així doncs, i en el context de crisi que estem vivint i que ens obliga a plantejar-nos totes les despeses, ens hem de demanar perquè tots aquells ciutadans que poden anar a la feina en bici (viuen a menys de 7,5km) estan malgastant els seus calers. I per què l'administració està malgastant diners no invertint en la bicicleta i no estimulant a què els ciutadans facin servir la bici en els seus desplaçaments diaris.

Els números, la racionalitat, parlen clars. No és ni ideologia, ni partidisme, ni sectarisme ni res. Pur pragmatisme.

Altres dades numèriques

A banda del cost, i relacionat amb el tema de les zones 30 que algunes associacions ciclistes com el BACC associen a la promoció de la bici.

Porto ara mateix 9.137 km. Aquesta distància l'he feta en un total de 603 hores i 34 minuts. Això dona una velocitat mitjana de 15,14 km/h. Cal dir que això és una mitjana alta, ja que normalment avanço a força gent (tot i que cada vegada vaig més tranquil, més lent) i que gent que sap del tema també ho diu. Cal dir que aquesta mitjana equival a la mitjana comercial dels autobusos urbans.

Per tant, aquella gent que diu que no calen carrils bici i que amb la pacificació del trànsit n'hi ha prou, a banda que la realitat diària mostra que és una idea equivocada (a Barcelona si més no), que no reclami carrils al doble de la velocitat  que va una bici, sinó  que reclami zones 20 o zones 15, però no zones 30. O millor encara, carrils bici model holandès o danès i que la pacificació del trànsit l'entengui com una questió viària general, però no com a política ciclista específica, que entenc jo que és el que ha de defensar fonamentalment (les polítiques específiques) una associació ciclista enfront de l'administració. 
marcbel | Bicicleta Brompton | dijous, 5 de gener de 2012 | 14:30h
(Segona part d'aquest informe)

Bé, de fet el comptaquilòmetres a l'hora d'escriure aquest apunt marca 9.132 km. Ja hem tornat a fer 1.000 km més a la Brompton d'ençà el darrer informe. Aquest serà un apunt llarg.

Incidències mecàniques

La incidència més important, i molt greu, és que la peça (foto) que fa de topall de la barra del seient, i que subjecta també el fre del darrera i el parafangs , un dia va caure a terra sense adonar-me'n, mentre anava a la feina. Com a conseqüència d'això em vaig quedar sense fre del darrera, amb el perill que comporta. Mig quilòmetre més tard me'n vaig adonar perquè el parafangs fregava la roda. Quan tornava de la feina amb molt de compte, enfilant cap al taller, m'anava fixant en el carril bici per si sonava la campana i veia la peça (tot i que havien passat 9 hores). I va sonar, vaig trobar la peça al carril bici de Passeig de Sant Joan, entre Diagonal i Plaça Tetuan.

També és greu que el manual de Brompton (l'anterior a l'actual), a la pàgina on posava les revisions rutinàries amb un dibuix de la bici, no sortís per res controlar aquesta important peça. Per què es va afluixar? Ho interpreto a les vibracions que provoca el carril bici sobre vorera que va pel passeig Pujades, el que va a tocar del mur de la Ciutadella.

La segona incidència mecànica va ser que al pneumàtic del darrere li va sorgir un bony, i uns metres més enllà va acabar rebentant. Va sonar com un tret mentre tot el carrer em mirava... Pneumàtic nou, que d'altra banda ja tocava perquè començava a estar notablement gastat. Si no recordo malament, aquest pneumàtic m'haurà durat uns 4.000 km, que no és gaire, però en relació als anteriors de Brompton, aquesta agafen sota la pluja.

A banda d'això, alguna que altra punxada. I és que he descobert que els pneumàtics de Brompton amb l'etiqueta verda porten kevlar, sí, però que no donen pràcticament protecció contra les punxades. Així que, si voleu un pneumàtic antipunxades, n'he de comprar els schalwe. A mi, havent-los provat a una Bropmton de sustitució, el seu tacte no em va agradar, però potser més endavant els provo. Reparar una punxada a la roda del darrera de la Brompton és un conyàs, s'ha de desmuntar tot.

També un dia al plegar la roda del darrere, el llum del darrera es va desenganxar i es va trencar amb el terra. Ara l'he invertit, de manera que no surt cap amunt sino cap avall forçant el parafangs (hi toca).

Actualitzacions

Em vaig comprar la C-Bag, que no és pas barata (128 EUR), on te la fan comprar amb la peça de suport del davant, que ja tenia. Ara en tinc dues...

Tinc el portaequipatges del darrera, que vull fonamentalment per les EazyWheels, les rodetes que et permeten portar la bici plegada rodant pel terra sense haver-la de carregar. Imprescindible. Tanmateix, a la que la bossa sigui mínimament normal, els talons toquen amb la bossa al pedalar, de manera que inconscientment tendeixens a pedalar no amb la part del davant del peu, sinó amb la part del pont, la qual cosa no és bona.

També tenia la bossa de compra. El problema és que a l'anar a plegar la bici, sempre l'havia de deixar al terra, i aquest no sempre està net al carrer, per no dir mai. Així doncs, vaig triar la C-Bag perquè te la pots penjar a l'espatlla i plegar còmodament la bici. I estic contentíssim. Ara la faig servir sempre. L'únic però és que al carregar pes sobre la direcció, la bici perd esportivitat. No es pot tenir tot a la vida...

Revisió 8.000 km

Vaig allargar 1.000 km la revisió dels 8.000 km, és a dir, que la vaig fer als 9.000 km. Fonamentalment per un tema econòmic: l'economia no està per alegries. Si l'hagués fet al seu moment, m'hagués estalviat la caiguda de la peça...

En definitiva, Brompton diu al seu manual que als 8.000 km s'han de fer uns quants canvis que tot seguit detallaré. Ho diu el fabricant. Tanmateix, vaig trobar incomprensió en els mecànics. A Bike Gràcia, que no deixen de ser Bike Tech, els distribuidors oficials de la Brompton, un mecànic oficial de Brompton em va dir que no calia canviar aquestes peces. Una de dos, o el fabricant està equivocat, o el mecànic oficial ho està. M'inclino per seguir les recomanacions del fabricant. A Probike vaig haver d'insistir en el canvi de manillar. Em sembla que sóc l'únic que s'ha mirat el manual i ha volgut seguir-lo ;-(....

Així doncs, d'acord amb el manual, he fet la següent revisió a Probike:

- Cables i fundes dels frens i el canvi, i pastilles de fre. No són marca Brompton perquè no ho vaig especificar, però m'hagués agradat que ho fossin.
- Plat i biela (són inseparables) Brompton, pinyó Sturmey de 13 dents i cadena SRAM. Idem amb la marca de la cadena.
- Les dues tanques de plegament (peces d'alumini i peces giratòries de plàstic i ferro) brompton.
- Manillar brompton (són 25 EUR)
- Tensor (amb els dos pinyons petits) brompton
- Pedal dret (el no plegable) brompton
- Revisió interna del canvi, que només pot fer Bike Tech (2 setmanes d'espera)
- Canvi de l'eix de plegament del triangle posterior (també a Bike Tech)

Total: 208 EUR (inclou 2h de mecànic).

Tanmateix, la revisió dels 8.000 km ha esta una mica accidentada, tot i que agraeixo tot l'esforç que estan fent a Probike. Són gent seriosa que entén de bicis.

En un primer moment no es va fer la revisió interna del canvi pel tema dels quinze dies, ni l'eix de plegament del tringle que feia una mica de joc. Això és detecta plegant la roda del darrera i agafar el triangle de ferro a veure si té joc lateral. Tanmateix, com que el canvi tenia dificultats a girar enrera a la primera plegada de la bici, es va enviar a Bike Tech.

El manillar també va haver d'esperar unes setmanes, ja que sembla que el distribuidor (Bike Tech) no en tenia. I ara mateix també estic esperant el pedal dret, pel mateix motiu. De moment a Probike m'han deixat un petit de plàstic.

Però el problema que està duent més maldecaps és aquest soroll que surt a vegades i que costa molt de reproduir:



Està generat per una petita vibració, vibració que d'altra banda no notaria gaire gent. Una bici no ha de fer sorolls i és relativament normal que les bicis noves en tinguin. A mi m'ha passat amb un parell de bicis de muntanya.

Es va tornar a fer una revisió de fons a tot el sistema de tracció (sense cap despesa addiconal), però continuava fent-ho. Vaig proposar provar amb una roda (canvi) del darrera diferent i en uns minuts la tenia posada per provar-la. Amb aquesta nova roda a la meva bici noto la vibració (menys), però no fa el soroll. Així que s'ha tornat a enviar a Bike Tech la meva roda del darrera i estic esperant a què la tornin. No vull pensar si cotinua fent el soroll... seria la cadena que no és Brompton? Bé, una cadena no té gaire complicació, i SRAM és una bona marca...

A banda d'això, la bici va com nova. De fet, alguns lectors del bloc m'havien fet notar que el meu canvi feia un soroll que a ells no els ho feia. Doncs bé, ara ja no fa cap soroll i la bici és completament silenciosa fora dels petits moments on surt el soroll de la vibració abans esmentada.

És a dir, que la bici està com nova. I és que si a la bici se li aplica el manteniment que li toca, la tindrem sempre com nova. Això té uns costos, però com veurem a la segona part d'aquest apunt, paga molt la pena: barat, que no regalat, i amb una bici en bones condicions.
marcbel | Bicicleta Brompton | dissabte, 26 de novembre de 2011 | 18:03h
Sembla que al Discovery Channel van dedicar un espai de 5 minuts per exposar com es fabrica una bicicleta Brompton:



Un bon resum ben interessant.
marcbel | Bicicleta Brompton | dissabte, 26 de novembre de 2011 | 14:53h
He trobat magnífic la calculadora de marxes per la Brompton:

Brompton Gear Calculator

El principal defecte que li trobo a la Brompton, per a esdevenir la bicicleta perfecta, és que només té 3 marxes. Sí, n'hi ha de 6, però no és ni còmode ni senzill, ja que combina pinyons amb el canvi de 3 marxes, i la progressivitat és canvi pinyó, canvi marxa, canvi pinyó, canvi marxa, etc. Un embolic. I venint de la BTT, m'agrada una progressivitat més gran, i poder pujar tranquil·lament per les pujades de +3% de Barcelona (tot i que bona part de la ciutat és plana).

Antigament havien fet una versió amb 5 marxes, sense pinyons, però es va deixar de fer quan Sturmey Archer es va declarar en banca rota. Posteriorment, Sturmey Archer ha reprès la producció, i actualment fa fins a canvis interns de 8 marxes.

La calculadora permet triar entre diversos canvis, plats, pinyons, cadència, etc, i dóna els resultats en km/h, distància recorreguda i altres. Els canvis actuals són el BSR i el BWR. Els anteriors són l'SRAM i l'Sturmey Archer 3 speeds. Més antic és l'Sturmey Arhcer 5 speeds, com deia. Per sota del desplegable hi ha els actuals Sturmey Archer de 5 i 8 velocitats, així com els Shimano.

La meva Brompton

Tinc un plat de 44 dents i un pinyó de 16 13 dents, és a dir, un 44x16 44x13. El plat més petit i el pinyó més petit.

Amb el canvi que tinc (l'Sturmey Archer 3 speed de la calculadora) i sabent pel contaquilòmetres que amb la meva cadència normal desenvolupo 15-20-25 km/h a cada marxa, veig que la meva cadència és de 92 75. Posant un pinyó de 16 dents, i d'acord amb la calculadora, passaria a baixar una marxa: 12-16-22. Massa lent en la velocitat més ràpida, però per pujades. Insuficient per mi.

Sturmey Archer de 5 o 8?

Si volgués canviar de canvi, d'acord amb la calculadora la tria és directa: el de 5, l'Sturmey Archer SRF5(w).

El de cinc manté les 3 marxes actuals i agefeix una marxa per sota i una per dalt. No caldria fer més canvis a la bici, més enllà de la maneta de canvi. Si canvies el pinyó de 13 dents per un de 16 dents, les tres marxes base es mantenen, i en guanyes 2 per sota, sempre segons la calculadora. Solució ideal per Barcelona?

Per contra, el de 8 modifica totes les marxes cap amunt, i aquí caldria canviar plat per obtenir uns desenvolupaments base iguals als actuals, el que implicaria anar a marcars de tercer i fer una modificació important a la bici.

A més, l'actual Sturmey Archer de 5, i d'acord amb les especificacions, té les mateixes dimensions (important pels radis) i pesa escassament 50 grams més (sobre 1kg).

És a dir, mateix canvi físicament, però amb dues marxes més afegides a les 3 actuals, que es mantindrien igual. On és el problema, senyors de Brompton?

I vosaltres, usuaris de Brompton, com ho teniu? Què hi posarieu d'acord amb la calculadora?
marcbel | Bicicleta Brompton | dijous, 20 d'octubre de 2011 | 17:43h
Avui he rebut el butlletí oficial de Brompton. A més de descobrir la jaqueta Brompton, un nou manillar T pels més alts i una nova bossa, al final deia:

Big Secret / Project X
 
The cat is out of the bag. The eBrompton is officially in development. 
 
Further announcements coming soon.


I res més. La e només potser per ecological o electric, oi? Tindrem finalment la tan esperada versió elèctrica de la Brompton de forma oficial? Podrem adaptar les Bromptons clàssiques a la versió elèctrica?

A veure com innoven aquests nois de Brompton un altre cop. Des del classicisme amb estil anglès (que es paga).
marcbel | Bicicleta Brompton | divendres, 7 d'octubre de 2011 | 20:12h
Tot i que si hom vol creuar Gràcia no ho ha de fer per les vies principals, sinó pels carrers tranquils que hi ha per dins de Gràcia, de tant en tant estic disposat a lluitar contra cotxes, motos i fums per tal d'anar més ràpid. I et trobes amb això:


 


És a dir, que vas més ràpid que les motos perquè tens molta més maniobrabilitat i ocupes menys espai. Com deien per Twitter l'Ester i l'Ernest, posar el peu a terra penalitza :-P.

Ara, com alguns militants anti-carril bici, pretendre que el comú de ciclistes s'enfronti diàriament a coses com aquestes, és senzillament no tocar-hi. 
marcbel | Bicicleta Brompton | dimecres, 5 d'octubre de 2011 | 14:42h
Tot i que mai he anat amb culotte a la Brompton, els dies que he fet més de 10 km he notat clarament que és menys còmoda que una bici de muntanya. Muscularment les cames se m'han queixat al començar a caminar. La geometria de pedaleig és diferent a la d'una BTT, ateses les limitacions de plegament.

Tanmateix, hi ha gent que fa cicloturisme amb la Brompton. De mostra, aquest magnífci vídeo pels EUA (crec):



Això de la motxilla ho he de provar, tot i que em sembla que porta un adaptador específic. També porten GoPro.
marcbel | Bicicleta Brompton | dissabte, 24 de setembre de 2011 | 20:31h
Amb aquesta presa es comprova que fa molt temps que a la Brompton li toca una bona neteja... La GoPro està penjada cap per avall del porta del darrera. La càmara té l'opció de gravar invertit, de manera que no cal editar el vídeo.



 


Hi ha moments que dubto si el soroll del canvi intern és normal o és que hi ha alguna cosa que no hi està bé. 
marcbel | Bicicleta Brompton | divendres, 16 de setembre de 2011 | 20:56h
Avui tornant de la feina he posat la GoPro en un lloc més clàssic, al tub del seient mirant cap endavant. Ni massa horitzontal (frontal) ni massa vertical, volia que es veiés a mi i al camí. El resultat nés aquest:





Tanmateix, m'agrada molt més aquesta altra posició. I vosaltres, què n'opineu?
marcbel | Bicicleta Brompton | divendres, 16 de setembre de 2011 | 10:26h
Enganxant la GoPro a la part del darrera de la Brompton, aquest cop sense la bossa del davant, i de baixada:





També teniu la 1a part i la 2a part.


10 anys de Softcatalà

The next version of Ubuntu is coming soon
RSS 2.0 RSS Comentaris

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 266 visites
  • Aquesta setmana: 2070 visites
  • Aquest mes: 4460 visites
  • Des de l'inici: 690862 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 787 visites
  • Aquesta setmana: 7057 visites
  • Aquest mes: 13648 visites
  • Des de l'inici: 1668263 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm




Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    

Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats