Per on passen les carreteres i les inversions?
Per allà on volen els de sempre, evidentment.
Les nostres carreteres interiors estan farcides de revolts. És la conversió dels antics camins de carro. Aquests adaptaven el seu traçat als interessos dels propietaris, protegien determinats terrenys, sempre en favor dels grans. Si la cosa anava d?aquesta manera segles enrera, diguem que ja ens ho hem trobat així i no ho podem canviar. Altra cosa és veure com ho fem avui.
Els camins eren per carros, pocs carros i sense problemes de saturació en els seus recorreguts, no hi havia embussos, ni hores punta, ni cap incompatibilitat entre ells i els vianants. Convivien sense cap problema.
D?ençà el començament del segle vint fins avui les coses han canviat molt, algunes per bé i d?altres en contra dels nostres propis interessos.
Amb menys de cinquanta anys, els darrers del segle, s?han salvat moltissimes vides gràcies a la penicil?lina, però hem arribat a un grau tan elevat de saturació, que ara ja es fa complicat la seva prescripció facultativa en malalties per les quals abans era imprescindible.
Es va apostar a favor del cotxe en detriment del tren, per afavorir les grans multinacionals estrangeres del sector, que va provocar l?inici de les primeres grans migracions interiors, era feina per avui i fam per demà.
Com a conseqüència d?aquesta aposta industrial tan llaminera es varen desmuntar tots els carrilets que creuaven les nostres comarques (que tanta falta ens fan avui) i es va començar a trinxar el territori amb grans autopistes, autovies, eixos etc., sempre afavorint els interessos de les grans empreses, les quals no paren de demanar més infrastructures per seguir conquerint els llocs més alts en la llista de guanys, per a elles i els seus dirigents.
La direcció escollida ha portat evidentment un creixement importantíssim del sector de la construcció, ja que en algun lloc s?havien de col?locar les persones que venien atretes pel somni de millora econòmica. Ciutats noves, barris nous, descontrol absolut en quant a la planificació i organització dels espais. Resultat: grans fortunes per a uns i habitatges sense cap qualitat i barris marginals com a conseqüència d?edificar les noves construccions lluny de les zones residencials ja existents, per els altres. Mentre, en els llocs d?origen d?aquestes persones les inversions productives eren pràcticament inexistents.
Ara, encetat el segle vint?i?u, molt hauran de canviar les coses per trencar aquesta tendència tan malèvola.
Quines alternatives ens ofereixen? De moment carreteres, del tren res de res o com a molt per d?aquí a 50 anys. El TGV arribarà a la frontera el 2009, anant bé, quan a França ja fa 25 anys que funciona i el de Madrid Sevilla més de 15. Més, moltes més, zones per edificar mils d?habitatges. Territori destrossat per més i més carreteres, pobles reconvertits en ciutats ingovernables social i econòmicament.
Tot plegat perquè uns quants segueixin acumulant diners i més diners, i per que la majoria segueixi veient el futur com una cosa incerta, amb la maleta sempre preparada per anar cercant contínuament el lloc ideal per sobreviure a tanta desigualtat i a tanta especulació ambiental i humana.