Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

21 de febrer de 2014
1 comentari

Xerrada a Tàrrega

Ahir al vespre vaig ésser convidat per l’Ateneu de Tàrrega a encetar un cicle de xerrades que porta per títol “El procés sobiranista: una visió complexa” per iniciativa de Joaquim Capdevila, professor de Semiòtica i Teoria de la Comunicació de la Universitat de Lleida. Una seixantena d’assistents vam debatre entre tots sobre les claus de l’actual embranzida de l’independentisme català, els punts forts i el febles del moviment i els possibles escenaris de futur.

En acabar l’acte, els organitzadors em lliuraren un cantir i un selló amb aqueixa dedicatòria:

“L’empresa que hem endegat tots plegats
potser no serà massa llarga
però serà feixuga fins a més no poder.
Per això caldrà pouar seny i rauxa
dels profunds pous de la nostra
ànima nacional: la pàtria catalana.
Amb aquesta cantireta la traurem,
i amb el selló la beurem
quan ens calgui agafar forces
i tirar endavant,
tossudament endavant”

Vaig començar assenyalant les causes de la crisi de l’ordre estatal espanyol fent balanç dels gairebé trenta anys transcorreguts des de la incorporació de l’Estat espanyol a la CEE (avui Unió Europea) que no poden ser valorats més que com un fracàs absolut, més greu encara que els de Grècia i Portugal. Les causes de la crisi econòmica i institucional que viu el Regne d’Espanya són endògenes, imputables a les elits polítiques i empresarials que han dissenyat una economia no competitiva, sustentada per un proteccionisme estatal arbitrari, que ha imposat la concentració de recursos a la megalòpolis madrilenya i la degradació de la productivitat  de l’eix mediterrani, sotmès a un espoli de proporcions colonials.

La prioritat absoluta d’aqueixes elits és el manteniment de la unitat de mercat espanyola en una època que hom hauria de primar la lliure circulació de mercaderies i inversions, cas que la prosperitat i el benestar fossin el seu objectiu preferent. Però no és així, el dogma de la unitat de l’estat ho condiciona tot, inclús l’economia que l’hauria de fer viable. La planificació de les infraestructures ferroviàries, viàries i aeroportuàries es basen en la radialitat madrilenya més que en la racionalitat orientada al foment de la productivitat. Justament, aqueixes xarxes de comuninació són les que han estat finançades pels fons comunitaris i les que ara presenten  uns sobrecostos injustificables degut en bona part a que presumptament han nodrit  la corrupció generalitzada que tot just comença a entrellucar-se arran dels casos Gürtel, Barcenas, Urdangarin i d’altres. La corrupció ha esdevingut estructural, com ho demostra el fet que malgrat les proporcions que d’allò que pot arribar a aflorar no s’han pres mesures ni preventives ni correctives -ni a nivell estatal, ni tampoc català- per tal de corregir aqueixa perversió de la vida econòmica i política que te uns efectes socials demolidors. 

“Que se jodan” va etzibar la diputada del PP Andrea Fabra en un debat sobre la situació econòmica dirigint-se als diputats socialistes que es planyien pels aturats. Aqueix reacció ignominiosa reflecteix la mentalitat tradicional de les elits dominats castellanes -i les castellanitzades-, despòtica i excloent envers les classes subalternes, mancada de sentit de cohesió social que patrimonialitza els centres de decisió fàctics. Aqueix actitud eé la que explica la impunitat atorgada als responsables de les fallides bancàries, que com el cas de Bankia, desvien cap al conjunt de la ciutadania els costos del malbaratament. El FROB ha donat per irrecuperables trenta-set mil milions d’euros d’ajuts a les entitats fallides sense exigir responsabilitats als saquejadors que les han gestionat. Fins i tot la fiscalia s’ha regirat contra el jutge que havia gosat empresonar un tal Blesa, pel cas Bankia.
 
El Regne d’Espanya és un sistema en
crisi institucional i econòmica com ho demostra el fet que des de la monarquia mateixa al sistema judicial tots els organismes clau d’un estat modern que tenen per funció prevenir, controlar, i arbitrar les contravencions de la legalitat i la lliure competència han fallat estrepitosament. El Ministeri d’Hisenda, la Comissió Nacional del Mercat de Valors, el Tribunal de Defensa de la Competència, no han servit per copsar les dimensions de la crisi financera que esclata el 2007 ni per corregir-ne els efectes en curs. Les mesures governamentals impulsades per Mariano Rajoy van una línia estratègica inversa a la que caldria adoptar per revitalitzar l’economia: laminar el marge competencial d’ajuntaments i autonomies per impulsar polítiques especifiques de creixement, deixant incòlume el mastodòntic aparell estatal incapaç d’altra banda de reabsorbir les activitats objecte de centralització. I sobretot, desballestar els serveis públics per tal d’afavorir la concentració empresarial en oligopolis en detriment de les petites i mitjanes empreses. Aqueix trellat de dogmes ideològics i interessos de classe aboquen el sistema econòmic i polític espanyol a una progressiva degradació que el fa inviable a mig termini. Conscients d’aqueix perill les elits dominants tenen com a objectiu subsistir com a unitat estatal a qualsevol preu i, per tant, fer inviable un projecte nacional català. Per això neguen la catalanitat, persegueixen la nostra llengua arreu dels Països Catalans i s’emprenyen a forçar l’assimilació irreversible dels catalans a un estat-nació espanyol que fa fallida.

Els cinc anys que van des de l’aprovació del projecte d’Estatut d’autonomia del 30 de setembre del 2005 fins a l’actualitat conformen un període històric que  es pot analitzar prenent com a referents dos fenòmens aparentment contradictoris: el creixement del sobiranisme cívic i l’estancament electoral de l’independentisme polític.  En aqueix mateix període la  política autonòmica tanca també un cercle que comença al gener del 2006 amb el pacte Mas-Zapatero, rebaixant a La Moncloa el projecte estatutari aprovat al Parlament de Catalunya el 30 de setembre anterior, i es clou amb el triomf electoral del mateix Artur Mas a les eleccions catalanes del 28-N l’any 2012, a partir de les quals  passa a encapçalar des de les institucions el moviment social sobiranista. 

El sobiranisme cívic va esclatar al carrer amb la manifestació del
18 de febrer del 2006, convocada per una plataforma ciutadana de vida efímera com fou la PDD, prenent una posició avançada respecte de l’independentisme polític, hegemonitzat aleshores per Esquerra que començava un procés d’involució respecte de les expectatives que havia despertat durant l’etapa ascendent entre el 1999 i el 2004. La direcció republicana es partidària d’acatar el nou Estatut i la militància no, els primers fan una campanya sense esma durant el referèndum del 18 de juny del 2006  amagant el pre-pacte per refer un segon tripartit amb el PSC i ICV. A partir d’aquesta divergència estratègica entre gestionar la dependència o encetar un conflicte d’autodeterminació front a l’ordre estatal hom pot explicar la crisi de l’independentisme polític d’aqueixos darrers anys i el fet que ni Esquerra ni cap altra força independentista lideri políticament el sobiranisme cívic i el faci present a les institucions.
.
El sobiranisme cívic, ha demostrat la seva puixança amb el moviment de consultes locals sobre la independència
iniciades a Arenys de Munt el 13 de setembre del 2009. Precisament la iniciativa del Moviment Arenyenc per l’Autodeterminació (MAPA) va sorgir com a resposta a la decisió de unànim de la mesa del Parlament de no admetre a tràmit una iniciativa legislativa popular en pro de l’exercici del dret d’autodeterminació del poble català. Plataformes com l’Assemblea Nacional Catalana o l’Associació de Municipis per la Independència han sabut canalitzar la mobilització social i de base municipal en pro de la causa independentista i han contribuit decisivament a ampliar la base social que dóna suport a aqueix projecte nacional.

L’amplària ideològica i la transversalitat sociològica del fenomen independentista actual no s’ha traduït en una candidatura unitària a les eleccions al es darreres eleccions al Parlament de Catalunya, ni a les properes eleccions al parlament Europeu i està per veure com es concretarà en vistes a unes eventuals eleccions plebiscitàries en cas que no hipugui haver consulta el 9 de novembre vinent. La consulta sobre el futur polític de Catalunya defensada pel president Artur Mas i incorporada com a compromís compartit per CIU i ERC pel Govern de la Generalitat no es podrà celebrar d’acord amb la legalitat espanyola. El govern presidit per Mariano Rajoy ja ha anunciat que ho impedirà, per la força si cal. Tot i aqueixa evidència, aqueixos partits cerquen insistentment l’acord amb el poder espanyol renunciant a l’avançada a l’únic poder en mans dels catalans: la declaració unilateral d’independència.  

Jordi Turull va declarar en nom de CIU que la coalició governant descartava aqueixa eventualitat adduint que l’única candidatura que l’incloïa al programa electoral al propassat 25 de novembre era Solidaritat, interpretant així que era una alternativa no volguda per la ciutadania. ERC, anunciant que s’afegeixen a la postura de CIU de prioritzar la negociació indefinida amb el poder espanyol i relegar -com a últim recurs- una hipotètica declaració unilateral d’independència. La pressió asfixiant del govern espanyol en tots els fronts està donant els seus fruits paralitzants del procés independentista que només manté la iniciativa en terreny de la mobilització cívica, sense que hi hagi una traducció jurídica i política a nivell institucional. La creació d’estructures d’estat només és una quimera per encobrir una gestió autonòmica cada cop mes migrada com deixa en evidència la reacció defensiva de la consellera Rigau en el terreny educatiu o la insolvència de la consellera Ortega en matèria de govern local.

Sense voluntat ni capacitat d’afrontar un conflicte democràtic amb l’ordre estatal, CIU i ERC conscients que no hi haurà consultat emparada per la legalitat espanyola, i renunciant a la declaració unilateral d’independència en els termes estratègics que assenyalava Josep Guia al seu bloc, només ofereixen el que anomenen eleccions plebiscitàries. Probalement el conflicte Catalunya-España s’allargarà més enllà del mític 2014 i la independència pot arribar a mig termini si hom manté vigents els valors morals col·lectius que han acompanyat històricament la reivindicació nacional catalana: la democràcia, el sentit de justícia i de limitació del poder que ha caracteritzar el dret català, el republicanisme, en definitiva. També si hi ha un gruix d’emprenedors que vinculen la seva prosperitat a la de la comunitat, com apunten els economistes del Col·lectiu Wilson o els del Centre Català de Negocis. I, sobretot, els partits i col·lectius socials són capaços d’oferir un projecte polític de construcció nacional català inclusiu, viable i amb perspectives raonables de prosperitat.
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!