Totxanes, totxos i maons

El Bloc de Joan Josep Isern

29 d'abril de 2017
0 comentaris

“Ni papuchi ni mamuchi”, canta el Trío Guadalajara.

Els primers anys 50 van donar lloc a l’aparició de trios amb aire sudamericà  –mexicà, principalment–  encara que en alguns casos els seus components fossin més catalans que La Moreneta. Recordo, per exemple, els noms del Trío Calaveras, de Los Panchos, o dels que avui ocupen l’espai del cap de setmana a les Totxanes: el Trío Guadalajara (que en alguna emissora els presentaven com “el trío de los Josés”, per raons que trobareu una mica més avall).

Tota aquesta gent forma part dels primers records musicals que vaig adquirir a la ràdio del menjador de casa. Ja comprendreu, per tant, que no puc deixar de contemplar-los amb una mirada d’allò més sentimental. I carrossa, és clar.

He anat a la pàgina de Facebook del Trío Guadalajara i he copiat aquesta informació:

“El Trío Guadalajara nace en Barcelona a principios de los 50 con José Ivanco como primera voz y solista; José Boluda como bajo; y José Vázquez como segunda voz y falsetes. Su primer época de éxito se produce entre 1953 y 1955, cuyas grabaciones se han recogido en un par de recopilaciones de las que luego hablaremos. En 1955 participan en la película “Mister Arkadin”, y por esa época José Ivanco será sustituido por Salvador López-Dols, ex-componente del Cuarteto Mont-Real.
Para cuando llegan los 70, el Trío ya tiene una más que importante experiencia en los escenarios de toda Europa y es enconces cuando se inicia -a mi gusto- su mejor etapa cuando en 1970 publican con EMI-Regal el LP “Galopera”, fecha en la cual comienza a detectarse su progresiva evolución desde la música popular española a las maneras de interpretar mejicanas y melódicas, así como la selección de un repertorio mucho más rico, en el que se mezclan boleros con corridos y rancheras, sones y demás estilos latinoamericanos.
Aún en 1972, el LP “Trío Guadalajara” retoma esos aires populares hispánicos mezclándolos con otros más exóticos, y es ya con “Noche de Ronda” (Olympo, 75) cuando se vuelcan definitivamente a su vertiente más Latina, look de mariachi incluido.”

La cançó que he triat avui es titula “Ni papuchi ni mamuchi” i no és més que un divertiment ingenu, vist amb ulls d’avui, que critica la moda d’aquells primers anys 50 de fer servir diminutius en les converses per tal de semblar més finolis.

(Ara que hi penso, no sé què cantarien ara, que ens hem tornat tan cosmopolites i tifes que a una setmana dedicada a presentar vestits de núvia de novetat, per comptes de dir-li,  com fóra normal, Setmana de les Núvies de Barcelona, en diuen no sé què de  “Barcelona Bràidal Güic” . En fi, que Nostre Senyor hi faci més que nosaltres, perquè l’estultícia s’escampa i ens envaeix cosa de no dir…)

Mentre escolteu la cançó podreu veure unes quantes imatges del Trío Guadalajara que paguen la pena, i més avall trobareu la lletra. M’ha estat impossible trobar els noms dels compositors de la cosa però, vaja, crec que amb el que us he triat ja podeu anar ben contents durant tot el cap de setmana:

https://www.youtube.com/watch?v=0uW5cCeuG_Y

Ni papuchi ni mamuchi

En la pila del bautismo la pusieron Timotea,
luego se quedó sin Timo y la llaman sólo Tea
Esa falta de respeto no se puede tolerar
teniendo nombre completo.

Timotea o Isabel es igual, qué más da;
siendo nombre de mujer qué más da, es igual.
Pero ni Tea ni Luchi, Timo, Cati ni Camuchi,
que son nombres de animal.

La palabra más hermosa es papá es mamá,
y si dices padre y madre es igual, qué más da.
No digas papi ni mami ni papuchi ni mamuchi,
que es una barbaridad.

Mi vecino tiene un perro que le llaman Manolito,
otro que le llamanPepe y él se llama Don Chuchito.
La señora doña Tina y los niños Tini y Ton
y la gata Valentina.

Timotea o Isabel es igual, qué más da;
siendo nombre de mujer qué más da, es igual.
Pero ni Tea ni Luchi, Timo, Cati ni Camuchi,
que son nombres de animal.

La palabra más hermosa es papá es mamá,
y si dices padre y madre es igual, qué más da.
No digas papi ni mami ni papuchi ni mamuchi,
que es una barbaridad.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!