Reflexió didàctica sobre el reciclatge
Una de les problemàtiques més grosses des de la ciència és la seua divulgació senzilla per a major comprensió general. Per això cal prendre exemples simples que la ment de qualsevol ciutadà mitjà puga copsar, tot defugint dels grans nombres que ens allunyen del factor de proximitat. Amb tot, de no fer-ho, pot produir-nos sensació d’impotència davant de la incomprensibilitat dels meganombres. Per a revertir el cas pedagògicament us presente aquesta exemple.
Llegint un llibre de l’enginyer industrial En Carles Riba i Romeva, el nét del gran poeta, he trobat aquesta meravella, tot enraonat sobre els efectes positius de la filosofia de les 3R (reduir/reciclar/re-utilitzar), en l’apartat del reciclatge per a estimular la nostra conducta cívica, hi diu:
Una llanda d’alumini de cervesa, per exemple, li calen 5’5 MJ (Megajouls) per a ser fabricada ex-novo. Si es recicla, se n’aprofiten 4’75 MJ, que és l’equivalent -en benzina- al que necessita un autobús per a recórrer 500 metres en línia recta carregat de passatgers. Això ens atrapa l’atenció per l’adquisició ràpida del concepte.
La sort d’haver fet convergir qualsevol element material dins d’un sistema energètic únic -vegeu, p.e., que els productes alimentaris també duen incorporades les calories i/o joules que aporten a l’organisme humà en els crèdits dels envasos- és la conseqüència de creació d’un sistema universal de mesura basat en l’energia i les seues mesures.
L’explicació matemàtica i física:
L’energia de 4’75 MJ és l’equivalent de 0’13 litres de benzina d’autobús. Si l’autobús consum 26 litres per cada 100 quilòmetres, podem fer la regla de tres senzilla.
Si amb 26 litres de gasoil fem 100 Km en uj autobus, amb 0’26 litres s’hi farà un Km. I amb la meitat, 0’13 litres mig Km, açò és, 500 metres lineals que és l’equivalent de la recuperació i reciclatge d’una llanda de cervesa.
S’imagineu la quantitat de llandes de cervesa que es poden reciclar amb un sol concert musical o un partit de futbol?