Prendre la paraula

jordimartifont

16 de gener de 2016
16 comentaris

Un altre perfil de la nova consellera d’Ensenyament: Meritxell Ruiz, alumna de l’Opus i economista redactora de la LEC

meritxell
Un altre perfil de la nova consellera d’Ensenyament
Meritxell Ruiz, alumna de l’Opus i economista redactora de la LEC

Tancada la nefasta etapa de la consellera Irene Rigau al capdavant de la Conselleria d’Ensenyament a Catalunya, sembla que el nou govern catalunyès ha apostat per la continuïtat en l’àmbit educatiu, almenys si tenim en compte la persona que Puigdemont ha decidit posar al capdavant d’aquesta conselleria, tot i que tothom sempre ens pot sorprendre agradablement i ella pot esdevenir tot el contrari del que fins ara sembla que és… Es tracta de Meritxell Ruiz i Isern, qui ha estat col·laboradora directa de la Rigau i premiada el 2009 amb el Premi Joaquim Xicoy “per haver contribuït a la confecció de la Llei d’Educació de Catalunya”.
No vol ser aquest un article crític sense solta ni volta sobre algú que no conec, tot i que espero conèixer ben aviat, sinó una exposició d’alguns dels condicionants que fan complicada la millora educativa en aquest tros de món,tot veient qui manarà en un àmbit tan sensible i central com és l’ensenyament en un moment en què es construiran les bases de com serà “el nou país” de demà.

La nova consellera és de Reus, nascuda el 1978, de CDC però procedent d’Unió, ha estat membre d’entitats com l’Esbart Dansaire de l’Orfeó Reusenc i la Fundació Pont de Solidaritat. El 2011, va ser nomenada directora general d’Atenció a les Famílies i la Comunitat Educativa de la Generalitat, dins del Departament que dirigia amb mà de ferro davant els sindicats i guant de seda amb els empresaris de l’ensenyament l’exmestra Irene Rigau.

Meritxell no és mestra, ni professora, tot i que algun digital la qualifica de “profe de vocació”. Deu ser que anomenar-se “profe” o mestre encara dóna punts de portes enfora per tal d’estar al capdavant de l’ensenyament d’aquest país. De portes enfora, el que es demana és tota una altra cosa, i ella ho té. Perquè segons el seu currículum, Ruiz és llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses (ADE) per la Universitat Rovira i Virgili, té el diploma d’estudis avançats (DEA) després d’haver superat el primer cicle del programa de doctorat en Economia i Empresa a la URV. A més, la nova consellera ha treballat com a assessora de serveis financers a “la Caixa”, especialitzada en el segment d’empreses (del 2003 al 2006) i la seva tesina tracta sobre El capital risc: una eina de finançament per a les PIMES. Són dades de la Viquipèdia i de la seva biografia oficial com a consellera, per tant entenc que reals segons ella, ja que es tracta del perfil d’una consellera.

Per sort, el seu currículum també diu que va obtenir el CAP, el certificat d’aptitud pedagògica per l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV. I dic que per sort, perquè de les dades donades, aquesta i la que diu que se sent “profe de vocació” són les úniques que garanteixen que Ruiz sàpiga alguna cosa en relació a una aula. Ja sabem que els ultraliberals pensen que tot en el món són negocis i les treballadores som “recursos humans” i que un economista ho pot gestionar tot, però jo no sóc ultraliberal i em posiciono completament en contra que una consellera d’Ensenyament no conegui de primera mà la tasca que fem, des de l’aula, és clar, milers de persones, per tal que infants i joves gaudeixin d’un ensenyament de qualitat. Rigau, almenys, havia estat mestra… tot i que és cert que en el seu cas això tampoc no era garantia de res.

Se’m pot argumentar que Ruiz coneix l’Ensenyament d’aquest país perquè precisament l’ha gestionat al costat de qui més manava. I això, si hi afegim la seva òptica professional d’economista i de gestora d’empreses, encara em fa més por. El seu és un perfil clarament de gestora econòmica, molt en la línia del que demana la LEC a qui intenti tirar endavant un centre educatiu, molt allunyat del que ens cal a les persones que hem estat o estem en una aula. Res a veure amb la pedagogia, molt a veure amb l’economia, capitalista, és clar. I amb la caritat, cristiana, és clar, que és molt lloable a nivell personal però no pot formar part estructural de les polítiques socials sense que ens esmussi el concepte. En aquest sentit, la gestió de les beques menjador que ella portava o l’episodi de “pagar per la carmanyola” són indicatius d’una forma de fer que no soluciona la pobresa sinó que “ajuda” que no es vegi tant, tot i que fins en això les nenes i els nens són vistos més com a clients que com a persones amb drets.

Sense cap mena de dubte, els “amics” del Cercle d’Economia, de la Fundació Blanquerna, del lobby de directors de centres educatius-economistes Axia, de la Universitat Ramon Llull i de qualsevol altra organització empresarial que tingui com a objectiu folrar-se -o ho estigui fent- a costa de l’ensenyament gestionat per la Generalitat de Catalunya, fa dies que no poden dormir pensant en com de bé els anirà el negoci. Ells i els que des d’una ideologia cristiana i ultraconservadora conceben l’ensenyament com la perpetuació del domini de classe d’uns sobre els altres… i Déu , o Escrivà de Balaguer, a casa de totes i tots.

Així és. Qui no dorm tampoc, d’alegria, són els integristes (tal com els anomena Hans Urs von Balthasar) i “la bona gent” (dir-los “secta” comportaria una denúncia que a l’Estat espanyol guanyarien) de l’Opus Dei, veient com una persona formada a les seves aules dirigirà l’ensenyament públic a Catalunya. Sí, perquè la Meritxell va estudiar al Col·legi Aura de la Canonja, un centre de l’Opus que, en quatre anys i segons l’Anuari Mèdia.cat, ha rebut més de 6,8 milions d’euros procedents del pressupost d’ensenyament sense deixar de segregar l’alumnat per raons de sexe. I visca la LEC que ho permet i defensa!

La Meritxell no només va estudiar allà, en una escola ultrareligiosa i ultraconservadora, sinó que se’n sent molt orgullosa, tal com va deixar ben clar en la celebració del 40 aniversari del centre, quan va escriure en el Llibre de Firmes de l’Aura que “Heu estat corresponsables, junt amb la meva família, de la meva formació i creixement com a persona (…) Sovint penso en tots els valors que aquí vaig aprendre, valors humans i cristians com l’esforç, l’exigència, la generositat i el compromís…”

Davant la seva arribada al càrrec, els sindicats d’Ensenyament han reclamat diàleg, un diàleg que la Rigau va negar-se a donar ja que la repetició de diverses mantres l’alliberava de parlar amb els qui, fins i tot en el seu sistema de pensament, són els representants de treballadores i treballadors. Un d’aquests mantres era que la LEC no es podia posar en dubte perquè va ser aprovada “amb un ampli consens social”. Es referia a una àmplia majoria parlamentària però una cosa anava per l’altra i obviava així que aquesta ha estat la Llei d’Educació catalunyesa que més rebuig ha acumulat al carrer i que si s’ha acabat aplicant ha estat perquè, davant la comunitat educativa, s’ha imposat.

La nova consellera ja ha deixat clar que una de les seves prioritats és desplegar la LEC, que per això és criatura seva i -afirmo jo- en l’apartat econòmic és tan semblant a la LOMQE que no sé quins arguments d’aquest tipus farà anar per, tal com defensa el nou govern, no aplicar al Llei del PP a Catalunya, almenys en allò que fa a l’àmbit econòmic.

Tenim pendent el debat de la ILP d’Educació al Parlament i aquest serà un dels primers punts de fricció entre el nou Govern i molts dels sindicats d’educació. Veurem si la nova consellera opta pel diàleg o per aplicar els mateixos mantres que la seva antecessora. I, igual que va fer quan Unió ja no li va semblar una bona opció i es va passar a CDC, esperem que rectifiqui i com a mínim defensi el debat i el diàleg per tal que la Llei d’Educació de Catalunya no sigui només la Llei del Parlament sinó de tota la societat.

Veient d’on ve i com s’ho ha fet els darrers temps en dubto però, segons la seva fe, els miracles són possibles i, segons la meva opinió, tothom pot rectificar. Per un camí o per un altre, esperem que la nova república que albirem no faci l’olor de ciris i de tancat que feia i fa la vella autonomia catalunyesa i lloat sigui Déu! O no…

  1. Estic del tot dacord amb la teva opinio
    Sembla impossible que posem en mans duna persona educada en una secta la formacio dels nostres nens i nenes
    Dic secta per la influencia francesa on lOpus esta considerat com a tal
    Ho trobo a part de totes les consideracions economiques morals socials… Una decisicio desalentadora pel professorat que te ganes de fer alguna cosa positiva a lescola

    1. Abans de tot, dir que a França l’església on em congrego l’Assemblea Nacional la té definida com a secta (Molt lliurepensadors, però a l’hora d’etiquetar als altres, se’ls cau la careta). Malgrat l’adjectiu de les autoritats, és una entitat legal que no s’amaga, i fa les coses a la cara.
      Un altre exemple d’autoritarisme absurd: a Alemanya, a l’església de la ciencologia (o com s’anomeni) la tenen prohibida, així com també una pel·lícula sobre la biografia del seu fundador protagonitzada per John Travolta. A vegades, és vergonyant voler ser més papista que el papa…

      No sóc partidari de l’Opus Dei, però trobo un prejudici desqüalificar a algú pel lloc on ha estudiat. O pel que pensa. Deixem actuar, i aleshores examinem; no posem la tirita abans d’hora, que molts cops pagen justos per pecadors. Fins i tot, penso que el professorat que treballa a institucions educatives pertanyents a alguna entitat religiosa poden tenir ganes de fer alguna cosa positiva a lescola i amb l’alumnat (malgrat que penso que l’escola no és el lloc principal per educar, que tindria de ser la família. L’escola tindria de ser, principalment, un lloc per adquirir coneixements).

      Sóc de l’opinió que les sectes (tal i com molts volen fer entendre a la civilització occidental) no existeixen. Existeixen les persones i els comportaments sectaris, que són a tot-arreu (també a les universitats i a organitzacions polítiques i sindicals que es fan dir “llibertaries” o “anarcosindicalistes”). I existeixen, clar, les organitzacions o persones amb finalitats delictives.

      Atentament, i bona setmana

    2. Perfecte, com tot és bo espero que aviat tinguem a l’equivalent de Goebbels, doncs tindrien el mateix dret que qualsevol altre i no són tan diferents de l’Opus.

    3. No és cap mal que hagi estudiat en un col·legi de l’Opus Dei. Això nio desqualifica a ningú, i el comentari precedent on diu que a França és considerat una secta, voldria saber on és escrit, en quin document oficial de la República Francesa se’n fa esment en aquest sentit, perquè si fós així estaria prohibit, i no ho està. De fet, acabo de consultar la Wikipédia en francès, i no ho afirma, tampoc.
      Sembla que en aquest país l’únic que escandalitza és l’Església. Avui serà l’Opus Dei, demà seran ordes religioses d’ensenyament, passat demà altres temes. Un alter tema és el comportament personal de persones concretes, però igual a com hi ha bons capellan i mals capellans, o bons cristians i mals cristians, hi ha bons polítics i mals polítics, independentment de la seua orientació, esquerrana, dretana, catalanista, unionista…
      Per què no es fan servir arguments contrastables, com per exemple, que la qualitat educativa és bona o dolenta, i per què…
      El més fàcil és dir mentides o mitges veritats, que molts cops és com dir mentides. Pel que aquest article el trobo fora de lloc.

    4. Perdoni pel retard en la resposta.

      El document oficial de l’Assamblea Nacional de França sobre les sectes: [cercar “adventista”]
      http://www.assemblee-nationale.fr/rap-enq/r2468.asp

      La pàgina oficial de l’Església Adventista del Setè Dia a França i altres països francofons:
      http://www.adventiste.org/

      Com pot veure, malgrat que a França alguns la considerin una secta (a l’Estat espanyol, molts organismes privats i organitzacions privades “anti-sectes” [sic] també ho fan) l’Església AdSD no té prohibides les seves actuacions.

      Atentament, i bona setmana

  2. Fa anys que conec la Meritxell i us asseguro que el seu pensament i maneres de fer no tenen res a veure amb la gent de l’Opus. i us escriu una persona antiOpus total. Ella simplement hi va estudiar i tant ella com la seva família són d’un tarannà totalment obert i dialogant. sense fisures.
    Si us plau, deixeu-vos de prejudicis i parleu més endavant quan tots vegem la tasca que fa, però donem-los una mica de temps!!!
    Moltes gràcies,

  3. 1. Per als matacapellans tota ocasió és bona, lícita i convenient per a malparlar de qualsevol que no sigui, o faci, el que ells fan.
    2. Pensava que hi hauria 100 dies de gràcia… doncs no: estocada on fa més mal.
    3. L’il·lustre blocaire cupaire encara no ha donat cap alternativa a la persona ni a la política. Ben fet! Construïm país, construïm un Estat… canya i cops de bastó!
    4. L’opus és una secta i la cup no. Per tant, l’opus és dolent i la cup són bons. Els lectors del bloc són tontos o què?
    5. En fi, critica que alguna cosa queda. Però per a un Estat nou tots fem falta. Si aneu escampant merda d’aquesta manera i estigmatitzant les persones d’questa manera no hi veig gaire recorregut al tema. Ja t’ho faràs, nen.

  4. Ara es veu que si ets creient no ets apte per gestionar i dirigir res, ets un “ultra”. Suposo que només tenen dret a manar i gestionar els que tenen el carnet d’esquerres, una altre tipus de secta.

  5. És un escrit que traspua un ressentiment “de classe” i un sectarisme neomarxista sorprenents. Amb aquesta ideologia tancada i obtusa aquest país no podrà construir res. Sembla mentida fins a quin punt, encara avui, s’estenen els tentacles del lamentable pensament comunista; després de totes les desgràcies q ha provocat…

    1. Però veig que el Sr. Jordi Martí no ha respòs amb cap tipus d’argument a les observacions fetes precedentment, només aquella que li ha semblat ofensiva… potser cal no ser dogmàtic. Salutacions cordials.

  6. Així m’agrada, criticant una persona pels seus valors i prejutjant tot el que pugui fer. No teniu remei. Voleu dir que la sectària és ella?

  7. Estic completament d’ acord amb l’ article, què es pot esperar d’ algú que ha col.laborat amb aquesta abominació putrefacta de llei educativa i que encara rep un premi per fer-ho?
    Estem arribant a uns límits en que si no tornem a organitzar-nos com ho varem
    fer als anys 80 i no plantem cara a aquest miserable neoliberalisme, la nostra professió es denigrarà i s’ enfonsarà cada cop més, fins al punt de desterrar qualsevol aparença de democràcia de les nostres aules.

  8. M’indigna i m’entristeix la mala bava que desprèn aquest escrit, a banda dels arguments sobre l’educació.
    Se’t veu massa el llautó, noia. T’ho diu un militant de tota la vida, ex-votant que ja no creurà mai més en el vostre discurs destructiu.
    Digues-li al Montoro i a tota la colla de l’Estat ehpanyol, els de dretes i els de la suposada “nova esquerra” que només ens vol derrotats i silenciats.
    Lluita per marxar d’aquest estat putrefacte que s’emporta la nostra suor per mantenir els seus cadàvers. Segur que així no haurem d’arreplegar les molles i tindrem més diners i els podrem exigir als que ara només fan de purs gestors.
    Unim-nos per alliberar-nos d’aquestes cadenes.
    (M’he ficat en tot això de la Turuta i la moneda social i m’ho miraré però si hi veig sectarismes i desqualificacions, t’asseguro que m’esborro)
    Independència, i ben feta!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!