VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

28 de desembre de 2012
0 comentaris

Balanç Recoder

La formació del segon govern Mas, ahir mateix, ha comportat l’anunciat cessament del conseller Lluís Recoder, a petició pròpia. Han estat dos anys justets al capdavant del Departament de Territori i Sostenibilitat. Moment, doncs, de fer un balanç de la seva gestió en matèria de transport públic, del que s’ha fet i del que ha quedat per fer.

Continuen les obres de la faraònica línia 9 (i 10) del metro. Els trams de Collblanc a Zona Franca i l’Aeroport podrien entrar en servei, Deo juvante, el 2014. El trajecte central de la línia, ja veurem quan. Segueixen en projecte, o sigui en llista d’espera, els trams Feixa Llarga-el Prat i Fondo-Badalona Centre (línia 1), Sant Antoni-Parc Logístic (línia 2), Zona Universitària-Sant Feliu de Llobregat (línia 3) i la Pau-Sagrera (línia 4). L’agraït capítol de tallades de cinta és bastant curt: l’estació Santa Rosa (línia 9), millores als vestíbuls de la Torrassa, Arc de Triomf i Selva del Mar, adaptació de Virrei Amat a persones amb mobilitat reduïda i urbanitzacions dels entorns de Pompeu Fabra i Singuerlín.

Pel que fa al Metro del Vallès, continuen les obres de perllongament entre Sabadell i Ca N’Oriac, i Terrassa i Can Roca. El perllongament a Castellar del Vallès, el tram Reina Elisenda-Sant Joan de Déu, la connexió amb el Metro del Llobregat i la cua de maniobres de Plaça Catalunya continuen sent bells propòsits que, algun dia, poden ser realitat.

El ferrocarril de la Pobla de Segur, competència de la Generalitat, ha patit una greu tisorada, en forma de reducció de serveis diaris (de 3 a 1 Lleida-la Pobla de Segur i de 8 a 4 Lleida-Balaguer). L’anunci de la compra de dos nous combois per a la línia intenta compensar tan dràstica mesura.

No són millors les notícies que arriben des de l’àmbit del tramvia. Les retallades de l’Autoritat del Transport Metropolità han provocat l’adopció d’una ERO a l’empresa concessionària i la duplicació del temps d’espera entre servei i servei (de 8/16 a 16/40 minuts) en un mitjà de transport que, convé que se sàpiga, ha augmentat la seva demanda d’un 1,29 %.

En fi, han quedat també en el calaix de “pendents” els tres projectes ferroviaris de l’era Nadal: l’eix transversal Girona-Lleida, la línia orbital entre Sitges i Mataró i la connexió entre Barcelona i el Vallès amb un túnel a Horta.

Dos anys és un període extremadament curt i els pocs recursos s’han hagut de destinar a prioritats socials més urgents. De manera que la valoració que es pugui fer de la gestió del conseller Recoder no pot ser en cap cas negativa. Esperem que el seu successor, Santi Vila, amb més temps per davant i amb una situació econòmica progressivament sòlida pugui usar les tisores de tallar cintes amb més ocasions que fins ara.

[Imatge: www.elsingulardigital.cat]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!