ambFilosofia

Joan Juhé. Lectures i Reflexions

Publicat el 15 de juny de 2015

Problemes que fan dolent el liberalisme.

Acceptàvem en un altre apunt, Liberalisme (1), seguint a JS Mill, que:

  1. La bona societat és aquella en què els individus assoleixen la màxima felicitat possible.
  2. La llibertat individual és un dret polític fonamental (OnL-1.14) , ja que com que l’autodesenvolupament és essencial per a la felicitat individual, no hi ha felicitat sense que hi hagi prèviament llibertat.

Aquesta llibertat individual per poder ser real demana la creació i l’impuls del mercat, ja que és el mercat qui permet efectivament l’individu triar entre les diverses alternatives que se li ofereixen. El mercat, doncs, no és primer, sinó derivat, com a millor instrument per aconseguir els objectius-valors.

Resulta, a més, que avui dia hem de conviure amb una economia de mercat i no es veu pas un canvi de radical de model a la vista.

Acceptem, doncs, el mercat i l’implementarem com a primera opció per regular les relacions econòmiques d’intercanvi sempre que s’adigui als dos principis dels quals es deriva: felicitat i llibertat (deixarem de moment una discussió aprofundida d’aquests conceptes). Hi ha àrees econòmiques on el mercat no porta a aquests objectius i llavors quedaria èticament invalidat?

 

Classificarem els problemes que pot presentar un mercat per assolir la llibertat i la felicitat en quatre grups:

Efectes emergents. Exemple: La llibertat d’us massiu de l’automòbil privat en les ciutats condueix a col·lapses circulatoris que dificulten greument la meva llibertat de circulació.

Externalitats. Exemple: L’us massiu de l’automòbil privat en les ciutats provoca problemes en la qualitat de l’aire que afecten la salut de tots, que l’usuari de l’automòbil no paga, i afecta la felicitat d’altres persones.

Dificultats d’informació. Exemple: El consumidor quan llegeix els additius afegits a un producte, per avaluar-los, hauria de tenir coneixements de medecina, de química, … cosa que no té i el portarà a decisions de consum errònies que afectaran la seva salut (felicitat).

Formació alienada de les necessitats. La imitació, la moda, la propaganda, els amics idiotes, l’agressivitat, l’explotació, …, poden donar lloc a preferències gens respectables que faran l’individu interiorment no-lliure.

 

En un proper apunt analitzarem els àmbits més conflictius on aquests problemes del mercat requereixen una intervenció correctora dels poders públics o simplement el fan inadequat, dolent.

 



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Ètica per Joan Juhé i Mas | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent