ambFilosofia

Joan Juhé. Lectures i Reflexions

L’home del mercat és la causa profunda de la corrupció en el sistema

El règim de la Segona Restauració Borbònica ha estat propici a la corrupció, tant econòmica, utilitzant les institucions i el poder de l’Estat per enriquir-se, com política, parlant de democràcia però practicant oligarquia.
Ja vèiem en un altre apunt, El delicte fiscal en la Segona Restauració Borbònica., una anàlisi sociològica de les condicions socials que faciliten i expliquen la presència generalitzada de la corrupció.
Tanmateix, seguint Plató, hem de considerar que un sistema corrupte va de bracet amb una determinada ànima (compost de desitjos, sentiments i raons) individual que el fa possible. És a dir, un sistema polític de mercat, com l’actual, va acompanyat per l’home del mercat. L’home del mercat és la causa profunda de la corrupció en el sistema.
Com és l’ànima d’aquest home del mercat?
Per començar, seguirem l’obra de C.B. Macpherson, La teoria política de l’individualisme possessiu. Els supòsits filosòfics de l’individu possessiu (l’home del mercat) propi del liberalisme poden resumir-se en set proposicions, de les quals avui en presentarem tres (que analitzarem amb més detall, i compararem amb el ciutadà, en un altre apunt):
I) Allò que fa pròpiament humà un ésser humà és el fet de ser lliure de la dependència de les voluntats dels altres.
II) La llibertat de la dependència dels altres significa llibertat de qualsevol relació amb els altres excepte aquelles relacions en les quals l’individu entra voluntàriament pel seu propi interès

D’aquestes dues proposicions més la definició de “propietat” com a dret exclusiu sobre una cosa és dedueix que:
III. L’individu és essencialment el propietari de la seva pròpia persona i de les seves capacitats, per les quals res no deu a la societat.

Al costat d’aquestes creences l’individu pot tenir pensaments d’ajuda cap als altres, però sempre sense posar en qüestió la seva propietat.
De la proposició III) se’n deriva el dret a assegurar la meva propietat davant de la societat. Més i tot, aquest home del mercat es considerarà en el dret d’actuar amb aquesta propietat al marge de qualsevol societat.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Ètica per Joan Juhé i Mas | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent