Les proclames del govern espanyol que anuncien un sistema escolar on s’introdueix ben aviat l’anglès com a llengua vehicular són tramposes. L’anglès és un veritable cavall de Troia per assegurar el castellà com a llengua vehicular en tot l’Estat i trencar el model d’escola catalana i els programes d’immersió lingüística. Ningú, des de la pedagogia, pot afirmar que la introducció de l’anglès des de l’etapa infantil o convertir-lo en una llengua en la que es puguin fer les classes de ciències o història a Primària i Secundària, comporti res de positiu. Una escola no pot ser multilingüe, ha de tenir una llengua troncal, organitzadora de tot l’ensenyament i assegurar l’aprenentatge d’altres llengües, també necessàries. Aquest aprenentatge no pot basar-se en compartir l’espai simbòlic de la llengua pròpia ni es pot fer una relació directa entre hores i resultats, ja que l’aprenentatge de les llengües depèn més del mètode i, sobretot dels recursos que s’hi destinin ( ratios, atenció personalitzada, materials adequats, activitats complementàries, etc). Posats a aprendre llengües a l’escola espanyola, mai no s’ha plantejat la necessitat que tothom sàpiga,com ho fan els nens i nenes catalans, com a mínim dues de les llengües oficials als diferents territoris de l’estat. Des de la perspectiva d’Estat seria més útil que no pas l’anglès per a molta gent, milloraria no només una cosa tan ambigua com el mutu coneixement o la convivència sinó aspectes pràctics d’oportunitats i capacitats laborals i mercantils, per exemple. Si no s’ho plantegen, traint el que semblarien els seus interessos objectius, és perquè hi ha un obstacle, un tap, conceptual que els ho impedeix: la consideració dels castellà, o espanyol, com una llengua pel damunt de les altres, que es pot equiparar a l’anglès – llengua de prestigi i de relacions internacionals- però mai amb el català o el gallec .
(Avui, en el 150 aniversari del naixement a Manacor d’Antoni Maria Alcover, creador del “diccionari català-valencià-balear.”)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!