Josep M. Cervelló

llibreta de camp

2 de febrer de 2012
Sense categoria
0 comentaris

Trilingüisme: un cavall de Troia contra la immersió i l’escola catalana

Les proclames del govern espanyol que anuncien un sistema escolar on s’introdueix ben aviat l’anglès com a llengua vehicular són tramposes. L’anglès és un veritable cavall de Troia per assegurar el castellà com a llengua vehicular en tot l’Estat i trencar el model d’escola catalana i els programes d’immersió lingüística. Ningú, des de la pedagogia, pot afirmar que la introducció de l’anglès des de l’etapa infantil o convertir-lo en una llengua en la que es puguin fer les classes de ciències o història a Primària i Secundària, comporti res de positiu. Una escola no pot ser multilingüe, ha de tenir una llengua troncal, organitzadora de tot l’ensenyament i assegurar l’aprenentatge d’altres llengües, també  necessàries. Aquest aprenentatge no pot basar-se en compartir l’espai simbòlic de la llengua pròpia ni es pot fer una relació directa entre hores i resultats, ja que l’aprenentatge de les llengües depèn més del mètode i, sobretot dels recursos que s’hi destinin ( ratios, atenció personalitzada, materials adequats, activitats complementàries, etc). Posats a aprendre llengües  a l’escola espanyola, mai no s’ha plantejat la necessitat que tothom sàpiga,com ho fan els nens i nenes catalans,  com a mínim dues de les llengües oficials als diferents territoris de l’estat. Des de la perspectiva d’Estat seria més útil que no pas l’anglès per a molta gent, milloraria no només una cosa tan ambigua com el mutu coneixement o la convivència sinó aspectes pràctics d’oportunitats i capacitats laborals i mercantils, per exemple.  Si no s’ho plantegen, traint el que semblarien els seus interessos objectius, és perquè hi ha un obstacle, un tap, conceptual que els ho impedeix: la consideració dels castellà, o espanyol, com una llengua pel damunt de les altres, que es pot equiparar a l’anglès – llengua de prestigi i de relacions internacionals- però mai amb el català o el gallec .

Però tampoc volen perdre’s en una confrontació,  que saben que pot tenir molt de sentimental – en el sentit més positiu de la paraula-  entre el castellà i les altres llengües que també anomenen espanyoles ( no sé que dirien els meus amics de Perpinyà d’això!) que afirmés més, si cal, el carácter impositiu del castellà com a única llengua que la Constitució proclama oficial i obligatòria. L’estratègia és la introducció de l’anglès, comptant amb l’acceptació social d’una llengua que tothom veu com a important al món, encara que la majoria no la necessitarà en la seva vida quotidiana. Si arribem a  la conclusió que cal fer de l’anglès una llengua vehicular, més enllà dels espais per al seu propi aprenentatge formal, per què no el castellà?. És així que sense haver solucionat el problema del contacte desigual entre dues llengües  se’ns planteja l’introducció d’una tercera: triple salt mortal sense xarxa!. Al País Valencià o a les Illes el tema pot ser encara més grotesc, o a la Franja de Ponent, on l’anglès tindrà més reconeixement que la llengua pròpia patuetitzada. Vist el bilingüisme com un problema s’introdueix  el trilingüisme i, cercant oficialment la igualtat s’iaprofundeix més en la discriminació.  Si l’escola a Guadalajara ha de ser bilingüe castelà/anglès i la de Tortosa ha de ser trilingüe català/castellà/anglès vol dir, seguint els seus raonaments, que en el repartiment d’hores els segons no en tindran tantes d’anglès com els primers i no sortiran tan ben preparats. En el fons es vol destacar que el català és un inconvenient, una pedra a la sabata, fins i tot per als seus mateixos parlants. Hi ha llengües de primera i llengües de segona, i d’aquí deriva que també han d’haver ciutadans de primera i de segona.

(Avui, en el 150 aniversari del naixement a Manacor d’Antoni Maria Alcover, creador del “diccionari català-valencià-balear.”)

Bon dia, Sant Boi ( 1)
28.05.2007 | 11.13
A Sense categoria
Fets i no paraules
19.04.2007 | 10.15
A Sense categoria
La nació com a projecte
28.09.2009 | 10.26
A Sense categoria

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.