marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

23 de gener de 2015
0 comentaris

L’INSTITUT D’ESTUDIS EIVISSENCS I LES OBRES DEL PORT D’EIVISSA

L’Institut d’Estudis Eivissencs, entitat que nasqué amb la finalitat de protegir el patrimoni natural i cultural de les Illes Pitiüses (vindicant en primer lloc la llengua pròpia, el català), manté una postura molt crítica amb les obres projectades i que ja s’executen al port d’Eivissa. Per això, ha emès el document següent que bé mereix la màxima difusió.

OBRES AL PORT
L’inici de reforma del port d’Eivissa per part de l’Autoritat Portuària (APB) ha set rapidíssim. Treure el projecte a licitació, adjudicar-lo i començar les obres s’ha fet en temps rècord.

Mentrestant, l’APB ha fet cas omís dels informes negatius de la Comissió del Pepri de l’Ajuntament d’Eivissa, la Ponència Tècnica de Patrimoni del Consell (de la qual en forma part l’IEE) i el Col·legi d’Arquitectes, i ha posat en marxa el projecte amb fúria destructiva: no s’han salvat ni les terrasses dissenyades per Erwin Bröner.

Entre les excuses vàlides, ateses les discrepàncies entre institucions sobre les línies divisòries marítimes de l’entorn de protecció del conjunt històric de la ciutat d’Eivissa, s’han recolzat en un discutible informe del Ministeri de Cultura, quan el més important era un racional i raonable consens amb institucions públiques, escoltades entitats professionals, culturals i ciutadanes. Moguts per la prepotència que caracteritza l’Autoritat Portuària de Balears, no s’han molestat ni tan sols en conèixer l’opinió de la UNESCO i repassar els seus informes, imprescindibles per atendre l’obligada recomanació de Patrimoni Mundial de respectar la façana marítima de la ciutat d’Eivissa en totes les panoràmiques visuals.

Arribats a aquesta situació, demanam fermament a les institucions illenques no permetin disbarats, uns ja executats, altres per executar. Construir pantalans al mirall d’aigües per amarrar-hi megaiots, construir edificacions desmesurades a llocs sensibles, sembrar palmerals d’Elx a les andanes, omplir els espais de pèrgoles poc estètiques i privatitzar espais públics, s’ha d’evitar.

Necessitam obres al port per dinamitzar el comerç local de la Marina, per l’ús i gaudi públic, per ratificar els valors històrics i patrimonials de l’indret. Tot el que signifiqui alteració física o visual de la façana marítima és i serà condemnable i ho pagarem car.

El debat sobre si la línia de protecció del conjunt històric de la ciutat d’Eivissa va arran de mar no hauria d’haver existit: consens, protecció i racionalitat haurien d’haver set, haurien de ser ara, els criteris prioritaris en les obres executades o per executar al port d’Eivissa.

Jordi Salewski
Encarregat d’informació i relacions de l’IEE


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.