Observar, llegir, escriure

Canvi climàtic, crítica literària, ciència, consciència social, des del Camp de Túria.

8 de febrer de 2016
3 comentaris

“Jonàs”, d’Isabel-Clara Simó: la descoberta que t’enfronta a la societat tradicional.

A Isabel-Clara Simó ja la llegia durant el meu pas per la Universitat de València (1972-1977), en el setmanari Canigó que aleshores ella dirigia. Recorde que de bon començament no m’era una escriptora fàcil, però hi tornava sovint a tastar les seues obres fins que un bell dia esdevingué una escriptora de casa, de “culte” per a mi. Quan fa poques setmanes vaig saber que tornava a publicar i, a més, amb un guió centrat en la descoberta de l’homosexualitat, ja frisava per llegir-la, per retrobar-la en els seus nous personatges, en els seus diàlegs, en els crits de vida que transmet.

Es tracta de “Jonàs”, editada fa unes poques setmanes per Edicions 62, a la seua col·lecció “El balancí”, on fa el nº 748.

portada_jonas_isabel-clara-simo-monllor_201510260922“Jonàs” és una novel·la psicològica sobre el pas traumàtic de la joventut a la maduresa, sobre la desclosa a la sexualitat i a l’amor d’un home neuròtic i sensible, personatge central, marcat pel menyspreu familiar, reclòs en l’estudi fins a l’inici de la trama, la qual ens el situa en un viatge post-llicenciatura a Nova York, que hi esdevé iniciàtic, quan es troba en Jonàs i cau retut al seu encanteri, una “atracció fatal” cap a qui representa l’“àngel caigut”. Una passió boja que l’allibera i l’atrapa alhora (“passió també és passivitat” diu al llibre) dins d’un món nou, impensable abans per a ell. Malgrat que no falten els moments durs, esquerps, cantelluts… que sempre trobe als relats de na Isabel-Clara Simó; també, com sempre, retrobe el seu geni d’escriptora de mena: un ordit, una composició i un estil que t’enganxen i et mantenen l’interès fins al final.

Però, a més de les emocions que et desperta, de la possible identificació amb algun personatge o situació, el relat t’obri portes i finestres a la raó, complement necessari perquè una obra assolesca l’excel·lència per a un lector d’assajos com sóc; sense oblidar les referències a la millor literatura i l’encertada ironia de les notes a peu de pàgina, que contrapesen el to dramàtic de la narració.

Mitjançant les paraules dels seus personatges, ens alerta i ens desfà malentesos als qui no tenim la fina sensibilitat, típicament femenina, per destriar el gra de la palla en jutjar els sentiments i les actituds dels altres o de nosaltres mateixos:

“Jo era bo? No: no és el mateix ser la víctima que ser bona persona. Alguns, enduts per la compassió, ho confonen.

[…] ser afectuós… equival a esperar afecte.

Hi ha gent com jo: patim. Necessitem amor i no l’obtenim. I si n’obtenim una engruna, esdevé una necessitat. Som els neuròtics.”

Ens obre la ment per poder copsar que la tan lloada família tradicional, heteropatriarcal, és una institució que, segons qui, com o quan, pot arribar a ser ben perversa; mentre que d’altres models de família, sense llaços de sang, poden arribar a ser un oasi d’afecte i d’ajuda mútua:

Etica“La institució més perversa que hem ideat és la família. La família és el nom que agafen les bandes mafioses, i la família és el nom mel·liflu que l’empresari dóna a l’empresa i als salaris miserables que paga. La família és la justificació de tota barbàrie dretana, és la seva pedra filosofal, el seu passaport per cometre qualsevol infàmia, des de lapidar dones fins a penjar homosexuals a la forca. És la coartada de les religions, envoltades totes de màgia i de superstició. La família és la font de totes les neurosis, la negació de la individualitat, el camí més còmode per socialitzar els ciutadans manllevant-los la facultat de pensar per ells mateixos.

[…] Un pare amargat. Un espòs despitat. Un home que aboca les neures sobre la seva indefensa família, Un cas com tants. El món en va ple. Maleïts els qui fan patir les seves criatures per les seves deficiències!”

Ens posa de peus a terra fent-nos conscients que la mística és, tot i que vàlida per qui la tria o s’hi veu empès, un succedani de la vida, quan aquesta no es pot o no es vol fruir en tota la seua plenitud, amb tots els cinc sentits, amb la ment, però sobretot amb el cos:

“Quan ell s’adorm sé que la felicitat no és un concepte abstracte, sinó que és tangible. I que la mística és una estafa. Equival a col·locar-se sense esnifar. “Què faré jo de lo vostre cor sense lo cos”, diu la reina, a Tirant. No hi ha res més que allò que els sentits marquen. Som criatures carnals, no conceptes. Les religions […] són una criaturada per refer-nos de les ferides que fa la vida. Això és tot.”

Ens dóna un colp de mà als qui volem fer entendre, a contracorrent, que aquest sistema de representació política que ens volen vendre com a democràcia és un frau com una seu de gran:

“I veig i escolto polítics, alguns carregats de bona fe i d’altres d’astuts. Observo que hi ha una democràcia ornamental i uns parlaments ornamentals, perquè les diferències entre rics i pobres no minve[n] en un sistema més just [?] de govern…”

Sense oblidar la seua defensa radical d’una sexualitat lliure i joiosa front a una societat massa poruga, repressora i conservadora.

Totes aquestes llums s’albiren també entre les escletxes d’aquest “Jonàs”, que una mica bastant m’ha “robat el cor” i que us recomane des d’ací.

Gràcies, Isabel-Clara, i bona lectura a tothom!


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Els comentaris sobre la familia [“heteropatriarcal”] i les “religions” crec que s’han fet no tenint en compte el context humà. Hem de partir de la base que res humà és perfecte, i que com humans som pecadors/fallem, malgrat les bones intencions que tinguem.
    No és pot negar que la familia [“tradicional i heteropatriarcal”] ha estat historicament font i ajut per a les persones.
    Si descontextualitzem les expressions cultuals humanes, estarem fent un discurs només apte per a teatres de titelles carnavalesques (que a vegades el discurs “trencador” de segons qui sembli desitgi fer).

    Atentament

    1. Gràcies per la resposta.

      Vagi per endavant el recordatori que les frases que he triat del llibre són expressades per alguns dels seus personatges; no són necessàriament l’opinió de l’autora.

      La meua constatació envers la família heteropatriarcal, la tradicional, és que pot arribar a ser perversa, no que ho sigui de mena, ni de bon tros.

      El que passa és que la meva experiència personal i la de bona cosa de gent que conec en aquesta qüestió abona la imperfecció d’aquesta associació humana natural que anomenem família. Constato el mal que poden fer les “neures” dels pares, tot i la seua millor intenció educadora, quan apliquen la limitada saviesa que la vida o les circumstàncies els han donat. Això sense entrar en els nombrosos casos en què hi ha intencions perverses i escandaloses (vostè ja m’entén).

      Si desproveïm d’ideologia la reflexió, la qual cosa reconec difícil, ens trobem la dura realitat, començant per un mateix, tot i l’estima, la comprensió i la compassió envers els pares, que ens han donat tot allò que millor han pogut o sabut per nosaltres.

      El valor d’aquestes frases que he triat és que ens fan pensar, ens treuen de la comoditat de les coses apreses sense esperit crític, típicament quan encara érem nens.

      Aquesta crítica de la família “estàndard” (en allò que pot tenir de dolent) no és pas per fer un pretès discurs “trencador” o “modern”, sinó per mostrar honestament una realitat que afecta massa persones; una situació de tons grisos que ens esperona a millorar-la cada dia. I també per rompre una llança per les altres famílies no tradicionals, que es formen de grat o per força i que mereixen el mateix respecte i un lloc a la societat en igualtat de condicions.

      Salut i bon dia!

    2. Molt d’acod amb vostè sobre el respecte que han de tenir totes les persones i les decisions que prenguin en la relació amb els altres (el que no treu poder rebre critiques, encara que aquestes sempre seràn esbiaxades però no per això forasenyades).
      Però és important que el “rompre una llança” per les altres famílies o maneres de conviure no representi “un cop de garrot” a la “familia tradicional”. D’experiències dolentes on la dona (o qualsevol persona del nucli relacional) pateixi opressió i maltractaments tant es pot donar a les famílies patriarcals com a les comunes on l’anomenat “amor lliure” sigui el model.

      Atentament, i gràcies per la seva paciència en la lectura dels meus comentaris (a vegades massa “pessats”).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.