La primera edició (1988), com és evident per la quantitat d’edicions que se n’han fet, fou un èxit i havia estat Premi Xavier Romeu de Monografies per a l’Ensenyament 1986. Va ser una obra de referència per a molts dels docents que tot just començàvem a fer classe, per introduir la sociolingüística en els nostres centres educatius (una tasca, per cert, encara incompleta, malgrat el que es pensi el ministre Wert).
Però, com dèiem, el llibre és també de total actualitat, perquè, en una nova edició, convenientment corregida, esporgada, amb nous exemples, noves temàtiques, nous conceptes…, aquesta obra ens ajuda a trobar respostes sobre la situació de la nostra llengua, a explicar-nos una realitat que tot ciutadà d’aquest país hauria de conèixer i entendre (sobretot per no ser manipulat per aquells qui ens voldrien desapareguts com a llengua, com a poble, com a país o per aquells que no s’han acabat mai de creure la llengua).
(…)
Certament, per als qui érem joves el segle XX, i crèiem que encara era possible salvar el català, malgrat polítiques que vèiem com a massa toves i poc clares, malgrat que mai no s’impugnés l’ús del castellà, el nou horitzó que (sembla que) serem capaços de crear per a Catalunya (i esperem que per al conjunt dels Països Catalans) ens permet albirar un futur per a llengua (malgrat -i ja en porto uns quants, de “malgrats”- les renúncies abans d’hora que estem llegint aquests dies).
Sigui com sigui, Jordi Solé ens aporta arguments per entendre què és la sociolingüística, com són i han estat les actuacions contra el català, què impliquen conceptes com el de bilingüisme, diglòssia, substitució lingüística, integració/assimilació lingüística, conflicte lingüístic, minorització lingüística, normalització lingüística, com s’ha d’entendre el paper de la variant estàndard i dels dialectes (possiblement l’únic punt on discreparia d’algunes afirmacions de l’autor), ens facilita dades sobre el coneixement i ús del català i articles que ens poden ajudar a entendre més (als nostres joves i a nosaltres mateixos) la situació de la nostra llengua…
En definitiva, un llibre útil, molt útil, per als nostre joves, per als nostres professors (que haurien de saber explicar aquestes temes a classe), però també per a tothom qui vulgui estar mínimament informat sobre el procés sociolingüístic que ha viscut i que viu la nostra llengua, i, sobretot, que vulgui saber com podem continuar existint com a comunitat lingüística…
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!