Araceli Banyuls, “Cançó de bressol”, Adés i ara, 1978, Auvi
La mort de la seua primera filla als tres mesos d’edat inspirà en Estellés alguns dels poemes més commovedors de la poesia catalana contemporània, incloent-hi el bellíssim cant III del Coral Romput. De tots ells, la “Cançó de bressol” que obria el poemari La nit (1956) i encapçalava el primer volum de les seues obres completes (Recomane tenebres, 1972) és, sens dubte, el més punyent i entendridor, l’estampa exacta del pantà la desolació: “Jo tinc una Mort petita / i és, d’allò meu, el més meu. / Molt més meua que la vida, / amb mi va i amb mi se’n ve”.
Celdoni Fonoll en féu una bonica musicació, precedida del recitat d’un fragment de “Papers inèdits d’X.X.X:” —No em deixes mai, pensament de la Mort…—, que enregistrà repetidament: He heretat l’esperança, 1978; Recital 1000, 1984; Per un petó, 1998. Però sempre he preferit la lectura més visceral i empàtica que ens regalava Araceli Banyuls en el seu esplèndid primer disc de llarga durada, un disc on barrejava el cançoner popular amb repertori de nova composició i que preserva, encara avui, el nervi feréstec i genuí que expedia en els seus inicis la cantautora saforenca.
Remigi Palmero i Bon Matí, “Plens de sol de bon matí”, Humitat relativa, 1979, Pu-put!
Si haguera de triar una cançó només de tota la nostra producció musical, una només, consideraria molt seriosament escollir aquesta meravella que centellejava per damunt d’una col·lecció de cançons inoblidables —“Veles en la mar”, “Ràdio Alger”, “Cançó de festa”, “Angelets”— en un disc que hauria d’ocupar un lloc preeminent en totes les discoteques del país.
Remigi Palmero en absolut estat de gràcia, acompanyat dels seus aleshores inseparables Bustamante i Tico Balanzà, musica i arranja un breu poema inclòs a la secció “Festes de la novençana” del poemari Primera audició (1971) —“una mena de cançoner”, en paraules del propi Estellés, que començà a escriure el 1955 i que publicà perquè “potser tinga, si més no, alguna i rara curiositat”. Es tractava, però, d’una reeixida temptativa d’eixamplar la seua paleta expressiva, capriciosa en les formes i fresca i vitalista en la dicció. Una frescor i vitalitat encomanada de forma irresistible a la música de Remigi que es contorneja seductora tot insinuant de bon començament la rumba que a la fi resoldrà la cançó.
Nelo Sorribes musicà la secció completa en un to bastant diferent —“Festes de la novençana”, Somnis insomnis, 2004—, orfe de la llum que entra per tots els racons del tema de Remigi. I els Terminal Sur de Miquel Gil, per la seua banda, reciclaren la melodia original amb una altra lletra —“De mañana”, Viajero, 1988— en una cançó que no desentonaria en algun dels primers discos d’El Último de la Fila.
(continuarà)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Gràcies per aquests dos apunts sobre poemes musicats d’Estellés.
Açò s’hauria de recopilar en algun disc, no cregueu?