LA VILAFRANCA FIRAIRE

Deixa un comentari

Les fires i els mercats a Catalunya han estat des de sempre un element de cohesió de la nostra col·lectivitat, a més de pilar fonamentals per a l’intercanvi i per a la relació, decisius en un país com el nostre, amb una geografia més aviat accidentada.

La fira local no era solament un lloc i una data de trobada per als negociants, sinó també un punt de referència per al qui havia de pagar una renda, un cens o un deute privat i necessitava un lloc i una data fixos, per exemple per fer efectiu el dot d’una noia. Aquest inveterat costum imposava que les fires agermanessin activitats tan radicalment contraries com són els negocis, les festes i els festeig.

Vilafranca, situada en el punt de confluència de la Via Francesa amb les d’Aragó i Valencia havia estat una de les viles de Catalunya de més renom per l’abundància de mercats i fires que s’hi celebraven. La memòria popular ho repeteix “A Vilafranca, els mercats a grapats, i les fires a piles”.

Durant un llarg període la història vilafranquina havia tingut: la Fira de Maig; la Fira del Sembrar (1316) dita també de Sant Lluc que es celebrava el 15 d’octubre i que atreia molts penedesencs i forans; la Fira del Congre, que es celebrava cada primer dilluns de Quaresma des de finals del segle XVI; la Fira de les Castanyes; la Fira dels Melons; i la Feria de la Viña y del Vino. Havia tingut dues fires d’aviram, la de Sant Tomàs -21 de desembre- actual Fira del Gall i una altra el mes d’agost, quan s’havien acabat les feines de la sega dels cereals.

La Fira de Maig, també coneguda com dels Enamorats, dels Apòstols (Jaume el Menor i Felip) o del Rosari de l’Aurora, va néixer l’any 1528 com a fira del Primer de Maig. Quan la segona internacional marxista de 1889 va nomenar el dia 1 de maig com la diada internacional obrera es considerà oportú traslladar-la a qualsevol dia del mateix mes canviat-li el nom. L’any 1932, en plena efervescència republicana i després de més de vint anys de no celebrar-se, l’ajuntament vilafranquí va decidir recuperar-la. El cop d’estat de 1936 atura la continuïtat de la fira que no fou restablerta fins l’any 1958.

Ens explica Carme Batlle quan parla de “L’expansió baix Medieval, segles XIII-XV” a la Història de Catalunya, que la Fira del Sembrar “congregava occitans i francesos que hi portaven robes de luxe i negociaven amb el diner, especialitat dels mercaders de Saint Antoni (Rovergue), i adquirien esclaus i cavalls”.

La fira del Gall ja es celebrava a les darreries del segle XII. La Fira del Gall anà esllanguint-se a l’inici de la dècada dels anys seixanta del segle passat, eclipsada pels cants de sirena de l’aviram híbrid forà, d’engreix fàcil i de carn insulsa. Un període de decadència per mor de la modernitat… i del preu. Actualment la Fira del Gall és un aparador excepcional de l’aviram propi del Penedès, el Gall del Penedès.

Cada època té els mercats i les fires que necessita. El comerç és com incontenible, tard o d’hora sempre acaba per trobar el pas més expedit.

Publicat a El 3 de vuit de 23 de setembre de 2016

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 24 de setembre de 2016 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.