Les bases del coneixement i de la creació lliure

Descriuré a continuació, de forma resumida, quines són les bases del coneixement i de la creació lliure.

1) GNU

GNU és l’acrònim de GNU Not UNIX. Molta gent desconeix què és i què significa. Però aquestes tres lletres tenen al meu parer un importància fonamental en el món actual. Les grans corporacions tecnològiques, i els poders en general, encara no poden assimilar GNU al seu interior (tot i que ho intenten), perquè la idea bàsica és la de compartir lliurement el coneixement amb l’esperança que altri llegeixi, estudii, millori… https://www.gnu.org/home.ca.html

Si substituïm la paraula «programa» per «creació», les quatre llibertats bàsiques de GNU són:

– Usar la creació com desitgeu i per a qualsevol propòsit
– Estudiar com funciona i d’adaptar-ho a les teves necessitats
– Distribuir còpies, de manera que podeu ajudar els altres
– Millorar la creació i publicar les millores, de manera que tothom se’n beneficiï

2) L’art de la programació UNIX

Aquest és el títol d’un llibre d’Eric Steven Raymond, imprescindible per als programadors. El capítol primer d’aquest llibre és titulat «Les bases de la filosofia UNIX». La lectura d’aquest capítol és molt recomanable no només per a programadors, si no també per a totes aquelles persones interessades en la creació intel·lectual de qualsevol tipus. Quan llegeixis aquest capítol, no cal que pensis en programació, pensa en els teves pròpies àrees de coneixement.

No em cansaré mai de llegir el capítol I sots-capítol 6:

http://www.catb.org/~esr/writings/taoup/html/ch01s06.html

Aquest apartat és ple d’axiomes i recomanacions, escrits per diferents pensadors, amb la idea de fer les coses senzilles i clares, reutilitzables, i treballant en conjunt. Algunes idees:

– Crea petites parts que fan una cosa correctament

– Fes que les diferents parts es puguin enllaçar i treballar conjuntament

– El format text és l’interface universal, llegible pels humans

– Fes funcionar un prototip, abans de polir

– El temps del creador és car, conservar enfront del temps de la màquina

– La correcta estructuració de les dades, converteix la solució en evident

– Allò petit, és bonic

– Dissenya pel futur, perquè arribarà aviat

– Fes-ho senzill, estúpid! (És molt millor la versió original en anglès! 🙂 )

3) El pensament del mestre en programació de computadors

– El mon és ple de de problemes fascinants esperant ésser resolts

– Cap mateix problema hauria de ser resolt dues vegades (Notes: No cal reinventar la roda, el temps de la ment creativa és valuós. No s’exclou trobar altres solucions.)

– Cal evitar el treball avorrit i repetitiu perquè hi ha coses més interessants a fer.

– L’actitud no substitueix la competència (cal actitud, però evidentment cal dedicació i molt de treball)

Ara, no pensis que ets un «mestre en computadors». Pensa com usar aquest idees en els teus propis temes d’interès personal o professional.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*