En ple debat sobre la idoneïtat de la utilització dels dispositius mòbils en escoles i instituts, el Consell Escolar de Catalunya ha elaborat i aprovat el document Les tecnologies mòbils als centres educatius, que estableix els fonaments per l’entrada dels mòbils i les tauletes a les aules i recull alguns exemples d’experiències que s’estan duent a terme actualment.
Reconeixent l’impacte de la tecnologia mòbil en tots els àmbits de la societat i la necessitat d’incorporar-la en els centres escolars fent-ne un bon ús, el Consell Escolar de Catalunya assumeix un repte múltiple que desglosso en nou punts:
1. Aportar elements de reflexió que puguin ser d’utilitat a la comunitat educativa a l’hora d’orientar didàctiques adequades al repte d’ubicar els dispositius mòbils dins l’aula.
2. Donar pautes clares als centres per tal d’evitar controvèrsies derivades del mal ús d’aquests dispositius, com el bulling o situacions de vulneració de la intimitat.
3.Donar resposta a la necessitat de comunicació immediata entre pares i fills.
4. Fugir de l’immobilisme i de la visió estàtica de l’educació afrontant de manera decidida el fet tecnològic.
4. Fer partícips a les famílies de les normes d´ús i convivència.
5. Fer avinent la necessitat de reflectir l´ús de les tecnologies mòbils en el projecte educatiu i altres documents de centre atès que han de ser considerades com un contingut curricular i una competència a desenvolupar.
6. Donar orientacions per articular converses i diàleg amb els alumnes en el sentit de fer-los partícips de les pautes i orientacions sobre aquests usos..
7. Parar atenció en la importància del modelatge del mestre o professor quant a l’ús de la tecnologia mòbil, que ha de ser coherent amb les pautes establertes i les normes de convivència.
8. Garantir l’equitat en el canvi en les relacions entre els professors, els alumnes i les seves famílies atès que aquesta ja no ha de ser sempre presencial, sinó que ha d’evolucionar cap a la interacció virtual.
9. Presentar els mòbils com una eina adeuada per al correcte desenvolupament de les competències digitals marcades per la Generalitat.
El tema, certament complex, serà tractar i debatut abastament durant la XXV Jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya.
Sempre connectats?
Viure i aprendre en temps digitals
Auditori del Conservatori del Liceu
Barcelona, 17 d’octubre de 2015
Restarem atents a aportacions i conclusions