Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

LA IRONIA; LA NOSTRA GRAN ARMA

Deixa un comentari
Pere Oliver i Domenge (1886-1968)
Pere Oliver i Domenge (1886-1968)

En plena Dictadura de Primo de Rivera, l’enginy i l’ocurrència de Pere Oliver i Domenge, va irritar la caverna espanyola amb una divertida polissonada que simultàniament provocà la rialla de la nostra gent. L’episodi és poc conegut i encara només parcialment. Això no obstant, constitueix una mostra de l’eficàcia de la ironia com a eina per esbaldregar l’arrogància.

*   *   *

 

Dia 10 de febrer de 1926 amarava al Brasil l’hidroavió Plus Ultra, comandat per Ramon Franco, després de sis etapes d’ençà que havia sortit de Palos de la Frontera dia 22 de gener. Tot i que, quatre anys abans, els portuguesos ja havien fet la travessia des de Lisbona, el vol va ser esbombat per la Dictadura com una gesta de magnitud històrica. Les portades dels diaris no parlaven d’altra cosa. Fins i tot es va encarregar al popular cantant Carlos Gardel un tango que començava:

Desde Palos, el águila vuela
y a Colón, con su gran carabela,
nos recuerda con tal emoción
la hazaña que agita todo el corazón.

La notícia magnificada per la premsa
La notícia magnificada per la premsa

Tanta eufòria i tanta pretensió varen trobar, a terres catalanes, l’antídot adequat. El Felanigense de dia 20 de febrer, publicava aquest escrit adreçat al Presidente del Directorio, Primo de Rivera:

Se nos remite para su publicación el siguiente comunicado inserto en “La Publicitat” de Barcelona a ruegos de los firmantes que la fuerza del destino obliga a residir en las rebeldes provincias Catalanas.

Excmo. Sr.: Con el alma embargada de alegría ante la hazaña heroica del inmortal Franco, a V. E. con el debido respeto exponemos:

Que consideramos que este invicto oficial del glorioso ejército español, hombre mágico que con su gesta heroica ha hecho reverdecer la patria Historia con su denodado valor, ha encumbrado nuestra patria, haciendo que el mundo entero tenga los ojos fijos en nuesta Hispánica tierra.

No llegamos a concebir cómo puede ser que nuestra Patria, después de haber dado al mundo hombres tan extraordinarios, aun pueda hoy engendrar hombres como Franco. Si por unos momentos abrimos el libro de nuestra Historia, veremos en tropel nombres tan gloriosos que jamás tierra alguna ha producido en calidad y en cantidad, como los nuestros D. Pelayo, el héroe legendario de la Reconquista, Ruy Díaz del Vivar, el Cid Campeador, Gonzalo de Córdoba, el Gran Capitán, que con sus conquistas épicas eclipsó las glorias de Aníbal, Hernán Cortés, que allá en Méjico cubriose de gloria, Pizarro, Legazpi ¿y por qué citar más si llenaríamos páginas con el solo enunciado de sus nombres? Pero tu, Franco, bravo gigante que estos momentos has acometido la más grandiosa hazaña de los siglos, que pujas en valor y en temeridad a los héroes que te han precedido. Sí, Franco, tu temeridad no tiene precedentes, y ay! de nosotros los españoles de estos tiempos, si no hacemos algo extraordinario para ti; las generaciones venideras maldecirían nuestros nombres y el vilipendio más grande caería sobre esta generación si no supiese corresponder a un hecho que ha conmovido a la Humanidad entera. Son momentos para España de felicidad suma. Tenemos frente al Gobierno de la Nación, hombre tan esforzado como el digno capitán general de nuestro ejército el Excmo. Sr. D. Miguel Primo de Rivera y Orbaneja, pundonoroso militar que en momentos trágicos para la Patria supo coger las riendas del Gobierno Nacional, y tenemos la convicción de que algo notable se ha de hacer para perpetuar este feliz acontecimiento, y nosotros, la gente del pueblo, los desconocidos, los que obramos al son del patrio amor, tenemos también nuestra iniciativa. Tememos que sea poco lo que proponer pueda el Gobierno, queremos más, mucho más. Tenemos instituída desde hace poco la Fiesta de la Raza, que cada año en el 12 de octubre conmemora aquel 12 de octubre de 1492, en que Colón besó el bendito suelo de las islas de el Salvador, estas fiestas que cada año tienen más renombre y que en próximos tiempos será la Fiesta de la Humanidad toda. Pero, especialmente los que por la fuerza del destino nos vemos obligados a residir en estas rebeldes provincias catalanas, sentimos la necesidad de que constantemente se esté insistiendo sobre sus habitantes en las glorias y grandezas de España, para que lleguen por fin a comprender la fuerza del poderio de nuestra raza, ante los cuales hasta ahora de una manera malvada o inconsciente se empeñaban en cerrar los ojos.

Por estas razones, a V. E. respetuosamente suplicamos:

Que cada 10 de cada mes, de todos los años y de todos los siglos, sea festejada la fecha de la feliz llegada a la Argentina del ave y de la nave de los aires, del “Plus Ultra” y de su comandante Franco, con una manifestación cívico-militar, en que todas las guarniciones de toda España concurran a ella y las bandas militares atronen los espacios con los sones de nuestra Marcha Real. Solicitamos que concurran a ella, para simbolizar la íntima unión que debe existir entre el pueblo español i [sic] el ejército, desfilen también en ella todas las clases sociales. Creemos que expontaneamente concurrirán todos los ciudadanos, pero si por un momento llegara a entibiarse el entusiasmo y el pueblo en masa no concurriera a ellas, suplicamos que se establezcan sanciones ejemplares contra los díscolos y mal nacidos ciudadanos que no vibrasen de amor patrio y se resistieran a prestar acatamiento al espíritu inmortal de la raza. Como buenos españoles acudimos, pues, a este Directorio, representado por su inmortal Presidente, suplicando la implantación de esta idea y que el próximo dia 10 de marzo empiece ya a manifestarse por vez primera el pueblo español en señal de homenaje al hombre semi-dios que ha tenido la virtud de desentumecer la Patria dormida.

Dios guarde a V. E. muchos años.- Barcelona, 19 de febrero de 1926 –Manuel Martínez Ochoa. –Rogelio Ramírez Sanjuán.- I. M. Domingo.- Carlos Mella Ruiz.- (Siguen las firmas).

-Excmo. Sr. Presidente del Directorio.”

El Governador de les Balears, que tenia el setmanari de Felanitx entre cella i cella, va veure que l’escrit era d’una befa absoluta de la Dictadura i va dictar una suspensió de dos mesos. Resultava vertaderament curiós comprovar que La Publicitat, on havia aparegut l’article original tres dies abans, concretament dia 17 de febrer de 1926, no va rebre cap amonestació i, mentre El Felanigense, no tornaria a publicar-se fins dia 7 de maig, el diari barceloní va continuar sense cap problema. La sorprenent doble mesura sancionadora aplicada a Barcelona i a Mallorca, feia pensar que hi havia qualque cosa més.

La Publicitat (17-II-1926)
La Publicitat (17-II-1926) publicà la carta

Com així, doncs, el tracte tan dur amb el setmanari i tan indiferent amb el diari barceloní que, indubtablement, havia llegit moltíssima més gent? Cal trobar la resposta a una nota breu publicada a La Veu de Catalunya, on s’informa que la suspensió també anà acompanyada d’una multa a Pere Oliver i Domenge, com a responsable de la publicació. El to, la redacció i evidentment el contingut, salpebrat amb una gran dosi d’ironia, el fan el principal sospitós de l’autoria d’aquell escarni públic a la Dictadura. Potser a Barcelona l’escrit podia resultar versemblant. A Mallorca, sobretot a l’entorn d’Oliver, la burla esdevenia provocació. No devien anar gens desencaminats.

eziba

Tres dies abans d’aquella divertida carta farsant a La Publicitat, concretament dia 14 de febrer de 1926, ja havia passat un fet similar. El Diario de Reus, aparentment per glorificar la gesta del Plus Ultra, publicà aquests versos amb la dedicatòria A Franco:

Vuelo audaz, glorioso portento,

Ícaro y Pegaso confundidos.

Salve a vosotros que supisteis unidos

Coronar, dichosos, el sublime intento.

A vos, Franco, la Patria os aclama,

Con Ruiz, el hidalgo artillero,

Al experto Rada, vuestro compañero,

Tocados por el dedo de la fama

América delirante que os abraza,

Loores os da por la viril hazaña.

Un grito universal: esa es España.

No morirá la indomable raza.

Ya se mustiaba el laurel fecundo

Aquel de Balboa y de Cortés,

La gesta del nauta genovés

Lustros hacía no asombraba al mundo.

Ilustre Franco, hidalgo español,

Un vuelo del Plus Ultra ha demostrado

Recio adagio un poco olvidado:

En la ruta de España no se pone el sol.

Signava els versos el Capitán F. Velasco, nom del delegat del govern a Tarragona. L’exemplar del diari havia passat la censura estipulada durant la Dictadura. L’alcalde de Reus es va entusiasmar amb els versos i n’ordenà una edició per repartir a tots els alumnes de les escoles. Llàstima que algú va alertar de la lectura en vertical del poema. L’acròstic format per les inicials de cada vers, Visca Catalunya lliure, va posar en evidència l’agudesa de la ciutadania per esquivar els controls i, sobretot, per burlar-se públicament de la monarquia borbònica i de la dictadura militar.

MÉS PARADOXES?

La vida i el món fan moltes de voltes. Just cinc anys després de la gran gesta del Plus Ultra, Ramón Franco feia costat a les llistes electorals d’Esquerra Republicana de Catalunya, partit pel qual sortiria diputat. Ramon, a diferència del seu germà Francisco, era republicà i declaradament antimonàrquic.

Asseguts: Companys, Macià i Aguader. Dret, enmig dels dos darrers, Ramón Franco. El més alt, calçons clars, és el mallorquí Antoni Maria Sbert.
Asseguts: Companys, Macià i Aguader. Dret, enmig dels dos darrers, Ramón Franco. El més alt, Antoni Maria Sbert

El 1938, ja en plena guerra incivil, va desaparèixer amb el seu avió després d’enlairar-se de la base naval de Pollença. Era el tercer possible competidor del lideratge del seu germà, el Caudillo, que moria en accident aeri. El 1936 va ser el General Sanjurjo i el 1937, Mola. El misteri no s’ha acabat d’aclarir.

EL FELANIGENSE SERÀ EL FELANITXER

7-V-1926, reaparició del setmanari dos mesos i mig després de l'escarni a la Dictadura
7-V-1926, reaparició del setmanari dos mesos i mig després de l’escarni a la Dictadura

Dia 7 de maig, dos mesos i mig després de la suspensió, tornava a publicar-se El Felanigense, amb una breu nota a la portada on refermava el compromís informatiu amb el seu poble. Tot i això, s’havien derivat un ventall de conseqüències. El Cercle Recreatiu, que també havia presidit Pere Oliver i Domenge, es desmarcà del setmanari. La censura incrementà la castellanització dels articles i, ideològicament, va fer un gir intens cap a la dreta. La línia editorial va continuar així fins a l’any 1931 quan, sota la direcció de Pere Reus, l’Associació per la Cultura de Mallorca assumí el setmanari i transformà El Felanigense en El Felanitxer. Cinc anys després, tant Reus (afusellat) com Oliver (exiliat) serien víctimes de la insurrecció armada feixista militar. Això no obstant, el seu exemple no va ser debades. A mesura que els seus noms i els seus fets es van desenterrant, el referent que representen agafa volada. Al capdavall, la lluita per les llibertats mai no caduca. 

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 26 d'octubre de 2016 per Bartomeu Mestre i Sureda

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.