
Mentir és la primera cosa que caracteritza que un nadó ha esdevingut un infant. Qui ha tingut fills, ho sap. Ho aprenen al jardí d'infants o dels altres germans, però estic seguir que hi ha una predisposició genètica a fer-ho. Els primats també saben enganyar i de fet penso que és una característica molt important per sobreviure o per millorar les possibilitats davant la garbellada de la selecció natural.
Jo penso que la mentida i l’engany és natural en l’home, i seria molt innocent pensar que ningú no està lliure d’utilitzar-ho per al seu propi benefici o per salvar-se davant d’una situació perillosa. No mentir o enganyar davant reptes o situacions compromeses no és natural, hom s’ha d’aplicar per no fer-ho. Per això cal tenir ben a dins teu, unes fortes conviccions religioses o morals que ho impedeixin.
Aquí entra l’educació dels valors que molt bé explica Salvador Cardús en els seus llibres i articles. Una educació que no només ha de venir de l’escola si no sobretot de l’entorn familiar. No serveix de res que els mestres ensenyin els valors d’honradesa i de l'honestedat, si el jove a casa seva veu com el pare o la mare enganya al botiguer quan aquest s’equivoca amb el canvi o diu mentides al veí de l’escala per no reconèixer que ha estat ell qui, encara que fou sense voler, ha trencat la bombeta del replà.
(continua)

Aquest divendres, acte inici de campanya al Ripollès. Teresa Jordà i Oriol Junqueras