Literatura catalana moderna - Illes

Blog de l'escriptor Miquel López Crespí

5 de febrer de 2016
0 comentaris

Canviar el model de gestió cultural imperant a Palma (Mallorca)

Iniciatives culturals

 

Canviar el model de gestió cultural imperant a Palma (Mallorca)

 

Canviar el model de gestió cultural imperant a Palma a través de la Fundació Palma Espai d’Art. Aquesta Fundació, que en principi hauria de tenir com a objectiu difondre les arts entre la ciutadania i fer-la partícep, fins ara ha funcionat com un espai restringit a les arts plàstiques i massa cenyit a la gestió, amb criteris gairebé específicament galeristes, dels seus espais “privilegiats” (el Casal Solleric, en seria el màxim exponent; Ses Voltes potser l’excepció). Tot plegat ha deparat un model de promoció artística avui en dia inviable en termes de presupost; esbiaixat, que ha deixat de banda altres expressions artístiques com les musicals, les teatrals o les relacionades amb la paraula, i sumament elitista i excloent de la majoria de la població, basada en l'”alta cultura” i en un usuari prototip que, en definitiva, suposa una minoria de la població de Ciutat. (Pere Perelló)
Hola Miquel!

T’escric per posar-te al corrent d’un projecte en el que m’he capbusssat, amb altra gent de diversos àmbits de l’art i la cultura (en Potti, en Pere Viçens, na Marina Crespí, en Jordí Martinez Suau i en Joan Miquel de Norma) per tal d’esperonejar la qüestió cultural a Ciutat (jo m’hi encarrec de la part dedicda a les “arts de la paraula”); i el qual trobam necessari compartir amb la gent que estau fent coses. A continuació t’aferr una sintesis del projecte, però, sobre tot, la invitació a que si pots vinguis a alguna (la que et vagi millor). La idea és que hi vagi gent dels diferents àmbits per tal de col·lectivitzar les idees, les necessitats i les perspectives i fer-lo un projecte obert des d’un bon principi. Aquí va… Qualsevol dubte no dubtis en contactar-me!:

T’escric perquè amb una sèrie de gent de diversos àmbits de les arts, l’educació i la cultura estam dissenyant un projecte per a tractar de canviar el model de gestió cultural imperant a Palma a través de la Fundació Palma Espai d’Art. Aquesta Fundació, que en principi hauria de tenir com a objectiu difondre les arts entre la ciutadania i fer-la partícep, fins ara ha funcionat com un espai restringit a les arts plàstiques i massa cenyit a la gestió, amb criteris gairebé específicament galeristes, dels seus espais “privilegiats” (el Casal Solleric, en seria el màxim exponent; Ses Voltes potser l’excepció). Tot plegat ha deparat un model de promoció artística avui en dia inviable en termes de presupost; esbiaixat, que ha deixat de banda altres expressions artístiques com les musicals, les teatrals o les relacionades amb la paraula, i sumament elitista i excloent de la majoria de la població, basada en l'”alta cultura” i en un usuari prototip que, en definitiva, suposa una minoria de la població de Ciutat.

Davant això, la nostra intenció és obrir la Fundació Palma Espai d’Arts a l’espai sencer de Ciutat, des d’una perspectiva interdisciplinària i d’intervenció sociocultural i educativa que trenqui les falses dicotomies entre “alta cultura” i “cultura popular” i entre els diferents àmbits artístics; i aprofitant tots els espais urbans disponibles: el Casal Solleric, el Balaguer (proper a obrir-se), Ses Voltes… però també els casals de barriada, les escoles, els carrers, les places, etc. Cercam usuaris, no visitants; i molt especialment l’apertura cap a sectors de la població històricament exclosos del seu dret al gaudi de l’art i la cultura (un dret reconegut, no ho oblidem) així com a la població migrant.

Ens interesa molt compartir aquest projecte amb la gent que està treballant en algún àmbit de les arts, l’educacio i la cultura per tal d’incorporar les visions i les necessitats dels diferents sectors, obrint-lo així desde d’un bon principi. Per aquest motiu els propers diumenges 22 i 29 de novembre, a les 18’00 h., hem convocat unes reunions informals al Bar Venecia de Palma (al Carrer Arxiduc Lluís Salvador, a prop de la Plaça Fleming) on presentarem el projecte i, sobretot, on volem escoltar les vostres opinios, necessitats, interesos i perspectives.

Per a més infpormació, aquest és el document (encara en construcció) de les línies d’actuació que proposem: https://docs.google.com/document/d/1bO0sNj26oxKuO4WM0cTbTHcsY6zZEeK2HhfO8ZdSrPo/edit?usp=docslist_api

T’agrairiem que ens confirmessis la teva assistència a qualsevol de les dues trobades (la que et vagi millor).

Una aferrada,

Pere Perelló
Nota: Bon dia, Miquel! Amb una sèrie de gent de l’àmbit de la cultura als Països Catalans estam promovent aquesta convocatòria el proper 14 de febrer. Tu t’animaries a participar a la de Palma, ja sigui recitant qualque poema o xerrant des de la teva experiència de lluita contra el feixisme? Una aferrada! T’adjunt un dels cartells…

Introducció
Creiem en la cultura com un element vertebrador de qualsevol societat. La cultura ha de ser el motor que mogui el model de ciutat que volem. Volem construïr Palma entre totes des d’un caire més humà i emancipatiu. Per aquest motiu ens atrevim a presentar una proposta ambiciosa, rupturista i que vol fer canvis en la fundació des dels seus ciments.

És per aquest motiu que vos feim una proposta que aposta per :

Fomentar la participació : Els espais de la fundació s’han usat generalment com mers expositors. Espais que poden ser convertits en centres de cultura on el caire expositiu i el participatiu se puguin donar la mà. Llocs que la ciutadania pugui tenir com a referents per a la creació i la participació en tota feina artística. Feim així una proposta que contempla Ciutat en tota la seva extensió com a territori cultural, acabant amb la ruptura entre la ciutadania i la cultura institucional, donant suport a l’ample teixit cultural existent i obrint el espais per oferir resposta a la històrica demanda d’infraestructures per a la producció i creació.

Fomentar la inclusió: Hem estat veient durant anys com les polítiques culturals s’han anat allunyant de la ciutadania, concretament de les classes més populars i de les classes mitges, de la mateixa manera que no han estat capaces d’obrir-se a la població migrant. Per això les volem recuperar.
Fomentar l’educació: Posant en marxa tot un pla de formació artística i cultural per a la ciutadania que contempli la pluralitat del concepte de manifestació artística.
Fomentar la pluralitat de visions: Presentam aquesta candidatura coral, formada per especialistes en cada un dels seus àmbits, com a estructura orgànica i horitzonal, desde la convicció que a través de les sinergies entre les nostres trajectòries i experiències podrem dur a terme totes les línies d’actuació que a continuació vos presentam.

Línies d’actuació
Les línies d’actuació les entenem com a l’esquelet vertebrador de la nostra proposta. Les bases sobre les que volem treballar i alló al que volem rendir comptes.
Àrea de música i arts escèniques
Partint de l’anàlisi de les actuacions en aquests àmbits durant els darrers anys a nivell quantitatiu, tenint en compte el descens de visitants i la situació marginal d’aquests sectors de dins el programa econòmic i d’activitats, consideram essencial reformular la relació dels sectors amb la Fundació Espai d’Art de forma que tenguin la representació i recolçament que mereixen des de una concepció d’espai d’art que contempli la ciutat en tota la seva extensió com territori cultural, acabant amb la ruptura entre la ciutadania i la cultura institucional, donant suport a l’ample teixit cultural existent i obrint el espais per oferir resposta a la històrica demanda d’infraestructures per a la producció i creació, i que permetin alhora donar visibilitat i professionalitzar els perfils.

Redefinir el concepte “espai d’art” ampliant-lo a la ciutat i el barris, així com adaptar l’ús de les infraestructures en quant a horaris i recursos a les necessitats reals del sector i els ciutadans.
Analitzar el dèficit d’espais per a la creació i producció juntament amb els sectors implicats per actuar de nexe amb les institucions públiques locals, regionals, nacionals i internacionals per posar fi a l’actual i indigna situació.
Crear una programació musical i escènica estable en els diversos espais de la Fundació, així com en els diferents espais urbans i rurals de la ciutat en tota la seva geografia.
Establir relacions i vincles entre els diferents sectors del teixit cultural donant suport a les seves iniciatives.
Crear un catàleg de recursos i serveis propis i de les institucions públiques per facilitar l’accés als mateixos per part dels productors i ciutadans.

 
Àrea d’educació artística, arts plàstiques i disseny
Les Illes Balears són una de les comunitats amb més fracàs escolar d’Europa, fracàs escolar que implica fracàs social. 1 de cada 5 ciutadans majors de 16 anys a Palma és analfabet o no té estudis i al voltant d’1 de cada 3 no ha superat la primària.
El nostre diagnòstic és que existeix un dèficit cultural que s’ha de suplir amb formació. Múltiples experiències en educació artística ens mostren com existeix una incidència de millora allà on es treballa.
Augmentar el nivell cultural de la població contribueix i dóna eines a construir un projecte vital propi i personal, sense el qual no es pot sortir de la pobresa. Volem tenir una incidència amb la població amb menys recursos. Entenem que la cultura és la principal eina d’emancipació social.

Escoles Municipals d’Arts. Revisar el mapa de recursos educatius no reglats, crear i impulsar escoles municipals de música, plàstica, teatre i dansa mitjançant els casals de barris i els casals de joves. Una part dels alumnes haurien de tenir un accés preferent per tal d’incloure a l’alumnat amb menys recursos. Pel disseny d’aquest mapa es preveu comptar amb la Conselleria d’Educació, l’ESADIB, l’IEB i la DG de Cultura.
**Hi ha 4 línies dins aquest apartat: l’escolta (música), la mirada (plàstica), el cos i el moviment (dansa i teatre).

Pensam que la despesa actual no s’està amortitzant adecuadament. Davant la manca de recursos volem establir sinèrgies de treball en xarxa i aprofitar els recursos existents.

L’hipertext institucional. Aquesta línia cerca establir espais de gestió conjunta amb el Museu de Mallorca, el Baluard, la fundació Miró i la ciutat de Palma. Es ampliable a altres institucions però es començaria amb aquestes tres en un pla pilot. Es cerca coordinar les diferents direccions i els departaments pedagògics junt amb el col·lectiu de guies turístics.
Volem repensar i recuperar el fons bibliogràfic del casal Solleric. Donar una surtida al material acumulat i optimitzar el recursos que es varen integrar dins la xarxa de biblioteques.

 

 
Àrea de cultura popular i digital.
La cultura popular d’arrel tradicional és un dels elements que configuren i defineixen la identitat col·lectiva dels pobles mitjançant multiples manifestacions majoritariament artístiques. Tot i la seva capacitat altíssima d’adaptació i gran riquesa a tots els seus nivells, ha quedat reduida a Palma, gràcies a nefastes actuacions polítiques, a mostres folklòriques, desnaturalitzades, i pensades per donar peixet al turista.

Cal una reconsideració d’aquesta àrea cultural, empoderar-la i tornar a valorar-la com el què és, una eina de creació cultural, activa, inclusiva i identitaria mitjançant les següents línies d’actuació.

Noves mostres de cultura d’arrel tradicional. Fomentar i difondre la creació de noves mostres de cultura d’arrel tradicional en els seus diferents formats (músical, oral, plàstic, lúdic, gastronòmic…) com a garantia de continuitat i de vigència social.
Finestra cultural. Creació d’espais de visualització de les diferents identitats culturals que conviuen a Palma per a millorar la seva identificació i visibilització dintre de la ciutat mitjançant les seves mostres culturals d’arrel tradicional.
Diàleg cultural. Establiment d’espais de diàleg entre les diferents identitats culturals que conviuen a Palma com a lloc per a la suma i l’intercanvi d’experiències culturals que afavoreixin mantenir en plena vitalitat la cultura popular d’arell tradicional propia.
Formació en cultura popular d’arrel tradicional. impulsar, en xarxa amb el Teatre Mar i Terra i altres institucions de Palma, la formació en diferents àrees de la cultura d’arrel tradicional.
Tecnologia, videojos i altres mostres bítiques d’art. Apostar per els videojocs, robòtica i altres elements digitals de creació com a noves expressions de la cultura popular d’arrel tradicional ajudant a l’adaptació

 

 

 

 

Àrea d’arts de la paraula
Des d’una visió orgànica del fet cultural i artístic considerem fonamental reincorporar les arts de la paraula, en totes les seves modalitats expressives (orals, sonores, escrites, visuals, etc.), als espais de l’art, possibilitant àmbits d’interacció transdisciplinària que, a partir de l’experiència, condicions i necessitats locals específiques de les diferents coordenades urbanes (barriades/nuclis/estrats), s’obrin al conjunt de la ciutat i a altres àmbits més globals tot possibilitant i detonant la creació, la innovació i la màxima difusió d’un ample ventall de diferents processos i propostes artístiques.

Ampliar el concepte “espai d’art” a tot l’espai públic urbà, incloent-hi el virtual.
Situar el concepte “arts de la paraula” com a una superació de les dicotomies oral-escrit, prosa-poema, culte-popular, etc.
Promoure les arts de la paraula lligades a l’oralitat: glossat, hip hop, slam, rapsòdia.
Promoure experiències interdisciplinars: llibres d’artista, escriptures musicades, assaig, graffitis, etc.
Recuperar i donar visibilitat a la memòria de la ciutat recollida en diferents escriptures al llarg de la història.
Àrea de narratives visuals i turisme cultural
El capital cultural i artístic de l’àrea de narratives visuals (còmic, animació, fotografia i cinema) brilla localment i internacionalment i és una de les àrees més menyspreades per l’actual direcció-gerència de la Fundació.

Per tant, es tracta de recuperar una programació estable, més enllà dels festivals de cada disciplina, com el Palmaphoto o el Còmic Nostrum, que recuperi els seus públics i les seves connexions amb la societat.
Impulsar una programació innovadora en les propostes, mediterrània en la seva interculturalitat i referent en el panorama europeu.
Turisme cultural
El fet del turisme cultural és prou important i rellevant com per treballar-hi amb fonament i en xarxa.

Algunes dades reveladores de la Fundació Palma 365 referents a la temporada alta de 2014:
el 55,2% del turistes de Ciutat ja la havia visitat anteriorment.
el 51,4% ha realitzat activitats culturals
el 13,8% destaca com a motiu del seu viatge, la cultura.

Treballar i crear sinèrgies amb la F365, la regidoria de Turisme i els agents turístics (emissors i receptors), des d’una programació amb empatia turística.
Àrea de noves tecnologies
Entesa com a transversal i complementària a les altres, aquesta àrea treballarà en la relació dels nous mitjans tecnològics i les formes de creació i comunicació contemporànies.
La relació de la Fundació amb la ciutadania i les noves vies de difusió de l’art i la cultura han de ser un dels principals eixos de transformació.

Així mateix la relevancia dels dispositius electrònics i digitals per a la creació, producció i el coneixement, així com per redefinir el futur, fan imprescindible que la Fundació sigui un intermediador vàlid entre el món tecnològic i el món de les arts, afavorint la creació de vincles i experiències entre ells i amb la ciutadania.
Establir línies clares de comunicació amb la ciutadania, els creadors i el món de l’art i la cultura, més properes i fomentant el diàleg. Adaptar el contingut i perfil de la Fundació a les xarxes socials per crear noves dinàmiques amb la població local i visitant
Establir relacions amb el sector tecnològic per dotar de recursos materials projectes col·laboratius amb artistes locals.
Afavorir i donar suport a projectes educatius i expositius relacionats amb noves tecnologies i art, com ara els videojocs, el món 3D, realitat augmentada, etc.
Gerència (gerència, treball en xarxes i visibilitat)
La gerència és contempla des de la solvència tècnica, l’eficiència dels recursos econòmics i humans, la transparència en tots els seus processos de contractació i les bones pràctiques.

La creació i execució d’un pla de finançament no convencional (coproducció de propostes expositives, patrocinis privats, AA Amics de la Fundació, fons europeus, ministerials, eurorregionals, entre d’altres fonts econòmiques) és, també, una de les grans prioritats d’aquest equip.
Treball en xarxes locals i internacionals pels objectius de penetració social, estalvi de recursos i l’opertura cap al món. Sempre endavant sobre criteris d’eficiència, eficàcia i sentiment.
Visibilitat, en el seu sentit panoràmic, com a presència quotidiana dins la societat. Barri a barri, entitat rera entitat, públics objectiu i públics generals, locals, interculturals i internacionals.
(Revisat 19.11.2015)

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!