Literatura catalana moderna - Illes

Blog de l'escriptor Miquel López Crespí

29 d'agost de 2015
1 comentari

En la mort de Climent Garau, expresident de l´OCB – Records de l´OCB i de la lluita antifeixista

S’ha mort l’activista polític i ex-president de l’OCB Climent Garau

Fou un destacat activista cultural i polític de Mallorca

Fotografia: BunnovaFotografia: Bunnova

L’ex-president de l’Obra Cultural Balear (OCB) i fundador del Grup Blanquerna,Climent Garau, s’ha mort avui a noranta anys a Bunyola. Nat a Palma el 5 de octubre de 1924, fou un important humanista i activista cívic, cultural i polític les últimes quatre dècades a Mallorca.

Garau, farmacèutic de professió, va tenir una intensa vida professional i política. Va fundar i passar per uns quants partits nacionalistes durant la dècada del 1970 (Aliança Nacional Mallorquina, Grup Autonomista i Socialista de les Illes, Partit Nacionalista de Mallorca i Unió Autonomista) i finalment es fa afiliar al PSM, on fou un militant destacat.

El 1965 es va associar a l’OCB i el 1970 en fou elegit president. I el 1985 va ser un dels fundadors del Grup Blanquerna, dedicat a l’estudi de la realitat cultural i nacional de Mallorca.

Els darrers anys havia rebut homenatges i havia obtingut guardons com el Premi Ramon Llull del govern (2000) i la Creu de Sant Jordi de la Generalitat (2003).

El funeral tindrà lloc dilluns, a les 20.00, a la Seu.

Mostres de condol

La veu de Garau és ‘molt valuosa’ per a ‘estudiar l’activisme cívic, cultural i polític dels darrers cinquanta anys a Mallorca’, ha reivindicat l’OCB, que ha lamentat la mort del que va ser el seu segon president. El Grup Blanquerna, per la seva banda, diu que tindrà sempre present ‘l’exemple de generositat, ètica insubornable, compromís, coherència i estimació a la llengua, cultura i país de Climent Garau’.

L’Ajuntament de Manacor ha destacat ‘la figura clau’ de Garau, ‘un home de país’, en ‘la recuperació i dignificació’ de la cultura i la llengua ‘els duríssims anys de dictadura’. I Esquerra Republicana de Catalunya ha lamentat en un comunicat la mort d’aquest ‘ferm defensor de la llengua catalana a les Illes Balears’, que qualifica de ‘referent del catalanisme i el nacionalisme a Mallorca i a les Illes’. ERC ha posat Garau com a ‘exemple a seguir’ en defensa de la identitat catalana. El seu paper durant la transició el va convertir en un dels principals referents catalanistes i del nacionalisme a Mallorca, ha destacat la formació. (VilaWeb)

 

La mort de l´amic Climent Garau m´ha fet recordar els anys 60 i 70, l´època de les trobades clandestines en defensa de la cultura catalana i la lluita contra el feixisme
Antoni Serra, Miquel López Crespí, Pere Jofre, Biel Majoral, Pere Sampol… quan tots érem marxistes

 
Havia tengut els meus primers contactes amb el PCE -via París, perquè a Mallorca era completament clandestí- a començaments dels anys seixanta, concretament devers els 1962-63, quan la gran vaga d’Astúries i l’assassinat de Julián Grimau. Posteriorment certes lectures i contactes amb grups que acusaven de reformistes els carrillistes, m’anaren decantant vers un altre tipus d’organitzacions polítiques. Cal dir que, després d’haver estudiat la majoria de clàssics del socialisme, els pamflets de Carrillo demanant una reconciliació nacional amb els vencedors a la guerra civil i l’exigència gens amagada d’oblidar les mes glorioses tradicions de combat antifeixista dels pobles de l’estat -la lluita guerrillera, entre d’altres-, no convencia gens uns joves que, com nosaltres, el que volíem era aconseguir la llibertat, el socialisme i el poder dels treballadors. Es pot dir que no era solament l’antifranquisme el que ens feia lluitar, sinó també l’anticapitalisme. De París, Bèlgica o Milà ens arribava -o l’anàvem a cercar nosaltres- material d’aquestes organitzacions molt crítiques amb la política reformista del carrillisme. Devers l’any 1965, el PCE ja havia tengut la gran escissió de militants que després formaren el PCE (marxista-leninista) i el FRAP (aquest darrer fundat a París a casa de l’escriptor Norman Mailer per diverses organitzacions de masses i del qual fou nomenat president l’insigne socialista Álvarez del Vayo). De Bèlgica rebíem igualment una publicació de teoria marxista molt crítica anomenada “El Comunista”. Aquestes, juntament amb els clàssics del marxisme, eren les nostres lectures polítiques i contactes organitzatius que, a poc a poc, ens anaven allunyant d’un PCE que, per altra banda -llevat algunes detencions conjunturals-, no vèiem enlloc.
L’escriptor Antoni Serra, al qual tots els grups clandestins respectàvem per allò del seu compromís constant amb qualsevol mena d’acció reivindicativa i, sobretot, per la confiança que ens produïen les seves col.laboracions diàries a “Ultima Hora”, es bellugava arreu, i a vegades em cridava per a participar en alguna moguda revolucionàrio-cultural.
Record trobades clandestines de diferents tipus que demostren l’esperit combatiu d’aquella època d’abans de la democràcia. Aleshores era president de l’Obra Cultural Balear en Climent Garau, i l’home tenia un desig immens d’obrir les portes de la institució a noves persones, a joves que volguessin dinamitzar l’activitat cultural de les Illes. Es tractava, parlant clar i llampant, de finir amb cert esperit de capelleta i de “patums” passats de moda que encara es respirava per dins l’Obra.
La primera reunió la férem a la casa que l’historiador Pere Jofre tenia a Son Rapinya, l’altra a un despatx del mateix Climent Garau al seu laboratori d’anàlisi, a un bloc de pisos del carrer Caro, a la barriada de Santa Caterina. A part de l’historiador Pere Jofre, hi havia em Toni Serra, alguns estudiants inquiets i jo mateix, amb un company que aleshores militava al Partit Comunista d’Espanya (Internacional). El company del PCE(i) era sord (per això li dèiem “el sordet”), i era patètic veure’l tot el temps amb la mà a l’orella, provant d’entendre el que estàvem parlant. “Què diuen aquests petit-burgesos”, em demanava a cada moment, intrigat, exercint una estricta “vigilància revolucionària” sobre les possibles propostes antimarxistes que podien presentar personal tan “sospitós”.
Les propostes d’en Climent Garau eren lògiques i coherents. Volia fer de la prestigiosa institució cultural una seu oberta a tots els moviments reivindicatius mallorquins. Enfortir l’esperit nacionalista, sortir de l’enfony estrictament poètic i literari. Era el que més endavant faria en Josep M. Llompart i que convertí, en temps de la transició, l’OCB en uns dels nuclis més actius de la lluita antifranquista i de defensa de la nostra cultura que mai han tengut les Illes.
Però nosaltres, en aquell moment, amb la dèria de bastir un partit de la classe treballadora, un partit d’orientació marxista-leninista, plenament identificat amb el socialisme i, fins i tot, partidari del poder dels treballadors, les propostes d’en Climent Garau, ens semblaven reformistes. En Toni Serra feia una anàlisi radical dels comportaments polítics de certs membres de l’Obra, i venia a exigir la dimissió de qualsevol element reaccionari que hi pogués haver. Jo vaig intervenir demanant assumir el mètode d’anàlisi marxista per a enfocar les nostres futures activitats. Garau ens mirava bocabadat, atemorit davant tan fervent exaltació comunista. Ell, evidentment, volia admetre joves socialistes o comunistes, però crec que va topar amb un personal realment irreductible. En definitiva, les reunions amb en Climent Garau per a rejovenir l’OCB no arribaren enlloc, i el President no ens va a tornar cridar mai més. Ben cert que degué patir més d’un malson provant, inútilment de casar el socialisme amb l’amor vers lo Pi de Formentor.
Més endavant hi hagué la moguda de constituir a Mallorca una secció del Pen Club. La idea sortí d’en Toni Serra i de Josep M0 Llompart. Arreu de l’estat la repressió franquista s’accentuava. El projecte era fer renéixer l’associació catalana del Pen Club, vincular-nos internacionalment amb el món de la cultura i, si en algun moment un dels socis era represaliat pel feixisme, poder demanar ajut a l’estranger. El pla em semblava perfecte. Era una època en què molts treballadors eren torturats a les casernes de la Guàrdia Civil i als soterranis dels governs civils. Omnímode regnat de la Brigada Social i els seus sequaços! Es tractava d’aconseguir que la repressió contra la cultura topàs amb una organització i amb un suport solidari internacionals.
En Toni Serra era l’encarregat de coordinar les juntes que normalment fèiem a un despatx de l’Editorial Moll, al carrer Torre de l’Amor. No en férem gaires, de reunions. Hi vaig anar a dues, i sempre hi havia la mateixa gent. Ningú no compareixia per a constituir el Pen Club! Érem en Josep M0 Llompart, en Josep M0 Palau i Camps, Toni Serra, jo mateix i algun altre que ara no record. En Toni no se’n podia avenir. Ens mostrava, indignat, els certificats de les cartes que havia enviat i pegava cops de puny damunt la taula, blasmant contra el no-compromís dels nostres companys de confraria. Eren cinquanta, els escriptors citats, i només en compareixien quatre o cinc. En Toni tenia la dèria d’enviar les convidades a la reunió per carta certificada a fi que mai no poguessin dir que no havien rebut la citació.
La idea de muntar la secció del Pen Club a Mallorca morí al cap d’un parell de trobades. A poc a poc constatava que no tothom, en el ram de la ploma, vivia obsessionat, com nosaltres, per la idea de la lluita antifranquista. Molt manco per la “utopia” de bastir el socialisme o el comunisme!
Gent important del gremi s’estimava més anar fent la seva obra particular sense cercar-se més complicacions. )Com podíem demanar, per exemple, a un advocat que vivia de defensar els patrons i cobrava comissions del Sindicat Vertical, s’embarqués en l’aventura d’una organització cultural antifeixista? Era com demanar peres a un aglaner! No em parlem, de qui havia fet carrera amb el franquisme, muntat els seus negociets, o – i n’hi havia alguns!- els que militaren a favor dels falangistes. En certa mesura la idea de muntar el Pen Club a Mallorca naixia abans d’hora. Potser més endavant, si en temps de la transició ho haguéssim tornat a intentar, hagués reeixit l’experiment. Però ara, tot finia com de costum: els cops de puny d’en Toni damunt la taula, en Llompart que tampoc no se’n podia avenir, de la falta de resposta, en Josep M0 Palau i Camps que volia tornar-ho a provar. Tot plegat, la crua realitat de la indiferència de bona part dels intel.lectuals illencs vers la lluita antifeixista.
Particularment vaig anar constatant que, per aquells indrets, el camp cultural, la plèiade de falsos ídols de fang que ens havien enlluernat una temporada, no obtindríem respostes gaire favorables per a la lluita. Comprovava que eren molt pocs els escriptors amb idees semblants a un Pablo Neruda o un Vicent Andrés Estellés o Pere Quart. Si la gent tenia por a participar en una organització gremial, netament professional… )com podíem esperar una futura i hipotètica militància en partits de classe, revolucionaris, veritablement antifeixistes? M’adonava que havia mitificat massa els lletraferits, els “herois” de pàgina cultural i llibret anual de poemes. Vivia somniant amb l’exemple d’altres èpoques i altres contrades. Ara, a finals dels seixanta, si llevàvem els noms abans esmentats, molt pocs dels famosos creadors que sortien periòdicament pels diaris volien seguir l’exemple d’un George Orwell, un Ernest Hemingway o Bertolt Brecht. Extensa munió dels homes que fins feia poc encara consideràvem els “mestres”, eren en realitat autors massa influïts per la finida Escola Mallorquina, personatges provincians de missa i comunió diàries, amants de les postes de sol i “la claror profunda de les nostres aigües”. Un món ranci, pansit, aturat en el passat, lluny de les esperances populars, aliè a l’esperit de revolta cultural i social que, des de la revolució russa, havien sacsejat el planeta. Si no havien assimilat cap dels avanços artístics dels surrealistes o futuristes, alguna idea de de la revolució francesa; si no s’havien sentit identificats amb la llarga història de lluita del moviment obrer català i espanyol, les esperances de la I Internacional, les contradiccions de la II aprovant els crèdits de guerra, la creació per Lenin i Trotski de la III, a Moscou, l’any 19l9; si eren indiferents a tot allò que a nosaltres ens dominava ment i esperit… )com podíem demanar-los un compromís militant avançat, una coherència política que, indubtablement, no podien tenir? Les reunions al despatx de l’Editorial Moll em deceberen molt, i en certa mesura radicalitzaren les meves postures i concepcions dins els camps literari i polític. Era qüestió de cercar els aliats per a la lluita en unes altres direccions, lluny de les torres d’ivori, anar als barris populars, als ravals extra-radials, confiar en les masses anònimes que no tenien res a perdre amb la lluita.
Només l’exemple de compromís ètic i social d’un Llompart o un Toni Serra esdevenia un fanal en la fosca de la dictadura.
EL PSAN A LES ILLES

 

 

Pel febrer de 1976 el PSAN publicava una Anàlisi de la situació [a les Illes] i objectius polítics que venia a remoure una mica la somorta vida de la transició illenca. El PSAN aleshores lluitava contra l’opressió colonial, pel control popular dels mitjans de producció i per l’exercici del dret a l’autodeterminació dins la realitat del Països Catalans. De tendència marxista-leninista, el PSAN a les Illes tenia nombrosos militants procedents especialment del camp professional i de la pagesia. Entre els seus militants més destacats podríem destacar l’escriptor Antoni Serra (exmilitant del PSUC i del PCE) i Bartomeu Fiol [no el poeta, creador del mite de Cavorques], que va ser el representant del PSAN a l’Assemblea Democràtica fins que sorgiren els problemes a ran de l’atemptat per part d’ETA contra el president de la Diputació de Guipúscoa. Aquest atemptat (s’havia de signar un comunicat de protesta al qual no volgué donar suport el PSAN) serví per a començar una cacera de bruixes i una campanya de criminalització contra el nacionalisme conseqüent per part dels partits procentralistes. Evidentment es tractava de situar en l’extrema esquerra, dins l’àrea d’allò que posteriorment hom anomenaria “els violents”, els partits que no volien pactar amb els hereus del feixisme unes eleccions controlades. Partits, els d’ordre, que, per damunt tot, coincidien amb els franquistes reciclats (tipus UCD) en el manteniment de l’eterna Espanya opressora de pobles.
Altres destacats militants del PSAN eren Pere Sampol i Antoni Mateu de Montuïri, Gabriel Majoral a Algaida, Joan Quetglas, Joan Alomar, etc, a Ciutat de Mallorca. El PSAN no admetia que les Illes fossin una nacionalitat, diferenciada de la catalana general si bé (vegeu L’oposició antifranquista a les Illes de Bartomeu Canyelles i Francisca Vidal, pàg. 64): “Mentre no hi hagi una concretització real dels Països Catalans, i durant les etapes prèvies, lluitaran [el PSAN] per l’autonomia de cadascun d’aquests i la implantació d’autogovern a Catalunya (Generalitat), en el País Valencià (Generalitat) i a les Illes, a on creuen que seria perfectament aprofitable el Gran i General Consell”. A nivell estratègic propugnaven un tipus de socialisme no burocràtic (no tenia res a veure amb el “socialisme” degenerat implantat per la nova burgesia “roja” als països del Pacte de Varsòvia) basat en òrgans de poder obrer i popular (a les fàbriques, al camp, als barris, als pobles, a la universitat, etc). Aquest tipus de poder dels treballadors era mot semblant al socialisme consellista d’organitzacions com l’OEC, MCI, POUM, etc. Els militants del PSAN a les Illes lluitaven, per tant, per un Estat Socialista dels Països Catalans que realitzàs plenament els interessos de les classes populars catalanes. Es tractava d’amar creant la consciència i el tipus d’organitzacions de democràcia directa per acabar un dia amb l’herència i el poder de l’imperialisme espanyol.
A conseqüència de la campanya de criminalització a què va ser sotmès aquest partit nacionalista i marxista per part dels partits promonàrquics i centralistes, es veien obligats a publicar els seus escrits en diverses publicacions principatines. A la revista Avui (número 37 de març de 1976) deien: “L’ofegament a què han estat sotmeses les Illes al llarg d’una història farcida de claudicacions i de traïdes, resultat d’uns partits que han preferit l’abstracció i la consigna a l’anàlisi correcta i científica, ens fa veure que no és possible ajornar per més temps l’acció que entronqui l’aspiració popular com a aspiració nacionalitària i com a alliberament de classe”.

MIQUEL LÓPEZ I CRESPÍ

 

Records de l´OCB (Obra Cultural Balear)
Obra Cultural Balear (OCB): records dels anys de lluita antifeixista (I)

 

“Amb Antoni Mir, l’expresident de l’OCB hem viscut potser els anys més intensos de la nostra vida: aquella lluminositat que donava estar a l’avantguarda de la lluita per la llibertat, pel català, per un món més just i solidari. Record ara mateix aquelles reunions i combatives assemblees a l’Escola de Magisteri, a la Facultat de Filosofa i Lletres, les nits de pintades i repartides de fulls clandestins pel centre i barriades extraradials de Ciutat amb tants i tants companys i companyes, avui excel·lents professionals en les més diverses activitats. En aquella època l’OCB ja donava aixopluc a les forces de resistència antifranquista. Qui no recorda el paper destacat de Llompart de la Peña i de Climent Garau en tants moments històrics?”. (Miquel López Crespí)

 

L’Obra Cultural Balear farà enguany els trenta-nou anys d’existència, de lluita aferrissada en defensa de la nostra cultura. Llegir el magnífic opuscle que ha editat l’OCB tot recordant aquestes quatre dècades dedicades a la promoció de la cultura pròpia de les Illes Balears m’ha fet recordar el paper destacadíssim que féu aquell nucli inicial de començaments dels seixanta: Rafel Ginard, Bernat Vidal i Thomàs, Josep Maria Llompart de la Peña, Francesc de Borja Moll, Joan Pons, Pau Alcover, Miquel Forteza, Miquel Marquès, Miquel Arbona, Ignasi Rotger i Villalonga… L’Obra Cultural Balear és continuadora històrica de la tasca de l’Associació per la Cultura de Mallorca (1923-1936), la qual, presidida entre d’altres per Emili Darder, impulsà la revista La Nostra Terrai contribuí a convocar l’assemblea d’entitats que l’any 1931 redactà i aprovà el primer Avantprojecte d’Estatut d’Autonomia de Mallorca, Eivissa i Formentera. Actualment, l’OCB, sota la presidència del nostre bon amic i valent company de lluites clandestines per la llibertat del nostre poble Antoni Mir Fullana, continua, amb mes força que mai, la tasca iniciada en el decenni dels anys seixanta de recuperació de la llengua catalana, coordinant un potent bloc civil de forces que lluiten pel nostre autogovern.

Antoni Mir és llicenciat en filologia hispànica (1984) i en filologia catalana (1987) per la Universitat de les Illes Balears. Entre 1974 i 1982 milità en l’OEC i en el MCI. Soci de l’Obra Cultural Balear, n’ha estat director executiu (1986-90) i secretari (1990-91); d’ençà de 1992 n’és president. Fou secretari executiu (1986) del II Congrés Internacional de la Llengua Catalana a les Illes Balears; membre (1988-95) del Consell Rector de la Universitat Catalana d’Estiu i directiu de l’Associació Voltor (organització que s’encarregà de fer arribar a les Illes les cadenes de ràdio i televisió de Catalunya Principat i País Valencià) també és responsable de la revista de l’OCB El Mirall. Membre del consell rector de l’Institut Balear de Turisme -IBATUR- el 1997 li fou atorgat el premi CIEMEN del Centre Internacional Escarré per a Minories Ètniques i les Nacions.

Amb l’actual president de l’OCB hem viscut potser els anys més intensos de la nostra vida: aquella lluminositat que donava estar a l’avantguarda de la lluita per la llibertat, pel català, per un món més just i solidari. Record ara mateix aquelles reunions i combatives assemblees a l’Escola de Magisteri, a la Facultat de Filosofa i Lletres, les nits de pintades i repartides de fulls clandestins pel centre i barriades extraradials de Ciutat amb tants i tants companys i companyes, avui excellents professionals en les més diverses activitats. En aquella època l’OCB ja donava aixopluc a les forces de resistència antifranquista. Qui no recorda el paper destacat de Llompart de la Peña i de Climent Garau en tants moments històrics?

L’entitat, com molt bé explica la Gran Enciclopèdia de Mallorca, va ser “creada a Palma el desembre de 1962 per iniciativa de Francesc de Borja Moll, amb l’objectiu de fomentar la llengua i la cultura autòctona de les Illes Balears. En foren fundadors Josep Capó Juan, Guillem Colom, Miquel Forteza, Miquel Fullana Llompart, Miquel Marquès i Bernat Vidal Tomàs, entre d’altres. Durant el decenni dels seixanta, es dedicà principalment a l’organització de cursos de llengua i literatura catalanes i de cursos per al professorat de català. Durant els anys setanta, conegué un període d’extensió i arrelament. Creà les primeres delegacions als pobles i augmentà el nombre de socis. El 1971, es constituí com a associació. Es relacionà amb les forces d’oposició al franquisme i impulsà la lluita per la consecució de l’autonomia”. L’interessant opuscle Quatre dècades d’història que ara mateix acaba d’editar l’OCB aprofundeix en els fets més destacats protagonitzats per l’entitat en aquests trenta-vuit anys d’existència combativa.

Però parlàvem dels anys de lluita al costat de l’actual president de l’OCB, l’amic de combat antifeixista i per la llengua i cultura catalanes Antoni Mir. D’aquesta estreta relació, de l’amistat que m’uneix a n’Antoni des de fa més d’un quart de segle (com passa el temps!) n’he parlat sovint en els meus llibres de memòries i d’assaig. En el llibre L’Antifranquisme a Mallorca 1950-1970 editat per Lleonard Muntaner Editor en la seva col?lecció “El Tall”, n’he parlat en moltes capítols; i més recentment, en l’assaig Cultura i antifranquisme que ha editat Edicions de 1984 a Barcelona, n’he tornat a donar notícia en els capítols “La influència de Trotski i Andreu Nin en els comunistes de les Illes, I, II i III”. També hi haurà molta més informació sobre l’OEC, el MCI, el paper de les JEC (Joventuts d’Esquerra Comunista) que dirigia en temps de la transició l’amic Antoni Mir, en un nou assaig que ha de sortir properament al Principat. Es tracta de No era això: memòria política de la transició (Edicions El Jonc)

Però finalment, la transició (els famosos pactes amb els franquistes reciclats) no anà com molts havíem pensat -i lluitat!- en direcció a l’autodeterminació del nostre poble, la república i el socialisme. Però no per això afluixaren n’Antoni Mir ni cap d’aquella munió de companys de finals dels setanta i principis dels vuitanta. Ni molt manco! N’Antoni va ser un d’aquests personatges insubstituïbles dels vuitanta. Quan alguns dels dirigents de l’esquerra oficial ja s’havien installat en la comoditat covarda dels despatxos institucionals, n’Antoni Mir continuava en primera línia encapçalant tot tipus de manifestació ecologista, nacionalista o antifeixista, protestant contra les actuacions d’unes forces repressives que, fins i tot en democràcia!, encara es mantenien massa lligades al tenebrós passat dictatorial. Detingut en nombroses ocasions, el record, valent, un primer de febrer de 1980, en els jutjats de Palma, on munió d’amics l’acompanyàrem per fer-li costat en moments tan delicats. A l’entrada del judici em digué: “He fet el que havia de fer i mil vegades ho faria si s’ataca la llibertat d’expressió o maten un ciutadà”. I, amb una forta estreta de mans -aquella lluïssor decidida en els ulls!-, entrà a la sala del judici.

Miquel López Crespí

Del llibre Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a Josep M. Llompart (Edicions Cort, Ciutat de Mallorca, 2003)

 

 

L’Obra Cultural Balear (OCB) felicita l’escriptor Miquel López Crespí pels seus articles en defensa del català i de les activitats de l’OCB
Obra Cultural Balear (OCB): records dels anys de lluita antifeixista (i II)

 

“Vàrem llegir el vostre excel·lent article referent a l’estat de la llengua i a la convocatòria de la Cadena Humana del 8 de maig, i volem agrair-vos la vostra contribució al debat públic i a la coneixença popular de les justes reclamacions de la Diada per la Llengua d’enguany, tan importants per al futur de la identitat del poble de Mallorca. Amb agraïment, us saluda. Antoni Mir Fullana. President de l’Obra Cultural Balear”. (Antoni Mir Fullana)

Ciutat de Mallorca 1980. N’Antoni Mir havia protestat de forma vehement per la mort de la jove Gladys del Estal a Tudela (Navarra) a conseqüència d’uns trets procedents de les Forces d’Ordre Públic (FOP) d’aleshores. El fiscal li demanava un any de presó i multa de quinze mil pessetes. Cal dir que mai no el vaig veure atemorit i en tot moment defensà els drets dels ciutadans a la lliure expressió i a la protesta davant la injustícia.

A l’endemà el diari Última Hora de Ciutat (2-II-1980) publicava en primera plana uns grans titulars que deien: “Acusado de calumnias a la Guardia Civil el fiscal pidió ayer una pena de arresto mayor para Antoni Mir”. El reportatge, illustrat amb dues fotografies d’Antoni Mir en la sala del judici, era signat per Joan Mulet i Josep Rosselló i començava d’aquesta manera: “Una pena de arresto mayor y multa de quince mil pesetas, es la condena que el Ministerio Fiscal ha solicitado para Antoni Mir, dirigente del MCI, en el transcurso del juicio que se celebró ayer por la mañana.

‘Casi a las once y media, con unos veinte minutos de retraso sobre la hora prevista, se inició ayer el juicio contra el secretario político del Moviment Comunista de les Illes (MCI), acusado de un delito de ‘calumnia contra clase determinada del Estado’.

‘Los antecedentes determinantes de la acusación se remontan al 4 de junio de 1979, cuando en Tudela (Navarra), murió, por disparos de un agente de la Guardia Civil, la joven Gladys del Estal, en el transcurso de una fiesta ecologista que fue disuelta por la FOP. A consecuencia de estos hechos, la directiva del MCI acordó colocar una pancarta de denuncia en la fachada de su local, en la plaza de España. La pancarta […] decía lo siguiente: ‘Gladys del Estal, assassinada per la Guàrdia Civil a Tudela (Navarra). Nosaltres no oblidam’.

‘La pancarta fue retirada, el mismo día de su colocación -el 7 de junio de 1979- por la policía, siendo detenido Antoni Mir, que fue posteriormente puesto en libertad previo pago de la fianza establecida”.
Després de molts d’anys de militància comuna (en el comunisme illenc, concretament en l’OEC), finalment els nostres camins varen divergir; políticament, emperò; mai en les relacions personals, ja que ambdós sempre hem considerat la nostra ferma amistat per damunt de qualsevol contingència conjuntural. Tant n’Antoni Mir com qui signa aquest article pensam que una amistat de més de vint-i-cinc anys (hem compartit idees, accions conjuntes, debats polítics interminables, congressos del partit, viatges, sortides a pintar per la nit, aferrades de cartells, reparticions de fulls clandestins, detencions, actes solidaris, mitings, participacions electorals, les mogudes assemblees dels anys setanta, cites nocturnes amb militants d’altres indrets, trobades amb companys i companyes en els llocs més inimaginables, discussions a la llum d’espelmes, reunions a secretes cases de camp de fora vila…) no pot refredar-se per ximpleries. Al capdamunt, ambdós, des de qualsevol dels partits d’esquerra on hem militant, o des de qualsevol de les organitzacions culturals on hem fet feina, sempre hem tengut ben clar el mateix objectiu: la defensa aferrissada de la nostra cultura feta malbé pel colonialisme; el combat contra la injustícia i per un món millor.

Tot això a banda dels comunicats de rigor que m’envia; a mi com a tots els professionals que som al peu del canó en defensa de la cultura catalana. Record ara mateix el que em va fer arribar recentment per haver participat en la campanya en favor de l’autogovern i la llengua, on deia:

“Miquel López Crespí: Vàrem llegir el vostre excellent article referent a l’estat de la llengua i a la convocatòria de la Cadena Humana del 8 de maig, i volem agrair-vos la vostra contribució al debat públic i a la coneixença popular de les justes reclamacions de la Diada per la Llengua d’enguany, tan importants per al futur de la identitat del poble de Mallorca. Amb agraïment, us saluda. Antoni Mir Fullana. President de l’Obra Cultural Balear”.

Aquesta és la part, diguem-ne, “oficial” de la nostra relació. El cert és que sense pòlisses ni segells, quan l’has de necessitar -una presentació d’un llibre, una activitat cultural…- basta una simple trucada i, sense cap mena de problema, tens -com en els anys de la lluita antifeixista- l’amic Antoni Mir fent feina per la cultura, contribuint a tirar endavant allò que li has demanat.

A mitjans de 1978 l’OEC de les Illes patí un procés de debat polític i de ruptura orgànica que, alhora que significava el final del comunisme consellista organitzat a les Illes, també va servir (de forma dialèctica) per a enfortir el Moviment Comunista de les Illes (MCI), el PSM, CC.OO., les associacions de veïns i moltes altres organitzacions obreres i populars. Una part majoritària de l’OEC (entre els quals em trobava jo mateix) no ens convencé el procés que deien d'”unitat” entre MCI i OEC. Nosaltres consideràvem aquest procés “unitari” com a simple i pura absorció, la qual cosa significava deixar de banda els components trotsquistes i consellistes de l’OEC per a passar a un altre tipus de partit que consideràvem maoista (una tradició molt allunyada del consellisme d’OEC). Per contra, n’Antoni Mir i altres camarades optaren per aquesta opció. Per tant, la divisió es va consumar; i mentre uns enfortien el Moviment Comunista de les Illes (MCI), altres iniciàrem el procés de convergència amb el PSM que, després del congrés d’unificació d’Inca de 1978 (IV Congrés), significaria el reforçament del nacionalisme socialista i antisistema a Mallorca. En la nova executiva “unificada” hi havia, aquell hivern de 1978, molts històrics de l’OEC. El quadre de direcció del PSM quedà aleshores conformat d’aquesta manera: Eberhard Grosske (relacions exteriors); Joan Perelló (cultura); Pep Bernat (moviment obrer); Jaume Obrador (moviment ciutadà); Miquel López Crespí (formació); Margalida Bujosa (dona); Joan Mesquida (joventut); Jaume Montades (propaganda); Rafel Oliver (revista); J.A. Adrover (pagesia) i Paco Mengod (organització).

He recordat aquest fets perquè els crec ben importants per a copsar la ferma voluntat de lluita de qui encapçala avui dia la nostra principal institució cultural. Tots sabem com d’ençà els anys noranta l’OCB ha intensificat la seva funció de cohesionador social i ha convocat, a Mallorca, les històriques Diades populars per la llengua i l’autogovern amb participació, cada mes de maig, de més de trenta mil manifestants. Un fet històric ha estat també, en aquests darrers anys, l’augment continuat en el nombre de socis. En l’actualitat, la institució agrupa una massa social activa de prop de 5.000 persones, i compta amb un elevadíssim nombre de simpatitzants, que es pot xifrar en dotzenes de milers de persones. Remarquem igualment la consolidació de les vint delegacions de l’OCB a pobles, on les publicacions de la part forana lligades a la institució editen prop de deu mil exemplars mensuals.

Parlar de la importància dels Premis 31 de Desembre, del gran projecte cultural “Les Balears es presenten”, del nombre infinit de conferències, activitats pedagògiques i juvenils, muntatges de teatre, cicles de cinema i homenatges, realitzats per l’Obra Cultural Balear superaria els estrets límits d’un article de premsa. No ens resta més que saludar aquests trenta-nou anys d’activitat ininterrompuda en defensa de la nostra cultura tot esperant que el segle XXI que ara comença sigui el de la nostra definitiva normalització cultural.

Miquel López Crespí

Del llibre Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a Josep M. Llompart (Edicions Cort, Ciutat de Mallorca, 2003)

  1. Gràcies, Miquel, per recordar sempre, sempre recordar, posar les coses al dia, en present. Descansi en pau Climent Garau, se l’ha guanyada a pols.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!