BALANCES OKTOBERFEST

Barrobés & Borges

Beasts of the Southern Wild, una peli sense solta ni volta o el conte fallit

Publicat el 11 de gener de 2013 per aniol

Havia vist el tràiler i tenia bona pinta. Ve avalada per premis a Cannes i Sundance, entre d’altres ( i a sobre ara me l’han nominada als Oscars)  i les opinions de molts espectadors la presentaven com una gran faula imaginativa, una d’aquelles pel·lícules on el món tenebrós en què vivim esdevé màgic a través dels ulls d’un infant, i aquesta visió innocent ens ajuda a veure el cantó positiu de la vida. Doncs jo la devia enxampar en un mal dia perquè a mi em va donar un mal rotllo bestial i em va deixar molt mal sabor de boca. 

El millor de la pel·lícula és la curiosa situació que ens presenta: una mena de campament de barraques a l’americana en mig dels pantans de Lousiana. A la zona inundable, més enllà dels dics de Nova Orleans hi viuen els pàries de la terra dels valents, totalment al marge de la societat. Són autosuficients, viuen de la pesca i dels animals que tenen. L’únic que realment val la pena del film és aquest retrat de l’altra Amèrica, un tercer món dins la primera potència mundial, més enllà del quart món, diria jo.

I a partir d’aquí, la pel·lícula que pretén fer un retrat simpàtic d’aquest món sòrdid a través dels ulls d’una nena de sis anys, fa aigües (literalment, la tempesta inunda la comunitat) i metafòricament. Començant pel personatge del pare, i la relació estranya que té amb la seva filla (amb la qual hi ha moments que literalment es comporta com un boig irresponsable – potser també per culpa d’una interpretació un pèl exagerada en moments puntuals). Però el problema principal és que vol mostrar-nos aquesta relació estranya a través d’uns fets totalment inversemblants que es van concatenant un darrere de l’altre – començant per l’incendi i acabant per la casa de meuques flotant-. I les bèsties que donen títol a la pel·lícula i que se suposa que són l’element màgic irreal (que metafòricament de ben segur que volen representar alguna cosa transcendental) no treuen cap a res, realment. Si les eliminéssim en el muntatge final, no canviaria res de res. 

Sincerament, llegeixo les opinions de la gent dient que els ha il·luminat l’ànima i coses de l’estil de “una de les pel·lícules més màgiques i evocadores de l’any” (ara mateix acabo de llegir una altra d’aquestes opinions a Fotogramas on la qualifiquen de meravellosa i tal)… Doncs a mi m’entraven ganes de trucar als serveis socials. Què voleu que us digui? Què té de màgica la pobresa extrema, el quart món? Què té de màgic i meravellós una pobra nena òrfena amb un pare tarat que li fot crits quan està espantada i la posa en situacions de perill? 
Sí, ja sé que vol ser un conte, una faula, però per mi no se’n surt. Es queda a mitges. I a més està plena d’incoherències i inconsistències. Suposo que és qüestió entrar-hi o no entrar-hi. Jo no hi vaig entrar, ni tan sols em vaig acostar al llindar de la porta.  

La nena del pou
 


  1. Deu ser la setmana de la sort al cinema, perquè ahir al Cineclub Vilafranca ens van posar “Holy Motors”, que també la crítica la deixa pels núvols, “la pel·lícula de l’any”, diuen, i és un autèntic conyàs de quasi dues hores del qual només se salven tres o quatre moments visualment interessants. Intenta ser profunda i es queda en una estètica tan buida que sovint frega el ridícul. No havia vist res tan dolent i alhora pretenciós des de “Shame”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.