Ulisses20

Bétera, el camp de túria

L’escola del segle XXI necessitarà intel·ligència

Deia Whitehead que l’error és el preu que cal pagar per progressar. Això si acceptem que l’error és pagament. L’error era fins fa uns dies (segles XIX i XX) una acció que es punia  a l’escola, amb un càstig si era lleu, amb la vergonya si el mestre ho considerava greu. Potser que aquest siga un indicador del canvi a l’escola, de l’escola del segle XX a l’escola que voldríem al segle XXI. Considerar l’error com un pas necessari per avançar. Per això els infants s’han d’adonar d’on erren i per què, per esmenar-ho la propera vegada.

La segona jornada de formació per a mestres que havia preparat AKOEeducació no va decebre. A l’escenari del saló d’actes del col·legi Juan Comenius (companys, caldrà millorar la llengua dels rètols), van pujar Eduard Vallory, David Atzet i Jordi Musons, que van filar un discurs pel canvi més radical de l’escola, segons ells, possible, eficaç i principalment metodològic. Calia una premisa principal, el canvi l’ha de fer tota l’escola. Sense excepció de cap mestre, cap etapa o cap cicle. Tothom ha d’implicar-se i començar, potser amb petites coses, però que porten tot l’equip a una coherència d’acció consensuada. El pes del discurs, la ponència principal, va anar a càrrec d’Eduard Vallory, que va modular el discurs, l’auditori, en un exercici brillant de bon comunicador, expert, excessivament afectat per al meu gust, però va saber atraure l’atenció, el neguit i el silenci dels tres-cents mestres de la sala. En realitat tres-cents cinquanta. Què va dir, l’analista Vallory, president del Centre Unesco a Catalunya, director d’Escola Nova21? Ara mateix no ho sabria explicar tot. No sé si sabria explicar la meitat del que va dir, o si me’n recorde d’una tercera part. La meua funció era observar el públic, la reacció general, els comentaris in situ, el siroll o el murmuri. No n’hi hagué gaire siroll, ni murmuri —bé, sí, una miqueta— però l’home va manegar l’auditori com va voler, amb el suport d’una presentació en tres llengües (predominància de l’anglés), i un exercici de referències a documents internacionals que són en favor del canvi a l’escola, de la modernitat, si cal de fer l’escola més transparent (més vidres i menys ciment) o fins i tot eliminant completament els envans i ja veurem què passa. “L’empoderament” dels alumnes, fóra una raó suficient per al canvi que proposa Vallory. Que l’escola siga gratificant i suggeridora per a l’alumne, una escola que siga capaç d’afrontar els reptes nous, entre més preparar ciutadans lliures. Com que m’és impossible de recordar tot el que va dir, afig un paràgraf del seu bloc que resum una part important del seu discurs:

“Coincidim en què l’aprenentatge ha de desenvolupar competències per a la vida, articulant a través seu l’adquisició de les diverses tipologies de coneixements: informacions, conceptes, habilitats, actituds i valors. També alertem que parlar de competències no ha de significar pensar en un propòsit utilitarista, sinó en una formació integral, humanista. I per generar aprenents autònoms, ens calen experiències d’aprenentatge gratificants, vivencials, properes, significatives i cooperatives.”

El segon resum de la intervenció del director del moviment Escola Nova 21, és que l’escola necessita de la intel·ligència. Potser no ho va dir així, però ho va deixar implícit. Sense tenir al cap en tot moment aquest valor, aquesta capacitat, competència o mínim que ha de tenir algú per treballar a l’escola, no hi ha res a fer. Perquè la clau són els mestres, ja ho vam dir ahir, i a aquesta clau cal afegir que qualsevol acció, activitat, reflexió proposta, tot sense excepció, ha de tenir “intel·ligència”

Les escoles s’han de convertir en centres generadors d’aprenentatge, han d’aprendre de cada acció que proposen, si volen evitar la rutina, l’avorriment, l’abisme entre la realitat d’allò que passa al món i allò que passa a l’escola, cada dia, que massa vegades no té res a veure amb la realitat.

[continuarà]



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General, mestres d'escola per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent