EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Publicat el 30 de juny de 2014

Fem silenci

Sens dubte una de les grans dificultats a l’hora de treballar amb nens és demanar silenci i atenció perquè escoltin al mestre/educador/monitor.Podem deixar-nos la veu cridant i repetint “Silenci, si us plau” i pot ser que els infants no ens facin cas.En aquest article m’agradaria explicar uns quants recursos que podem utilitzar per demanar silenci amb nens i nenes d’infantil.


CANTAR

Sobretot quan treballem en el lleure, podem agafar una cançó que està de moda i agafar un fragment per poder utilitzar-ho per fer silenci. Aquest cas, podem agafar la cançó del Michel Teló “Bará berê”

https://www.youtube.com/watch?v=gEiqSUzQ1fo

El monitor/educador/mestre quan vulgui captar l’atenció i en conseqüent el silenci ha d’exclamar: “bara bara bara” en aquest cas els nens haurien de contestar cantant “bere bere bere” i es faria silenci.

Per experiència pròpia, és un mètode molt eficaç ja que els nanos són coneixedors de la cançó i els hi fa especial il·lusió cantar un fragment i gràcies aquest ritual aprenen a fer silenci, a mantenir l’atenció, a entendre la consigna de canvi d’activitat que dóna el monitor/educador/mestre.

Hi han altres cançons amb que podem fer el mateix ritual.

El monitor crida: “Pepo popepo” a lo que els nens han de respondre gesticulant amb les mans “pum, oh yeah”. Aquest últim és bastant divertit i també sol agradar molt entre els nens. A part, podem jugar a canviar el ritme, anar més a poc a poc, anar més ràpid…

També podem cantar amb la música de “Frère Jacques”

“El dit puja, el dit puja
Ja és a dalt, ja és a dalt.
Baixa, baixa, baixa
Baixa, baixa, baixa
Ja és a baix, ja és a baix”

Tot això gesticulant i que els nens de forma progressiva s’aniran afegint imitant els gestos i cantant.

GESTICULACIONS

Quan hi hagi xivarri dins de l’aula o en qualsevol altre espai podem dir:

“Qui m’escolti que es toqui el cap”

Els infants que estiguin escoltant, es tocaran el cap.

Podem afegir altres parts del cos com el nas, la panxa, el peu… i progressivament els nens aniran senyalant la part del cos que farem referència. Fins que tindrem tots els infants atents a lo que nosaltres els hi volem explicar.

Una altra opció és picar de mans dos cops i posar-nos el dit índex (primer una mà i després una altra) als llavis i fer “txxxx” “txxxx” i tornem a picar de mans dues vegades. Veure’m que els infants s’aniran afegint i aniran repetint el que estem fent.

Un cop que els tinguem tots en silenci els hi direm “Agafarem el silenci (farem gest d’agafar algun objecte des de dalt) i ens el menjarem (fem gest de menjar)  i tot seguit farem amb el dit índex “txxxx”.

 

Aquests recursos sempre seran útils quan tinguem xivarri a l’aula o l’espai on estiguem, quan volem avisar els infants d’algun canvi d’activitat o els hi volem explicar qualsevol cosa.

Per concienciar als infants sempre podem fer una assemblea i reflexionar juntament amb ells. Què passa quan tothom crida? Sentim el que ens diu l’educador o el company? Que podem fer per solucionar-ho?

ML.

 



  1. Molts bons recursos els que has exposat per fer que els infants estiguin atents quan se´ls ha d´explicar alguna cosa.. S´ha de reconeixer que aquesta qüestió, que els infants guardin silènci i estiguin atents quan se´ls explica alguna cosa, és de les més complicades i cal tenir traça per aconseguir-ho sense deixar-hi la veu. Veig, però, que els educadors, mestres i monitors us les ingenieu de maravella per aconseguir-ho. A mi m´ha sorprés i agradat la tècnica de les conçons.
  2. Aquest tema m’ha agradat molt, la veritat! Llàstima que no treballi amb nens menors de 6 anys! Com a professora he de dir que això d’aconseguir silenci a classe és el pitjor d’aquesta feina. Jo també he hagut de buscar altres maneres de demanar silenci que no sigui cridant, perquè no serveix de res, només per a fer-te malbé la veu. Enhorabona per l’article, està molt ben explicat i és molt útil! Fins aviat!
  3. Molt bon article!! Volia aportar altres recursos com ara:
    El mestre/educador/monitor comença una frase i els infants/joves l’acaben, exemple:
    – Weke weke…cacahuete!!
    – Melón melon…sabrosón!!
    – Pim pam pum…bocadillo de atún!!

    O am cançons i gestos:
    (Ritme de “Frère Jacques”)
    La lechuza la lechuza
    Hace shhhh (dit als llavis) Hace shhhh (dit als llavis)
    Hagamis silencio como la lechuza
    Que hace shhhhhhhh (dit als llavis)
    Que hace shhhh (dit als llavis)

    O

    (Fem girar un braç al voltant de l’altre)
    Enrolla enrolla
    (Sentit contrari Fem girar un braç al voltant de l’altre)
    Desenrolla
    Estira estira (fem veure que eatirem algo amb les mans)
    Shhhhh (dit als llavis)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Lleure, Recursos | s'ha etiquetat en per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent