EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

El meu pare és mestressa de casa

4

Una bona manera de treballar la coeducació és relacionar-ho amb els oficis. Hi ha professions d’home i professions de dona? 

Una manera de trencar amb els estereotips és treballar-ho conjuntament amb els infants a partir dels 2 anys. Però com podem fer-ho? A continuació exposo diferents activitats amb la finalitat de introduir el tema dels rols de gènere als més petits.

ACTIVITAT 1: ASSAMBLEA ELS OFICIS

En rotllana, crearem un clima càlid, acollidor i plantejarem diferents situacions per saber què en pensen els infants. Cada infant dirà a què es dedica el seu pare/mare. En cas de que hi hagi un pare perruquer o una mare polícia plantejarem: “Pot ser perruquer?” o “Pot ser Polícia?” “Per què?” transmentent la idea de que hi ha professions estereotipades i no haurien de ser així.

ACTIVITAT 2: EL MEU PARE ÉS MESTRESSA DE CASA, I QUÈ?

elmeupare

Llibre a partir dels 8 anys (autor: Silvia Ugidos, editorial: La Galera) també podem introduir-lo abans adaptant segons l’edat a convenir. Què passa si el pare és mestressa de casa? Ho pot ser? Per què? Intentarem reflexionar sobre aquest fet.

ACTIVITAT 3: EL RACÓ DE LES PROFESSIONS

Tindrem dos espais diferenciats amb la representació de dues professions amb tendència a desenvolupar-la un sexe determinat. En aquest cas, un racó de mecànica i un altre de la perruqueria. Els infants hauran d’anar passant pels dos espais. Tot seguit farem una rotllana i debatrem com hem jugat i si ens hem sentit a gust fer de mecànic/a o de perruquer/a i parlarem sobre els estereotips que hi ha adjudicats per a cada sexe.

OBJECTIUS

  • Fomentar la igualtat d’oportunitats a través del joc
  • Reflexionar sobre els estereotips adjudicats a cada sexe
  • Treballar en equip
  • Gaudir amb l’activitat proposada

MATERIALS

  • Racó de mecànica: construccions, cotxes, eines de joguines, monos de mecànics
  • Racó de la perruqueria:  bates, rulos, pintes, raspalls, mirall irrompible…

ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL RACÓ

Els infants aniran passant pels dos racons de manera lliure sense les directrius de l’educador/a que només observarà el joc. No obstant, anirem suggerint que vagin passant per tots els racons. Després farem una rotllana i explicarem què hem fet i iniciarem una conversa que afavoreixi la participació de tots els infants tot parlant sobre els rols estereotipats.

AVALUACIÓ FUNCIONAMENT DELS RACONS

RACÓ DE MECÀNICA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

RACÓ DE LA PERRUQUERIA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

AVALUACIÓ ÚS I APROFITAMENT DELS RACONS

  • Mostra preferència pel racó de la mecànica
  • Mostra preferència pel racó de la perruqueria
  • Li costa canviar de racó
  • Juga amb els seus companys
  • Pren la iniciativa a l’hora de jugar
  • Reclama la presència de l’adult
  • Es disfressa de mecànic/a
  • Es disfressa de perruquer/a
  • Participa a l’assamblea
  • Respecta el torn de paraula dels companys
  • Escolta els companys
  • Ha gaudit amb l’activitat proposada

ML.

Les TIC a l’Educació infantil

7

No podem obviar que avui dia les tecnologies formen part de les nostres vides. És per això que dins de l’Educació infantil també se li dóna molta importància i des de ben menuts iniciem als infants a les noves tecnologies, se’n diu TIC que ve a ser: tecnologies de la informació i la comunicació.

Està considerara com un eix transversal del currículum i se situa a un nivell similar a les competències bàsiques tradicionals com la lectura, l’escriptura, el càlcul matemàtic i estan integrades en l’ensenyament.

La competència digital es desplega en totes les àrees del currículum (recordem que són: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges). Es poden concretar en diverses propostes d’activitat globalitzades que fem arribar als infants, vinculades a la seva vida quotidiana a l’escola. Per això les podem relacionar amb el desenvolupament de totes les capacitats:

  • Progressar en el coneixement i domini del cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
  • Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix o mateixa i de les altres persones
  • Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.

El Departament d’Educació proposa iniciar els infants a partir dels 2 anys i seguir la seqüència bàsica següent en el cicle del parvulari, dels 3 als 6 anys.

Caldrà fomentar la participació activa de l’infant en l’aprenentatge. Les TIC mai no podrán substituir la manipulació i experimentació directa i hem de respectar la seqüència des del més concret i proper a l’infant fins al més abstracte i llunyà en la selecció -per exemple- dels materials.

Les dimensions de la competència TIC són:

ALFABETITZACIÓ DE LA COMPETÈNCIA TIC

  • Utilitzar el ratolí per assenyalar i clicar
  • Iniciar i tancar l’ordinador
  • Utilitzar el teclat o la tauleta sensible
  • Imprimir clicant a la icona d’imprimir

INSTRUMENTS DE TREBALL INTEL·LECTUAL

  • Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació per mitjà de mitjans electrònics
  • Confeccionar una image utilizan un programari de dibuix senzill
  • Explicar el procés de treball amb l’ordinador i indicar les eines utilitzades

EINA DE COMUNICACIÓ

  • Fer comparacions simples entre el telèfon i el correu

CONTROL I MODELITZACIÓ

  • Seguir les instruccions

El racó de l’ordinador és imprescindible a partir dels 2 anys i trobarem els següents objectius:

  • Estimular l’àmbit audiovisual
  • Estimular la percepció visual i auditiva
  • Conèixer el vocabulari dels perifèrics de l’ordinador
  • Potenciar la coordinació ull-mà amb el ratolí i el teclat

Permet el treball individual, en parelles o petit grup, és aconsellable que el nombre màxim d’infants sigui de 4 o 5 infants i pugin treballar diferents programes destinats a l’aprenentatge de la lectoescriptura, la discriminació de sons, de formes, jocs d’atenció, de dibuix…).

Les normes d’utilització de l’ordinador i perifèrics han de ser clares i concretes.

Al parvulari és habitual tenir una sala dedicada als ordinadors (per l’aprofitament d’altres cursos com l’educació primària i secundària) mentre que a les escoles bressol ho podem incoporar dins de la pròpia aula.

A part d’un ordinador, es pot treballar amb altres eines TIC com una pissarra digital o un projector que ens pot ajudar a portar a terme un projecte o tenir bones comunicacions amb les famílies a través d’un bloc o el correu electrònic.

Fa poc va sortir la noticia de que l’Institut Nacional d’Educació de Finlàndia va decidir que la cal·ligrafia ja no formarà part del currículum escolar de Finlàndia a partir del curs 2016-2017 i que als nens els hi ensenyaran la lletra de pal i escriure directament a ordinador. 

Aquí la notícia al complet:

http://www.ara.cat/premium/societat/calligrafia-aprenentatge-necessari-perdua-temps_0_1261673952.html

Sembla ser, que per bé o malament les TIC cada vegada van agafant més importància.

ML.

Publicat dins de Tic i etiquetada amb , | Deixa un comentari

A dalt, a baix, davant o darrere!

4

Què és la geometria? Així comencem l’article d’aquesta setmana, escrivint sobre una branca de les matemàtiques que estudia l’espai i els cossos que l’ocupen.

Des de ben menuts es comença a introduir aquests conceptes i començar a tenir una base del coneixement logicomatemàtic que és present a totes les àrees, concretament en l’àrea Comunicació i llenguatges i l’àrea Descoberta de l’entorn.

Dins de la geometria podem trobar:

1. CONEIXEMENT DE L’ESPAI

-Per orientar-se a l’espai, cal orientar-se en el propi cos, trobant-hi els punts de referència i les dimensions: dalt/sota, davant/darrere, costat dreta / costat esquerra. L’exploració de l’espai en l’infant comença amb el moviment propi del seu cos. Reconèixer i situar objectes de l’entorn i establir una relació permeten a l’infant orientar-se espacialment. 

Com bé sabeu, a l’hora de programar una activitat hem de tenir en compte la fase evolutiva de l’infant, relacionar què és el que sap amb què és el que volem que aprengui.

Aquí una mostra per etapes.

PRIMER CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (0-3 ANYS)

La sala dels lactants (4 mesos a 1 any) està pensada i organitzada per permetre potenciar el moviment i la exploració de l’entorn. El primer espai en aquesta etapa és el racó de la manta, un racó còmode, acollidor i amb molts objectes que estimulen el moviment. Amb el pas del temps, el nadó ja començará a desplaçar-se i aconseguir petites fites, a reconèixer al final de l’espai on dorm.

A mida que es vagin fent més grans, ampliarem l’espai i estructurarem l’aula per racons de joc que facilitarà l’organització espacial. Alguna activitat ideal per facilitar aquest coneixement és l’experimentació de l’espai.

Prepararem caixes de cartro de diverses mides i formes de forma que permeti treballar diferents experiències: ficar-se a dins, omplir caixes amb caixes petites, apilar i fer torres, étc.

 SEGON CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (3-6 ANYS)

Fase evolutiva Possible activitat Exemple
Exploració de l’ espai Establir el vocabulari adient de la relació estàtica entre dos objectes.Establir el vocabulari adient de la relació dinàmica entre dos objectes Observem els objectes que tenim al davant, darrere, a un costat, a l’altre, a dalt, a baix, verbalitzant-los.En rotllana juguem amb una pilota i la passem cap a dalt, cap a baix, cap al davant, cap al darrere, cap a un costat, cap a l’altre. Verbalitzant les diferents accions.

 

Si anem a la platja caminant estarà a prop o lluny?

Nocions geomètriques bàsiques Explorar diferents objectes i establint-ne les característiques geomètriques Explorem un cub i verbalitzem que té cares planes, resseguim on comença i on acaba cadascuna de les superfícies.
Transformacions geomètriques Establir transformacions topològiques

Establir transformacions

projectives

 

Establir transformacions mètriques

Agafem un globus i dibuixem una casa. Ara inflem i veiem com s’ha deformat la casa.Agafem i projectem l’ombra d’un pal amb un focus de llum que modifica l’orientació del focus.

 

Agafem un triangle rectangle i el presentem des de diferents perspectives.

 

 2. CONEIXEMENT DE FORMES

Les característiques principals que defineixen les figures són: obertes o tancades, tenir els constats o les cares rectes o corbes i tenir una dimensió, dues o tres. A partir de P2 podem fer les següents activitats:

-Descriurem figures, comparar-ne o buscar-ne que tinguin una característica determinada. Poder trobar línies, superficies, volums, objectes oberts i tancats.

-El Tangram (fustes de diferents formes) és una bona oportunitat per iniciar-nos en cossos geomètrics ja que es poden fer varies combinacions de tal manera que podem formar un quadrat o un triangle.

-Les construccions també son una bona opció ja que es treballen diferents objectes amb diversitat de pesos, formes, mides i volums i es fan formes en tres dimensions.

ML.

Publicat dins de Logicomatemàtica i etiquetada amb , | Deixa un comentari

Fem un instrument casolà

4
Publicat el 5 de gener de 2015

Primer de tot…BON ANY NOU A TOTHOM!!!

Si en l’últim article vaig escriure sobre la seguretat de les joguines i la seva adquisició, en aquest vull fer referència d’una joguina que podem construir de forma casolana amb materials de rebuig que podem tenir perfectament per casa.

D’aquesta forma, els nens i nenes col·laboren en la seva elaboració, comproven que un objecte que semblava inservible se li pot donar una altra utilitat sense la necesitat de gaires medis i a part, s’estableix el vincle entre l’infant i l’adult (en aquest cas els pares o bé educadors).

Per poder portar a terme el instrument, en aquest cas, un tambor, necessitarem els següents materials:

IMG_7484

_Un recipient rodó. Pot ser una caixa rodona, un envàs d’una caixa de galetes, de cacau en pols…

_Adhesius per folrar la caixa. Aquí ja depén del gust de la persona que ho posi en pràctica. En el cas del exemple, serà un adhesiu blau i un altre groc.

_Gomets i enganxines per decorar la caixa.

_Estisores que utilizarem per tallar l’adhesiu.

_Globus que seran la punta dels pals.

_Paper de diari que posarem dins del globus.

_Palets de gelat o bé palets xinos que seran les baquetes del tambor.

_Gomes de pollastre per unir els palets amb el globus.

Quan tinguem la caixa, folrarem l’envàs. La caixa i la tapa de la caixa, preferiblement que siguin de dos colors diferents perquè el tambor resulti més llampant. Un cop folrat enganxarem gomets o diferents enganxines que tinguem de colors.

Després, elaborarem els pals. Agaferem un globus i retallarem la part més estreta de forma que poguem posar a dins paper de diari perquè el globus quedi inflat. Un cop que ho tinguem ho enganxarem al palet de gelat per fer les baquetes. Com? Amb unes gomes de pollastre farem un nus.

Aquest seria el resultat per elaborar les baquetes:

IMG_2568

I el resultat final del tambor.

IMG_7507

Espero que us hagi agradat i que us pugui ser útil per poder portar-ho a terme amb els vostres fills, nebots, cosins…Ah! No us oblideu de fer la carta de reis, encara sou a temps visitant aquesta pàgina:

http://www.reismags.cat

Bons reis!

ML.

Publicat dins de Jocs i joguines, Música i etiquetada amb | Deixa un comentari