EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Anem d’excursió

4
Publicat el 28 d'abril de 2014
Amb l’arribada del bon temps les escoles comencen a fer petites excursions, sortides, colònies…un dels aspectes ha tenir en compte és anar ben preparats i tenir un bona farmaciola.

El contingut de les farmacioles s’ha de revisar periòdicament per tal de reposar el material i controlar-ne les dates de caducitat.

Per programar una sortida amb infants cal tenir molta cura i fer la supervisió adequada de les activitats que hi faran perquè comporta riscos i perills importants. Sempre anirà bé comptar amb educadors de suport per tenir al grup ben controlat, poder atendre les seves necessitats i gaudir de la sortida sense còrrer riscos.

Els incidents més freqüents que es poden produir són:

-Insolació o cops de calor i cremades solars per excès d’hores al sol i manca de protecció solar adequada.

-Cops i caigudes que es poden produir per no portar un calçat adequat.

-Deshidratació

Les mesures pereventives que haurem de tenir en compte són:

-Protegir-los sempre amb cremes solars del factor més alt (nº40)
-Evitar caminar al sol en les hores centrals del dia (entre les 13h i les 16h de la tarda)
-Durant les hores de més calor, buscar zones fresques
-A l’hora de jugar, buscar zones on hi hagi ombres o portar para-sols.

Roba i calçat:

-Si tenen calor, mullar-los una mica la cara, els cabells i fins hi tot la roba i la gorra
-Protegir-se el cap del sol amb una gorra, barret o mocador per evitar insolacions
-Protegir els peus amb un calçat adequat per tal d’evitar picades o ferides
-Portar roba còmoda transpirable i de teixits naturals com el cotó o el lli, i preferiblement que la roba sigui amb colors clars.

Hidratació:

-Prendre líquids en abundància, especialment aigua, per evitar la deshidratació. Cal tenir una precaució especial amb els infants ja que es poden deshidratar més ràpidament.

Seguretat:

-No deixar els nens sols
-No permetre que els nens/es s’allunyin dins de les zones delimitades
-Vigilar que els nens/es no s’apartin del nostre camp de visió 

Farmaciola d’un centre d’educació infantil: 

Cures:

-Gases estèrils en bosses individuals
-Benes en diferents mides (de 5cm, 7cm i 10 cm)
-Esparadrap preferiblement antial·lèrgic
-Caixa de tiretes
-Apòsits impermeables
-Sabó líquid
-Sèrum fisiològic
-Cold pack fred i calor: bossa que incorpora substàncies químiques que a l’activar desprenen fred/calor
-Guants d’un sol ús

 Antisèpics:

-Aigua oxigenada
-Antisèptic d’ús extern: solució aquosa
-Alcohol 70º
-Termòmetre
-Tisores de punta rodona
-Pinces

Medicaments: 

-Paracetamol
-Ibuprofè (antiinflamatori)
-Broncodilatador (per l’asma i la dificultat respiratòria)
-Sucre , en sobres o comprimits
-Producte per a les picades
-Corticoides
-Pomada pels cops

Abans d’administrar qualsevol medicament d’aquests, cal disposar de la recepta amb el nom del medicament, la dosi, la pauta i temps d’administració, la signatura del metge, el número de col·legiat i el segell del centre mèdic. La conformitat per escrit dels pares i tutors legals del menor de que se li administri el medicament assenyalat pel facultatiu.

En cas de no disposar de qualsevol de les coses esmentades, el centre docent no ha d’administrar res al menor.

Es imprescindible que a cada centre hi hagi una farmaciola en un lloc conegut i visible, preferiblement fred i sec, a l’abast del personal, tancada peò no amb clau, que no estigui accesible als alumnes i pròxima a un punt d’aigua.

Per a més informació, consultar a:

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Serveis%20Territorials/Barcelona%20II-Comarques/Documents/Arxius/farmaciola.pdf 

ML.

Publicat dins de Salut i etiquetada amb | Deixa un comentari

Un Sant Jordi coeducatiu

6
Publicat el 21 d'abril de 2014
Dimecres és Sant Jordi i a títol personal, és una de les festes que més m’agraden. Comença a fer bon temps, ve de gust passejar per les paredetes de llibres buscant contes, novel·les…i què dir de que ens regalin una rosa?És una festa fantàstica!

A l’aula no desaprofitarem la oportunitat de treballar la festa de Sant Jordi.

Buscant per Internet recursos per aquest dia m’he trobat una pila de tallers i activitats per fer.

Us recomano el pinterest del bloc “Fer de Mestres” https://www.pinterest.com/ferdemestres/sant-jordi/   on podreu veure tot el que podem fer per Sant Jordi. Increible oi?

Joan Turu, ens proposa pintar per passar-se de la ratlla aquest dibuix que il·lustra l’article d’avui. (Podeu trobar-ne molts més al seu bloc http://joanturu.blogspot.com.es/2012/03/dibuixos-per-sortir-de-la-ratlla.html)

A part de fer manualitats, també podem fer un taller de lectura, convidar als nens i nenes que ens portin aquells contes que per algún motiu o altre ja no llegeixen, están vells o ja no els hi agrada i fer un intercanvi de contes. D’aquesta forma promourem la lectura i reutilitzarem els llibres.

També podem comptar amb un joc interactiu de la web: http://www.megajocs.com/jocs-de-plataformes-la-princesa-i-el-drac_play_1057

Voldria centrar-me en fer una activitat coeducativa per Sant Jordi i aprofitar els estereotips que ens presenta  “La llegenda de Sant Jordi” que com bé recordareu tractava d’un cavaller noble i valent anomenat Sant Jordi que salva a una dolça princesa que per sorteig li ha tocat ser cruspida per un drac dolent. El cavaller, la salva clavant-li una bona estocada amb una llança que va deixar-lo malferit fins que es va morir. De la sang que va sortir, va brotar un roser amb unes roses molt i molt vermelles, fet que el nostre cavaller li regalés una rosa a la dolça princesa. Aquesta és una de les adaptacions que se’n ha anat fent de la llegenda i la  que més difusió té a les escoles de Catalunya.

Tot seguit, és reflexionaria amb els més petits, que passaria si en comptes d’un cavaller fos una noia jove i valenta que rescatés a un princep del malvat drac? Que passa si és la noia qui li regala una rosa al princep? Podriem invertir els papers?  Amb aquestes preguntes, podem iniciar un petit debat.

Seria una bona manera de treballar la coeducació! Recordeu que la coeducació és una educació que fomenta l’autonomia real dels alumnes més enllà d’estereotips adjudicats al seu sexe, que atorga igualtat d’oportunitats a nens i nenes, que basa les diferències en la individualitat de cadascú i no pas del gènere al qual es pertany.

OBJECTIUS:

-Conèixer les tradicions i festes populars
-Introduir els rols de gènere als més petits
-Afavorir el rebuig d’estereotips
-Transmetre la idea de que els nens i nenes poden fer de tot


AVALUACIÓ UN SANT JORDI COEDUCATIU:

-Ha escoltat atentament “La llegenda de Sant Jordi”?
-Ha participat en el debat?
-Ha acceptat que una noia jove rescati al princep?
-Ha acceptat que el princep rebi una rosa?
-Ha gaudit amb l’activitat proposada?

Us desitjo a tots i totes, un feliç Sant Jordi, que regaleu i rebeu moltes roses i llibres.

ML.

 

Padrins i fillols

8
Publicat el 14 d'abril de 2014
Ja estem de ple a la setmana santa i previament a les aules també es treballarà aquesta festivitat. Potser el moment més esperat es quan el nostre padrí i/o padrina ens regala l’esperada mona o al contrari, quan ho regalem al nostre fillol/a. Tenint en compte tot això, es podria fer una activitat internivell.

Les activitats internivells són aquelles que en una mateixa activitat participen infants de diferents edats. 

En la llar d’infants podriem fer-ho entre les classes dels caminants (1-2 anys) i la classe dels maternals (2-3 anys) i en el segon cicle d’educació infantil ho podriem fer entre P3-P4-P5.

De fet, es podrien fer moltes activitats de coneixença entre el padrí i el fillol. Fer un mural representatiu amb les preferències de colors, menjars, personatges de contes, animals preferits de cada infant.

A les portes de setmana santa es podria aprofitar i dedicar una sessió on es faria un mural dedicat a la setmana santa, pintar ous, conills… i l’elaboració d’una mona de pasqua que aprofitariem per degustar l’últim dia de classe amb la presència dels pares i mares al patí de l’escola.

Dies abans, padrins i fillols escriuran una circular als seus pares – demanant un ou de xocolata, un donut, plomes per decorar el donuts, llaminadures i l’últim dia de les vacances ens encarregarem de fer la mona per després intercanviar mones entre Padrins i fillols. Canviarem lleugerament la tradició perquè tothom pugui rebre la mona, d’aquesta manera, treballem la generositat entre els infants.

CONCRECIÓ DELS OBJECTIUS I CONTINGUTS DEL DECRET 101/20120 QUE ESTABLEIX EL CURRÍCULUM DE PRIMER CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL

Objectius:

-Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateixos i de les altres persones

-Adquirir progressivament hàbits bàsics i d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia

-Progressar en la comunicació i expressió ajustada als dferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges

-Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social

PER ÀREES:

Descoberta d’un mateix:

-Identificació com a persona, coneixement d’algunes característiques personals pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocinal corresponent al seu moment maduratiu

-Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la vida quotidiana

-Participació amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes d’alimentació, repòs, higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüènciese temporals quotidianes i en els espais que li són habituals

Descoberta de l’entorn natural i social:

-Comprensió i apreciació progressiva de l’entorn immediat, iniciant-se en el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en els diferents grups socials en què participa

-Participació en festes, tradicions i costums de la comunitat a la qual pertany, mostrant interès i curiositat

Comunicació i llenguatges:

-Comprensió de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge oral com un mitjà de relació amb les altres persones

-Iniciació en l’ús de diferents formes de comunicació, esforçant-se per fer-se entendre i escoltant els altres


Són molts, els beneficis que aporta fer aquest tipus d’activitats, els infants interactuen entre ells, potencien les experiències emocionals, els nens més grans els ajuda a potenciar l’empatia, la solidaritat i els petits es troben més reforçats amb seguretat i autoestima.

Les relacions no són simètriques i els ajuda a adquirir competències socials noves. Els infants més grans desenvolupen conductes de comprensió, es cuiden dels menors, i mostren inclinacions prosocials d’assertivitat i habilitats de lideratge, adapten el seu comportament a les competències dels més petits. En canvi, els més petits adquireixen les habilitats del més grans.

Des de el blog, us desitjo una feliç setmana santa i una molt bona mona de pasqua!

ML.

 

Uh oh no tinc por

8
Publicat el 7 d'abril de 2014
De ben segur que en algún moment de la vostra infantesa veu tenir un malson, o bé tenieu por a la foscor, als monstres… L’edat aproximada en que s’inicia els terrors nocturns són entre els 3 i 12 anys, acostumen a desaparèixer amb l’adolescència, ja que a partir de certa edat tenim un altre tipus de preocupacions i desapareixen altres temors que teniem durant la infància.

Els malsons provoquen un despertar amb ansietat, crits, plors…un cop despert, l’infant té un record detallat del contingut del son i una forta sensació de realitat d’aquests continguts que li produeixen por.

Succeeixen durant la fase REM (rapid eye movements) de son, sovint al final de la nit. Què podriem fer per evitar que l’infant tingui por o vagi desapareixent els seus temors? Abans d’anar a dormir evitar mirar pel·lícules de terror, bèl·liques, d’acció… El recurs del conte pot ser una bona oportunitat abans d’anar a dormir, podem inventar-nos nosaltres mateixos la història i fer que el nen/a sigui el protagonista d’un conte on venç la por als monstres. L’infant se sentirà identificat amb el personatge i veurà que realment no passa res.

ALTRES CONTES:

 
De Sean Taylor. Editorial Joventut. Conte on desmitifica la imatge dels monstres i mostra un monstre simpàtic que es fa amic del protagonista.


De Santi Balmes. Editorial Principal de los libros. Disponible per iPhone iPod Touch i iPad. La Martina és una nena que no pot dormir a les nits perquè té por dels monstres.  A l’altra banda del terra, hi ha la nena-monstre Anitram (Martina al revès) que té por dels humans. Una nit la Martina i l’Anitram dormint es coneixeran per primera vegada. 

 
De Gustavo Roldán. Editorial Thule. Altra visió simpàtica dels monstres on els nens i nenes poden simpatitzar amb aquestes bèsties.

També podem comptar amb la col·lecció “Son, vine son” editada per La Galera. Són un grapat de contes que tracten sobre els diferents trastorns i problemàtiques abans d’anar a dormir.

-La Negri té malsons (Marcelo E Mazzanti) Tracta sobre els malsons.
-La nit del lloro
(Cristina Sans) Sobre l’insomni.
-Quin és el meu llit? (Núria Garcia Caldés) Quan dorms en un llit que no és el teu.
-Se’m ha escapat (Noe Bufarull) Sobre l’Enuresi nocturna.
-Un intrús a la habitació (David Montserrat) Un convidat especial per compartir habitació.
-És fosc, tinc por (Martí Ribas) La por a la foscor.

Sobre la por a la foscor també la podem tractar a la llar d’infants, anirirem baixant les persianes de forma progressiva fins que s’hi sentin còmodes i procedirem a fer  un joc de llanternes. Es pot organitzar un recorregut per l’aula, experimentar amb les diferents intensitats de llum, fer ombres deixant una mica més de claror…

Si més enllà de la foscor, la por als monstres, desconeguts o altres temors persisteixen, hauriem de consultar amb un especialista ja que poden derivar a problemes interns del infant. 

ML. 

Publicat dins de Contes, Descans i etiquetada amb , | Deixa un comentari