Des de la Plana

Josep Usó

22 de gener de 2018
0 comentaris

L’arribada de l’AVE?

Avui, vint-i-dos de gener del 2018, amb una temperatura anormalment elevada per la data, 14º i una previsió d’arribar fins als 20º, es veu que el gran M. Rajoy ha arribat a la capital de la Plana. A Castelló. I ve per a inaugurar un nou tren que circula des de Madrid fins a València i des d’ací fins a Castelló. Res de nou, em direu. I tindreu raó. Ja fa molts anys que circulen, aquesta mena de trens. Renfe, l’empresa que explota els ferrocarrils a Espanya, famosa pels seus retards llegendaris, fa molts anys que tenia uns trens Interciti, que anaven des de València a Madrid. I algun de tots, arribava fins a Castelló. Després, van posar els Alvia, que van de Castelló a Madrid. I, des de fa uns anys, es pot anar des de Castelló a València amb el tren que es vulga i des d’allà a Madrid amb l’AVE. El tren de l’alta velocitat. Aquell que va a tres-cents quilòmetres per hora i que fa el trajecte fins a vuit vegades al dia. La resta del temps, la via està buida.

Per tant, em direu, què és el que ha vingut a inaugurar M. Rajoy a Castelló? Bona pregunta.

Els valencians ja fa molts anys que demanem que es faça el Corredor Mediterrani. Unes vies de tren modernes que ens connecten, per ferrocarril, amb Europa. Perquè els valencians fabriquem coses. Fem coses, com els nostres germans del nord. I les venem. I els nostres clients estan, majoritàriament, allà on està la gent. És a dir: a Europa una bona part i també a Àsia o a Amèrica. I el nostre problema és que, per exportar a Europa, ho hem de fer amb camió, que és lent, car i contaminant. 9000 camions van cada dia d’Europa cap a Catalunya i el País Valencià. I 9000 en tornen. Per això necessitem el Corredor Mediterrani. Per a transportar mercaderies, fonamentalment. Passatgers també, però sobretot, mercaderies: taronges, taulells, mobles, cotxes, peces, maquinàries, matèries primeres i productes acabats.

Però el Corredor Mediterrani mai deixa de ser inassolible. El que avui ha inaugurat M. Rajoy és un tram d’aquest corredor. El tram valència Castelló, concretament.

En aquest tram, amb només dues vies (de les quals una té un tercer fil, que vol dir que pot funcionar amb ample espanyol i ample europeu), circulen els trens de rodalies, els de llarga distància d’ample espanyol, els de mercaderies i ara, també els de «alta velocitat» d’ample europeu que permeten anar a Madrid amb ample europeu.

Amb tants trens, les vies, que a més ja es veu que estan un poc obsoletes, estan completament col·lapsades. Així, el AVE amb el que avui haurà arribat l’inefable M. Rajoy no podrà sobrepassar, en el tram València Castelló, els 160 km/h. Menys que els 200 km/h que ja fa més de vint anys que permet l’Euromed. De manera que, en el transport de passatgers, ha vingut a inaugurar un nou servei més lent que el que hi havia fa vint anys. Això, sí. Més car. Perquè els passatgers que pugen a aquesta andròmina, tindran el privilegi de pujar a un tren AVE. Alta Velocidad Española. Igual com el Whisky: español.

Amb el trasbals, com tot ha de passar per les mateixes vies, el col·lapse augmenta. De manera que avui, els companys de feina que venen de València, han arribat amb el seu rodalies amb mitja hora de retard. Perquè des que es van començar les obres per a posar aquest tercer fil a una de les vies, els ciutadans de Castelló, i de les ciutats que hi ha entre Castelló i València hem vist com els temps del trajecte amb rodalies augmentava. Això, sense comptar la supressió de serveis.

De manera que ara mateix, es pot fer el trajecte entre Castelló i València amb l’AVE amb sis minuts menys del que fa deu anys costava anar amb un rodalies que no parava a rotes les estacions (el CIVIS). I el trajecte amb els rodalies costa el mateix temps que quaranta anys enrere. Ja veieu quins avanços que ens proposa, l’Estat Espanyol. I quines inauguracions fa, el gran M. Rajoy.

I, em direu. I de les mercaderies, què? Doncs és ben senzill. De les mercaderies, res. Al final de la història, el Corredor Mediterrani que entenen des de Madrid consisteix en que, des de Castelló, es puga anar a Madrid amb AVE. O encara millor. Que els madrilenys puguen vindre a Castelló a la platja amb el seu AVE. Servei porta a porta. A veure si Castelló no està a la vora del Mediterrani.

Mentrestant, de Vandellòs a Tarragona només hi ha una via. Igual que a les línies ferroviàries que apareixen a les pel·lícules de l’Oest americà. Ens falten els indis corrent amb els seus cavalls al seu darrere. O, millor encara, el gran Groutxo Marx cridant allò de «Más madera. Más madera. Es la guerra». Perquè si es fa el Corredor Mediterrani per on toca, té dos pecats capitals: travessa Catalunya i ni tan sols passa prop de Madrid.

Com a mostra de com es fan de bé les coses, el tren, amb el gran M. Rajoy a bord, ja s’ha hagut d’aturar a l’entrada de Sagunt cap a les 11h 50. Una parada «no programada». A bord, els qui manen i els cortesans locals, fent somriures de lloança i mitges genuflexions. Tot plegat molt semblant al què passava al segle XVIII. I el retard, puntual. M. Rajoy i els seus han arribat a Castelló amb 32 minuts de retard. A Sagunt els ha avançat un rodalies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!