Des de la Plana

Josep Usó

2 de març de 2015
3 comentaris

Anar arrere.

 

El-secretario-general-y-portav_54420095695_51351706917_600_226Un dels avenços del Renaixement és que, en fer-se palés que els grecs clàssics no ho sabien tot, la Ciència es troba les portes obertes per avançar. De sobte, s’acaba el poder omnímode dels fanàtics religiosos. Des d’aleshores l’Esglèsia ha anat retrocedint davant l’empenta de la Ciència. Penseu en el que li va passar a Galileu i compareu-vo amb la impotència amb la quan es mira l’esglèsia els avenços en Física fonamental (estructura de la matèria)o en astronàutica (tenim una estació permanent al cel i no passa res. Ni tan sols un angelet, hem malmés). No fa gaire em va resultar fins i tot divertit quan ells mateixos van admetre que “l’Infern” com a tal no eixistia; era només “l’absència de Déu”.

Recorde que jo devia tindre set anys, quan em van explicar allò del Diluvi Universal. Jo, que encara no havia adquirit prou prudència, vaig preguntar on havia anat tota aquella aigua en acabar de ploure. El mestre em va mirar sorprés i em va dir: “A la mar”. I jo vaig respondre que allò no podia ser, que la mar ja estava plena. (jo ja coneixia la platja). Aleshores, l’home va canviar de tema i jo vaig saber que en allò hi havia alguna cosa molt estranya.

Ara mateix, mentre els fanàtics de l’ISIS destrueixen sense cap mirament totes les mostres d’art que troben en els museus de les ciutats que ocupen i arrasen, ací tenim ara mateix un Ministerio de Educación que reintrodueix l’assignatura de Religió (catòlica) d’una manera molt semblant a la que “gaudiem” els alumnes que vam estudiar en els darrers anys del franquisme amb Franco encara viu. Dels primers, tots estem d’acord en això. que són uns fanàtics i uns ignorants majúsculs. Però dels segons…

I ací s’explicarà la “creació” del món per part de Déu (en sis dies, com ha de ser), i la “impossibilitat d’arribar a ser feliç per un mateix” (???). El summum serà que a primària s’incorporarà la pregària. Això m’ha fet recordar l’angelus, que s’interrompia el que s’estigués fent a les dotze per a resar o el mes de Maria, que al maig, per compte d’eixir al pati, ens haviem d’estar a les escales de l’escola resant un tros del Rosari. I ens posavem d’una mala bava…

També anàvem, el dimecres de cendra, a l’esglèsia del poble a missa. I ens posaven cendra al front que diu que era de les palmes del diumenge de rams de l’any abans. I a l’institut, teníem un professor de religió que ens obligava a anar a missa perquè ens havíem de saber la litúrgia de memòria. I era una escola i un institut públics.

També es diu que aquesta nova religió s’avaluarà i comptarà per la fer mitjana de les notes. I que curriculum, metodologia i avaluació els ha elaborat la Conferència Episcopal.

Evidentment, els alumnes hauran de triar entre la ciència que explica l’evolució, l’existència de fòssils, l’orige de l’univers, la física que ens permet gaudir de GPS o de internet i la omnipotència d’un Déu que en la seva pròpia incapacitat no és capaç ni d’ignorar aquells que el critiquen. Per tal de no quedar-se sense parròquia, necessita que s’obligue a que les seves “ensenyances” s’expliquen a les escoles. A totes les escoles.

Disculpeu-me però em sembla que és anar molt cap enrere. Molt. Si algú vol religió, la que siga, que la tinga i que la mantinga. Però no amb els diners de tots. Dels fidels de la pròpia, dels de les altres, i dels ateus. Al capdavall, a les esglèsies, a cap d’elles, es pot anar a explicar ciència des del púlpit.  Com tampoc es pot anar a fer apologia de la fe de la competència.

Com a mínim, caldria que, en justa reciprocitat, es permetés que a la catequesi es pogués explicar Ciència. I donar respostes per aquelles preguntes que mai es responen, allà. Per exemple, per què aquest Déu omnipotent permet que un xiquet, per deifinició innocent, patisca terribles malalties incurables? Per què ens hem de ressignar a patir injustícies com ara que l’Esglèsia no pague IBI? Si aquest món és una vall de llàgrimes i només hem vingut a patir, per què hem pogut desenvolupar els analgèsics? O, per què els creients, quan estan malalts van al mateix metge que els altres? Què no tenen prou fe en la seva oració?

Malament anem; menys mal que sembla que les coses ja han començat a canviar. I molt.

  1. Vostè diu que les coses han començat a canviar, i molt.
    Segur? A on ho veu, això? En aquest pais la gran majoria dels partits polítics no tenen cap voluntat de canviar l’estatus quo de l’Església catòlica apostòlica romana, pel fet que entre els uns i els altres s’alimenten dels mateixos privilegis. Si més no, l’IBI tampoc el paguen els partits polítics i les seves fundacions. I pel que fa a l’adoctrinament a-religiós a les escoles (públiques o no), sols s’ha de veure els currículums de matèries com ara Ètica o Ciutadania (i no parlem quan volen fer entendre a les criatures que els nostres avantpassats eren micos, més o menys monos, però micos al cap i a la fi).

    Sobre qüestions teològiques intimament lligades a la ciència (el per què de l’existència del mal o de la mateixa mort, el procés guaridor de l’oració, la controvertida [per irreal] existència d’un “infern” on els pecadors s’estan cremant per tota una eternitat gràcies al judici d’un déu exclusivament vengatiu, etc.) i opinions fruit de subjectivitat més que objectivitat real (per exemple, i contradient a una opinió que vostè a expresat, a esglésies de segons quines denominacions cristianes es poden sentir parlar de ciència de forma natural i amb total normalitat) seria matèria abundant a desenvolupar.

    Atentament

    1. Moltes gràcies pel seu comentari.
      Tampoc em sembla bé que els partits polítics no paguen IBI. O tots frares, o tots canonges. Respecte als nostres avantpassats, no són exactament els micos. Aquests, coetanis nostres, són els nostres cosins. Els nostres avantpassats són els mamífers més antics. I encara més enrere, els rèptils, dels quals encara conservem, per exemple, la pell (molt evolucionada, això sí). Això no és adoctrinament. N’hi ha prou amb veure el desenvolupament d’un embrió.

    2. Gràcies per la seva resposta.

      Pel que fa a l’adoctrinament, aquest pot ser fet (o no) tant pels anomenats creacionistes com pels anomenats evolucionistes. Sóc partidari que l’ensenyament ha d’estar obert a l’explicació de qualsevol teoria, per molt imaginativa que a alguns ens sembli. Sense “pontificar” ni dogmatitzar, afirmant que aquesta o aquella és la veritat. Personalment sóc de l’opinió que som producte de la Creació, tal i com esta narrat al llibre de Gènesi i com ho veiem a la natura (encara que aquesta sigui una “caricatura” del que va ser primigeniament), però això no em dóna ni més ni menys autoritat que una altra persona amb una opinió diferent.
      Atentament

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!