Jordi Mayoral

El bloc de Jordi Mayoral

12 d'octubre de 2014
0 comentaris

L’economia del futur

1.La macroeconomia i nosaltres: El futur el tenim per escriure i l’economia catalana dependrà en bona part, no ens enganyem, dels moviments macroeconòmics mundials. Per tant, les bones tendències econòmiques, si és que es donen, segur que ajudaran a la bona perspectiva a Catalunya, però igualment nosaltres hem de fer els deures. No podem deixar-ho tot en mans dels altres, ja que des del nostre país tenim la part de feina més substancial, aquella part que ens correspon i que hem d’intentar executar brillantment.

2. El pes dels polítics: Els gestors polítics tenen un pes rellevant. Així, la seva capacitat o no d’atreure empreses i la seva visió de generar un clima favorable a l’emprenedoria, la voluntat de casar la justícia social i les oportunitats, de donar facilitats als empresaris i garanties als treballadors, de sumar, de crear línies mestres de futur i de no posar pals a les rodes és determinant.

3. L’actitud emprenedora: Cal afinar una mica més el concepte d’emprenedoria i concretar-ho clarament. Al capdavall l’emprenedoria és una actitud, iniciativa per fer coses i fer-les ben fetes, l’objectiu de superar-se, tant si un té una empresa, com si la vol crear, com si és un líder sindical o és funcionari. Tot creant dinàmiques positives i engrescadores, el futur és més probable que ens somrigui i aquesta determinació és decisiva.

4. L’exportació i la multilocalització: Moltíssimes empreses han consolidat l’exportació com a base per a la seva recuperació, a causa de la davallada de mercat intern, i moltes altres empreses s’inicien en l’activitat exportadora, intentant guanyar mercats. Ara, caldrà fer un nou pas que ha de ser la multilocalització de les empreses, per assegurar que l’exportació no és puntual, sinó que les vendes globals són sòlides i regulars. La millor manera de garantir-ho és tenir-hi presència permanent.

5. Turisme: El turisme és un dels grans actius de Catalunya i cal mimar-lo, per preservar-ne els fluxos i, sobretot, la qualitat tant de l’oferta com de la demanda. Cal vetllar pels paisatges, cal promoure la diferenciació basada en la pròpia identitat, cal ser singulars i treure suc a allò que ens fa ser especials. Tot plegat, generant una proposta d’interès, amb públics múltiples, molt basada en la cultura i la gastronomia.

6. Marca Barcelona: Sens dubte, la marca Barcelona ha de ser un dels motors de l’economia del futur. Cal treure tot el rendiment a una de les ciutats més destacades globalment, una de les joies a Europa. Pel bé de Barcelona i la resta del país, cal associar la marca de la ciutat a empreses i iniciatives diverses. Barcelona, tots els indicadors ho demostren constantment, té un ganxo impressionant que cal difondre, preservar, donar-li contingut i prestigi. Bàsicament, és la gallina dels ous d’or i cal tenir cura de no matar-la, sinó al contrari.

7. La tecnologia aplicada: El futur passa per internet, per les dades que es generen a la xarxa, per l’aplicació de la tecnologia a tot arreu i l’economia catalana, de forma transversal, i és que ja no es tracta de quatre informàtics, sinó de tota la gent i de totes les activitats, no només ho ha d’entendre, sinó que s’hi ha de tirar de cap. El Mobile Congress només ha de ser un punt de partida i és imprescindible generar idees i propostes que apostin per la transformació digital de l’activitat econòmica.

(Publicat a ElPuntAvui el 7/8/2014)

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!