VOLTA BICICORRIOLS AL PALLARS 23-25.05.2015

198 Km i 6500m positius en tres etapes  23/24/25 de MAIG

Com ja heu pogut llegir en Joan ja ens ha fet una fantàstica i divertida crònica sobre la sortida anual que fem sempre per la fira. En aquesta ocasió ha preferit escriure una crònica de sentiments i a l’hora descriure un per un, els afortunats que vàrem poder passar aquests tres dies per l’Alt Pallars.

Per tant el que jo intentaré és descriure i donar ressenyes de la Volta Bicicorriols al Pallars doncs penso que aquest any ha quedat especialment rodona.

Rodona per la varietat de paisatges,  rodona per les grans diferencies en la vegetació entre les valls i les parts més altes, rodona esportivament pels seus grans desnivells i per les seves tècniques baixades, rodona per un punt de compromís al ser una ruta lineal estàvem obligats a fer l’etapa prevista.

Ha estat una sortida amb contrastos entre els pobles i les valls, entre els atapeïts boscos i les grans pastures que hi ha a la zona de Llesui. Entre les llarguíssimes pujades a ritme i els trepidants descensos, per tot això i molt més penso que a quedat amb tres etapes força iguals en quant a distancies i desnivells i ben aprofitada per les poques opcions que dóna l’orografia.

Per qui la vulgui repetir i/o aprofitar algun tram us faig una ràpida descripció.

DSCF7612 mapa 1

Cartografia que he fet servir:

Mapa Parc Natural de l’Alt Pirineu E-50 de l’Editorial Alpina

Mapa Vall fosca E-25 de l’Editorial Alpina

Mapa Sant Maurici E-25 de l’Editorial Alpina

Mapa Pica d’Estats Mont-roig E-25 de l’Editorial Alpina

PRIMERA ETAPA 23 DE MAIG: DE SORT A ESTERRI D’ANEU  68KM I 2200M. DESN.

foto portada

Sortim de Sort per un camí força marcat que passa per la Borda de Beta i d’aquí ens arribem fins el Poblet de Castellviny, pintoresc poble de quatre cases enfilat sobre un espadat rocallós on parem per visitar l’església en estat de semi abandonament. Seguim per un sender en forta pujada (trams a peu ) fins trobar la carretera que ens portarà fins al Poble de Pujalt, passem de llarg per anar a trobar una llarga pista que puja tot serpentejant pel Serrat de Vacanera.

foto 3

Un cop a les Bordes d’Enviny deixem la pista i trenquem al nord seguint el torrent i per unes fortes llaçades arribarem als Planells de Calristà.

foto 4

Seguim per pista fins una marcada torrentada on la deixem per pujar camp a traves direcció la Coma Llobatera. Un cop al coll anem flanquejant buscant no perdre alçada, per un sender aeri i tècnic, on ens hem d’aplicar a fons per tal de no posar peu a terra. Amb precioses vistes arribem  fins la Pleta des Ordigues

foto5

Seguim flanquejant ara ja per pista fins l’estació abandonada de LLessui, on fem fotos

foto 6

pintoresques i trèiem el nas per tal de assaborir  les grandioses vistes .

Tot seguit trobem la pista principal que puja fins la collada de Triador i ressegueix la falda S/E del Montsent de Pallars fins trobar el Pas de la Mainera, on les vistes dels pics a tocar de Montorroio i de Pala Pedregosa, junt amb els salts d’aigua del torrent de la Mainera, fan un racó fantàstic amb un gran ambient de muntanya .

foto 7

Remuntem fins la portella de la Serravella (2265m) i per ràpida pista cap a la Creu de L’Eixol. Per fi arriba l’esperat descens doncs portem un munt de km només pujant i pujant … i pujant….

Baixem pel corriol senyalitzat que retalla direcció l’estació d’esquí d’Espot, on ens trobem un descenter que molt amablement ens indica que estan entrenant un descens de Copa Catalana… i sense dubtar gaire ens hi fiquem i el gaudim plenament tot i no dur les màquines adequades, fins que al tram final una malaurada caiguda d’en Joan enterboleix la festa i per moments ens fa pensar que s’ha fet mal de veritat . Però es fort com un roure i queda força atropellat però per sort pot continuar i acabem el descens fins arribar a Espot.

foto 8

Sortim d’Espot per la carretera i trenquem direcció al poble de Estaís, fins trobar una pista que en forta pujada i constants marrades ens porta a la plaça de l’església on trobem les marques del GR 11 que per un aeri, tècnic i bonic corriol ens porta paral·lels a la carretera  fins mig camí de Jou. Altre cop per carretera passem el Poble i al cap de ben poc trenquem a la dreta per baixar pel bucòlic i divertidíssim corriol que baixa per les Costes fins el fons de la vall, ja a tocar d’Esterri d’Àneu.

L’ etapa és força dura ja que té més desnivell positiu que negatiu però molt maca, pels seus contrastos ja que comença a Sort al fons de la vall, a tocar del Noguera Pallaresa i uns 600m de desnivell. A mida d’anar augmentant l’alçada la vegetació canvia radicalment convertint-se en una ondulada verda catifa. Les vistes amb l´alçada augmenten en espectacularitat i en immensitat, provocant que puguem gaudir al màxim de la natura en estat pur i amb les mínimes interferències provocades per l’home.

Els pobles d’Espot, Estais i Jou són encara llogarrets ben conservats i entranyables a l’hora. I per acabar arribar a Esterri pel corriol de les Costes et convida a acabar l’etapa amb un somriure d’orella a orella.

mapa 2

mapa 3

SEGONA ETAPA 24 DE MAIG: D’ESTERRI D’ÀNEU AL REFUGI GALL FER  AMB 72KM. I 2400M. DESN.

portada 2 etapa

Sortim pel vell mig d’Esterri per anar a buscar la carretera, que amb relativa suavitat va guanyant alçada cap els pobles d’Unarre i posteriorment Burgo.

Continuem direcció Llavorre i de seguida trencar a l’Est per prendre una llarga i feixuga pista que ens portarà al cim del pic Caubo.

A la part alta podem gaudir de molt bones vistes de la zona de l’estany de Sant Maurici i s’observa el característic perfil dels Encantats.

Per fi comença  l’esperada baixada!!! primer pel mig del bosc seguint un PR poc definit fins trobar la collada del clot de la Calba on ja trobem les marques del GR11, que el seguirem direcció el poble  d’Estaon. El primer tram és força cafre i entre la forta pendent i la humitat que hi ha ens veiem obligats a fer varis trams a peu fins arribar al Clot de la Cabana, on ja per corriol força tècnic podem anar gaudint de valent de l’esportiva baixada.

Cal destacar un tram de marrades amb molta pendent a l’alçada de les bordes de Cardedo i el senderó de pedra amb corbes aèries i tancades  arribant ja a Estaon.

Sortim d’Estaon per un petit corriol senyalitzat just sota la església i baixa cap el rierol amb un seguit de corbes exageradament tancades i molt arriscades que ens obliga a fer peu aterra més del que ens agradaria… molt maco i espectacular però poc recomanable per fer amb bici.

Arribem al Molí d’Amill i remuntem fins al petitíssim poble de Bonastarre,  baixem fins el fons de la vall per un divertit i ràpid sender que passa per Sant Feliu.

Visitem l’església de Ribera de Cardós i carretera avall falta gent .

Passem la cruïlla de Tirvia fins trobar un pont/ resclosa que ens serveix per creuar el riu i per un camp anar a trobar una malmesa pista que ens puja fins al coll del turó el Galís. Un cop al collet anem  caranejant per un duríssim caminot que ens planta de ple a Tirvia. Passem pel vell mig del Poble fins trobar el camí senyalitzat que passa per la Mare de Déu del Roser. Després d’unes fortes i tècniques pujades comencem a baixar per un corriol brutal ràpid tècnic i molt, molt divertit.

Un cop a la pista comencen la remuntada cap el bosc de Virós per unes pistes secundàries, que amb desnivell progressiu i constant ens acosten a Sant Lliser. D’aquí per pista bona arribem a les Bordes de Buiro, on agafem el dur corriol senyalitzat que retalla varies marrades de la pista que puja al refugi de Gall Fer.

Per fi hem acabat l’etapa i podem engolir unes birres tot mirant el Monteixo encara nevat i assaborir un tranquil  cap vespre en aquest perdut llogarret del Pirineu.

Aquesta etapa ha estat molt variada en el seu paisatge ja que va de la vall d’Esterri d’Àneu, a la vall de Cardós i finalment acabant a la vall Ferrera  per passar-hi la nit. Per tant ha estat una dura etapa, ja que hem passat pel cim del Caubo de 2281m per després baixar al fons de la vall per una dura i llarga trialera.  Tant hem disfrutat dels prats de les parts altes amb les seves immenses vistes sobre el Parc Nacional d’aigües Tortes, com dels grandiosos boscos centenaris de Virós. Hem gaudit dels poblets recondits i  de dos del pobles importants de la vall com son Rivera de Cardós i Tirvia.

mapa segona etapa

TERCERA ETAPA 25 DE MAIG: DEL REFUGI GALL FER A SORT

Sortim del refugi per la pista direcció Est i de seguida la deixem per fer una remuntada per pista secundaria senyalitzat com a PR . De seguida la pista es converteix amb un meravellós corriol que va guanyant alçada entre el bosc, tot esquivant pedres i arrels fins arribar al llom (1840 aprox).

foto portada 3 etapa

En aquest punt comença un divertit descens fins trobar la petita collada amb el Farro on segons el mapa hem d’agafar un trencant direcció Sud que no hi ha manera de trobar (segons m’han informat a posteriori el camí d’ona la volta al Farro i s’agafa mes avall).

No trobem el camí????  però estem sobre on està dibuixat al mapa i també el GPS així ho indica… baixem com podem bosc a través fins trobar el camí de veritat que ve de molt més enllà… Què hi farem!  Els mapes no son perfectes.

foto 2

Passem tot flanquejant per sobre de les bordes de Burg fins trobar ja bon camí.

Aquí tres companys per diverses raons ens deixen per fer drecera cap a Sort doncs no es veuen en cor de seguir.

Els demés seguim per un inclinat prat fins trobar la pistasa que ve de Tirvia i remuntar fins el Coll de So de Farrera.

Continuem per una rapidíssima pista fins el Coll de la Creu de Bedet i comencem el descens cap a l’ermita de Santa Magdalena. Després de fer uns rapidíssims km trenquem al Nord per una pista secundària i anar a buscar el perdut senderó que passa per les bordes de la Plana.

Baixem pel mig dels prats fins trobar les bordes de de Bedet i d’aquí ja seguint el curs del riu fins trobar l’amagada ermita de Santa Magdalena.

Aquesta ermita està en una cruïlla de rius i de camins on es respira una pau i una tranquil·litat que reconforta les animes del grup més turmentades… però després de fer el pícnic no ens queda altre remei que continuar doncs encara ens queda un munt de camí per fer.

Seguim per bon camí direcció a Sant Joan de l’Erm i no se què passa a la colla però nois allò semblava el Tur de França… mare de déu senyor!!! Quin ritme… per fi arribem després del vall de bastons a lesperada estació d’esquí nòrdic

Continuem encara per molt bona pista fins les runes de Sant Joan Vell, per trencar a Sud per un camí senyalitzat que en fortíssima pujada ens portarà fins el Coll de la Culla. Uff! quines apretades … amb tot el ferro posat i vinga , vinga, vinga…

Ara ja per pista bona ens arribem fins sota la Roca Senyalada i per fi podem relaxar les cames mentre baixem uns metres fins el Refugi de Comes de Rubió. Trenquem  a la dreta i passem de llarg i per sobre del refugi i anem avançant a molt bon ritme per una pista amb poc desnivell positiu, però ja hi tornem a ser… collons com anem … va parir !!!

Per fi arribem agonitzant, però vius, a la Basseta on fem reagrupament per poder començar l’esperat corriol. En aquest punt ens esperen 1500m de desnivell de baixada continua fins a Sort !!! per a tots es el moment més esperat de tota la sortida.  Primer comencem flanquejant per uns trams aeris i molt tècnics fins arribar a la Cabana de les Collades.

Petit tram de pista i ja hi tornem a ser… corriol tècnic, ràpid i velocitat en estat pur.

Seguim per un Tram de pista ràpida tot passant per la Boiga dels Savalls i un cop arribem a una petita remuntada a la zona del Bosc de Costa Negre deixem la pista i comencem altre cop a baixar com bojos per un trepidant corriol senyalitzat que ens portarà cap el Serrat de Sant Feliu. Aquest tram és un dels descensos més divertits i ràpids que mai hem realitzat i embriagats per la velocitat ens llancem serrat avall fins al poble de Sort.

D’aquesta manera tant brutal acabem la tercera i última etapa. Ha estat una dura etapa amb constants pujades i baixades passant per racons preciosos, com les bordes de Gurb, les bordes de la plana, Santa Magdalena, Sant Joan de l’Erm, voltejar el Pic de L’Orri passant per la  Basseta i acabant per un dels descensos més llargs i divertits que és poden fer al Pirineu.

Un cop a Sort  tanquem el cercle que vàrem començar el dissabte i quant et pares a pensar tot el que hem vist i hem viscut durant aquests tres dies dalt de les nostres estimades muntures…

Ara es veuen ja, llunyanes…  però son vivències autentiques de veritat !

Per molts anys en puguem anar fent companys.

mapa 3 etapa

Publicat dins de General i etiquetada amb , , | Deixa un comentari

1. Estimat amic Martí, ets un mestre. No n’hi ha prou en saber interpretar un mapa (fins aquí hi arribo). Cal un sentit més. El teu cervell processa les corbes de nivell i et fas un gràfic 3D del mapa. Tot això dalt de la bici i amatent a la velocitat, tant de pujada com de baixada (sobretot).
    Cal un important treball previ de preparació de la volta, sovint jugant-te-la amb trams de corriol que no saps si seran ciclables.
    Company, al teu costat hi ha sempre BTT extrem, de veritat. Quin gaudi!!